Juu huomaan ettet ymmärrä.
Jäsen Norppa ymmärtää:
Todistustaakka siitä, että kantasuomalaisten pääsyä taksikuskiksi on jotenkin vaikeutettu tai maahanmuuttajien jotenkin tehty helpommaksi, kuin mitä kantasuomalaisilta vaaditaan on väitteen esittäjällä. Mikäli sitä ei löydy, kyseessä ei yksinkertaisesti voi olla positiivinen tai minkään muunkaansorttinen
syrjintä - se kun
edellyttää erilaista kohtelua erilaisille ihmisille. Se, että näet taksikuskeina myös sellaisia kuskeja, joiden ihonväri ei miellytä, ei ole näyttöä mistään.
Taksiuudistuksen perusteista voitte kysyä sen ideoineelta Anne Berneriltä. En muista koskaan koskaan edes sivutun mitään tavoitetta saada takskikuskeiksi lisää maahanmuuttajia, sen sijaan paljon kaikenlaista hössötystä, missä keski-ikäiset luulevat olevansa ajassa kiinni olevia ja nuoria jälleen, koska kädessä sattuu olemaan moderni viestintäväline. Vähän sellainen liikennepoltiikan Mikael Jungner, joka demariunelman sijaan tosin eli jossain pörssiklubifantasiassa. Samasta syystä kritiikin lakiuudistusta kohtaan voi osoittaa liikenneministeriöön.
Yleinen trendi on, että kun kun jonkun homman vaatimuksia pudotetaan, alkaa sinne kertymään maahanmuuttajataustaisia.
Vaatimustason pudottamisen taustalla on usein se, että sinne halutaan saada maahanmuuttajataustaisia.
Tai vielä kolmannella tavalla ilmaistuna - maahanmuuttajataustaisille pitää löytää jotakin hommaa ja siksi vaatimustasoja pitää pudottaa.
Ennen pitkää tämä liittyy myös poliisitoimintaan. Muistelen tätä vilautellun jo takavuosina, että pääsykoevaatimuksia pitää pudottaa, että mamutaustaisia saataisiin mukaan, eli nähdään tausta tärkeämmäksi kuin muu sopivuus.
Polamkin pääsykoevaatimusten muuttamista en ole nähnyt kenenkään esittävän. Varmaan niin on toisinaan jokin politiikan kakkosrivin pyrkyri esittänytkin, lähinnä omille kannattajilleen, mutta kovin vakavastiotettavina en ole näitä ambitioita koskaan pitänyt. Tuossa viitatussakin jutussa aina konkreettinen viittaus oli pohdiskelu, että voisiko pääsykokeen aikarajaa pidentää maahanmuuttajataustaisten kohdalla. Tämä olisi yhdenvertaisuuden kannalta vähän ongelmallista, meikän puolesta aikarajaa voisi yksinkertaisesti pidentää kaikkien kohdalla. Kantasuomalaiset varmaankin todennäköisesti vain jättäisivät tarpeettoman ajan käyttämättä.
Mä ite olen aina vastustanut kaikenlaista syrjintää, mukaan lukien positiiviseksi syrjinnäksi kutsuttua. Syrjintä yhdenvertaisuuden nimissä on vähän kuin pitäisi ryhmäseksibileet avioliittoon säästämisen nimissä. Tässä keississä vaan ei ole kukaan esittänyt mitään näyttöä, että kyse olisi
minkäänsorttisesta syrjinnästä. Paikallistuntemusvaatimuksesta tinkimistä olen aina pitänyt virheenä, se on laadullista, ei määrällistä sääntelyä (kuten taksilupien rajallisuus oli) eikä myöskään syrjintää, koska paikallistuntemuksen voi kuka tahansa saavuttaa yksinkertaisesti asumalla paikalla.
Mitä taas tulee maahanmuuttajien yleistymiseen monissa ammateissa, niin eikö se ole ihan luonnollinen seuraus siitä, että heitä asuu Suomessa jo puoli miljoonaa? Eikös heidän juuri kuulukin tehdä jotain töitä?