Presidentinvaalit 2018

Tuollaiset kommentit ovat juurikin sitä vaalityötä, millä ihmiset piruuttaan äänestävät "väärin".

Valtakunnalliset tiedotusvälineetkin sortuvat samaan. Halveksuntaan, inhoon ja ylenkatsomiseen väärää mieltä olevia kohtaan.

Taidan äänestää natsia.

Ehkä kommentti oli vähän provosoiva, mutta tunnen itseni vähän pettyneeksi. Vaikka olen uusi foorumilla, on maanpuolustus ollut lähellä sydäntä jo vuosikymmeniä. Mielenkiinnolla olen seuraillut keskusteluja erilaisista konflikteista ja varusteista, muutamista hahmoista olen ehtinyt jo tekemään joitain päätelmiä, ja sitten aletaan äänestämään YYA-väykkää presidentiksi.

Ei vain sovi omaan ajatteluun tälläinen. Pahoitteluni vielä siitä aiemmasta provokaatiosta.
 
En kyllä pysty ymmärtämään tätä Niinistön vastustamista täällä

Mikä vaikeus asian ymmärtämisessä oikeasti on? Onko jossain kerrottu, että täällä kaikki on kaikesta yksimielisiä?

Eiköhän jokainen saa toistaiseksi(onneksi) olla ihan mitä mieltä haluaa ja vielä ilman, että siitä kenenkään tarvitsee nokkia...

Seuraava ongelma?
 
Mikä vaikeus asian ymmärtämisessä oikeasti on? Onko jossain kerrottu, että täällä kaikki on kaikesta yksimielisiä?

Eiköhän jokainen saa toistaiseksi(onneksi) olla ihan mitä mieltä haluaa ja vielä ilman, että siitä kenenkään tarvitsee nokkia...

Totta kai saa olla mieltä. Eikä sitä nytkään kielletty. Ei sitä silti aina ymmärrä.
 
"Otsa hiessä sinun on hankittava leipäsi" sanotaan jo sanassakin, ja niin paljon minua hävettää Suomen demokratian tila Kekkoslovakian ajoilta, että en minä ala Niinistöä "diktaattoriksi" huutamaan heti ensimmäisellä kierroksella. Tämä mikään Venäjä ole.
 
Ehkä kommentti oli vähän provosoiva, mutta tunnen itseni vähän pettyneeksi. Vaikka olen uusi foorumilla, on maanpuolustus ollut lähellä sydäntä jo vuosikymmeniä. Mielenkiinnolla olen seuraillut keskusteluja erilaisista konflikteista ja varusteista, muutamista hahmoista olen ehtinyt jo tekemään joitain päätelmiä, ja sitten aletaan äänestämään YYA-väykkää presidentiksi.

Ei vain sovi omaan ajatteluun tälläinen. Pahoitteluni vielä siitä aiemmasta provokaatiosta.

Ei siinä mitään. Pieni provosointi ja piruilu tekee hyvää, eipähän pääse ylpistymään liikaa.

Sitten kun se menee totiseksi sekä jatkuvaksi ja sitä tulee joka tuutista, niin sitten syntyy vastareaktio. Esimerkiksi konservatiiviset ihmiset ovat saaneet kuulla jo jokusen vuoden kaikenlaista vittuilua mielipiteistään. Sukurutsaiset Impivaaralaiset isämmaan puolustaja peräkamamrinpojat rasistisine mielipiteineen haaveilevat fasismista, Pohjois-Koreamaisesta eristäytymisestä ja paluusta menneisyyteen.
 
Kukaan ei ymmärrä aina kaikkea. Perskohtaisesti en esimerkiksi pysty ymmärtämään miten joku päätyy pohdinnan jälkeen äänestämään Väyrystä tai Huhtasaarta. Ei ne silti vääriä päätöksiä tai valintoja ole. Ne ovat vain erilaisia kuin omani.

Huhtasaaren ja Väyrysen äänestämisen ymmärrän lähinnä protestina. En oikein usko kenenkään tosissaan uskovan heidän läpimenoon.
En nämä minunkaan valintoja ole...
 
