Itsepetosta
4.2.2018 17:49
Laura Huhtasaari 23 kommenttia

Vapaapäivä. Kävin Ateneumin taidemuseossa. Maalaukset herkkätuntoisesti myötäelävät ympärillä olevaa maailmaa. Realismi viehättää minua enemmän kuin romantiikka. Vaalien jälkeen pidin muutaman päivän hengähdystauon. Olisin halunnut mennä katsomaan tauluja Pietariin Eremitaasin museoon, mutta se siirtyi nyt tuonnemmaksi. Sorvi kutsuu. Nyt on sopiva hetki oikaista tutkija Timo Miettisen väite EU:n liittovaltiokehityksestä. Miettinen väittää, että liittovaltiokehitys ei etene. Miettinen samalla harmittelee, että minun näkemystäni asiasta ei haastettu. Se on toki valitettavaa, että minun ei annettu kunnolla perustella näkemyksiäni. Ylen yksilöhaastattelussa oli uusneuvostoliittolainen tyyli, minulla ei vain ole huonoja mielipiteitä, vaan olen sairas (maaninen).

Presidentinvaalit olivat monella tapaa opettavaiset.
Suomi on ainoana Pohjoismaana eurossa. Muut Pohjoismaat ovat saaneet nauttia sekä valuuttaedusta että korkoedusta. Maailmanhistoriassa itsenäisten valtioiden kesken onnistuneita valuuttaunioneja ei juuri tunneta. Noususuhdanteessa yhteisvaluutat toimivat, mutta taantumissa ja talouskriiseissä yhteisvaluuttojen ongelmaksi muodostuvat sudden stop -tilanne (
https://en.wikipedia.org/wiki/Sudden_stop_(economics), jossa yksityisten pääomien virta kääntyy ulos heikommista valuutta-alueen maista. Yksityisen pääoman poistuminen johtaa nopeasti maan rahoitussektorin maksukyvyttömyyteen sekä samalla valtioiden velanhoitokustannuksien nousuun. Valuutta-alue kohtaa epäsymmetrisen sokin, josta britit Suomea kyllä varoittivat. Neuvo ei kelvannut, liekö kylmän sodan traumat sokaisseet silloiset suomalaiset päättäjät. Ytimiin oli päästävä hinnalla millä hyvänsä.
Itsenäisen kelluvan valuutan maassa sudden stopit johtavat valuutan ulkoisen arvon nopeaan laskuun. Tämä vähentää maan tuontia, mutta lisää vientiä. Maa tulee houkuttelevammaksi investointikohteeksi, mikä taas rajoittaa pääoman ulosvirtausta. Yhteisvaluutassa tämä automaattinen tasapainotusmekanismi puuttuu.
Käytännössä ilman liittovaltiota olevat valuuttaunionit ovat aina hajonneet. Yhdysvallat eivät kärsi samanlaisista ongelmista. Siellä heikkojen osavaltioiden mahdolliset pääomapaot kompensoidaan liittovaltion vastikkeettomilla tulonsiirroilla, kuten sosiaalietuudet ja työttömyyskorvaukset.
On itsepetosta väittää, että euroalue voisi toimia ilman liittovaltiota.Eurokriisissä sovitut säännöt joutivat roskakoriin. EVM on vastoin no-bail-out-sääntöä, jonka mukaan euromaat vastaavat itse omista veloistaan. Tehtiin poikkeuksellisia toimia (Target2, ERVV, euromaiden kahdenkeskisiä sopimuksia ym.). Poikkeustila on poikkeustila. Seuraavan talouskriisin iskiessä velkakriisi tulee olemaan aikaisempaa pahempi.
Nyt pitää tehdä päätös. Valuuttaunioni joko puretaan tai sitten tulee euroalueen liittovaltio. Minusta euroalue tulee purkaa. Haluan itsenäisten valtioiden Euroopan, Suomelle riittää kauppaliitto.
Kävellessäni Ateneumista asunnolleni jäin pohtimaan, että kuka von Wrightin taiteilijaveljeksistä olisi paras. Tyydyn olemaan valitsematta.
Lähde: VTT Tuomas Malinen