Potilastietojärjestelmä 1,8 miljardilla...

rehti

Kersantti
Suhteellisuudentaju näissä raha-asioissa on aika mielenkiintoinen. Numerolukutaidoton toimittaja tekee ensin jutun, jossa toteaa Viron hankkineen terveydenhuoltosysteemin 10 miljoonalla eurolla ja Suomen hankkivan samaa 1500 miljoonalla eurolla. Ei muuta kuin kuin helvetinmoinen älämölö päälle. Hetkeäkään ei mietitä lukujen suuruusluokkaa eikä edes sitä, ettei ne Viron virkamiehet ja tietotekniikkafirmat nyt ihan niin tehokkaita voi olla (vaikka kaikki paskat on tietysti Suomessa)

Sitten kun selviää, että kokonaisuudessaan kustannusten suuruusluokka on sama eikä ne systeemitkään ihan vertailukelpoisia ole niin ei se mitään. Paskoja kaikki silti.

Elso löytää vielä oikein uuden linkinkin asiaan:
http://vesirajassa.blogspot.fi/2012/06/e...eilen.html

Ei se mitään. Minäkin löysin:
http://blogit.tietokone.fi/ossi/2012/06/kivekkaan-eeppinen-tarina-terveydenhuollon-itssa-tulossa-miljardiluokan-moka

(Eikä ole edes polittikon kynästä)

Onneksi palstalaisilta löytyy neuvoja ja uskoa:

JOKO kirjoitti:
Niin tai näin. Pieleen menee.
Tvälups kirjoitti:
JOKO tuossa antoi validin vaihtoehdon.
 

rehti

Kersantti
Tvälups kirjoitti:
Kun on elänyt silloin ennen ja nyt nykyaikaa niin valitettavasti moni asia tehtiin kokonaisuuden kannalta katsoen halvemmalla silloin ennen.

Esim. pv/rajalla ammoin kirjattiin tehdyt työtunnit ihan kynällä seinällä olevaan lappuun, jonka koneelle koosti sitten esimies. Jos oli kysyttävää niin puhelin pärähti ja asia keskusteltiin selväksi. Kas sittemin tuli käyttöön tapa, että kukin työntekijä käyttää ja täyttää ihan itse tietokoneella ko. tunti-ilmoitukset asianmukaisine työkoodeeineen. Silloin ennen hommaan meni työntekijältä ehken 5min ja pomolta sellainen max puolipäivää (per työaikajakso). Uusi hieno järjestelmä ainakin työllistää kun työntekijä käyttää joko päivittäin sen 15min kirjatessaan työtunnit tai viikottain/jaksottain jokunen tunti, ja pomolta menee näiden listauksien tarkastukseen miltei puolipäivää per työntekijä.
Siis vartti meni joka päivä kun kirjasitte työajaksi 8:00-16:00. Jossain oli tosiaan vikaa ja paljon, enkä nyt ihan tietotekniikkaa ensimmäiseksi syyttäisi:angel:
 

Tvälups

Ylipäällikkö
Niin, eihän tietotekniikka voi aiheuttaa toiminnan hidastumista.

Ohjelman aukeaminen (kymmeniä sekunteja), näppäinkäyttöisyys, vertailu toisen järjestelmän (kulunvalvonta) antamaan raportointiin (poikkeamia ei sallittu eli tuollainen yliolkainen 08:00-16:00 ei vaan onnistunut), kirjaaminen (työtehtävät toimialoittain), tallentaminen ja ohjelman sulkeminen (kymmeniä sekunteja). Tehdäänkö nopeasti vai tietokoneella...

08:00-16:15 näin se kirjattiin ENNEN atk-pohjaista omaraportointia sille seinällä olevalle koostelistalle.

07:14 sis(ään) töiden aloitus esim 9C (taisteluvälineala)
11:00 u(los) Lounas
11:30 sis lounas päättyi
11:31 työtehtävä 9C
13:00 toimialapalaveri (koodia en muista)
jne.
16:15 u(los) töiden päätös

Joka rivi omana tallennetiedostonaan, rivien muokkaus vain näppäimistön komentonäppäimin... Kas vain kun onkin tehokasta tietotekniikkaa, on!
 