Ehkä kommentti oli vähän provosoiva, mutta tunnen itseni vähän pettyneeksi. Vaikka olen uusi foorumilla, on maanpuolustus ollut lähellä sydäntä jo vuosikymmeniä. Mielenkiinnolla olen seuraillut keskusteluja erilaisista konflikteista ja varusteista, muutamista hahmoista olen ehtinyt jo tekemään joitain päätelmiä, ja sitten aletaan äänestämään YYA-väykkää presidentiksi.

Ei vain sovi omaan ajatteluun tälläinen. Pahoitteluni vielä siitä aiemmasta provokaatiosta.

Mistä niistä?

Kelle tämä tyhjäpää olisi uhka? Kyllöselle?
 
Huhtasaaren ja Väyrysen äänestämisen ymmärrän lähinnä protestina. En oikein usko kenenkään tosissaan uskovan heidän läpimenoon.

Minulla on kyllä sellainen käsitys että kumpaistakin äänestää myös runsas määrä vahvalla aatteen palolla varustettuja. Ja ihmettäkin odotellaan. Äänestäähän jotkut vielä niitä pesunkestäviä kommareitakin.
 
Huhtasaaresta ei tule presidenttiä, äänestän häntä kuitenkin koska olen kyllästynyt kuuntelemaan sitä miten minun pitäisi ajatella.
Niinistöä en äänestä koska se nyt ei ole työväen presidentti vaikka sellaista yritti väittääkin.
 
Jostain syystä en osaa ottaa tätä vaalikierrosta tunteella. Minulla on ollut kolme helpotuksen hetkeä elämässäni. Kun pääsin veloista eroon, kun pääsin ensimmäisestä akasta eroon ja kun maa pääsi Halosesta eroon. Kaikki tästä eteenpäin on varmasti jo plussaa.
 
Jostain syystä en osaa ottaa tätä vaalikierrosta tunteella. Minulla on ollut kolme helpotuksen hetkeä elämässäni. Kun pääsin veloista eroon, kun pääsin ensimmäisestä akasta eroon ja kun maa pääsi Halosesta eroon. Kaikki tästä eteenpäin on varmasti jo plussaa.

Eiköhän me jokin vitutuksen aihe keksitä. Ettet pääse liian helpolla. :D
 
Pahoittelen jos tämä menee vaalimainonnan piikkiin, mutta ajattelin jakaa stoorin kanssanne.

Tänään iltapäivästä täällä Etelä-Karjalassa Imatralla isäukon ja tämän serkkupojan (SDP:n mies, kunnallispoliitikko) kanssa kävimme katsomassa Imatran keskustassa Niinistön vaalikiertueen. Tässä mietteitäni.

- Livenä nähtynä Sauli on yllättävän pienikokoinen mies. Minua n. päätä lyhyempi.

- Asiakysymykset on kyllä miehellä hallussa (EU, NATO ym.)

- Ulko- ja turvallisuuspolitiikassa korostaa osaamistaan (ja miksikäs ei !)

- Kantaa huolta kansakunnan yhtenäisyydestä. Tavallaan puheessaan myös heitti piilovinkin, että olisi hyvä olla yhtenäisiä, JOS ulkoinen vaara (= Venäjä) joskus uhkaa.
 
En kyllä pysty ymmärtämään tätä Niinistön vastustamista täällä, ensikertaa vuosikymmeniin meillä on hyvä ja viisas mies presidenttinä, ja porukka alkaa äänestämään Väyrystä ja Huhtasaarta.

Nyt tässä enää odottelen koska ensimmäinen isän_maan_puolustajam kertoo ruksanneensa kakkosen lappuun.
Itse ajattelin äänestää pahinta natsia mitä löytyy, eli valkoista rasistista natsi-akkaa, Huhtasaarta. Miksi? Koska euvostoliitto, vain ja ainoastaan siksi.

Olenko isän_maan_puolustajam?
 
