baikal kirjoitti:
Minä olen ollut saksmannin maalimiehenä toppapuvussa ja melkein uskallan sanoa, että saatana niin pöllyssä ei äijä ole, ettäkö pystyisi silittämään koiraa, kun se puistelee käsivarresta. Siinä ravistelussa on nimittäin voimaa takana uskomattomasti. Tai sitten se kerrottu koira ei ole muuta tehnytkään kuin ottanut hihasta kiinni ja napittanut hemmoa silmiin.
Jos joskus saatte tilaisuuden kokeilla tuota maalimiehen virkaa niin suosittelen, se on omanlaisensa kokemus. Oikeastaan se on saatanan pelottavaa, kun koira lähtee tulemaan yhtenä nyyttinä kimppuun...vaikka sen tietää, että ei se munille tai kurkkuun tule niin silti.
On tullut oltua muutaman sata kertaa maalimiehenä eri rotuisilla koirilla. Kyse on hyvin pitkälti siitä, että saako koira hyödynnettyä ryntäysvoimansa ja jalkojensa voiman vedossa.
Mikäli koira joutuu hyökkäyksen loppuvaiheessa tekemään voimakkaan suunnanmuutoksen eikä siten pysty hyödyntämään liikemääräänssä ja massaansa, niin se ei kykene välttämättä miestä kaataamaan. Jos miehen pystyssä pysymisen seurauksena joutuu koira olemaan hyvin pystyasennossa tai jopa jalat kokonaan ilmassa, niin sen veto- ja ravisteluvoima vähenee huomattavasti. Olen muutaman (puolen tusinan) kerran onnistunut maalimiehenä tässä (malinoisilla, groenendalilla, rotikalla, mastiffilla ja kahdesti normaalia isommalla seefferillä) ja voin sanoa että ilman suojapukua olisi siinä vaiheessa kipu kaatanut maahan, mutta kunnon pöllyssä ei sitä kipua tunne. Itse en ole jaksanut kauaa noita koiria roikottaa, tai ainakaan niin kauaa kuin ne ovat jaksaneet pitää kiinni hihasta. Kunnon pöllyssä vaan ei väsymyskään taida tuntua. Jokainen noista koirista on kuitenkin useita kertoja retuuttanut mua ympäri kenttää kuin rukkasta, kun ovat saaneet jalat käyttöön vetovaiheessa ja varsinkin jos ovat onnistuneet kaataamaan jo ensi-iskullaan.
Olen myös useita kertoja onnistunut nostamaan kepistä kiskovia (mainittuja isompiakin) koiria ilmaan ja ravisteluvoima heikkenee siinä nopeasti. Kauaaa ei tommosta useampi kymmenkiloista lihasmöttiä kuitenkaan jaksa roikotella.