Prätkä - King of the Road!

Katselin tässä moottoripyörävideoita juutuubissa ja eräs asia ihmetyttää; kun on kaksi jonoa esim. valoristeyksessä niin useimmiten motoristit tunkevat jonojen väliin ja etuilevat. Mikseivät odota vuoroaan autojen takana?
 
Katselin tässä moottoripyörävideoita juutuubissa ja eräs asia ihmetyttää; kun on kaksi jonoa esim. valoristeyksessä niin useimmiten motoristit tunkevat jonojen väliin ja etuilevat. Mikseivät odota vuoroaan autojen takana?
"Koska mä voin" ;)

En ole itse ikinä siihen sortunut, tehnyt kyllä mieli, mutta ei anna luonto periksi alkaa mulkku olemaan. Eri asia jos näen jonkun perseilevän (kyllä, yleensä tietyillä automerkeillä), niin silloin tulee käytyä palauttamassa maanpinnalle nelipyörähalvaantuneet suurine luuloineen, muttei muuten. Tyhjä tie ja moottorirata on sitten oma tarinansa. Mutta liikenteen seassa on turha perseillä ylimääräistä vaikka sitä voimaa olisikin alla.
 
Katselin tässä moottoripyörävideoita juutuubissa ja eräs asia ihmetyttää; kun on kaksi jonoa esim. valoristeyksessä niin useimmiten motoristit tunkevat jonojen väliin ja etuilevat. Mikseivät odota vuoroaan autojen takana?

Tulee itsekin "splittailtua" aina silloin tällöin työmatka ajossa. Kannatta ajatella siellä kotilossa istuessa, että se jono lyhenee. Se moottoripyörä vie kuitenkin saman tilan, kuin auto. Vaikka kädet puristuu ohjauspyörää vasten ja ärsyttää kun joku pääsee jonossa herra autonkuljettajan edelle. ;)

Toisille se ottaa sielun päälle kauheasti kun tuollalailla etuillaan. Eihän se käy Suomessa laatuun! Että joku saa etua liikenteessä.
 
Mielummin minä ainakin niitä ohittavien motukoiden putkistoja pongailen ruuhkissa kuin edellä olevan työnsuhde anjoviksen....
 
Lane splitting on laillista ainakin joissain jenkkien osavaltioissa, nykyään Australiassa ja esim. briteissä. Nopeuttaa kummasti perillepääsyä vaikkapa jossain Lontoon liikennehelvetissä.

Suomessa tuo on kiellettyä, joten pikavoitto tulee josko poliisi huomaa.
 
Ranskassa olen toiminut tuolla tavalla, kun ajoin 400 cc Peugeot Satelista. Siellä liikenne meni niin, että ison kaupungin kokoomaväylä meni aamulla kilometrin matkalta hyvin hitaaksi kaupungin porteilla. Moottoripyörät ja skootterit eivät jääneet jonoon, koska se aiheuttaa lisävaaraa ja hidastaa jonoa entisestään. Autot jopa antoivat oikein tilaa keskelle, että menkää siitä. Se joudutti. Kaistaa vaihdettaessa autoilijat tulivat hyvin hitaasti vilkku päällä yli (ja saivat aina tilaa taas toisilta autoilta).

Suomessa en toimisi noin edes Helsingissä, koska suomalainen autoilija ei ole vielä tottunut siihen eikä se ole sallittua. Jos on oikein leveä kaista, ei se minua autoilijana haittaakaan, koska tiedän sen sujuvoittavan liikennettä.

Muuten, ainoa syy, miksi jotkut autoilijat eivät tee ruuhkassa samaa on se, etteivät mahdu... :cool:
 
Lane splitting on laillista ainakin joissain jenkkien osavaltioissa, nykyään Australiassa ja esim. briteissä. Nopeuttaa kummasti perillepääsyä vaikkapa jossain Lontoon liikennehelvetissä.

Suomessa tuo on kiellettyä, joten pikavoitto tulee josko poliisi huomaa.

