Prätkä - King of the Road!

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja YliKoo
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
John Wick esittelee lempipyöriään. Norton 850 Commando 1973, hyvä vuosi!


Brittipyöriä oli vielä 1960-luvulla paljon. Hondan "tuutti" ja muut tehouutuudet sitten veivät käyttäjät japanilaisiin.

Mututuntumalta olen todennut, että brittipyörien ja myös italopyörien harrastajat ovat maanteiden älyllistä aatelia. Noin keskimäärin.

On hyvä, että vielä ovat Norton ja Triumph. Moni on kadonnut. BSA Rocker oli 1960-luvun nopein sarjavalmisteinen pyörä. Mitäs muita niitä oli... Velocette, Matcless, Royal Enfield, de Havilland, Crownfield...

Brittejä oli satoja merkkejä. Tuossa on kadonneita pajoja:

 
Brittipyöriä oli vielä 1960-luvulla paljon. Hondan "tuutti" ja muut tehouutuudet sitten veivät käyttäjät japanilaisiin.

Mututuntumalta olen todennut, että brittipyörien ja myös italopyörien harrastajat ovat maanteiden älyllistä aatelia. Noin keskimäärin.

On hyvä, että vielä ovat Norton ja Triumph. Moni on kadonnut. BSA Rocker oli 1960-luvun nopein sarjavalmisteinen pyörä. Mitäs muita niitä oli... Velocette, Matcless, Royal Enfield, de Havilland, Crownfield...

Brittejä oli satoja merkkejä. Tuossa on kadonneita pajoja:

Pelkästään englantilaisia autonvalmistajia oli myös nelisensataa... pahimmasta päästä British Leyland, Morris, Rover Company, Talbot. Voin vakuuttaa että näitä valmistajia maanantaituotteineen ei kukaan selväjärkinen ihminen kaipaa takaisin :)!
Muutama romantikko toki kyynelehtii Jensenin (The Interceptor), Armstrong Siddeleyn (The Tempest, The Hurricane, The Typhoon) Triumphin (The Spitfire) ja muiden hyvin vetävästi nimettyjen autojen perään, mutta olen seurannut läheltä Noble-omistajan, TVR-omistajan, Caterham-omistajan ja Lotus-miehen tuhoon tuomittua taistelua autonsa "fiksaamiseksi" normaaliksi (toimii jollain tavalla luotettavasti, ylivoimaisesti suurimman osan ajasta, mm. käynnistyy haluttaessa) ja he kaikki luovuttivat lopulta. Olivat kaikki ulkomaalaisia.
Käypä vitsi Breitling-kelloista tänä päivänäkin on, että kello maksaa käytettynä 35 tuhatta, paitsi jos suostut ottamaan sen ympärille rakennetun Bentley Continental GT:n kaupantekijäisiksi, jolloin kellosta pyydetään vain 30 tonnia...

Englantilaiset osaavat kyllä tehdä moottoriajoneuvoja edelleen. He eivät vain edelleenkään osaa omistaa autotehtaita. Brittiläisen 'aristokraattisen' tehtaanomistajan ja tehdastyöläisen suhde oli jo historiallisista syistä niin kompleksinen, että suomalainen ei sen nyansseja edes ymmärrä, paitsi että he käytännössä puhuvat eri kieltä.
Ei liene mikään sattuma että kommunismi syntyi Englannissa :).

British Car Brands


Kaikki ulkomaalaisomistuksessa, kaikki tekevät nykyään luotettavia ja hyviä autoja (paitsi Lotus, MG, Morgan ja Bentley :cool:).
 
Pelkästään englantilaisia autonvalmistajia oli myös nelisensataa... pahimmasta päästä British Leyland, Morris, Rover Company, Talbot. Voin vakuuttaa että näitä valmistajia maanantaituotteineen ei kukaan selväjärkinen ihminen kaipaa takaisin :)!

"Mieluummin ilman pimppiä kuin Hillman Imppiä!"

280px-Hillman_Imp_%281968%29.jpg
 
Pelkästään englantilaisia autonvalmistajia oli myös nelisensataa... pahimmasta päästä British Leyland, Morris, Rover Company, Talbot. Voin vakuuttaa että näitä valmistajia maanantaituotteineen ei kukaan selväjärkinen ihminen kaipaa takaisin :)!
Muutama romantikko toki kyynelehtii Jensenin (The Interceptor), Armstrong Siddeleyn (The Tempest, The Hurricane, The Typhoon) Triumphin (The Spitfire) ja muiden hyvin vetävästi nimettyjen autojen perään, mutta olen seurannut läheltä Noble-omistajan, TVR-omistajan, Caterham-omistajan ja Lotus-miehen tuhoon tuomittua taistelua autonsa "fiksaamiseksi" normaaliksi (toimii jollain tavalla luotettavasti, ylivoimaisesti suurimman osan ajasta, mm. käynnistyy haluttaessa) ja he kaikki luovuttivat lopulta. Olivat kaikki ulkomaalaisia.
Käypä vitsi Breitling-kelloista tänä päivänäkin on, että kello maksaa käytettynä 35 tuhatta, paitsi jos suostut ottamaan sen ympärille rakennetun Bentley Continental GT:n kaupantekijäisiksi, jolloin kellosta pyydetään vain 30 tonnia...

