Todellisuus on lähes aina sekä-että -muotoista. Lähes aina, kun joku väittää, että jokin on "vain" jotain, niin väittäjä joko ei ole käsittänyt asiaa kunnolla tai (kauniisti sanottuna) "esittää asian kärjistetysti painottaakseen omaa näkökulmaansa" ja mitätöidäkseen omastaan poikkeavia tietoja ja näkökulmia.
- Natomaiden todelliset, toteutuneet operaatiot ovat viime vuosikymmeninä olleet koalitiohankkeita. Koalitiot on koottu halukkaista.
- Natoon pääsee muistaakseni vain yksimielisellä päätöksellä. Ennen hakemista pitäisi voida varmistaa mm. Turkin tuki. Onnistumisen todennäköisyys ja kustannus nyt ja tulevaisuudessa?
- Liittyvällä maalla pitäisi olla kansan tuki liittymiselle. Tuesta pitäisi olla näyttöä.
- Venäjä saattaisi tulkita hakemisen aika tylysti jos se epäonnistuisi - vaikka siksi että Turkki ja Venäjä solmisivat lehmänkauppoja tai siksi, että Suomi joutuisi samantyyppisen estävän operaation kohteeksi kuin Georgia, Moldova, Ukraina...
Olen itse sitä mieltä, että olisi parempi olla Naton jäsen kuiin sen ulkopuolella. Samaan aikaan olen kuitenkin sitäkin mieltä, että vaikka koalitiot eivät anna turvatakuita, niin sellaisten mahdollisuus luo Suomelle tarpeellisia pidäkkeitä. Ja sitäkin mieltä, että on parempi välttyä sodalta Venäjän kanssa kuin pärjätä sellaisessa ihan kohtalaisen hyvin.
Olen melko varma siitä, että jos Venäjä/Putin olettaisi että Suomi on tosissaan aikeissa hakea Naton jäsennyyttä, niin Venäjä hyökkäisi Suomeen huomattavan paljon aikaisemmin kuin hakuprpsessi ehtisi käynnistyä. Ja silloin meillä ei olisi vielä "hakijamaaturvaa".
Olen melko varma siitäkin, että Sauli Niinistö viestii juuri tämmöisten turhien eskaloitumisriskien välttämiseksi että Suomi ei ole hakemassa jäsenyyttä näkyvissä olevassa aikaikkunassa. Presidentti siis koittaa suojata Suomea Georgian, Moldovan ja Ukrainan kohtalolta.
Ja siitä RKP:n stallarista...
Jos haluaa pokeripöydässä manipuloida kaikkia pelaajia - myös niitä, joihin ei omaa vaikutusvaltaa - niin istuta pöytään sellainen luuseri, joka katsoo aina kortit oli sillä millainen käsi tahansa. Muut eivät saa pidettyä omia käsiään salassa kun pöydässä on Nils Neuvostokansalainen.
Eli ihan suoraan Moskovan pussiin. Voi olla kyse jopa tekosyyn hakemisesta sotilaalliselle kriisille.