RistoJ

Kapteeni
elso kirjoitti:
RistoJ kirjoitti:
Tässä taas jätetään paljon asioita sanomatta ja verrataan kiviä ja banaaneja, jotta saadaan isoja otsikoita. Ensinnäkin tuohon 1,2 - 1,8 miljardin euron hintahaarukkaan on laskettu sellaisia asioita kuin laitteistot, lisenssit, sisäiset ja ulkoiset työkustannukset, koulutuskustannukset ja ylläpito ym. oleellista kahdeksan vuoden ajalle. Esim. pelkästään sisäinen työ on laskettu olevan n. 40% kokonaiskustannuksista. Samaa sisäistä työtä jouduttaisiin tekemään muodossa tai toisessa joka tapauksessa riippumatta siitä, millaisella järjestelmällä homma hoidettaisiin. Viron kustannukset taitavat sisältää pelkän yhden pienehkön osa-alueen softan kehityshinnan ilman lisenssimaksuja eli vertailu on niin puusilmäinen kuin vain voi olla. Kokonaiskustannukset sielläkin taitavat olla aika lailla erilaiset...

Kymmenen vuoden aikana pelkästään tietokoneet joutuu vaihtamaan varmaan 3-4 kertaa uusiin, jotta riittävä laitteiden luotettavuus taataan. Pelkästään tuo maksaa jo kiitettävän summan, sillä tuollaista potilastietojärjestelmää ei pyöritetä millään parilla PC:llä.

Sinänsä hauskaa tämä ajankohtainen uutisointi Tuo potilastietojärjestelmäkartoituksen raportti julkistettiin jo 1,5 vuotta sitten...
Ei kyse ole ainoastaan kovasta hinnasta, vaan on olemassa pelko siitä, että ajaudutaan yhden ohjelmistotuottajan "kuristusotteeseen", jolloin hinnat tietysti karkaavat käsistä lopullisesti.
Kun katselee vaikkapa HUSsin ja Logican sekoiluja edellisen tietojärjestelmänsä kanssa (Uranus), niin eihän siinä voi kuin epäuskoisesti pyöritellä päätänsä.
Saatanan tunarit, toteaisi Kekkonen tähän.

Sitten on tietysti Accenture kaksoirooleineen...

No, toivottavasti jotain on opittu historiasta.

Lisälukemista: http://vesirajassa.blogspot.fi/2012/06/epic-fail-eli-sairaaloiden-it-eilen.html
Tämä kaveri ei kyllä ymmärrä isompien ohjelmistoprojektien ja sopimusten päälle mitään ainakaan tuon blogin perusteella. Esimerkiksi heti alkuun tuo Otso Kivekäs väittää että HUS sitoutui ostamaan päivityksiä 700 k€ vuosittain ja että todelliset olisivatkin 2-3 miljoonaa euroa. Tosin teksti jätti mainitsematta että alkuperäinen puitesopimus oli että HUS ostaa päivityksiä vähintään 1,4 miljoonalla eurolla vuosittain (jakaantuen kahteen osaan, josta tuo 700 k€ varmaan on keksitty) ja tuo 2-3 miljoonaa euroa sisältää muutakin kuin vain päivitykset (kuten ylläpidon).

Sitten väitetään että tuosta vanhasta järjestelmästä ollaan luopumassa ja että siitä on tullut valituksia. Nämähän ovat totta, mutta kyllä yli 10 vuoden käyttöaika (jos tuo uusi järjestelmä tulee käyttöön 2017) on tietojärjestelmälle pitkä aika. Sellaista softaa tai mitään muutakaan järjestelmää ei ole olemassakaan, josta joku ei pitäisi.

