Jos ei viranomainen tai sellaisessa tehtävässä toimiva näe tuossa mopoilijan kaasutus jutussa mitään korjattavaa toimintaansa ja lopputulos oli edellämainittujen tahojen mielestä hyvä niin ei helvetti.
Minua häiritsee suunnattomasti se, että foorumilla missä medialukutaitoa tunnutaan pitävän suuressa arvossa, otetaan toisen osapuolen isän kertomus faktana eikä sen todennäköisyyttä tunnuta lainkaan epäiltävän. Nythän tässä ei ole käsittääkseni mitään muuta kuin mopotytön isän kertomus; jokainenhan varmasti tietää miten viranomainen ylipäätään pystyy tiedottamaan esim keskeneräisistä rikosasioista, eli ei pitäsi olla yllättävää että viranomaiset eivät ole kommentoineet tämän jutun yksityiskohtia.
En minäkään tiedä, mitä tässä jutussa oikeasti on tapahtunut, mutta minulla tämä fakta on koko ajan mielessä. Voi olla että esim isä kertoo asiat niinkuin luulee asioiden olevan, mutta luultavaa on että isä tarkastelee asioita tietynväristen lasien läpi - mistä häntä ei toki voi syyllistää; kyseessä on oma lapsi joten varmasti olisi aika vaikeaakin olla asiassa täysin objektiivinen; ja isä mahdollisesti ajattelee, että tällä tavalla poliisit saavat ainakin jollakin tavalla nenilleen, eli oikeutta jaetaan nykymaailman tyyliin somen kautta.
On toki myös mahdollista, että tilanne on mennyt 100%:sti niin kuin isä on kertonut. On myös mahdollista, että tilanne on mennyt täysin eri tavalla; esim minä olen tuonut esille vaihtoehtoista skenaariota, joka mielestäni on huomattavasti todennäköisempi kuin isän kertoma. Olen myös tuonut esille useita seikkoja jotka mielestäni eivät ole isän kertomuksessa todennäköisiä; ne eivät liity yksittäisten poliisimiesten käyttäytymiseen vaan siihen, olisivatko tapahtumat ylipäätään voineet mennä siten kuin ne ovat isän kertomuksessa menneet.
No, tässä saadaan ehkä totuus - tai ainakin virallinen totuus - selville jossain vaiheessa. On sitten eri asia, kiinnostaako asia siinä vaiheessa mediaa enää, tai onko virallinen totuus ylipäätään kovin kiinnostava.
Eikö poliisissa tosiaankaan opetata tekemään tilanne arvioita?
Ei, se meidän tarvitsee opetella lukemalla keskustelufoorumeita.