Poliisitoiminta

Mielenkiintoisia poliisiuria olen ihan vastikään tavannut. Esim. naispuolinen koulutukseltaan myös pedagogi (maisteri), ammatiltaan varsinaisesti poliisi (talousrikosten tutkinta), nykyisin virkavapaalla ja turvallisuusalan opettajana.

Lieneekö moinen virkavapaalla toisen ammatin harjoittaminen yleistä?
 
En usko että on varsinaisesti yleistä, mutta tuskin on ainutlaatuistakaan. Tietenkin joku voi saada jonkun määräaikaisen työkeikan mitä varten haetaan virkavapaata, tai joku voi haluta kokeilla toista ammattia mutta ei halua luopua virasta. Mutta ei liene kovin yleistä.

Käsittääkseni yleisimmät syyt virkavapaille ja vastaaville ovat perhevapaat, YK-komennukset ja opiskelu. Vuorotteluvapaajärjesytelmähän on kai kokolailla kuopattu, mutta se nautti myös jonkinlaista suosiota.
 
Valtiolla on ihan yleistä saada virkavapaata, toisen viranomaisen tai valtion laitoksen palvelukseen siirryttäessä, vähintään mahdollisen koeajan pituinen jakso.
 
Sivullisille riittää, mutta asianosaisille ei.

Virkamiehen päätöksessä on aina nimi alla, ei numero.

Se onkin eri asia, kun aletaan tekemään asiakirjoja, kuin kadulla työtään tekevän virkamiehen tunnistaminen tai yksllöiminen.
 
On määräaikaiset terveystarkastuskset ja kuntotestit.
 
Onko Lappu-Liisa virkamies?

On. Ja siksi he lappuja jakelevat omalla nimellään.

Tässä googlattu kuva ja virkahenkilön nimi ylemmän QR-koodin vieressä.

60878895_2058219131140960_4453743463837741429_n.jpg


Yksityiset "parkkipatet" ovatkin sitten oma rotunsa ja tuskin äitinsäkään heitä tunnistaa.
 
On. Ja siksi he lappuja jakelevat omalla nimellään.

Tässä googlattu kuva ja virkahenkilön nimi ylemmän QR-koodin vieressä.

60878895_2058219131140960_4453743463837741429_n.jpg


Yksityiset "parkkipatet" ovatkin sitten oma rotunsa ja tuskin äitinsäkään heitä tunnistaa.
Ei varsikaan sen jälkeen, kun "Kostaja-Kake" on ylettynyt karvaisella kädellään. Ajattelin vaan kun olen saanut muutama vuosi sitten PVM:n ja siinä luki Pysäköinninvalvojanapulainen nro: 42.
Tuntui väärältä, nro:42 on rankaissut minua. Oikeenhan se oli, ja siitä voi valittaa, mutta silti nro:42.
Tod.näk. on valaistuttu sen verran, ettei nimetönnä voi lappuloita laitella.
Oli kyseessä kunnallinen, mutta jokunen vuosi sitten.
 
https://www.is.fi/tampereen-seutu/art-2000006312653.html

Poliisiammattikorkeakoulun ylikonstaapeli syytteisiin lukuisista seksuaalisista hyväksikäytöistä

Uhreja on seitsemän.
Poliisiammattikorkeakoulun opettajana toiminutta ylikonstaapelia vastaan on nostettu syytteitä seksuaalisista hyväksikäytöistä, seksuaalisesta ahdistelusta ja virkavelvollisuuden rikkomisista, kertoo syyttäjä tiedotteessaan.

Uhreja on yhteensä seitsemän.

Ylikonstaapeli on syyttäjän mukaan pidätettynä virastaan. Hän on kiistänyt syyllistyneensä rikoksiin

Aiemmin on kerrottu, että rikoksista epäilty ylikonstaapeli työskenteli voimankäytön opettajana. Epäasiallisen käytöksen on epäilty tapahtuneen sekä virantoimituksessa että vapaa-aikana.

Toinen epäily: Naisopiskelijat ilmoittaneet miesopiskelijan käytöksestä
Helsingin Sanomat uutisoi viime kuussa, että Poliisiammattikorkeakoulussa on selvitetty myös toista seksuaalisen häirinnän epäilyä. Lehden mukaan naisopiskelijat ovat tehneet ilmoituksia miesopiskelijan käytöksestä.