Myöskin nimettömien "alalla toimivien lähteiden" käyttäminen on kyllä surkeaa. Voinhan minäkin väittää, että kuulin nakkikioskilla, että koko järjestelmän saa ostettua kolmella eurolla, mutta se nyt ei välttämättä pidä paikkaansa.

Sitten blogissa väitetään, että tuosta 1,2-1,8 miljardista 60% menisi Accenturelle ja Epicille ja loput olisi sairaanhoitopiirien omia kuluja. Tämähän ei pidä paikkaansa, vaan iso osa rahasta menisi esim. laitteistoihin, jotka tulevat jostain muualta kuin näiltä firmoilta.

Sitten vaatimus lähdekoodin omistajuuden hankkimisesta sairaanhoitopiireille on täysin idioottimainen, ellei halua että kustannukset nousevat entisestään todella paljon. Kuka olisi niin hölmö että ensin isolla panostuksella kehittäisi suuren järjestelmän ja sitten vain antaisi lähdekoodit ilman mitään todella tuntuvaa kompensaatiota. Kilpailijat tietysti olisivat innoissaan kun pääsisivät helposti käsiksi kilpailijansa koodeihin.

Sitten blogissa puhutaan, että miljardilla eurolla tekisi jo tyhjästä paljon koodia. Joo, niin varmaan mutta kun tässä tapauksessa softahankintoihin menee kaikkineen vain kolmasosa tuosta, loput menevät muualle.

Varmasti hommassa on virheitä tehty ja kehittämisen varaa on paljonkin, mutta suurin osa tuonkin blogin kritiikistä on joko virheellistä, typeriä tai MUTU-menetelmällä tehtyjä.

Tuollaisen järjestelmän hankkiminen tarkoittaa vääjäämättä, että ollaan sidoksissa sen tuottajaan, se on selvä. Mikä olisi järkevä vaihtoehto? Ostaa monta eri rinnakkaista järjestelmää? Ostaa lähdekoodien omistajuus itselle? Molemmat vaihtoehdot maksavat taatusti moninkertaisesti.

Accenture muuten ei todellakaan ole ainoa toimija, jolta esim. Epic-järjestelmiä ja osaamista voi hankkia. Vaihtoehtoja ovat esim. IBM ja Deloitte-nimiset pikkufirmat.
 

baikal

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
No, toivottavasti kuitenkin tuo megalomaaninen hankinta tuottaa jotain lisäarvoa SILLE POTILAALLE. Jos lienee se potilas edelleen SE TÄRKEIN......tuossakin puljassa. Huvittaa tämä meidän keskustelu, nahistellaan hinnasta ja politiikasta ja koko jutun juju on potilas Saarinen.

Mitä potilas Saarinen hyötyy tuosta megalosta? Montako Potilas Saarista vuodessa tuo järjestelmä palvelee vuodessa? Miten osoitetaan saavutettu hyöty Potilas Saarisille? Paljonko maksoi siis tuo hyöty ja voidaanko sitä mitata?
 

Tvälups

Ylipäällikkö
Ilman ko. hanketta potilas Saarista ei voida auttaa. Ei voitu silloin ennen muinoinkaan.
 

baikal

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
Ja Potilas Saarinen on lopultakin SE, jota varten näitä pitä isi terveysrintamalla kehittää. Tai sitten jättää kehittämättä, jos Potilas Saarinen siitä ei hyödy tai hyötyy niin harvoin ja vähän, jotta muutoin käytetty fyrka palvelisi paremmin Potilas Von Saarista. Eikö niin.
 

RistoJ

Kapteeni
baikal kirjoitti:
No, toivottavasti kuitenkin tuo megalomaaninen hankinta tuottaa jotain lisäarvoa SILLE POTILAALLE. Jos lienee se potilas edelleen SE TÄRKEIN......tuossakin puljassa. Huvittaa tämä meidän keskustelu, nahistellaan hinnasta ja politiikasta ja koko jutun juju on potilas Saarinen.

