Rauhantekijä
Greatest Leader
Uutisen mukaan selkeästi 13 % = maalittaminen.
Muu asian ympärillä keskustelemamme on laajempaa keskustelua.
Muu asian ympärillä keskustelemamme on laajempaa keskustelua.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Joo, kyseessä oli Sodankylän asema, missä henkilösuhteet olivat ennennäkemättömällä tavalla solmussa. Ei käsittääkseni liity maalittamiseen millään tavalla.
Miten tämä yhden poliisiaseman väen huonot henkilösuhteet ja siihen liittyvät rikosilmoitukset ym liittyvät poliisin maalittamiseen yleisesti? Varmaan et kuitenkaan luule että Sodankylän meininki olisi jotenkin normaalia poliisissa yleisestikin, mutta minkä takia yrität pitää esillä tällaista varsin epätyypillistä tapausta?Joo, mutta jos poliiseilla ei ole korkeaa kynnystä tehtä rikosilmoja toisistaan, niin tuskin kynnys on korkea tehdä muistakaan.
Koko kuvio epämääräisen "maalittamisen" kriminalisoinnissa lienee yritys estää virkamiesten virkatoimien arvostelua, joka nyt on lain sallimaa.
Miten tämä yhden poliisiaseman väen huonot henkilösuhteet ja siihen liittyvät rikosilmoitukset ym liittyvät poliisin maalittamiseen yleisesti? Varmaan et kuitenkaan luule että Sodankylän meininki olisi jotenkin normaalia poliisissa yleisestikin, mutta minkä takia yrität pitää esillä tällaista varsin epätyypillistä tapausta?
Ja varmaan tiedät että maalittamisella ei tarkoiteta arvostelua tai edes kanteluiden tms tekemistä, vaan yksityiselämään ja jopa sivullisiin kuten perheenjäseniin kohdistuvaa häirintää jonka tekemiseen voidaan rekrytoida iso joukko ihmisiä. Miksi tällaisen pitäisi olla hyväksyttävää?
Sinähän tässä olet siihen viitannut useita kertoja; minä olen vain vastannut viittauksiisi. Edelleen jäi auki, mitä sinä ajat sillä takaa kun kuitenkin pidät asiaa esillä.Pääse hyvä mies yli Sodankylästä! Äläkä jää siihen jumittamaan.
Koko "maalittaminen" terminä on tasan yhtä epäselvä kuin termi "vihapuhe". Kukaan sitä ei ole yleisesti hyväksytysti määrittänyt.
Tuo mitä kirjoitit oli ihan vain oma subjektiivinen tulkintasi.
Kaikki kuvaamaksi vainoaminen siviilissä ja perheenjäsenten vainoaminen voidaan hoitaa ihan nykyisillä laeilla. Ihan kuin "vihapuheessakin".
Sinähän tässä olet siihen viitannut useita kertoja; minä olen vain vastannut viittauksiisi. Edelleen jäi auki, mitä sinä ajat sillä takaa kun kuitenkin pidät asiaa esillä.
No jos maalittamisesta säädettäisiin laki, niin varmaan asia silloin määriteltäisiin tarkemmin, jolloin ongelma ehkä poistuisi?
Ja miksi olisi ongelma, jos maalittaminen erikseen määriteltäisiin asiana rangaistavaksi? Tekonahan se joka tapauksessa on jo nyt ainakin joissakin tapauksissa rangaistavaa joten tässä ei rajoitettaisi kansalaisten sananvapautta tms. Mutta jos asia määriteltäisiin erikseen, niin se varmaankin selventäisi asiaa kun rangaistavuutta (tai ei-rangaistavuutta) ei tarvitsisi hakea useamman lain kautta.
No sitten olen kanssasi vahvasti erimieltä. Maalittamista on harrastettu vahvasti jo jonkin aikaa. Kohteina turkistarhaajat ja turkismyyjät myös muut maatalouden toimijat, metsästäjät, turvetuottajat Lienevätkö sitten sen verran paksunahkaisempia että vasta ns hiljattain on ruvettu vouhkaamaan maalittamisestaYleisesti.
No sitten olen kanssasi vahvasti erimieltä. Maalittamista on harrastettu vahvasti jo jonkin aikaa. Kohteina turkistarhaajat ja turkismyyjät myös muut maatalouden toimijat, metsästäjät, turvetuottajat Lienevätkö sitten sen verran paksunahkaisempia että vasta ns hiljattain on ruvettu vouhkaamaan maalittamisesta
En usko että tuo skenaario että virkamiesten toimien arvostelu kiellettäisiin on kovinkaan todennäköinen, koska kehitys on kuitenkin koko ajan kohti suurempaa läpinäkyvyyttä ja kansalaisten parempaa oikeusturvaa.Riippuu ihan siitä, mitä lakiin kirjoitettaisiin. Jos uusi laki estäisi käytännössä virkatoimenhoitamisen arvostelun, niin kohta viimeinen oikeusvaltio-Suomessa sammuttaa valot.
Miksi ei käytetä nykyisiä lakeja, vaan halutaan säätää tuollainen mahdollisesti epämääräinen laki?
Se Keijo Kaarisateen vanha twiitti oli parodiaa. Ei toimintaohje.
Ja muutenkin ajatus, että työkseen rikosilmoituksia kirjoittelevat poliisit "eivät osaisi tehdä" rikosilmoituksia itseensä kohdistuvasta vaimosta on lievästi sanottuna epäuskottava.
