Poliisi haluaa reservipoliisit käyttöön

Toisaalta, jos PV:llä on koko ajan pataljoonan verran ukkoja odottamassa että pilliin puhalletaan, niin eikö mieluummin kannattaisi panostaa poliisiin joka tekee koko ajan hommia eivätkä pelkästään treenaa tai ole valmiudessa, jolloin ne ukot olisivat koko ajan tekemässä tulosta.

Esim se LP olisi hajasijoitettuna ympäri valtakuntaa ja koko ajan kentällä. Melkein 100-varmasti olisivat nopeammin paikalla melkein missä tahansa kuin jostain korpivaruskunnasta lähtevä 2h valmiudessa oleva hälytysosasto.

Poliisi ja PV tekevät erilaisia hommia joissa on erilaiset vaatimukset, joten ne soveltuvat erilaisiin tehtäviin. Sodanajan tilanne on sellainen johon PV soveltuu poliisia paremmin, mutta oikeastaan mihin tahansa muuhun tilanteeseen poliisi on parempi toimija; esim jos tunnin päästä tästä hetkestä tapahtuu jotain, niin luultavasti poliisi on luontevampi toimija. Toki varuste- ym virka-apua voidaan tarvita.

Eli jos puhutaan siitä, onko järkevää ylläpitää kahta osittain päällekkäistä reserviyksikköä, niin kannattaa miettiä, kumpaa tarvitaan todennäköisemmin ja kumpaa voidaan käyttää myös muulloin kuin kakan iskiessä tuulettimeen. Toki armeija on oltava, mutta luultavasti homma alkaisi jonkinlaisella harmaalla vaiheella, missä poliisi joka tapauksessa olisi luultavasti se joka lähtee keikalle.
 
Pelastuspuolella käsittääkseni on sen sopimuspalokuntalaisenkin suoritettava samat vaatimustasot esim savusukelluksen osalta kuin sen laitoksella olevankin.
Kyllä, mutta eihän poliisin kuntotestit yms. nyt niin vaativia ole, ettei sen läpäiseminen ole mahdollista.
 
Varmaan voisi karkasti veikata että suhden on 50/60. Osa korkeista poliisijohtajista on myös opiskellut aikoinaan poliisin perustutkinnon. Esimerkiksi nykyinen poliisiylijohtaja on entinen moottoripyöräpoliisi ja on myös palvellut valmiusyksikössä.

Mutta se tässä koulutusasiassa on ratkaisevaa, että nämä isot viskaalit eivät työskentele asiakasrajapinnassa, vaan on ovat käytännössä puhtaasti hallintoihmisiä.
Mutta kantavat julkisesti miekkalogoa, eli ei se miekka ole mikään ongelma nytkään.
Pointtini on, ette poliisi pulaa ja reservin poliisi kysymystä voida paketoida samaan, ne ovat eri asioita ja ratkaisuja ei ongelmiin.
 
Minä ainakin haluaisin liikenteeseen lisää oikeita poliiseja noiden telkänpönttöjen tilalle. 90-luvulla poliisit pysäyttivät ja puhalluttivat kylillä autoillessa välilla jopa kaksi kertaa saman illan aikana. Samalla katsottiin kortti ja auton paperit. 2010-luvulla olen tainnut joutua kerran puhallusratsiaan ja korttia ei ole kysytty koko 2000-luulla.
"Turvallisin" paikka ajaa kännissä on Kehä I, sielä ei poliisia juuri näy.
Olen kiinnittänyt samaan huomiota, en ole tällä vuosikymmenellä juuri joutunut puhallus-, tai muihinkaan ratsioihin.
 
