Poliisitoiminta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja YJT
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Taposella on poliittinen agenda, mitä harva kentällä työtä tekevä poliisi jakaa. Hänen tavoitteenaan lienee seuraavat eduskuntavaalit.
. "Hänen tavoitteenaan lienee seuraavat eduskuntavaalit"

Ei ei siellä on jo aivan liikaa nytkin samaa asiaa ajavia.
Viheriäisille täysin sopiva ehdokas mutta omissa toiveissa olisi viheriäisten suuruuden ajan olevan ohi eikä koskaan enää palaisikaan.

Taponen on ollut ennaltaestävän päällikkö vuodesta 2012 ja varmaan koko sen ajan on epäilty että tavoitteena on seuraavat eduskuntavaalit.

Taponen oli tosiaan Twitter-jäähyllä reilun puolen vuoden ajan, alkaen tammikuusta 2018.

Maksumuurin takana, mutta osalla lienee tunnukset:
Ylikomisario Jari Taponen on erilainen poliisi, jonka työtä osa kollegoista vierastaa – Twitterissä Taponen ilmoitti olevansa Pyllytär: https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006292179.html?share=0d96f1a2d8152b137db617d214e606df

Suomessa on 7415 poliisia (2021) ja vain yksi heistä on Taponen. Koittakaa kestää.
Kaikki eivät hoida virallista tiedotusta ennaltaehkäisevän yksikön päällikkönä.

Tuon vähän lisää näkökulmaa. Taposen propaganda tarjoaa osalle kansaa tarttumapintaa vaikeaan ongelmaan - väittely siitä mitä on tapahtumassa kiihtyy ja jakaa entistä enemmän kansalaisia. Jos poliisi olisi suhteellisen yksimielinen - sen mukaan miten asiat ovat, vähenisi asiasta väittely ja ratkaisuja olisi löydettävissä helpommin. Nyt jähnätään asemissa, ja tilanne pahenee pahenemistaan.

Väitän edelleen, että Taposen propagandalla on tilausta tietyn aatesuunnan omaavien keskuudessa, enkä edelleenkään väitä että takana olisi salaliitto, vaan pelkästään ideologia. Ideologia, jonka saadessa valtaa on edessä massiivisia ongelmia.

"Koittakaa kestää" on erittäin itsekeskeistä ajattelua. Meidän kestämisellä ei ole merkitystä, vaan mitä lapsemme ja tulevat sukupolvet joutuvat kestämään.

Väitän edelleen, että Taposen propagandalla on tilausta tietyn aatesuunnan omaavien keskuudessa, enkä edelleenkään väitä että takana olisi salaliitto, vaan pelkästään ideologia. Ideologia, jonka saadessa valtaa on edessä massiivisia ongelmia.
Näinpä. Ideologia, ei salaliitto.

En ollut minä, joka läväytti salaliittokortin. Olen sanonut vaan, että reagomattomuus ja hiljainen hyväksyntäkin ovat aktiivisia toimia.
Joo, en viitannut nimenomaan sinuun vaan yleisesti näihin salaliittoteorioihin joita Taposen toimintaan yhdistetään sekä täällä että muualla.

Se, onko passiivisuus aktiivisuutta ja missä olosuhteissa, on eri asia ja paljolti siitä kiinni, miten asia halutaan nähdä.

Yksi tapa on nähdä asia siten kuin se on.
Hyvä taito jos siihen pystyy. Usein on se ongelma että helposti näkemäänsä tulee tulkittua. Uskallan jopa väittää että aika usein. Esim nämä tilanteet joissa sinä olet käyttänyt tuota ilmaisua ovat olleet nimenomaan sinun tulkintojasi asiasta.

Hyvä taito jos siihen pystyy. Usein on se ongelma että helposti näkemäänsä tulee tulkittua. Uskallan jopa väittää että aika usein. Esim nämä tilanteet joissa sinä olet käyttänyt tuota ilmaisua ovat olleet nimenomaan sinun tulkintojasi asiasta.
Väitätkö nyt vakavissasi, että jos yksikön päällikkö, ylikomisario voisi twiittata tililtä suikka päässä, puukko hihassa, tekstinä POLIISI POLISEN ja varmuudeksi vielä pari muuta poliisia kuvassa, esittelytekstissä kerrottuna asema, omia näkemyksiään joita esimiehet eivät hyväksy?

Itse rupesit soekuloimaan irtisanomisen vaikeudesta ym ym. Jos organisaatio ei hyväksyisi tuota linjaa, kävisi käsky että et kirjoita poliisin nimissä vaan henkilönä. Jos sen katsottaisiin poikkeavan poliisin virallisesta linjasta, alkaisivat kurinpitotoimet.

Jos jokin edellä on väärin, ole hyvä ja yksilöi.

Se, onko passiivisuus aktiivisuutta ja missä olosuhteissa, on eri asia ja paljolti siitä kiinni, miten asia halutaan nähdä.
On aivan yhdentekevää onko kyseessä viranomaistoiminta vai yksityinen sektori. Yleisessä elämänkeskustelussa vallalla on näkemys jossa jonkin asian salliminen on aktiivinen teko.
Tämä ei siis enää riipu yksilön näkökulmista vaan kyse on yleisestä tulkinnasta läpi kirjoittajien ja median. Tiedeyhteisö ei ole erimielinen sallimisen merkityksestä.

Tämä yleinen näkökulma siis on, että Taposen tekemiset sallii (aktiivisesti) päällystö. Toimintaa ei tutkita twiittitasolla tietenkään, mutta se on sallittu kokonaisuudessaan.

.