Itseasiassa ei ole Suomessa laitonta.
Linkissä liikkuvan poliisin haastattelu vuodelta 2011.
https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/58869-pratkalla-ei-saa-ohitella-autoja-miten-sattuu

"Paikallaan olevien autojonojen ohittaminen jonojen välistä ajamalla on sen sijaan lähtökohtaisesti sallittua. Tässäkin tilanteessa tulee muistaa muutama tärkeä seikka. Ensinnäkin ohittamisen tulee tapahtua hyvin pienellä nopeudella. Toiseksi ajokaistalta toiselle poukkoilu on kiellettyä, kertoo Päivänsalo."
 
Itseasiassa ei ole Suomessa laitonta.
Linkissä liikkuvan poliisin haastattelu vuodelta 2011.
https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/58869-pratkalla-ei-saa-ohitella-autoja-miten-sattuu

"Paikallaan olevien autojonojen ohittaminen jonojen välistä ajamalla on sen sijaan lähtökohtaisesti sallittua. Tässäkin tilanteessa tulee muistaa muutama tärkeä seikka. Ensinnäkin ohittamisen tulee tapahtua hyvin pienellä nopeudella. Toiseksi ajokaistalta toiselle poukkoilu on kiellettyä, kertoo Päivänsalo."

Eihän Suomessa ole paikallaan olevia autojonoja. Pienen hetken jossain valoissa ehkä. Ajokaistaviivan päällä ei myöskään voi jatkuvasti ajaa.
 
Ajokaistaviivan päällä ei myöskään voi jatkuvasti ajaa.

Ei mutta TILAPÄISESTI voi. Muutenhan leveäkaistatielläkin ohittaminen olisi kiellettyä.
Tieliikennelaki mahdollistaa myös oikealta ohi ajamisen. Vain oikean kautta ohittaminen on kiellettyä.
Mutta enivei. Koskaan en ole splittailusta sakkoja saanut. Tullut muutama maijakin ohitettua siten. Ekan kerran pysähdyin kohdalle, koputin ikkunaan ja kysyin saanko mennä. Ei kieltänyt... :)
 
Kunhan sitten vähän katsoo, mitä siellä on meneillään. Onkohan tuo kohdan 3.56 oven avaaminen tahallinen.

 
Vaikka itse tykkään ajaa mutkapätkiä adrenaliini virraten, ja henki höllässä, en silti pysty ymmärtämään tuota moottoritiellä ruuhkan seassa kaahailua. Open road is open road, but that's just stupid.
 
Jälleen yksi Dunlop vähemmän, lepää rauhassa William... TT veteraani muiden jo menneiden Dunlopin klaanin jäsenten kanssa. Suurimpana heistä legendaarinen Joey Dunlop, 26 kertainen Isle of man TT voittaja, joka menehtyi vuonna 2000. Isä Robert menehtyi 2008. Nyt William Dunlop, jolta jäi raskaana oleva vaimo ja lapsi. Ja joka oli päättämässä uraansa saadakseen olla perheensä kanssa.

Kaikki pyörän selässä, saappaat jalassa lähteneitä suuria kuljettajia, ja hyväsydämisiä ihmisiä.

Jäljellä on enään Michael Dunlop, 18 kertainen TT voittaja. Ajoi samoissa harjoituksissa joissa veli kuoli.



William Dunlop dead: Family in ‘state of disbelief’ after fatal crash as Ballymoney rider was ‘considering retirement’

The 31-year-old had recently missed the Isle of Man TT and was believed to be considering his future in the sport

william-dunlop-motorcycle-racing-community-pay-tributes.jpgScreenshot_20180710-055452__01.jpg

-The tragic events in north Dublin on Saturday that claimed 32-year-old Dunlop’s life has shocked the sport, and he leaves behind his pregnant girlfriend Janine and their daughter Ella.

-it had been particularly hard on grandmother May, who has now lost two sons and a grandson to road racing.

- The family also gave their blessing for Sunday’s race day to continue as planned, but Ms Laverty said that they are giving Michael Dunlop space to grief after he was also competing in the practice session that claimed his brother’s life.

