Prätkä - King of the Road!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja YliKoo
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Laitetaan tänne haikailuja kun ei muutakaan:

Nuoruudessa ajelin (lue: pahoinpitelin) kiinalaista mönkkäriä, jonka 250 cc ADNOH moottori ei suostunut kuolemaan. Toisin kuin monissa kiinanmönkkäreissä, tässä oli kardaaniveto.

Tuolloin alkoi jo itää ajatus utilitaarisesta, 250 cc moottoripyörästä, jossa olisi kardaaniveto, 5 vaihdetta ja automaatti (keskipako) kytkin.

Tyhmä ajatus, tiedän, ei tässä maassa ole kukaan 75 vuoteen ajanut moottoripyörällä hyödyn vaan huvin vuoksi.

Mutta se olisi kevyehkö, riittäisi Suomen tieliikennenopeuksiin, pääsisi ajamaan huonoakin reittiä ja olisi suhteellisen huoltovapaa.

Hanki skootteri.

Tosin se ei ole kovin huonojen teiden kulkupeli, mutta muut parametrit ovat sinnepäin.

Hanki skootteri.

Tosin se ei ole kovin huonojen teiden kulkupeli, mutta muut parametrit ovat sinnepäin.
Skootterilla aikoinaan olen mopoikäisenä ajellut, ja ei sovi kaksimetriselle 🙂 kaduin valintaa, koska jänkhällä enduro olisi ollut parempi. Jos soratie oli lanattu, skootteri oli liki hengenvaarallinen.

Jos tuota Honda C90:stä myytäisiin, niin ehkä sitten.

Skootterilla aikoinaan olen mopoikäisenä ajellut, ja ei sovi kaksimetriselle 🙂 kaduin valintaa, koska jänkhällä enduro olisi ollut parempi. Jos soratie oli lanattu, skootteri oli liki hengenvaarallinen.

Jos tuota Honda C90:stä myytäisiin, niin ehkä sitten.

Nämä skootterit ovat kaikki ison miehen pelejä, tosin kuutioita voi olla enemmän eivätkä kaikki toiveet toteudu.

Piaggio Beverly, Yamaha XMAX ja Honda Forza ovat isojen poikien skoottereita.

Mutta se soratie... jospa nokittaisit vähän siitä 250:stä. Nykypyörät ovat kehittyneet aika tavalla. Tämä on yhtä näppärä kuin pienemmät ja kardaanilla:

https://moottori.fi/uutinen/maistiainen-moto-guzzi-v85-tt-isokokoinen-mutta-hyvatapainen/

Jos taas 250 cc on ehdoton, unohtaisin automaatin ja kardaanin ja ajaisin kotarilla.

^ Customistit ovat aina osanneet ottaa rennosti, ja ajella sinne minne peräreikä katsoo

RevZillalla on ihan hyvää, vanhan Top Gearin mieleen tuovaa kontenttia.

Tässä vastassa on Intiassa tehty Rojali ja kiinalainen seikkailupyörä.

Kiinalaisia motskareita ei ole kauheasti ilmeisesti Suomeen tuotu?

Minulla on uutena vuonna 2007 ostettu Gen1 Suzuki Hayabusa. Ei ole ikinä kaatuiltu, viritelty tai rässitty. Väri seksikäs musta ja mittarissa karvan päälle 29 tkm.

Mikä tuollaisen jälleenmyyntiarvo olisi? Saahan sen jo museorekisteriin keskipitkällä aikavälillä. Itseäni mopoilu ei jotenkin vaan enää huvita, eli pakkomyynnistä ei ole kysymys. Pikemminkin ”hiljaisesta myynnistä”. Täytyy puunata se syksyn huoltojen jälkeen markkinakuntoon ja laittaa keväällä julkiseksi.

Minulla on uutena vuonna 2007 ostettu Gen1 Suzuki Hayabusa. Ei ole ikinä kaatuiltu, viritelty tai rässitty. Väri seksikäs musta ja mittarissa karvan päälle 29 tkm.

Mikä tuollaisen jälleenmyyntiarvo olisi? Saahan sen jo museorekisteriin keskipitkällä aikavälillä. Itseäni mopoilu ei jotenkin vaan enää huvita, eli pakkomyynnistä ei ole kysymys. Pikemminkin ”hiljaisesta myynnistä”. Täytyy puunata se syksyn huoltojen jälkeen markkinakuntoon ja laittaa keväällä julkiseksi.
6500 - 7500. Onpa ollut vähällä käytöllä. Minulla nuo ovat tavallisesti kahden tai kolmen kesän kilometrit.

Vähän on joo ajettu. Ajoin A-kortinkin vasta 30-vuotiaana. Joku lapsuudesta jäänyt puute, kun en kevaria saanut. Ei tuossa iässä enää Jarno Saarisia tehdä, ja ajotapani on sen mukainen. Sakkoihinkaan ei oikein olisi varaa. Kaksi kesää harjoittelin Yamaha Thundercatilla ja sitten vaihto Busaan.

Uudella Bussilla 5000 km ekana kesänä vaimon kanssa, sitten esikoinen peliin ja vaimoa ei ole sittemmin tarakalla näkynyt. Kenelläkään kaverilla ei ole pärrää, joten yksin joutuu ajamaan sen minkä ajaa.

Nuorempana jaksoi lämpiminä päivinä vielä käydä töissä, mutta sitten tulin laiskaksi ja mukavuudenhaluiseksi, enkä jaksanut enää ennakoida kelejä - oli pakko olla satavarma aurinkoisesta säästä ennen kuin viitsi lähteä. Auto oli helpompi varsinkin kasin aamuina. Ja se ajoasu, se jäi epämukavuuden ja kuumuuden vuoksi pois. Sehän voisi mennä kaatuessa rikkikin!

Viimeinen naula noin viisi vuotta sitten oli 100 km matka Hämeenlinnaan. Minulla oli farkut jalassa ja ajoviima lämpimästä kelistä huolimatta otti niin pahasti muniin, että oli pakko laittaa repusta varakalsarit etumustani suojaamaan. Ranteet ja polvetkin ovat urheilusta kolotusherkät.

Ja se omakotitalo. Minulle on muodostunut tavaksi tehdä loman alettua ensin kaikki talon työt pääosin kuntoon ennen kuin avaan ”ajokauden” - jos sitä sellaiseksi voi kutsua. Tänä vuonna esim. 1. heinäkuuta. Eipä ole paljoa ollut syytä käydä yhtään missään. Ajoinko viime kesänäkin jopa 900 km?

Lyhyesti luonnehtien en taida olla paskanhäävi motoristi. Mitä sellainen Hayabusalla tekee? :ROFLMAO:

Mutta siitä jollekin nostalgikolle Suomen vähiten ajettu klassikko. Markkinoiden eka sarjavalmistepärrä, joka kulki 300 km/h! (Suom. huom.)

Back