Poliisi ja PV tekevät erilaisia hommia joissa on erilaiset vaatimukset, joten ne soveltuvat erilaisiin tehtäviin. Sodanajan tilanne on sellainen johon PV soveltuu poliisia paremmin, mutta oikeastaan mihin tahansa muuhun tilanteeseen poliisi on parempi toimija; esim jos tunnin päästä tästä hetkestä tapahtuu jotain, niin luultavasti poliisi on luontevampi toimija. Toki varuste- ym virka-apua voidaan tarvita.
Ja todetaan vielä selvyyden vuoksi, että vaikka maanpuolustusaiheisella foorumilla ollaankin, minä en puhu pelkästään sodanajan tilanteesta tai sitä edeltävästä harmaasta vaiheesta. Minä puhun kaikista olosuhteista alkaen syvän rauhan tilanteista jonnekin sinne harmaaseen vaiheeseen saakka (ja miksei myös sen yli). Ylipäätään tilanteista joissa poliisi tarvitsisi melko nopeasti tai jopa välittömästi lisää resursseja yllättävissä tilanteissa, ja myös etukäteen hyvin tiedossa olevissa tilanteissa kuten suurissa valtiovierailuissa.

Esimerkiksi joku suuri liikenneonnettomuus tai vastaava, tulipalo, kahden nuorisojoukkion välinen joukkotappelua hakeva kissa ja hiiri -leikki, jne. Myös esim tilanne jossa ison rockfestarin pääesiintyjä peruuntuu 15 minuuttia ennen keikan alkamista, ja monikymmentuhatpäinen festariyleisö alkaa tatti otsassa kaikki yhtä aikaa vellomaan kohti kaupunkia. Sitten toki myös perinteiset jouha-tilanteet, jotka ovat hyvissä ajoin tiedossa olisi helpompi hoitaa kun olisi sitä reserviä. Jne.
 
Mutta kantavat julkisesti miekkalogoa, eli ei se miekka ole mikään ongelma nytkään.
Pointtini on, ette poliisi pulaa ja reservin poliisi kysymystä voida paketoida samaan, ne ovat eri asioita ja ratkaisuja ei ongelmiin.
Koska olet nähnyt ylempään poliisipäällystöön kuuluvan olevan jutulla asiakkaan kanssa?
 
Syvän rauhan, poikkeustilanteen, harmaan vaiheen ja sodan ajan poliisin reserviratkaisu löytyy vapaaehtoisesta maanpuolustuksesta, eli paikallispataljoonista ja sitoumuksen tehneistä. Byrokraatit ja lakiteknikot laittakoot tekstit siihen malliin, että homma toimii ja tekemistä riittää.

Ja ihan ensin 1000 oikeaa poliisia virkoihin.
 
PV:n etu on siinä että sillä on koko hoito valmiina. Ei tarvitse luoda mitään "uutta" tai korjata vanhaa. PV joutuu joka tapauksessa kehittämään toimintaansa tulevaisuuden uhkuvia vastaaviksi ja tähän on jo nyt vastauksena nopean toiminnan joukot. Uskon, että tulevaisuudessa puhutaan pataljoona-prikaati tasoisesta joukosta joka on laitettavissa liikkeelle muutaman tunnin varo-ajalla. Poliisi puolelle ei ole järkeä lähteä luomaan omaa reserviä tai poikkeusoloissa käytettävää joukkoa.
Toisaalta voidaan sanoa myös niin, että poliisin etuna on se, että sillä on organisaatio valmiina, joka myös ajaa niitä keikkoja päivittäin. Esimerkiksi Karhulla on vuositasolla kolminumeroinen määrä keikkoja, ja siihen päälle laitosten vati-osastojen keikat, ja sitten perus maijapartioiden ajamat nk kovat keikat, ja siihen vielä ne vähemmän kovat. Montako keikkaa PV ajaa vuositasolla?

Tässä keskustelua sotkee se, että kun kukaan ei oikein tiedä, mihin niitä reservipoliiseja tultaisiin mahdollisesti käyttämään, niin helposti jokainen puhuu asiaa omasta näkökulmastaan. On totta, että sodanajan tilanteessa PV varmaankin tarvitsee miehiä enemmän kuin poliisi ja on varmasti monessa paikassa muutenkin luontevampi toimija, mutta niitä potentiaalisia reservipoliisien käyttöpaikkoja löytyy huomattavasti todennäköisemmistä skenaarioista kuin täyden sodan vaihe. Tällaisia skenaarioita on jopa realisoitunut tässä viime vuosina useampiakin.