Mitä potilas Saarinen hyötyy tuosta megalosta? Montako Potilas Saarista vuodessa tuo järjestelmä palvelee vuodessa? Miten osoitetaan saavutettu hyöty Potilas Saarisille? Paljonko maksoi siis tuo hyöty ja voidaanko sitä mitata?
Tuo järjestelmä palvelisi (kuten nykyisetkin järjestelmät) lähes 2 miljoonaa Potilas Saarista, joilla on lähemmäs 10 miljoonaa potilastapahtumaa. Työntekijöitä, jotka tuota käyttäisivät on luokkaa 100 000 - 200 000.

Mitä megalomaanista tässä nyt on? Nytkin suunnilleen tuo sama raha menee nykyisten tietojärjestelmien pyörittämiseen ja ylläpitoon. Ei tietotekniikka ole halpaa, mutta ei ole vaihtoehdotkaan.

Nimenomaan Potilas Saarisen kannalta uusi järjestelmä on hyvä, koska nykyiset järjestelmät eivät tietääkseni enää vastaa nykyajan tarpeita (lisääntyneet ja lisääntyvät potilas-, käyttäjä- ja tietomäärät, eikä vanhat järjestelmät pysty välittämään tietoja keskenään kunnolla). Nykyiset järjestelmät (jo 5-10 vuotta sitten käyttöönotettuja) eivät välttämättä edes toimisi joskus vuoden 2020 tienoilla sen aikaisissa tietokoneissa. Hyötyä Potilas Saariselle on se, että potilasturvallisuus paranee kun virheiden mahdollisuus vähenee. Tämä tapahtuu siten, että käytetään vain yhtä järjestelmää, joka toimii automaattisemmin kuin aikaisemmat eli inhimillisen virheen mahdollisuus vähenee ja aikaa jää enemmän potilaalle kun tietojärjestelmät toimivat nopeammin ja automaattisemmin. Tämä kaikki tietysti vaatii, että hanke onnistuu ja se vaatii osaamista. Vanhalla mallilla ei kuitenkaan voi mennä kovin pitkälle, koska nykyisten järjestelmien suorituskykyjen ylärajat alkavat tulla vastaan ja toimivuuskin alkaa olla kyseenalaista pitkässä juoksussa.
 

rehti

Kersantti
Keskustelu siirtyi nyt niin analyyttiselle pohjalle (ei, en tarkoita Risto J:tä), että taidan passata jatkokeskustelun. Viimeiset kommentit avasivat silmäni tietotekniikan turhuudesta. Lähdenkin tästä hajoittamaan työpaikan serverit. Piilotan samalla kuulakärkikynät ja rikon vetoketjut. Pärjättiin sitä ennenkin. Kiitos.
 

adam7

Ylipäällikkö
Kuka ilmoittaa paikan jonne kynällä kirjoitetut viestit nyt viedään kun nyt luovumme tästä foorumista turhana tietotekniikkana ?
 

rukkaskikka

Kapteeni
baikal kirjoitti:
No, toivottavasti kuitenkin tuo megalomaaninen hankinta tuottaa jotain lisäarvoa SILLE POTILAALLE. Jos lienee se potilas edelleen SE TÄRKEIN......tuossakin puljassa. Huvittaa tämä meidän keskustelu, nahistellaan hinnasta ja politiikasta ja koko jutun juju on potilas Saarinen.

Mitä potilas Saarinen hyötyy tuosta megalosta? Montako Potilas Saarista vuodessa tuo järjestelmä palvelee vuodessa? Miten osoitetaan saavutettu hyöty Potilas Saarisille? Paljonko maksoi siis tuo hyöty ja voidaanko sitä mitata?
Kun mummo liukastuu ja ranne murtuu, terveyskeskuksen lääkäriharjoittelija saattaa haltioituakin tiedosta, että mummo on kansakoulunopettaja-aikoinaan marraskuussa 1972 saanut 2 päivää sairauslomaa nuhakuumeen takia. Pienen ikänsä heittokäsiä, tenniskyynärpäitä ja ilmaveiviranteita fiksaillut ortopedi tuskin moista detaljia kaipaa, eikä hänellä ilman julkisen puolen virkaa ole kai pääsyäkään tuohon 1,8 miljardia maksavaan lääkärinammatin kulmakiveen.
 

