Politiikka Maanpuolustus.net -sivustolla

Moro. Kiitos jäsenille @Sardaukar ja @aj77 . Mistä te seuraatte näitä uutisia. Kun luotto on jotenkin mennyt tähän omaan Yle konserniin ja iltapäivälehtiä en ole koskaan seurannut. Tuntuu näissä kotimaan uutisissa, että nuo maakuntalehdet jotenkin tuntuisivat luotettavimmilta. Ulkomaan uutisista nyt lähinnä kipuilen. Olenko nyt tässä kivikautisessa asenteessani ollut sittenkin kaukaa viisas?

BBC on ollut suosikki. Katson kyllä Ylenkin uutiset netissä. Sitten tietysti israelilaiset Times of Israel ja JPost (kun maa sattuu kiinnostamaan).

CNN on sellainen, jota en viitsi seurailla. Mainittu www.verkkouutiset.fi on aivan asiallinen. Jenkeissä tulee mahdollisuuksien mukaan katseltua kiinnostavat artikkelit Financial Timesista ja Washington Postista/Wall Street Journalista.
 
samovaari kirjoitti:
Moro. Kun minä en ole jäsenenä Twitterissä, Facebookissa ja mitä näitä nyt muita on. Olenko mielestänne kivikaudelle jäänyt. Mitä uutislähteitä suosittelette? En haluaisi liittyä usealle foorumille.

Moro. Yo. kysymykseen tuli jäseniltä @Sardaukar , @aj77 , @PekkaSavo ja @Woodsman asialliset vastaukset. Sen sijaan jäsenten @miheikki ja @Honcho palautteen käsitän vittuiluksi. Ei muuta.
 
Sorry, otetaan jäsen @miheikki pois tuosta edellisen postauksen jälkimmäisestä ryhmästä ja siirretään hänet tuohon asiallisiin. Sorry vielä.
 
samovaari kirjoitti:
Moro. Kun minä en ole jäsenenä Twitterissä, Facebookissa ja mitä näitä nyt muita on. Olenko mielestänne kivikaudelle jäänyt. Mitä uutislähteitä suosittelette? En haluaisi liittyä usealle foorumille.

Moro. Yo. kysymykseen tuli jäseniltä @Sardaukar , @aj77 , @PekkaSavo ja @Woodsman asialliset vastaukset. Sen sijaan jäsenten @miheikki ja @Honcho palautteen käsitän vittuiluksi. Ei muuta.

Mikä on tärkeätä, on seurata uutisia useasta lähteestä ja muodostaa sitten oma mielipide. Jos jämähtää yhteen suosikkiin, niin katsantokanta väistämättä kapenee ko. lähteen mukana.
 
Ymmärrän että tuollainen profilointi/muotittaminen myös vastaa nykypäivän tilannetta jossa verkossa käydään selvää mielipidevaikuttamista joistain avainasioista jotka itsessään ovat vahvasti polarisoituneita (nato vai ei, eu vai ei, pakolaisia vai rajat kiinni). Toisaalta se on myös mielestäni turhauttavan tylsämielistä. Sanoisin että kolmen eri kategorian eli aidon "mielipidevaikuttajan", "fanaattisen/selvän kannattajan" (eurostoliitto-jutut, julkisuudesta tuttu kohupapitar) ja tavallisen tallaajan pystyy kuitenkin vieläkin aika helposti erottelemaan.

Ongelmana on enemmänkin se että koko ilmapiiri on mennyt tuohon vahvaan vasta-asetteluun jossa olet aina joko puolesta tai vastaan, asettuen tiettyyn muottiin. Tätä äärilaitailua sitten hyväksikäyttää nämä selvät infovaikuttajatapaukset, hyvinä esimerkkeinä suomi ensin / gleb simanov-tyyliset tapaukset jotka selvästi hyötyvät tästä kahtiajaosta. Äärilaidat ja äärimmäiset vaihtoehdot ovat ihan yleismaailmallisesti niitä paikkoja joita pitäisi ehdottomasti välttää, oli se sitten eu:n maalaamista fasistiseksi neukkulaksi, rajojen sulkemista tai ihmisoikeuksilla perustella jokaisen tännetulevan olevan oikeutettu täällä myös asumaan.

Oikeassa elämässä asiat yleensä eivät ole niin helppoja että niitä saisi yhdellä tai kahdella kikalla hoidettua, sen on soinikin saanut kokea kun hiukset ja puheet alkaneet selvästi viimepäivinä harmaantumaan halmevuosista.

Politiikka polarisoi. Eipäs-juupas, juupas-jaapas, vasen-oikea, oikea-väärä…

Vastakkainasettelu harvemmin johtaa positiiviseen keskusteluun tai rakentavaan kritiikkiin. Päinvastoin. Kun suunsulkijalihas pettää, ajatuselimestä karannut puheripuli roiskuu palstoille. Omista poteroista pa(i)skotaan lannoitetta vastapuolen haisteltavaksi. Omaa tai edes lainattua ajatusta on turha hakea. Sisältö puuttuu.

