Prätkä - King of the Road!

Kaunista. Tavoitteena päästä tuolla Man- saarella käymään TT- kisojen aikaan tässä elämässä.
Miehet kiitää +300 kmt kiviaitojen välissä.
Uljasta, nostaa sykettä eri lailla kuin joku vormulakisa jossa tuloksen tietää ennakkoon ja pitää kaiken olla mahdottoman turrvallista.
Jonniin verran pyörällä ajaneena on kyllä sanottava että en uskaltaisi osallistua, mutta katsomaan on päästävä!

Siellä on ihan mukavaa olla muutenkin, vieraanvaraista väkeä. Välillä voi tietysti sadella.
 
Ja minähän en twiniä sotke. Eikä huvita ajella sadepilvienkään mukaan sinne tänne.
Kohta vaihdan enduroon niin ei sitten väliä ja saa rapa lentää kaaressa. Mut...mut...siinä ei ole kromia....emmä tiedä....katsotaan ens kesä ny vielä.

Miten se meni kesä? Nyt oli vähän toisenlainen.
 
Alle tonnin kilometrit. Oli kaikkea muuta ohjelmaa. En tiedä miten tähän on päädytty, mutta vähiin tuppaa jäämään.
 
Mulla oli vuosia vanha YZ Yamaha mettäpelinä,tytär kun täytti 12 Ostin hänelle 125 nelari crossin jolla hän opetteli ajamaan,yhdessä painettiin pitkin mettäpolkuja,poika kun tuli samaan ikään ostin hänelle 70 kuutioisen,hänkin oppi 2 pyöräisen käsittelyn,nyt on mopot,endurot,tyttären kanssa kun lähdin ajelemaan kesällä niin asvalttipätkää mentiin,kurvi tuli eteen,likka ei hiljentänyt ensinkään ysikympin kurvaan,kanttasi hienosti,minä tietysti perässä,kannattaa opettaa jälkikasvu ajoissa ajamaan ennenkin lähtevät liikenteen sekaan,ja nuo pelit kulkeekin mukavasti,tuplat mitä laki sallii.
 
Alle tonnin kilometrit. Oli kaikkea muuta ohjelmaa. En tiedä miten tähän on päädytty, mutta vähiin tuppaa jäämään.
Itseä on aina vieroksuttanut homosohvakuskien pakonomainen tarve kilometrien keräämiseen. Voi harrastus olla ihan mukava ja ajokausi onnistunut, vaikkei menisi useita rengassarjoja kesässä, ja kilometrimäärä (jonka joudun itse tarkistamaan huoltokirjasta) jäisi nelinumeroisiin.
Ihmeellistä suorittamista joillakin koko homma.
 
Itseä on aina vieroksuttanut homosohvakuskien pakonomainen tarve kilometrien keräämiseen. Voi harrastus olla ihan mukava ja ajokausi onnistunut, vaikkei menisi useita rengassarjoja kesässä, ja kilometrimäärä (jonka joudun itse tarkistamaan huoltokirjasta) jäisi nelinumeroisiin.
Ihmeellistä suorittamista joillakin koko homma.

Millä pyörällä ajat?
 
Kiitos.
Olisko jossain linkissä matkakertomus luettavana? Mielellään vilkaisis …. viideotkin käy.

Norsu tuntuu kadonneen maailman turuille. Tämä tuskin on sama reissu (?), mutta varsin hieno matka, joka oli osin hyväntekeväisyysreissu. Siinä oli UNICEF mukana ja pojat kävivät antamassa paikalliselle tyttöjen koululle Varanasissa apua lasten koulutukseen hyvän tahdon lähettiläinä. Ajoivat romuenkeleillä Intiasta Suomeen. Varmaan se Pamir Highway oli kokemus ja ehkä yöpyminen Mount Everestin perusleirissä. Kaikkialla kävivät tapaamassa kouluja ja luomassa suhteita.

Tuollainen reissu on raskas ja vaarallinen, kysyy kuntoa. Yksi kuulemma keskeytti ja yksi ajoi ulos ja särki itsensä.

Georgiaa:


Alkua Nepalissa:

 
Nykyään Vespa, edellinen oli kilokyykky. On noita ollut laidasta laitaan.

Minäkin olen ollut osa-aikaisena Peugeot-miehenä. Kätevää kaupungissa, mutta kesällä oli mukava nauttia isommalla, kun sattui olemaan joutoaikaa.

Motoristeilla ei ole ollut tapana suuressa yhteisössään koskaan arvostella kenenkään tapaa harrastaa, mitä nyt vähän HD-miehille on vittuiltu ystävyydessä. Toisin sanoen harvoin kukaa ottaa tulokulmaa, jossa arvostelee kenenkään tapaa. Emme todellakaan arvostele maailmanympärimatkaajia, jotka ajavat jopa Hondan Gold Wingiä. Heidän nautintonsa ja valintansa on varmasti yhtä arvokas kuin skootterilla tekemäni työmatkat Munkkivuoreen.

Se on ihan se, mistä nauttii. Pelkkä kilometrien nieleminen tuskin kenelläkään on mielessä. Itse käytin kerran 2400 kilometrin matkaan 12 vuorokautta. Siihen mahtui monta mukavaa juttua. Hienoja maisemia. Hyvää ruokaa. Uusia kavereita.