baikal

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
rehti kirjoitti:
Keskustelu siirtyi nyt niin analyyttiselle pohjalle (ei, en tarkoita Risto J:tä), että taidan passata jatkokeskustelun. Viimeiset kommentit avasivat silmäni tietotekniikan turhuudesta. Lähdenkin tästä hajoittamaan työpaikan serverit. Piilotan samalla kuulakärkikynät ja rikon vetoketjut. Pärjättiin sitä ennenkin. Kiitos.
No paljastapa sitten, ketä varten tämä järjestelmä on tekeillä/tehty jne.? En tiedä analyysista, mutta jotenkin olen olettanut, että Potilas on SE juttu. Jos nyt sitten ilman piruilua paljastat ketä varten terveydenhuoltosysteemiä pyöritetään ja rahoitetaan? Lääkäreitä? Byroota? Terveyssisaria?....potilaita?
 

JOKO

Ylipäällikkö
BAN
Laitos-lehti: Keksitty henkilö kehuu Husin tietojärjestelmää

Keksitty henkilö on osallistunut useisiin suomalaisiin verkkokeskusteluihin ja puolustanut Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin uutta potilastietojärjestelmää, kertoo verkkolehti Laitos.

Natalya Nieminen -nimisenä esiintyvä henkilö on arvostellut kriittisiä puheenvuoroja, joissa on moitittu potilastietojärjestelmän hintaa.

Englanniksi ilmiö tunnetaan nimellä astroturfing. Se tarkoittaa, että esimerkiksi yritys palkkaa jonkun tuomaan sosiaalisessa mediassa esiin yritykselle suotuisia mielipiteitä tai luo sosiaaliseen mediaan keksityn yksityishenkilön tekemään niin.

Suomessa ei tiettävästi aiemmin ole paljastunut tällaisia tapauksia.

Astroturfing-sanallekaan ei ole vielä suomennosta.

Laitos-lehden mukaan Natalya Niemisellä oli vielä keskiviikkona profiilit ainakin Facebookissa ja LinkedInissä.

Nieminen kertoi LinkedInissä ammatikseen media gun for hire, jonka voi suomentaa vaikkapa median palkkasoturiksi.

City-lehti tunnisti Niemisen profiilikuvan australialaismalli Amanda Waren kuvaksi, jossa Ware mainostaa ChapStick-huulirasvaa. Tänään Niemisen profiilit suljettiin.

STT

http://www.iltasanomat.fi/digi/art-1288499130328.html
 

rehti

Kersantti
baikal kirjoitti:
rehti kirjoitti:
Keskustelu siirtyi nyt niin analyyttiselle pohjalle (ei, en tarkoita Risto J:tä), että taidan passata jatkokeskustelun. Viimeiset kommentit avasivat silmäni tietotekniikan turhuudesta. Lähdenkin tästä hajoittamaan työpaikan serverit. Piilotan samalla kuulakärkikynät ja rikon vetoketjut. Pärjättiin sitä ennenkin. Kiitos.
No paljastapa sitten, ketä varten tämä järjestelmä on tekeillä/tehty jne.? En tiedä analyysista, mutta jotenkin olen olettanut, että Potilas on SE juttu. Jos nyt sitten ilman piruilua paljastat ketä varten terveydenhuoltosysteemiä pyöritetään ja rahoitetaan? Lääkäreitä? Byroota? Terveyssisaria?....potilaita?
En minä mitään piruile. Serveri on nyt pelkkää romurautaa. Onneksi työpaikan valvontakamerat ovat vanhaa mallia ja joutuvat kehittämään filmin ennen kuin näkevät syyllisen. Kirjoitan tätäkin nyt mobiililaitteella, kun jostain syystä työpaikan netti ei ole pariin tuntiin toiminut.