Ilmoitukset koskevat tätä lukuvuotta. Kyse on suullisesta ja fyysisestä häirinnästä. Poliisiammattikorkeakoulu ei kerro häirintää kokeneiden naisten määrää, mutta HS:n tietojen mukaan ilmoitusten tekijöitä on yhteensä neljä.
STT
 
Olisko että hän on syyllistyyt ns miehiseen käytökseen eli rivoa kieltä ja vähä perseelle taputtelemista? Kun itse ei tunnusta syyllisyyttä.
 
Ei luulisi maanpuolustusfoorumilla olevan vaikea käsittää, ettei uniformuun lisäillä mitään omia merkkejä.

Menohan on muuten kuin jossakin liivijengissä. Erilaisia support ja prospect -leimoja lisäillään virkapukuun miten vaan jengi itse päättää.

Kuten se jokin ihmeellinen sininen poikkiviiva siniristin päällä! Mikä ihme sekin idea?? Eikö edes siniristilippua voi jättää tuunaamatta?

Virallisesti säädettynä suomenlippu sopisi hyvin uniformuun.
Tismalleen samaa mieltä tästä, ja nyt lupa on tulossa:
"Poliisille on tulossa lupa käyttää Suomen lippua kaikissa virkapuvuissaan myös kotimaassa, kertoo sisäministeriö.

Ministeriö kertoo tiedotteessa, että se on asettanut lakihankkeen, jolla on tarkoitus muuttaa poliisin virkapuvusta annettua asetusta vuoden loppuun mennessä."

https://yle.fi/uutiset/3-11074417
 
Poliisi ajaa tutkintojensa salausta tavalla, joka liikkuu lain rajamailla: ”Aivan liian pitkälle menevää salaamista”, sanoo professori
Poliisi salaisi kokonaan esimerkiksi lähisuhdeväkivallan ja Kela-tukien huijaukset. Ohje on niin radikaali, että julkisuusperiaatteesta jäisi jäljelle vain savuavat rauniot, kirjoittaa HS:n oikeustoimittaja Susanna Reinboth.
bf08266b72034ccb90797bdba1a8911d.jpg

Poliisihallitus haluaa, että kaikki etäisestikin yksityiselämään liittyvä salataan poliisin esitutkinta-aineistosta. (KUVA: ONNI OJALA / LEHTIKUVA)
Susanna Reinboth HS
Julkaistu: 20.11. 10:58


KELA-TUKIEN huijaaminen. Lähisuhdeväkivalta. Kouluampujan ampumisharrastus. Rikoksesta epäillyn tai uhrin jäsenyys rikollisjärjestössä. Seksin ostaminen. Todistukset mustelmista ja nirhaumista.

Muun muassa nämä asiat pitää salata poliisin esitutkintamateriaaleista, linjaa Poliisihallitus tuoreessa julkisuuskäsikirjassaan. Ohjeen tarkoituksena on opastaa poliiseja tulkitsemaan julkisuuslain säännöksiä.

Linjaukset merkitsevät uutta aikakautta 20 vuotta voimassa olleen julkisuuslain tulkinnassa. Poliisihallitus haluaa nyt, että kaikki etäisestikin yksityiselämään liittyvä salataan esitutkinta-aineistosta.

”Salassa pidettäviä tietoja ovat asunnottomuus, työttömyys, avoliitto, avioliitto, seurustelusuhteet, salarakkaat, vanhempien ja lasten tapaamisoikeusasiat, huoltajuuskiistat ja elatusmaksut”, ohje linjaa ja jatkaa listaa viiden sivun verran.

”Aivan liian pitkälle menevää salaamista”, sanoo hallinto-oikeuden professori Olli Mäenpää Helsingin yliopistosta.

”Viranomaisen ohjeet eivät tietenkään voi kaventaa julkisuuslaissa säädettyä julkisuutta. Esitutkinta-asiakirjojen salassapitoa koskevan linjauksen osalta julkisuusperiaate joka tapauksessa edellyttäisi salassapidon suppeampaa soveltamista kuin linjauksessa esitetään.”