Sinähän tässä olet siihen viitannut useita kertoja; minä olen vain vastannut viittauksiisi. Edelleen jäi auki, mitä sinä ajat sillä takaa kun kuitenkin pidät asiaa esillä.
No jos maalittamisesta säädettäisiin laki, niin varmaan asia silloin määriteltäisiin tarkemmin, jolloin ongelma ehkä poistuisi?
Ja miksi olisi ongelma, jos maalittaminen erikseen määriteltäisiin asiana rangaistavaksi? Tekonahan se joka tapauksessa on jo nyt ainakin joissakin tapauksissa rangaistavaa joten tässä ei rajoitettaisi kansalaisten sananvapautta tms. Mutta jos asia määriteltäisiin erikseen, niin se varmaankin selventäisi asiaa kun rangaistavuutta (tai ei-rangaistavuutta) ei tarvitsisi hakea useamman lain kautta.
En usko että tuo skenaario että virkamiesten toimien arvostelu kiellettäisiin on kovinkaan todennäköinen, koska kehitys on kuitenkin koko ajan kohti suurempaa läpinäkyvyyttä ja kansalaisten parempaa oikeusturvaa.
Erillislain etuna on mm se, että kansalaisen on helpompi ymmärtää mikä on sallittua ja mikä kiellettyä, kun kaikki löytyy helpommin yhdestä laista eikä tarvitse kahlata useaa lakia läpi, jolloin helposti jää jotain kokonaan huomiotta. Lisäksi kokonaisuudesta tulee luultavasti yhtenäisempi, kun koko paketti on yhden otsikon alla.
Voi olla; vasta viime vuosina on alkanut näkyä mediassa. Wikipedia kertoo että maalittaminen alkoi yleistyä tässä merkityksessä 2010-luvulla.No sitten olen kanssasi vahvasti erimieltä. Maalittamista on harrastettu vahvasti jo jonkin aikaa. Kohteina turkistarhaajat ja turkismyyjät myös muut maatalouden toimijat, metsästäjät, turvetuottajat Lienevätkö sitten sen verran paksunahkaisempia että vasta ns hiljattain on ruvettu vouhkaamaan maalittamisesta
Voi olla; vasta viime vuosina on alkanut näkyä mediassa. Wikipedia kertoo että maalittaminen alkoi yleistyä tässä merkityksessä 2010-luvulla.
Erillislaissa on eittämättä hyvät puolensa. Lisäksi kaikki ovat varmaan samaa mieltä siitä, että esimerkiksi viranomaisen perheen tai vastaavan kommentointi ei ole kosher kritisoitaessa jotain virkapäätöstä.
Mutta tämähän ei ole maalittamisen ydin. Vaan ainakin itse olen siinä käsityksessä että maalittamisella tarkoitetaan tilannetta, jossa jonkun henkilön kommentti jostain päätöksestä tai päättäjästä saa muutkin kommentoimaan asiaa. Mahdollisesti hyvinkin kriittisesti.
Jos maalittamisella tarkoitetaan tällaista tapahtumaa ja sitä aletaan suitsimaan lailla, niin ollaan todella nopeasti kaltevalla pinnalla.
Täälläkin monet ovat kritisoineet viime aikoina esimerkiksi valtakunnansyyttäjän virassaan tekemiä päätöksiä. Jos nyt vaikka minä kirjoitan kriittisen kommentin aiheesta ja 5 muuta ihmistä tarttuu tekstiini ja jatkaa sitä mahdollisesti kohtuullisuuden rajat ylittäen, niin ainakin joidenkin mielestä minä olen mahdollisesti syyllistynyt maalittamiseen koska olen "innostanut" muita aiheesta.
Tällöin termistä maalittaminen voi muodostua helposti keino rajoittaa yhteiskunnallista keskustelua epäsuorasti. Sinänsä kukaan ei kiellä kritiikkiä, mutta laajentamalla vastuu siitä kritiikistä koskemaan kaikkien muiden asiasta kirjoittavien tai kommentoivien ulostuloja on mahdollista sensuroida kansalaiskeskustelua.
Jos nyt suoraan sanotaan, tämähän on ainakin medioiden intressi asiassa, koska he haluavat palauttaa itselleen yksinoikeuden määritellä kenestä ja mistä asiasta milloinkin keskustellaan.
Tästä syystä olisin hyvin varovainen erillislakien suhteen tällaisissa hyvin vaikeasti määriteltävissä aihealueissa jotka liikkuvat kuitenkin lähellä yhteiskunnan perusoikeuksia.
Ei voi vaan on.Voi olla;vasta viime vuosina on alkanut näkyä mediassa. Wikipedia kertoo että maalittaminen alkoi yleistyä
Toki maalittaminen myös toimii somen kautta tehokkaammin kuin ennen sosiaalisen median vallankumousta. On esim paljon helpompaa värvätä porukkaa mukaan, ja saada ihan normaalejakin ihmisiä hysterian valtaan. Lisäksi on helpompaa levittää vahingollisia tietoja kohdehenkilöstä ja tehdä muuta jäynää.
Ikävää ja pahimmillaan mielenterveyden päälle käyvää toimintaa, jonka suitsimiselle olisi hyvä olla olemassa joku selkeä säännöstö. Sen lisäksi että pitäisi olla myös jonkin yleisesti hyväksytty määritelmä ilmiölle.
Poliisille virkamerkin numero nimikyltin tilalle, niin julkista valtaa käyttävän virkamiehen yksilöiminen on mahdollista.
Oma organisaatio ei suosita nimikylttejä, virkamerkissä oleva nro riittää lain mukaan.