TERVEYS-IT Olli Vänskä, 9:03
Lääkäri kertoo: paperikansio oli nopeampi kuin tietokone
Julkisessa terveydenhuollossa ei ole kuunneltu tarpeeksi loppukäyttäjiä eli terveydenhuollon ammattilaisia.
”Isoin ongelma on se, että on lähdetty korvaamaan kortistoa tai muistiota tietoteknisillä ratkaisuilla; usein kankea prosessi on vain automatisoitu”, Terveystalon Tuomas Otala sanoo.
Samaa ovat sanoneet lääkärit ja terveydenhoitajat pitkään. HUS:n neurokirurgian erikoislääkäri Miikka Korja kertoo, että hoitohenkilökuntaa rasittavat eniten kankeat järjestelmät.
”Ne hidastavat käytännön työtä. Tämä on dynaaminen ja sähäkkä ala, mutta määräysten kirjaaminen eri paikkoihin, useat kirjautumiset ja tietojen etsiminen hankaloittavat työtä jatkuvasti. Me katselemme tietokoneen tiimalasia 10 prosenttia ajasta.”
Korja kertoo käytännön esimerkin: paperimuotoisen potilaskansion tarkistaminen vei ennen aikaa noin 15–30 sekuntia, sähköisessä muodossa kolmen eri sovelluksen kanssa työskennellessä lähemmäs minuutin.
”Potilaskierto vie nykyään varmasti vähintään tuplaten aikaa. Kuitenkin oikeaan potilastyöhön allokoitu aika on sama kuin ennen. Ei ole kohtuullista, että 15 minuutin poliklinikkakäynnistä kaksi kolmasosaa kuluu tietokoneen näpräämiseen.”
Nuoret mukaan
Juridiikka tuo omat ongelmansa. Potilaiden tietosuoja on vahva: esimerkiksi yleislääketieteen puoli ei näe hammashuollon tietoja samasta potilaasta, vaikka joskus sille voisi olla perusteita. Henkilökunnan säännöt ovat myös tiukat: ei ole samantekevää, kuka tarkistaa potilaan tietoja rekisteristä. Eräs haastatelluista ammattilaisista kertoo, että joskus hoitajat ”lainaavat” toistensa tunnuksia säästääkseen aikaa – rikkovat siis sääntöjä.
Hammaslääkäri Immi Kormi toivoo, että järjestelmien suunnitteluun otettaisiin mukaan enemmän nimenomaan nuoria lääkäreitä.
”Haluaisin, että järjestelmät olisivat vähemmän haavoittuvia, varmempia, ja että ne keskustelisivat paremmin keskenään. Yhteinen potilastietorekisteri, paremmat hakutoiminnot ja kirjautumisen helpottaminen auttaisivat paljon.”