Kaikkein eniten kuitenkin olisi hyötyä aktiivikäytössä olevasta reservistä kuten LP, joka toimisi reservinä silloin kun reserviä tarvitaan, ja muulloin tekisi muita tehtäviä. Tälläisen yksikön perustaminen olisi järkevää muutenkin; jo ihan liikennevalvonnan uskottavuuden takia. Onkohan ukot korkeilla palleilla vaihtuneet tarpeeksi, että LP:tä voitaisiin alkaa herättelemään henkiin?
 
Mielestäni tällä ei ole merkitystä, koska se ylempi päällystö vaikuttaa vielä isompiin asioihin kun asiakasrajapinnassa toimiva poliisi.
Jep, mutta kun tässä ketjussa mietitään juuri tavallisten ihmisten kanssa olevien virkapukuisten vaikutusta mielikuviin poliisista. Sinne rajapintaan ne respotkin sijoittuvat. Siksi suhtaudun suurella varauksella respo ideaan.
 
Koulutus NYC:ssä on 28 v + 10 v.
Akatemian (poliisikoulun) kesto on kuusi kuukautta, kuten kirjoitin.

NYPD School safety agent koulutus on 17 viikkoa, joka on yhä pidempi kuin monen paikallispoliisin koulutus, ja liikennevalvonnan Traffic enforcement agent koulutus kestää 12-14 viikkoa.
 
Tuota tuota. Asia on niin että 60-luvun poliisitoiminnalla ei ihan hirveästi ole yhtäläisyysmerkkejä nykyajan poliisitoiminnan kanssa.

Se että jossain muualla tehdään poliiseja kuudessa kuukaudessa, ei tarkoita sitä että se olisi hyvä asia. Suomalainen peruspoliisi omaa erittäin laajan ammattitaidon ja pystyy hoitamaan tehtäviä hyvin laajalla haarukalla. Se on pitkälti hyvän ja kattavan peruskoulutuksen ansiota. Jos lähdemme karsimaan koulutusta, tulee se myös näkymään ammattitaidossa.
Ei kai oppi ojaan kaada, kunhan kaikki ei luule olevansa päälliköitä, intiaaneja tarvitaan myös.

Suomessa poliisin peruskoulutus on kestoltaan maailman pisimpiä, ellei jopa pisin. Jos Lontoossa pärjää 12 viikolla ja Nykissä puolella vuodella, joko siellä tehdään asiat ihan päin mäntyä, täällä koulutetaan liian pitkään tai suomalainen koulutettava aines on niin heikkoa, että oppia pitää takoa päähän monta kertaa kauemmin kuin muualla.

En ole poliisina toiminut 60-luvulla ja 2000-luvulla, niin en osaa verrata, mutta tosiaan 60-luvulla oppinsa saaneet on poliisin virkaa hoitaneet myös tällä vuosituhannella. Ilmeisesti ihan onnistuneesti jopa.
 
Näen edelleenkin, että pv olisi vastaus reservipoliisi tarpeeseen.
Puolustusvoimat ei halua olla vastaus reservipoliisin tarpeeseen. Järjestelmän pitäisi toimia niin, että pv muuttaa omaa valmiuttaan joustavasti normaalioloissa, ja kun muuta tarvitaan, poliittinen johto määritelee tilanteen ja vaadittavat lait.
 