Englantilaiset osaavat kyllä tehdä moottoriajoneuvoja edelleen. He eivät vain edelleenkään osaa omistaa autotehtaita. Brittiläisen 'aristokraattisen' tehtaanomistajan ja tehdastyöläisen suhde oli jo historiallisista syistä niin kompleksinen, että suomalainen ei sen nyansseja edes ymmärrä, paitsi että he käytännössä puhuvat eri kieltä.
Ei liene mikään sattuma että kommunismi syntyi Englannissa :).

British Car Brands


Kaikki ulkomaalaisomistuksessa, kaikki tekevät nykyään luotettavia ja hyviä autoja (paitsi Lotus, MG, Morgan ja Bentley :cool:).

Kyllä niissä askartelemista piisaa. Triumph Bonneville on kuitenkin monen mielestä täydellinen moottoripyörä, minkä kokoisena tahansa. Onnistumisia on isossa joukossa.
 
Kyllä niissä askartelemista piisaa. Triumph Bonneville on kuitenkin monen mielestä täydellinen moottoripyörä, minkä kokoisena tahansa. Onnistumisia on isossa joukossa.
Tunnen hyvin kaksi Trumppa-kuskia Suomesta, molemmat it-alalla. Triumph oli molempien valinta koska se on hillitty. Subtle.
Trump tekee toki moderneja tehopyöriäkin. Asiaa tarkasti tuntematta, mutta läheltä seuranneena, ehdottaisin että Triumph-ajajat erottuvat esim. HD-miehistä, Buell-jengistä ja japsi-kuskeista ehkä jollain tasolla ajamalla tavoittelemansa mielentilan johdosta.
Triumph-matka on zen.
Matkan alkaessa Trumppa lipuu paikalta, se ei koskaan uhmakkaasti kaasuta tiehensä :).

(ok, kyllä mulla A-kortti on ja 'muutaman' kerran ajoin moottoripyöralläkin... hienoa hommaa! Itselleni vain polkeminen ja jalan kulkeminen maastossa on vielä lähempänä nirvanaa - kun ottaa kunnolla tehoja irti itsestään, on endorfiini-trippi kaikkien kipujen ja särkyjen arvoinen)

Image result for norway mountain trail pictures

OT - Täällä Norjassa, on retkeilyn suosion kasvaessa ja turismin lisääntyessä palkattu Nepalista sherpoja rakentamaan perinteisiä portaitaan, erityisesti eroosiolle alttiisiin rinteisiin. Tässä kuvassa uusi "sherpatrappa" pohjoisessa. Rakennusmateriaalit paikallisia :).
Koko Norja on ihastunut näihin trappa-porukoihin, ja heistä on tullut suosittu näky ympäri maata.
 
Tunnen hyvin kaksi Trumppa-kuskia Suomesta, molemmat it-alalla. Triumph oli molempien valinta koska se on hillitty. Subtle.
Trump tekee toki moderneja tehopyöriäkin. Asiaa tarkasti tuntematta, mutta läheltä seuranneena, ehdottaisin että Triumph-ajajat erottuvat esim. HD-miehistä, Buell-jengistä ja japsi-kuskeista ehkä jollain tasolla ajamalla tavoittelemansa mielentilan johdosta.
Triumph-matka on zen.
Matkan alkaessa Trumppa lipuu paikalta, se ei koskaan uhmakkaasti kaasuta tiehensä :).

(ok, kyllä mulla A-kortti on ja 'muutaman' kerran ajoin moottoripyöralläkin... hienoa hommaa! Itselleni vain polkeminen ja jalan kulkeminen maastossa on vielä lähempänä nirvanaa - kun ottaa kunnolla tehoja irti itsestään, on endorfiini-trippi kaikkien kipujen ja särkyjen arvoinen)

Image result for norway mountain trail pictures

OT - Täällä Norjassa, on retkeilyn suosion kasvaessa ja turismin lisääntyessä palkattu Nepalista sherpoja rakentamaan perinteisiä portaitaan, erityisesti eroosiolle alttiisiin rinteisiin. Tässä kuvassa uusi "sherpatrappa" pohjoisessa. Rakennusmateriaalit paikallisia :).
Koko Norja on ihastunut näihin trappa-porukoihin, ja heistä on tullut suosittu näky ympäri maata.