Kirjoitin tuohon Trump ketjuun tämän siinä viitataan Yhdysvalloissa kuohuvaan Venäjän tutkintaan ja tuon esiin, että samat merkit on ilmassa Suomessa kuin mitä oli täällä Esivaalienaikaan ja mitäs sitten tapahtuikaan? no jokainen on sen varmaan havainnut tällä meidän pikku tähdellä jota maaksi kutsutaan:)

No Suomalaiset saavat kohta samanlaisen keskustelunaiheen jos Pekka Haavisto yllättäen pääsee Presidentinvaaleissa toiselle kierokselle sillä kuten olette huomanneet on lehdistössa ja muussa mediassa tuotu esiin miten Suomalaisia botteja ja outoja twitter tilejä on syntynyt ja kuvien avulla on aloitettu mielikuvamarkkinointi lehdistössa niiden liittyvän jotenkin Presidentin vaaleihin ja nimenomaan Haavistoon tässä toimii Haaviston kamppania tiimi kansainvälisen esimerkin mukaan joten seuraava askel on mahdollisella Presidentin vaalien toisella kierroksella tapahtuva rummutus Venäjän sekaantumisesta Suomen Presidentin vaaleihin ja nimenomaan Ehdokas Haavistoa vastaan, näin saadaan jälleen käytettyä Venäjä korttia ja selitettyä häviö vaaleissa ja seuraavissa vaaleissa rummutetaan jälleen siitä miten Venäjä esti Pekka Haaviston valinnan, vaikka bottteja ja Twitter tilejä on tehtailut "Supi Suomalainen sylttytehdas"
 
Eikai Suomessa tehdä samanlaista Gallup manipulaatiota kuin täällä tehtiin Presidentinvaaleissa. sillä täälläkin kiinitettiin huomiota yhtäkkiä tapahtuviin kannatus muutoksiin Trumpin ja Clintonin välillä,eikä niihin Galluppeihin lopulta voinut luottaa ja sama ilmiö havaittiin Brexit äänestyksessä, kovasti samalta haisee.


Gallupeissa aivan eri luvut: Onko Sauli Niinistön kannatus nyt 58 vai 68 prosenttia?

Uusi Suomi


Teppo Ovaskainen 8 tuntia sitten

AAuNHqn.img
© Alma Talent / Petteri Paalasmaa Presidentti Sauli Niinistö on ollut vaaligallupeissa harvinaisen ylivoimainen. Arkistokuva.
Erilaiset haastattelutavat saattavat selittää eroa kannatusmittausten tuloksissa. Trendi on silti sama sekä Alma-tutkimuksessa että HS-gallupissa: Niinistön kannatus laskee ja Väyrysen nousee.

Presidentinvaalit muuttuivat nopeasti jännitysnäytelmäksi uusimpien kannatuskyselyjen tultua julki torstaina ja perjantaina. Ennakkosuosikki Sauli Niinistön (valitsijayhdistys) kannatus laskee, ja toinen kierros alkaa näyttää mahdolliselta.

Uudessa Suomessakin julkaistun Alma-tutkimuksen mukaan enää 58 prosenttia kantansa ilmaisseista äänestäisi Niinistöä. Helsingin Sanomissa julkaistussa HS-gallupissa Niinistön kannatuslukema oli kuitenkin huomattavasti korkeampi, 68 prosenttia.

Mikä selittää näin isoa eroa kannatusmittauksissa, jotka on tehty samaan aikaan tammikuussa ja joiden virhemarginaalit ovat vain 2,5–3 prosenttiyksikköä suuntaansa?

Kannatuskyselyjen metodologiaan perehtynyt Tampereen yliopiston emeritusprofessori Pertti Suhonen arvioi, että eroja selittävät erilaiset menetelmät otoksen muodostamisessa ja aineiston keruussa. Tietoykkönen Oy:n toteuttamassa Alma-tutkimuksessa tehtiin 1500 haastattelua puhelinhaastattelujen (468) ja internet-kyselyjen (1032) yhdistelmänä 9.–16. tammikuuta. Otantamenetelmänä käytettiin satunnaisotannan ja kiintiöpoiminnan yhdistelmää. HS-gallupin toteutti Kantar TNS, joka keräsi noin tuhannen vastaajan aineiston 8.–17. tammikuuta tietokoneavusteisilla puhelinhaastatteluilla.

Suhosen mielestä tällaisissa tutkimuksissa pitäisi avata tarkemmin, kuinka otos on muodostettu ja aineisto kerätty.




Internet-kyselyssä erilainen ympäristö

Myös HS-gallupin tuottaneen Kantar TNS:n johtaja Sakari Nurmela uskoo, että kannatusprosenttien ero selittyy erilaisilla tiedonkeruumenetelmillä.