“Michael is just very quiet at the minute, he needs his space," she said. "Nobody wants to intrude, we'll just give him his space until he's ready.

"Michael getting back on the bike again hasn't been discussed, and I don't think anyone will discuss it with him. It's just his choice - nobody can make the decision apart from himself."

Thousands are expected to attend Dunlop’s funeral, with the family yet to make plans as his body is not expected to be returned to them until Monday night.
 
Jotenkin outoa että ovat shokisssa kun ajattelee että kyseessä kilpailu jossa kaksipyöräisellä vedetään parhaimmillaan kolmattasataa lasissa ilman suojaavaa koria. Ihme että kukaan säilyy hengissä näkemään eläkepäiviä.
Voisko noita kuskeja kutsua nykyajan gladiaattoreiksi?
 
Jälleen yksi Dunlop vähemmän, lepää rauhassa William... TT veteraani muiden jo menneiden Dunlopin klaanin jäsenten kanssa. Suurimpana heistä legendaarinen Joey Dunlop, 26 kertainen Isle of man TT voittaja, joka menehtyi vuonna 2000. Isä Robert menehtyi 2008. Nyt William Dunlop, jolta jäi raskaana oleva vaimo ja lapsi. Ja joka oli päättämässä uraansa saadakseen olla perheensä kanssa.

Kaikki pyörän selässä, saappaat jalassa lähteneitä suuria kuljettajia, ja hyväsydämisiä ihmisiä.

Jäljellä on enään Michael Dunlop, 18 kertainen TT voittaja. Ajoi samoissa harjoituksissa joissa veli kuoli.



William Dunlop dead: Family in ‘state of disbelief’ after fatal crash as Ballymoney rider was ‘considering retirement’

The 31-year-old had recently missed the Isle of Man TT and was believed to be considering his future in the sport

Katso liite: 22883Katso liite: 22884

-The tragic events in north Dublin on Saturday that claimed 32-year-old Dunlop’s life has shocked the sport, and he leaves behind his pregnant girlfriend Janine and their daughter Ella.

-it had been particularly hard on grandmother May, who has now lost two sons and a grandson to road racing.

- The family also gave their blessing for Sunday’s race day to continue as planned, but Ms Laverty said that they are giving Michael Dunlop space to grief after he was also competing in the practice session that claimed his brother’s life.

“Michael is just very quiet at the minute, he needs his space," she said. "Nobody wants to intrude, we'll just give him his space until he's ready.

"Michael getting back on the bike again hasn't been discussed, and I don't think anyone will discuss it with him. It's just his choice - nobody can make the decision apart from himself."

Thousands are expected to attend Dunlop’s funeral, with the family yet to make plans as his body is not expected to be returned to them until Monday night.


Setä, isä ja toinen veljeksistä. Kaikki menneet TT-ajoissa... Hirveätä ajatella äidin surua.

Michael Dunlop, John McGuinness ja Guy Martin ovat ainoat tämän vuosikymmenen tähdistä, jotka ovat elossa. Edellä mainittujen ja Dunlopien lisäski lisäksi kärkeen pääsi yleensä oikeastaan vain Paul Dobbs, ja hänkin kuoli kahdeksan vuotta sitten Man-saarella. Guy Martin on loukkaantunut kolme kertaa vaikeasti mutta kaiketi ajaa vielä.

Seitsemästä 2000-luvun parhaasta neljä on haudassa. Vaarallinen addiktio.

Tuolla filmillä vilahtavat kaikki:

 
Siinä tuo Guy Martinin selän katkaissut ulosajo 170 mailin eli 270kmh nopeudesta, selkä kasaan ja takaisin tankoon
 
HD:llä takana parisataa kilsaa, akun recovery ja jarru- sekä kytkinnesteiden vaihto. Renkaiden vaihtokin tulee eteen, etenkin jos tytär ehtii ajelemaan.
Mitkäs renkaat on pop ja nykyään hyvää hinta/laatu tasoa, nyt alla Metzler marathonit.
 
Back
Top