JULKISUUSPERIAATE on perustuslaissa säädetty perusoikeus. Sen mukaan viranomaisen hallussa olevat asiakirjat ja muut tallenteet ovat julkisia, jollei niiden julkisuutta ole välttämättömien syiden vuoksi lailla erikseen rajoitettu.

Jokaisella on oikeus saada tieto julkisesta asiakirjasta ja tallenteesta.

Eduskunnan perustuslakivaliokunta on toistuvasti linjannut, että yksityisyyden ja henkilötietojen suojalla ei ole etusijaa muihin perusoikeuksiin nähden. Tämän takia edes eduskunta ei saa vapaasti säätää julkisuutta rajoittavia lakeja.

”Lainsäätäjän toimivaltaan kuuluu pelkästään sellaisten julkisuuden rajoitusten asettaminen, joita voidaan pitää perustuslaissa tarkoitetulla tavalla välttämättöminä”, valiokunta on teroittanut.

Poliisihallinnon laatimassa julkisuuskäsikirjassa ei ole kysymys edes laista vaan normihierarkian alimmalla tasolla olevasta ohjeesta. Ohje on niin radikaali, että julkisuusperiaatteesta jää jäljelle vain savuavat rauniot.

PROFESSORI Mäenpää huomauttaa, että julkisuuslaissa on erillinen säännös esitutkinta-aineiston julkisuudesta. Sen mukaan esitutkinta-aineisto tulee julkiseksi, kun asia on ollut esillä oikeudessa tai kun syyttäjä tai poliisi on päättänyt, että jutun käsittely päättyy.

Julkisuus ei ole kuitenkaan ehdotonta. Esitutkinta-aineistosta voidaan salata niin epäillyn, uhrin kuin muidenkin juttuun liittyvien henkilöiden yksityiselämään liittyvät tiedot, jos ne ovat arkaluonteisia.

Poliisihallituksen ohjeessa taas lähdetään siitä, että näiden esitutkintaa koskevien erityissäännösten lisäksi ja rinnalla sovelletaan kaikkia muita salassapitosäännöksiä. Niissä taas suojataan yksityisyyttä kattavasti.

Tästä Poliisihallitus on päätellyt, että myös esitutkinta-aineistossa nämä asiat ovat ehdottomasti salaisia.

MITÄ väliä julkisuudella sitten on?

Julkisuusperiaatteen tarkoituksena on turvata kansalaisten mahdollisuus valvoa viranomaisten toimintaa ja julkisten varojen käyttöä. Vaikka asia koskisi yksittäistä ihmistä, sillä voi olla yleisempää merkitystä.

Yksittäiset jutut kertovat siitä, miten poliisi käyttää valtaansa.

Poliisi ei esimerkiksi tutki kaikkia sille tulleita rikosilmoituksia. On yhteiskunnallisesti merkittävää, mitkä rikokset jätetään tutkimatta ja millä näyttökynnyksellä. Tutkitaanko esimerkiksi ministerin tekemä epäilty pahoinpitely samalla kynnyksellä kuin tavallisen rahvaan?

Esitutkintapöytäkirjat voivat sisältää muutakin tietoa, jonka salaaminen vie mahdollisuuden arvioida viranomaisen toimintaa.

Poliisi haluaa esimerkiksi salata kokonaan tiedon sosiaalihuollon asiakkuudesta. Salaista olisi siten tieto siitä, että 8-vuotiaasta Vilja Eerikasta oli tehty kymmenkunta lastensuojeluilmoitusta, mutta silti lapsi palautettiin isälleen ja äitipuolelleen vähän ennen murhaa.

Rikoksiin liittyy vahva yhteiskunnallinen intressi. Rikoslaki määrittää yhteiskunnan pelisäännöt, eikä niiden rikkominen ole vain oma asia.

YHTEISKUNTA on esimerkiksi tiukentanut jatkuvasti suhtautumistaan lähisuhdeväkivaltaan. Viesti on ollut selvä: läheiseen kohdistunut pahoinpitely ei ole yksityisasia.

Siihen suhtaudutaan nykyisin jopa tiukemmin kuin kahden tuntemattoman nahisteluun. Aikuisten välinen lievä pahoinpitely ei ole virallisen syytteen alainen rikos, mutta lähisuhteessa tapahtuva on.