En tiedä reservipoliiseista, mutta kertookapas miksi Suomessa ei ole virkavallan kanssa yhteistyössä toimivia aktiivisista kansalaisista koostuvia katupartioita. Tai ehkä onkin, mutta en ole huomannut. Näille ei tarvitsisi antaa mitään tavallista kansalaista laajempia oikeuksia. Toiminta olisi vapaaehtoistyötä ja palkkioksi voisi antaa jotain kivoja tunnustuksia työstä yhteisön hyväksi. Silloin tällöin voisi järjestää jotain lyhyitä koulutuksia esimerkiksi ensiavusta. Käytännössä nämä mallikansalaiset kävelisi liivit päällä ympäri kyliä iltoina ja öinä, ja ilmoittaisivat sekä puuttuisivat epäilyttävään toimintaan omien kykyjensä rajoissa, antaisivat ensiapua tarvittaessa, opastaisivat eksyneitä, jne. Katupartiot kulkisi suurina ryhminä, että ihan kuka tahansa ei näitä voisi yksin hätistellä pois (toki on riski että pahiksilla on isompi ryhmä..).

Muistaakseni Ruotsissa on tälläistä toimintaa. Tiedä sitten olisiko vapaaehtoisia jonoksi asti ja mikä olisi näiden todellinen vaikutus yhteisönsä hyvinvointiin, mutta ainakaan kovin kalliista touhusta ei olisi kyse.
 
Toisaalta voidaan sanoa myös niin, että poliisin etuna on se, että sillä on organisaatio valmiina, joka myös ajaa niitä keikkoja päivittäin. Esimerkiksi Karhulla on vuositasolla kolminumeroinen määrä keikkoja, ja siihen päälle laitosten vati-osastojen keikat, ja sitten perus maijapartioiden ajamat nk kovat keikat, ja siihen vielä ne vähemmän kovat. Montako keikkaa PV ajaa vuositasolla?

Tässä keskustelua sotkee se, että kun kukaan ei oikein tiedä, mihin niitä reservipoliiseja tultaisiin mahdollisesti käyttämään, niin helposti jokainen puhuu asiaa omasta näkökulmastaan. On totta, että sodanajan tilanteessa PV varmaankin tarvitsee miehiä enemmän kuin poliisi ja on varmasti monessa paikassa muutenkin luontevampi toimija, mutta niitä potentiaalisia reservipoliisien käyttöpaikkoja löytyy huomattavasti todennäköisemmistä skenaarioista kuin täyden sodan vaihe. Tällaisia skenaarioita on jopa realisoitunut tässä viime vuosina useampiakin.
Pitkälti olen samaa mieltä, mutta poliisilla ei käytännössä tee mitään, jos kolera-altaaseen kivenheiton päähän presidentin-ja valtioneuvoston kansliasta ilmestyy mikä tahansa sotavehje. Ja valitettavasti nykyään Rajavartiolaitoksellakaan ei tee siinä tilanteessa juuri mitään. Aluevesirajalta ei montaa minuuttia kestä ajaa. Jotenkin siihenkin pitäisi yrittää varautua, samoin kuin WTC ja Mumbai-tyyppiseen iskuun, kaapeleita katkoviin sukellusveneisiin, kyberiskuihin ja ties mihin.

Puolustusvoimat ei ole, eikä halua olla, reservipoliisi. Toki nykyään jo perus valtiovierailuissa on pv:n väkeä mukana pyörimässä ja moni vaikuttaa olevan innoissaankin kun pääsee siviilit päällä ja aurinkolasit silmillä "oikeita hommia" tekemään.
 
Viimeksi muokattu:
Jep, mutta kun tässä ketjussa mietitään juuri tavallisten ihmisten kanssa olevien virkapukuisten vaikutusta mielikuviin poliisista. Sinne rajapintaan ne respotkin sijoittuvat. Siksi suhtaudun suurella varauksella respo ideaan.
Mä ajattelin tässä ketjussa keskusteltavan juuri reservin poliiseista.
Respot eivät varmasti pärjää vaativissa tehtävissä yhtä hyvin kuin nykyiset ammattilaiset, mutta eihän heidän tulisikaan.
Ammattipoliisi hallitsee monia asioita, respo voi huoletta olla yhden asian osaaja.