Alma-tutkimuksessa kaksi kolmasosaa vastauksista saatiin internet-kyselyssä, joka on erilainen vastausympäristö kuin puhelinhaastattelu. Internet-kyselyssä vastaaja näkee kysymyksen ja vastausvaihtoehdot nenänsä edessä, kun puhelinhaastattelussa esitetään kysymys ja luetellaan vastausvaihtoehdot.

Nurmelan mukaan puhelin- ja internet-kyselyissä on molemmissa hyvät ja huonot puolensa, mutta hän ei suosisi vastaustapojen yhdistämistä samassa kyselyssä.

– Mikä on totuus? Se voi olla jostain siltä väliltäkin, Nurmela sanoo.

Tietoykkösen tutkimuspäällikkö Juha Määttänen kertoo, että internet-kyselyn ja puhelinhaastattelujen yhdistelmä on heillä vakiintunut ja aiemmissa vaaleissa hyväksi havaittu tutkimustapa.

– Yksittäisissä mittauksissa tulee huomioida, että virhemarginaali toteutuu 95 prosentissa tapauksista, Määttänen huomauttaa.

Kannatus toisin sanoen on virhemarginaalin sisällä 95 prosentin todennäköisyydellä.

Trendi on selvä: Niinistön suosio laskee

Määttänen ja Nurmela korostavat, että sekä Alman että HS:n kyselyissä trendi on sama: Niinistön kannatus laskee ja Paavo Väyrysen (valitsijayhdistys) nousee kohisten.

Molempien kyselyjen perusteella Niinistön kannatus on laskenut marras-joulukuusta merkittävästi: Alma-tutkimuksessa 12 prosenttiyksikköä ja HS-gallupissa 7 prosenttiyksikköä.

Määttänen arvioi, että täyteen vauhtiin päässeiden vaalikampanjoiden ja vaalitenttien myötä muut ehdokkaat saavat äänensä kuuluviin, mikä tuo heille ääniä Niinistön kustannuksella.
 
Viimeksi muokattu:
Pahoittelen jos tämä menee vaalimainonnan piikkiin, mutta ajattelin jakaa stoorin kanssanne.

Tänään iltapäivästä täällä Etelä-Karjalassa Imatralla isäukon ja tämän serkkupojan (SDP:n mies, kunnallispoliitikko) kanssa kävimme katsomassa Imatran keskustassa Niinistön vaalikiertueen. Tässä mietteitäni.

- Livenä nähtynä Sauli on yllättävän pienikokoinen mies. Minua n. päätä lyhyempi.

- Asiakysymykset on kyllä miehellä hallussa (EU, NATO ym.)

- Ulko- ja turvallisuuspolitiikassa korostaa osaamistaan (ja miksikäs ei !)

- Kantaa huolta kansakunnan yhtenäisyydestä. Tavallaan puheessaan myös heitti piilovinkin, että olisi hyvä olla yhtenäisiä, JOS ulkoinen vaara (= Venäjä) joskus uhkaa.

Yhdestä ääripäästä löytyvät Paavo Väyrynen, Merja Kyllönen ja Sauli Niinistö, jotka ovat selvästi sitä mieltä, ettei Venäjä ole uhka Suomelle.
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000005527202.html?ref=rss
 
Juuri näin. Jonkin verran säälittää ne ketkä Väykkää oikeasti äänestävät. Se vähäinen kannattajakunta muodostuu suurimmaksi osaksi juuri näistä, keski-iältään varmaan yli 80-vuotiaista. He eivät pysty seuraamaan aikaansa niin tarkoin, että ymmärtäisivät äänestävänsä avoimesti Venäjän käsikassaraksi tunnustautuvaa. Porukka on sitä, joiden mielestä Johannes Virolainen oli Elviksestä seuraava, ja jos he aikoinaan olisivat halunneet äänestää Kremlin puolesta, he olisivat nuorena olleet SKP:n ja SKDL:n kannattajia.

Joukossa voi olla myös nuoria, jotka suhtautuvat turvallisuuspolitiikkaan samalla "vakavuudella" kuin Vihreät nuoret. Ja eivät tunne Paavon taustaa ja luulevat itseironiseksi ja hauskaksi mieheksi (Paavo ottaa itsensä haudanvakavasti mutta muistaa 2012 vaaleja edeltäneistä Uutisvuodoista ym. että itseironian feikkaaminen antaa ääniä)
 
Back
Top