Poliisihallituksen julkisuusohje lyö korville tätä tietoista suunnanmuutosta määrittelemällä lähisuhdeväkivallan yksityisasiaksi.

Poliisi on jo vuosien ajan liukunut kohti suurempaa salailua, koska tällaista viestiä kentälle on välitetty poliisin sisäisissä koulutuksissa. Tämän seurauksena poliisi on esimerkiksi poistanut pöytäkirjoista milloin mitäkin, kuten tiedot terroristiepäillyn uskonnosta ja henkirikoksesta epäillyn humalasta.

Kun julkkisnainen puukotti puolisoaan keittiöveitsellä, poliisi salasi pöytäkirjan kannesta kanteen. Oikeus käsitteli asian julkisena. Nainen sai hovioikeudessa lähes kahden vuoden ehdollisen vankeustuomion.

MYÖS OIKEUDENKÄYNNIN julkisuutta koskevan lain esitöissä on pohdittu rajanvetoa yksityisen ja julkisen välillä. Sen mukaan oikeudenkäynnissä ei yleensä voida salata tietoa, joka olennaisesti liittyy syytteessä tarkoitettuun tekoon tai sen rikosoikeudelliseen arviointiin.

Poliisihallitus on eri linjoilla. Se määrittelee esimerkiksi seksin ostamisen ehdottomasti salassa pidettäväksi asiaksi, vaikka se on tietyissä tilanteissa rikos. Rangaistavaa on seksin ostaminen parituksen tai ihmiskaupan uhrilta taikka alaikäiseltä.

Joihinkin Poliisihallituksen ohjeen määrittelemiin salattaviin ”yksityisasioihin” liittyy suora kytkentä meihin kaikkiin. Esimerkiksi Kela-korvauksiin liittyvissä petoksissa on kyse yhteisten verovarojen käytöstä.

Avio- ja avoliitto saattavat kuulostaa yksityisiltä asioilta, mutta ne eivät ole vain sitä. Ne esimerkiksi muodostavat laissa tarkoitetun esteellisyysperusteen. Sen takia suuren yleisön voi olla välttämätöntä tietää, kuka on kenenkin puoliso tai muu sukulainen.

KYSEESSÄ on toinen kerta tänä syksynä, kun sisäministeriön hallinnonala kätilöi pitkälle menevän hankkeen salaamisen lisäämiseksi.

Maahanmuuttohallinnon salaisuuden lisääminen törmäsi viime viikolla perustuslakivaliokunnan muuriin.

Valiokunta huomautti, että ehdotettu sääntely merkitsisi lähes koko hallinnonalaan kohdistuvaa lähtökohtaista salassapitoa. Tämä taas sopii huonosti yhteen julkisuusperiaatteen kanssa ja edustaa perustuslain takaaman julkisuuden kannalta jopa nurinkurista lähtökohtaa.

”Maahanmuuttohallinnon asiakirjoihin kohdistuu valiokunnan mielestä julkisuusperiaatteen näkökulmasta perusteltuja tiedonsaantitarpeita, jotka liittyvät muun muassa julkisen keskustelun ja mielipiteenvaihdon edellytyksiin, hyvän hallinnon ja oikeusturvan toteutumisen arviointiin sekä julkisten varojen käytön valvontaan.”

Valiokunta myös esitti, että tällaiset merkittävät muutostarpeet hoidettaisiin julkisuuslain kokonaisuudistuksen yhteydessä.

Poliisihallituksen julkisuuskäsikirja osoittaa, että uudistukselle todella olisi tarvetta. Jos perustuslain turvaamasta julkisuusperiaatteesta halutaan pitää kiinni, nyt kannattaa olla hereillä.

Poliisi on ainakin tosissaan kuoppaamassa sitä.

 
Veikkaan, että poliisi on oppinut viime vuosien datasaturaation tärkeimmän opin: salaa kaikki vähänkin tärkeä ja/tai henkilökohtainen tieto välttääksesi tiedon päättymisen vääriin käsiin (joita on monia). Hankala paikka tutkivalle viranomaiselle.
 
Back
Top