Kilometrimäärän kertominen on enemmänkin tapa nopeasti viestittää siitä, miten on onnistunut työ- ja perhekiireiden keskellä ylipäänsä pääsemään lenkille. Monet kertoivat sateen vaikuttaneen ja helteen vaikuttaneen, milloin mitenkin.

Koska olet motoristi, sinun pitäisi nämä asiat olla sisäistänyt moneen kertaan, jos olet koskaan missään tavannut muita ja jutellut heidän kanssaan. Riidanhaastajana porukoissa ei kyllä pärjää. Myönnän itse sanoneeni Gold Wingiä "homosoffaksi" kaverillenikin, mutta jos itse olisin lähdössä todella pitkälle retkelle, ymmärrän, että se on kyllä aika asiallinen valinta sellaiseen tarkoitukseen.
 
Viimeksi muokattu:
Kilometrimäärän kertominen on enemmänkin tapa nopeasti viestittää siitä, miten on onnistunut työ- ja perhekiireiden keskellä ylipäänsä pääsemään lenkille. Monet kertoivat sateen vaikuttaneen ja helteen vaikuttaneen, milloin mitenkin.
Puhumme varmaan eri asioista. Tarkoitan tyyppiä, joka ensi kohtaamisella esittää kysymyksen "paljonko on tullut kilsoja". En osaa sanoa - vastaukseen tulee kummastunut katse jota seuraa ylpeydellä esitetty (yleensä viisinumeroinen) kilometrimäärä ja erittäin kattava esitelmä siitä missä kaikkialla on käyty. Ihme on jos et ole tällaiseen ikinä törmännyt, itse kun olen tavannut useammankin.

Pääasia tosiaan on että itse nauttii harrastuksestaan. Siitä voinemme kaikki olla samaa mieltä.
 
Puhumme varmaan eri asioista. Tarkoitan tyyppiä, joka ensi kohtaamisella esittää kysymyksen "paljonko on tullut kilsoja". En osaa sanoa - vastaukseen tulee kummastunut katse jota seuraa ylpeydellä esitetty (yleensä viisinumeroinen) kilometrimäärä ja erittäin kattava esitelmä siitä missä kaikkialla on käyty. Ihme on jos et ole tällaiseen ikinä törmännyt, itse kun olen tavannut useammankin.

Pääasia tosiaan on että itse nauttii harrastuksestaan. Siitä voinemme kaikki olla samaa mieltä.

Voi olla, että olen vain niin ruma mies, ettei kukaan kysy mitään. Toisaalta olen aina aika yksin tai samankaltaisissa porukoissa. Jos joskus käyn jossain sosiaalisessa tapahtumassa, se on kokous, jossa on tiettyä merkkiä museopyöristä alkaen. Niillä ei ajeta kuin sunnuntaisin kauniilla ilmalla.

Joskus kesän paras hetki on yksinäinen pikku lenkki, kun fiilis on sopiva eikä ole mitään vaatimuksia. Silloin sitä on perillä jo kun istuu pyörän selkään.
 
Hö, miksi minulta kysytään ensimmäisenä miten on pelannut...kysyjän silmät seikkailee moottorin alla (scannaa öljyvuotoja??), ja sitten se tokaisee ett, on se hiano.

Kerran taannoin koin aivan pienen mielihyvän tunteen, oltiin kaverin kanssa kylmissään Jaalan Salen pihassa hyvin aikaisin keväällä, kaverilla Honda Fireblade ja minä omalla mopolla.
Vanhempi rouva teki mutkan vartavasten parkkipaikan reunaan toikaisemaan, on ne komeita pyöriä nuo Harley-Davidsonit ja poistui kasseineen maisemaan. Kyllä lämmitti, kun kaveri ihmettelin vanhuksen kommettia.
 
Lähdet sitten Porista tai Keuruulta, miten löydät tien Jõgeva treffeille? Aja lähimmälle valtatielle, ja seuraa harrikoista pudonneita osia Kuremaahan Eestiin asti ;) Reitin varrella harrikoitaan korjaavat liivipojat on sitten kilometripylväiden virkaa ajamassa :giggle:

Tämä oli sitten ystävällistä kettuilua, ei vittuilua :D
 
Ps. minulla on mopossa kuulemma Porschen suunnittelema mosa, se ei näytä vuotavan öljyä, tosin ei heikkoa hajuakaan kuka on sen oikeasti valmistanut, saatikka kasannut.
Vain ko. merkkihuolto on tuonnut muutamia harmaita hiuksia lisää + bannin HD-voorumille.
 
Kerran osoitin tauolla kaverin pyörän alle, että nyt vuotaa jostain. Tämä katsoi minua kuin idioottia ja sanoi: "Se on Harley-Davidson-öljyä!" Sitten mentiin kahville ja sen jälkeen ei muuta kuin kovaa ajoa.
 
Mikään ei näistä ajoista liiemmin ole muuttunut... Koko homma kahdessa minuutissa (oleellinen pala elämäkerrallisesta leffasta)

 
Back
Top