Kun oli nuori pojan kloppi ei kotipaikkakunnalla ollut kuin yksi lääkäri. Kyllä oli hyvä hoito, umpisuoletkin leikattiin ihan omasssa pikkusairaalassa. Useimmat selvisivät jopa hengissä. Pärjättiin sitä ennenkin.

Totta puhuen, en itse osaa tähän muuta sanoa. Risto J perustelee mielipiteet hyvin eikä antaudu ylilyönteihin tässä(kään) asiassa.
 

RistoJ

Kapteeni
baikal kirjoitti:
rehti kirjoitti:
Keskustelu siirtyi nyt niin analyyttiselle pohjalle (ei, en tarkoita Risto J:tä), että taidan passata jatkokeskustelun. Viimeiset kommentit avasivat silmäni tietotekniikan turhuudesta. Lähdenkin tästä hajoittamaan työpaikan serverit. Piilotan samalla kuulakärkikynät ja rikon vetoketjut. Pärjättiin sitä ennenkin. Kiitos.
No paljastapa sitten, ketä varten tämä järjestelmä on tekeillä/tehty jne.? En tiedä analyysista, mutta jotenkin olen olettanut, että Potilas on SE juttu. Jos nyt sitten ilman piruilua paljastat ketä varten terveydenhuoltosysteemiä pyöritetään ja rahoitetaan? Lääkäreitä? Byroota? Terveyssisaria?....potilaita?
Potilaita varten tietenkin. Millä kuvittelet, että käsitellään vuosittain 10 miljoonan potilastapahtuman tiedot, kaikkien suomalaisten potilastiedot, miljoonat ja taas miljoonat testitulokset, miljoonat erilaiset kuvat (esim. röntgen, CT, ultraääni, magneetti, angiografia) ja lääkemääräykset siten, että potilasturvallisuus ei vaarannu ja homma toimii turvallisesti, joustavasti ja nopeasti?

Näissä nettikeskusteluissa tuntuvat kovinta ääntä pitävän ne, joilla ei ole mitään hajua millainen järjestelmä tarvitaan tuollaista pyörittämään ja miten laajoista tietokonejärjestelmistä, ohjelmistoista, datamääristä ja tiedonsiirtovaatimuksista puhutaan.
 

kimmo.j

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
Potilastietojärjestelmissä on paljon hyvää jota kädet savessa töitä tekevä hoituri tarvitsee, oli hänsitten TK,n vuodeosastolla, erikoissairaanhoidon polklinikkalla, tai ensihoidossa. Millä ihmeellä jonkun puoli dementin mummukan lääkeaine allergia paljastuisi jollei potilastietojärjestelmästä, miten ennen, no mummo sai lääkettä ja jos tuuri kävi selvisi reaktiosta hengissä.

Nyt tietysti joku ihmettelee miten enne pysyttiin hengissä. Vastauksena voin todeta, ei pysytty, keski-ikä nousee koko ajan, eikä se ole paremman ravinnon ansiota, vaan lääketieteen. Noiden lisävuosien laadusta voidaan toki keskustella, mutta lisää niitä on tullut.

Potilastietojärjestelmä on pakollinen paha terveydenhuollossa. Se ettei valtiovalta tajunnut 20v sitten laatia sellaisia normeja, että kaikien järjestelmien tulisi keskustella keskenään, tulee maksuu nyt. Silti pidän aikaisemmin mainittua 1,8miljardia euroa liioiteltuna. Toisaalta lääkärit osaavat ostaa...
 

Tvälups

Ylipäällikkö
Jatketaan sähellystä. Sairaalaympäristö (ja vanhustenhoito) kun on tullut tutuksi niin potilaan kuin työntekijänkin vinkkelistä.
Aina on kuoltu ja niin kuollaan jatkossakin, tietokoneitako tässä on kiittäminen keski-iän nousemisennusteesta?!
Se aika jonka työntekijä joutuu nyhertämään koneen ääressä raportoidessaan, on poissa varsinaisesta hoitotyöstä.
Potilaskortti, anyone? Semmoinen hassu järjestelmä oli ammoin olemassa joka ainosta potilaasta joka sairaalassa asioi. Sieltä ne löytyi mummon lääkeaine-allergiat yms. Nyttemin ko. tiedot ovat atk-järjestelmässä, mikä on kehityksen mukanaan tuomaa edistyksellisyyttä. Yhtälailla molempien järjestelmien aikana on tapahtunut ja tapahtuu hoitovirheitä.