Katujengipomo Milan Jaff syytti Suomen viranomaisia vääristelystä: "Jengit on vaan kateellisia"

Mtv3

Väitätkö nyt vakavissasi, että jos yksikön päällikkö, ylikomisario voisi twiittata tililtä suikka päässä, puukko hihassa, tekstinä POLIISI POLISEN ja varmuudeksi vielä pari muuta poliisia kuvassa, esittelytekstissä kerrottuna asema, omia näkemyksiään joita esimiehet eivät hyväksy?

Itse rupesit soekuloimaan irtisanomisen vaikeudesta ym ym. Jos organisaatio ei hyväksyisi tuota linjaa, kävisi käsky että et kirjoita poliisin nimissä vaan henkilönä. Jos sen katsottaisiin poikkeavan poliisin virallisesta linjasta, alkaisivat kurinpitotoimet.

Kerroin siitä että toisaalta on valitettu että poliisia ei saa virasta oikein millään, ja toisaalta sitten ihmetellään että Taposta ei ole saatu viralta. Kyseessä ei ole minun spekulaationi, vaan toin esille tällaisen kaksoisstandardin.

Taposen twiittailuihin on puututtukin, mutta koska jokainen elää jollakin tavalla omassa kuplassaan, niin jostain kuplasta katsottuna Taposen twiittailu lähestyy maanpetosta ja toisesta katsottuna päin vastoin. En lähtisi esittämään syitä miksi Taposen twiittailuihin ei ole puututtu 2018 vuoden jälkeen ainakaan niin että asia olisi tullut julkisuuteen, koska minulla ei ole faktatietoa asiasta. Voi kuitenkin olla että twiittailussa ei ole nähty mitään niin pahaa että niissä olisi aihetta lisäsanktioihin. Sen kuitenkin tiedän että mies on ollut jäähyllä yli puoli vuotta; en tiedä liittyikö siihen jotain muita sanktioita.

On aivan yhdentekevää onko kyseessä viranomaistoiminta vai yksityinen sektori. Yleisessä elämänkeskustelussa vallalla on näkemys jossa jonkin asian salliminen on aktiivinen teko.
Tämä ei siis enää riipu yksilön näkökulmista vaan kyse on yleisestä tulkinnasta läpi kirjoittajien ja median. Tiedeyhteisö ei ole erimielinen sallimisen merkityksestä.

Tämä yleinen näkökulma siis on, että Taposen tekemiset sallii (aktiivisesti) päällystö. Toimintaa ei tutkita twiittitasolla tietenkään, mutta se on sallittu kokonaisuudessaan.
Tiedetään, että twiittailuihin on puututtu. En osaa ottaa kantaa, mitä sanktioita Taponen on niiden takia saanut, tai mikä on tilanne mahdollisten tulevien puuttumisten suhteen.

Kerroin siitä että toisaalta on valitettu että poliisia ei saa virasta oikein millään, ja toisaalta sitten ihmetellään että Taposta ei ole saatu viralta. Kyseessä ei ole minun spekulaationi, vaan toin esille tällaisen kaksoisstandardin.

Taposen twiittailuihin on puututtukin, mutta koska jokainen elää jollakin tavalla omassa kuplassaan, niin jostain kuplasta katsottuna Taposen twiittailu lähestyy maanpetosta ja toisesta katsottuna päin vastoin. En lähtisi esittämään syitä miksi Taposen twiittailuihin ei ole puututtu 2018 vuoden jälkeen ainakaan niin että asia olisi tullut julkisuuteen, koska minulla ei ole faktatietoa asiasta. Voi kuitenkin olla että twiittailussa ei ole nähty mitään niin pahaa että niissä olisi aihetta lisäsanktioihin. Sen kuitenkin tiedän että mies on ollut jäähyllä yli puoli vuotta; en tiedä liittyikö siihen jotain muita sanktioita.
Esitin Sinulle selkeän kysymyksen, ja toistuvasti vastaa ohi sen mitä minä olen kysynyt ja väittänyt. Jos kyseessä olisi joku muu nimimerkki, väittäisin trollaamiseksi mutta nyt vaan ihmettelen, miksi kierrät asian jota esitän ja kysyn.

En viitsi käydä tämän ketjun ja Sisäinen turvallisuus-ketjun viestejä läpi, mutta kiteytän:

- esitin väitteen, että Taposen linja täytyy olla myös Poliisin linja, koska hän virkatilillään saa jatkaa viestittelyään
- kiistit ja sanoit että yksityisajattelua
- muotoilin toisin ja aloit puhumaan illuminaatista, liskoihmisistä ja korruptiosta
- toistin sen, että hiljainenkin hyväksyntä on aktiivinen teko
- aloit puhumaan irtisanomisen vaikeudesta jne
- esitin suoran kysymyksen ja perusteet sille, miksi mielestäni linjan on oltava poliisijohdon hyväksymä
- yllä lainattuna kaikkea muuta kuin se, mitä olen väittänyt ja mitä olen kysynyt
- en ole esittänyt mitään irtisanomiseen, salaliittoihin tai liskoihmisiin viittaavaa, joten älä vedä niitä minun lainausteni alle

Onko vaan niin, että on liian hapokasta myöntää että organisaatio jossa työskentelet, kannattaa tuota linjaa?

Alla vielä kysymys jonka esitin, jos et halua siihen vastata niin antaa olla. Vielä se, että jos olen ollut asiaton niin voitko vinkata missä kohden, niin voin tehdä oman arvioni pahoittelun tai anteeksipyynnön tarpeesta.

Minulla on käsitys, että poliisilla ei ole yhtä nk puolueen linjaa vaan eri yksiköillä on johtajat jotka voivat oman harkintavaltansa nojalla tehdä omia linjauksiaan. Ne linjaukset eivät toki saa olla ristiriidassa esim lakien tai SM:n määräysten kanssa.

Back