Kiihkeimmältä laukausten- ja loukkaustenvaihdolta välttyy, kun karttaa “saatanallisia säikeitä” ja vastailee vain verkkaisesti tympeimpiin kommentteihin. Hyvin nukutun yön jälkeen ne hautautuvat omaan arvottomuuteensa.
 
Tästähän tuli mielenkiintoisempi ketju kuin sen tehdessä arvelinkaan.

Kuten monet ovat jo sanoneet, suuri osa sotilaallisista asioista käsittää myös poliittisen aspektin. Eihän esim. Ukrainan sotaa tai HX-projektia mitenkään voi käsitellä ilman politiikkaa.

Se on hieman sitten eri asia, mitkä asiat ovat puhtaasti sotilaallisia tai kalustollisia.
Niin, voin tarkentaa että ruotsalaisella ja norjalaisella foorumilla, joihin viittasin, on sallitua keskustella politiikasta ulkomaisten konfliktien yhteydessä kuten myös puolustuspolitiikasta, mutta puoluepolitiikka ja vastaavanlaiset kiistakysymykset jotka täälläkin näyttävät aiheuttavan suurimman epäsovun, riidan ja nimittelyn on rajattu pois.

Taas vain huomiona.
 
Facesta saa mielestäni vähemmän uutista, kuin Twitteristä, mutta en voi suositella. Facessa on kaverit twitterissä koko maailma mölyää yhtäaikaa. Siis ketä seuraat ja niihin liittyvät. Se lista kasvaa sitä mukaan kun ongelmasi kasvaa. Twitteri on saatanasta. Liskoihmisten juttuja. Vältä sitä.
Hm.. Twitterissä jutut on nopeimmiten mutta se vaatii myös huomattavasti mediakritiikkiä, eli lähteen taustan tunteminen tai tutkiminen on tärkeätä.

Esimerkiksi Nizzassa terroriteon aikana paikalla olleena ja peitettyjen ruumiiden ohi ajaneena, hotellilla selvisi twitteristä mistä oli ollut kyse. Telkku ja viralliset uutistoimistot tulivat noin tunnin perässä, koska niillä on sellainen "ikävä" periaate että uutiset pitää verifioida ennenkuin ne jaetaan.

Twitterin algoritmit ovat samantapaisia kuin naamakirjan, eli tarjoilee samalla tavalla ajattelevia tilejä ja twiittejä. Tämän vuoksi pidän itse jonkinverran mielestäni ihan dillejä tilejä omassa twitterseurannassa.
 
@samovaari Itse käytän Facebookia yhteydenpitoon eripuolilla maailmaa olevin kavereiden kanssa, en uutislähteenä. Uutisia siellä on kyllä, mutta valitettavasti aivan helvetisti valeuutisia.
 
samovaari kirjoitti:
Moro. Kun minä en ole jäsenenä Twitterissä, Facebookissa ja mitä näitä nyt muita on. Olenko mielestänne kivikaudelle jäänyt. Mitä uutislähteitä suosittelette? En haluaisi liittyä usealle foorumille.

Moro. Yo. kysymykseen tuli jäseniltä @Sardaukar , @aj77 , @PekkaSavo ja @Woodsman asialliset vastaukset. Sen sijaan jäsenten @miheikki ja @Honcho palautteen käsitän vittuiluksi. Ei muuta.

Ihan uteliaisuudesta kysyisin, että mikä tekee edellisellä sivulla olevasta minun vastauksestani "tätä ei voi luokitella asialliseksi" -tyyppisen?

Itse en löydä siitä perusteita moiseen luokitukseen.
 
samovaari kirjoitti:
Moro. Kun minä en ole jäsenenä Twitterissä, Facebookissa ja mitä näitä nyt muita on. Olenko mielestänne kivikaudelle jäänyt. Mitä uutislähteitä suosittelette? En haluaisi liittyä usealle foorumille.

Moro. Yo. kysymykseen tuli jäseniltä @Sardaukar , @aj77 , @PekkaSavo ja @Woodsman asialliset vastaukset. Sen sijaan jäsenten @miheikki ja palautteen käsitän vittuiluksi. Ei muuta.

Tuo on sitä @Honcho :n huumoria. Ei pidä pahastua se harrastaa sitä aika usein.


Muoks:Tästä viestistä tuli aivan omituinen
 
Viimeksi muokattu:
Jep, minä nyt vaan olen tällainen. Osasyylliseksi pitää kuitenkin laskea myös vanhempani, epäilen että pudottivat minut päälleni laitoksella, selittäisi monta muutakin asiaa kuin ulkonäön...

Puhumattakaan, että menit sitten pilaamaan koko Suomen geneettisen perimän lapsiluvulla... ;)
 
MP-net kollaasi.... Pitäisi varmasti hankkia taiteilija tähän. :D
 
Jos haluatte luotettavaa mediaa niin tilatkaa joku asiallinen lehti joka edelleen harjoittaa tutkivaa journalismia.
 
Back
Top