En vastusta tietokoneita, nämä keksinnöt ovat loistavia. Se mitä vastustan, on henkilöstön sitouttaminen järjestelmiin ajallisesti (sekä rahallisesti), jolloin tämä työaika on poissa siitä varsinaisesta tehtävästä joka on ao. henkilön ydintehtävä.
 

baikal

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
Sattui mukavasti. Tänään olin työterveyslääkärintarkastuksessa. Pari tuntia baikal-resua käänneltiin ja väänneltiin ja haastateltiin. Paljastui, että vuotta -99 vanhempia historioita ei tietokannasta löytynyt. Olin hädissäni, koska miten työterv.lääkäri voisi luodata terveydestäni kuvan, kun hän ei näe tuota vuotta kauemmas terveyshistoriaani......toki yritän luottaa nyt siihen, että tämän päiväinen tarkastus auttaa asiaa edes hieman. Mielestäni lääkärin tehtävä oli helppo: lihava, tupakoi, tekee ajoittain liikaa töitä ja on kärttyinen, psa-arvot riehuu tapissa ja silmät verestävät, hampaat kuluneet ja vasemman korvan kuulokin on ihan olematon. Hilsettä on ja parrankasvu rouhea, varpaat hikoilevat voimakkaasti ja ihottumissakin löytyy. Kyllä tämä raportti kun työnantajalle toimitetaan niin tietää kuka on ekana lähtöjonossa, kun saneeraukset alkavat.
 

rehti

Kersantti
baikal kirjoitti:
psa-arvot riehuu tapissa... Kyllä tämä raportti kun työnantajalle toimitetaan niin tietää kuka on ekana lähtöjonossa, kun saneeraukset alkavat.
Voipi tulla lähtö ilman saneerauksiakin. Toivottavasti kärjistät!
 

rehti

Kersantti
Tehtäsiinkö välirauha. Tietotekniikkahan on tarkoitettu suurten tietomäärien käsittelyyn lyhyessä ajassa. Etenkin nyt, kun potilaat saavat valita terveyskeskuksensa kunnasta riippumatta lienee sähköinen tiedonkulku olennaista.

Olennaista on myös se, että jokaista järjestelmää, manuaalista tai sitten ei, voidaan käyttää huonosti ja väärin. Ongelma onkin lähinnä byrokratian puolella, ei käytetyssä järjestelmässä. Hellerin Me sotasankarit -kirjassahan US-armyn byrokratia on riemastuttavasti käsitelty, eikä siihen hölmöilyyn tarvittu tietokoneita. Tvällin päiväaikataulut olisi varmaan ollut paljon järkevämpää pistää tosiaan ensin paperille ja sitten perinteiseen malliin eteenpäin. Toisaalta ne Risto J:n mainitsemat 10 miljoonaa tapahtumaa on hyvä pitää koneilla jo potilaan oman edun takia eikä lukemattomilla paperilappusilla ympäri maakuntaa.

Näin kysymykseksi nouseekin lähinnä hyvä suunnittelu ja ennakointi. Kaikki järjestelmät voidaan pilata.

Hintakysymys on tietysti toinen. En usko, että Suomessa ollaan sen huonompia tai parempia kuin muualla. Systeemit vain ovat kovin isoja ja aina uudenlaisia, joten mokia sattuu. Mielestäni asioiden monimutkaisuutta kuvastaa se, että joku Sampo-pankki saa asiansa uudistuksissa solmuun, vaikka käytettävissä on varmasti kovan luokan asiantuntemus ja rahaa enenmmän kuin kunnallisella puolella edes uneksitaan.
 
Top