Financial Timesin keskiviikkona välittämä tieto Venäjän öljynvientipakotteita rikkovien ”haamulaivojen” alkamassa olevista tarkastuksista ja mahdollisista haltuunotoista Tanskan salmissa oli siksi todellinen jymyuutinen. Niin suuri, ettei sen toteutuminen vaikuttanut aivan mahdolliseltakaan.
Kansainvälinen merioikeus on toki yksiselitteinen: valtioilla on oikeus puuttua ja myös ottaa haltuun niiden merialueella liikkuvia aluksia, jos on ”selvää objektiivista näyttöä” siitä, että alus voi muodostaa merkittävän ympäristöuhan.
Juuri tämä on tilanne Venäjän öljyä kuljettavan rahtilaivaston kanssa. G7-maiden asettamia öljynvientipakotteita kunnioittavat länsimaiset varustamot eivät uskalla kuljettaa venäläisöljyä, koska sillä käydään tällä hetkellä kauppaa lähes yksinomaan pakotteita rikkovilla hinnoilla. Pakotteita kunnioittavat länsimaiset vakuutusyhtiöt eivät samasta syystä halua vakuuttaa venäläisöljyn kuljetuksia.
Siksi liikkeellä on paljolti vanhempaa aasialaista kalustoa aasialaisin vakuutuksin tai kokonaan ilman vakuutuksia. Turman sattuessa vastuun kantajia ei välttämättä löytyisi. Iskun ottaisivat Itämeren ympärysvaltiot.
Moni alus kulkee ilman mitään vakuutusta.
Tästä näkökulmasta
FT:n uutisoimassa EU:n suunnitelmassa – jossa Tanska alkaisi tarkistaa sen merialueiden kautta kulkevat öljytankkerit – oli paljonkin järkeä. Kolme Brysselin neuvotteluita seurannutta tahoa vahvisti lehdelle, että vastatoimet kohdistettaisiin kaikkiin ilman länsimaista vakuutusta liikkuviin tankkereihin.
Mutta avoimia kysymyksiä jäi paljon. Mihin vastatoimiin oltaisiin valmiita, jos aavelaivan käskytys ei onnistuisi? Kuka vastatoimet hoitaisi? Mitä niistä mahdollisesti seuraisi?
Siksi ei ollut suuri yllätys, että vähän myöhemmin keskiviikkona Reutersin välittämässä
uutisessa FT:n väitteet ammuttiin alas.
Reutersin mukaan EU:n komissio haluaa ainoastaan, että Venäjän öljykuljetuksia hoitavat yhtiöt raportoisivat nykyistä läpinäkyvämmin kuljetusten ja niiden vakuutusten hinnoista. Pelkona kun on, että Venäjän öljylle asetettua 60 dollarin hintakattoa rikotaan jatkuvasti manipuloimalla kuljetusten ja vakuutusten hintoja.
Useat EU-diplomaatit vahvistivat Reutersille, että mitään tankkeriratsioita ei suunnitella eikä Tanskaa edes mainita komission esityksessä, joka tulee perjantaina neuvoston eli jäsenmaiden käsittelyyn. Siellä, viikkoja jatkuvissa neuvotteluissa esitys vielä vesittyy lisää, koska läpimeno edellyttää kaikkien, myös Kreikan ja Kyproksen kaltaisten tankkerimaiden – ja Unkarin – yksimielisyyttä.
FT:n juttu toi joka tapauksessa esille tärkeän epäkohdan. Noin vuosi sitten hyväksytyt Venäjän öljynvientiä koskevat pakotteet eivät enää toimi. Ne pudottivat aluksi venäläisen öljybarrelin maailmanmarkkinahinnan lähelle asetettua 60 dollarin ylärajaa, mutta Venäjän ja Saudi-Arabian viime kesänä yhtäaikaisesti toteuttamat tuotannon leikkaukset palauttivat venäläisöljyn hinnan lähes entisiin lukemiin.