Tiedän, että poliisissa asiaa ei nähdä niin kuin itse näen asian, eikä tietysti tarvitsekkaan, mutta poliisien määrän kasvattaminen on normaaliajan toiminnan parantamista. Tätä ei paranneta respoliiseilla. Respoliisit ovat poikkeuksellia tilanteita varten, eikä nyt tarvitse olla käynnissä täysmittäinen sota, vaan normaalista poikkeava tilanne jossa poliisin vahvuutta tulee kasvattaa. Se toki vaatii poliisia miettimään asioita uusiksi, mutta sellaista maailman muuttuminen on.


Lopuksi, kun mietitään kansalaisten kuuntelemassa nettipoliisin, tai Palsternakan puheita, voi miettiä, ette se poliisikoun oppi ole ihan kaikille mennyt perille.
 
Pitkälti olen samaa mieltä, mutta poliisilla ei käytännössä tee mitään, jos kolera-altaaseen kivenheiton päähän presidentin-ja valtioneuvoston kansliasta ilmestyy mikä tahansa sotavehje. Ja valitettavasti nykyään Rajavartiolaitoksellakaan ei tee siinä tilanteessa juuri mitään. Aluevesirajalta ei montaa minuuttia kestä ajaa. Jotenkin siihenkin pitäisi yrittää varautua, samoin kuin WTC ja Mumbai-tyyppiseen iskuun, kaapeleita katkoviin sukellusveneisiin, kyberiskuihin ja ties mihin.
Joo, poliisi ei ole paras toimija sodanajan tilanteessa aseistautunutta maahantnkeutujaa vastaan. Tosin tuossa tilanteessa PV on myös pahasti myöhässä, jos oletetaan että eivät ole valmiiksii hälytettynä. Ja reservipoliisi soveltuu tilanteen hoitamiseen vielä huonommin, koska oletettavasti PV:n valmiusyhtymä saadaan liikkeelle reservipoliisia nopeammin, ja ovat paremmin varustettuja ja koulutettuja tuon kaltaisia tilanteita varten.

Mumbai-tyyppisiin iskuihin on poliisissa varauduttu jo jonkin aikaa, ja kykyä hoitaa tällaisia tilanteita on koko ajan parannettu.
 
PuHa ja PoHa voivat ottaa parit kampaviinerit, määritellä tavoitteen ResPolle, valita päälliköt ja inkkarit tekemään käytännössä toimivan järjestelmän. Siihen riittää yksinkertaisesti tehtävätyyppien ristiinonanointi, niiden suorituskykyvaatimusten määrittely ml. osaaminen, välineet ja muut määreet. Sitten koulutus, suorituskyvyn todentaminen, toimeen mars. Joku excelöi rahat ja momentit kohdilleen.

Vaikka em. Kiinan parlamentin tulos tulisi olla työn tulos eikä ennalta määritetty, uskoisin että paikallispataljoonien Spol-komppanioista ja maakuntakomppanioista löytyy vastaus tai ainakin hyvät pohjat. Oikea vastaus on:

1. PP/SpolK/VAJ eli paikallispataljoonan Spol-komppanian virka-apujoukkue (kehitettävä).
2. MaakK VAJ (näitä on)
3. MaakK (nämä ovat)

1&2 voivat rauhan aikana painia ja pamputtaa, 3 eristää, tarkastaa kulkulupia, vartioida... Päälliköt ja inkkarit määrittelee. Tuossa olisi tehtäviin koulutettua väkeä per maakunta, vasteajalla x a kpl - y b kpl.
 
Suomessa poliisin peruskoulutus on kestoltaan maailman pisimpiä, ellei jopa pisin. Jos Lontoossa pärjää 12 viikolla ja Nykissä puolella vuodella, joko siellä tehdään asiat ihan päin mäntyä, täällä koulutetaan liian pitkään tai suomalainen koulutettava aines on niin heikkoa, että oppia pitää takoa päähän monta kertaa kauemmin kuin muualla.

Kattava peruskoulutus on yksi syy siihen, että meillä on näin hyvä ja ammattitaitoinen poliisi joka nauttii kansalaisten luottamusta kohtalaisen kattavasti. Se ei ole todellisuutta mm rapakon takana.
 
Back
Top