Nortonilla tosin on myös superpyörä, jota ovat Man-saarella ajaneet David Johnson ja John McGuinness.

 
Viimeksi muokattu:
Hyvä on kehittää asioita. Olen silti miettinyt asioita. Kun tulee aika, jolloin en saa ajaa moottoripyörää, jossa on polttomoottori, lopetan.
 
Tällaista en ollut aiemmin huomannutkaan. Horst Saigerin video Imatralta. Hän kehuu suomalaiset ja tuntuu viihtyneen. Hän esittelee perusteellisesti radan niksit.

Saiger loukkaantui pahasti vuonna 2014 Man-saarella suorittaessaan peräkkäisiä mutkia ja kertoi myöhemmin viimeisen ajatuksensa ennen rysäystä olleen: Mein Gott, ich bin ein meter zu weit links (Hyvä Jumala, olen metrin liikaa vasemmalla).

Imatralla hän oli hyvässä kunnossa. Ensikertalaisena neljänneksi. Videolla näkyy paljon paikallista meininkiä ja luontoa.

 
Nyt lähti kaikki omat pyörät myyntiin!
Pakko saada purjevene...

Koska "kaikki muu on turhaa, paitsi purjehtiminen."

Aina olen halunnut oppia purjehtimaan. Oma isä ei kerennyt aikoinaan ennenaikaisen poistumisensa johdosta opettaa. Niin opetellaan sitten ominpäin. Ja opettaa sitten tuo jalo taito omille pojille.

Saakohan purjeita m05 kuosissa? :p:cool:
 
Nyt korkki kiinni ja äkkiä, alkaa ollaselviä deliriumin merkkejä ilmassa :D , prätkäthän on vähän sama juttu kun aseet, lisää niitä pittää hankkia ei suinkaan myydä pois...
Kyllä tässä ollaan ihan tosissaan liikkeellä.
Prätkiä on ollut pitkälti toistakymmentä vuotta, mutta ei purjevenettä. Kai sitä yhden mettäpyörän vois jättää. Mutta vesille on päästävä. Vaimollekin ilmoitin sivulauseessa tämän uuden mahtavan hankkeen. Ei uskonut... Eli nyt se on pakko ostaa! ;)
 
No, pitää tunnustaa että olen minäkin vähän sellasta jenkkivenettä salapäiten vähän katellu, vaimolle en ole kyllä uskaltanu vielä puolta sanaa aiheesta sanoo, pitää muutenkii jo vähän höppänänä :ROFLMAO:
 
Hyvää kesää. Jo on käyty muutamassa tapahtumassa ja homma maistuu. Steve ei kuollut radalla, vaan keuhkosyöpään. Lopetetaan mieluummin tupakointi.

30119
 
Tosin Vesivehmaalla kuoli tänään osallistuja offroad-kisassa.

Man-saaren karsinta on ollut tänään käynnissä. Käsittääkseni ensimmäinen päivä aloitetaan tulokkaiden aika-ajoilla.
 
Vähän tehnyt kevät huoltoa. Ajamaan ei ole päässyt vielä. Vaikka kovasti mieli olisi tehnyt, mutta sen verran rikki taas on ukko, että saa nähdä onko edessä pyöränvaihto toiseen. :(
 
vesille on päästävä. Vaimollekin ilmoitin sivulauseessa tämän uuden mahtavan hankkeen. Ei uskonut...
minäkin vähän sellasta jenkkivenettä katellu, vaimolle en ole kyllä uskaltanu vielä puolta sanaa aiheesta sanoo,
Nyt kundit ryhtiä. Kyllä se on miäs joka sanoo että haluaako ajaa prätkällä vai haluaako ajaa veneellä. Ja tekee sen minkä haluaa.
Pitäis niiden vaimojen se tietää kun itsekin välillä joutuvat ajettavaksi :ROFLMAO:
.
 
Antti Pendikäinen, kovalla vauhdilla päin isoa mäntyä. Siitä laakista selevä.
Lepää rauhassa, Antti.

Vai stuntti-Antti se oli. Pikkuisen ironista, että reikäpää menee kisassa, kun on tehnyt kaikkea muuta riskialtista. Niin se käy.

(Muoks. Saamani tiedon mukaan siinä paikassa enskojen vauhti on mitätön, ehkä 35. Tässä on ollut todella huono tuuri, ellei asian takaa selviä mitään muuta, sairaskohtaus tms.)
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top