Presidentinvaalit 2024

Pekka esittää jämerää johtajaa kun toteaa, että Venäjä on hiekkamaiden tp-hakijoille turvallinen maa, kun ovat sinne viisumin kanssa matkanneet. Yrittää väen väkisin laajentaa äänestäjäkuntaansa vihreän kuplan ulkopuolelle. Jotain hyvää sentään sai ulkoministerinä aikaiseksi (mukana viemässä Suomea Natoon). Mutta sama Pekka Haavisto haetutti mm. ISIS-eukot Suomeen. Eli tuo, että nyt esittää kovanaamaa tässä turhapaikkahakijakeississä on minusta kaikkea muuta kuin uskottavaa.
 

Alexander Stubb Koillissanomille: Ehkä Venäjän kannattaisi miettiä, millä tavalla ilkeilee Nato-maalle

Presidenttiehdokas kysyy "olisiko järkevämpää Venäjänkin näkökulmasta jättää meidän häirintä vähemmälle".
..
– Ehkä Venäjän kannattaisi miettiä, millä tavalla ilkeilee ja ärsyttää Nato-maa Suomea. Olisiko järkevämpää Venäjänkin näkökulmasta jättää meidän häirintä vähemmälle, koska me kyllä sitten sopivalla tavalla reagoimme, kuten on nähty, Stubb toteaa Koillissanomien mukaan.

 

Alexander Stubb Koillissanomille: Ehkä Venäjän kannattaisi miettiä, millä tavalla ilkeilee Nato-maalle

Presidenttiehdokas kysyy "olisiko järkevämpää Venäjänkin näkökulmasta jättää meidän häirintä vähemmälle".
..
– Ehkä Venäjän kannattaisi miettiä, millä tavalla ilkeilee ja ärsyttää Nato-maa Suomea. Olisiko järkevämpää Venäjänkin näkökulmasta jättää meidän häirintä vähemmälle, koska me kyllä sitten sopivalla tavalla reagoimme, kuten on nähty, Stubb toteaa Koillissanomien mukaan.

Kyllä tämmösten lausuntojen jälkeen varmasti puntti tutisee rajan takana 👍🫠
 
On ja ei. Jos Tanskan salmet saadaan suljettua venäjän liikenteeltä tai ainakin vakavasti häirittyä, kyllä se puntti oikeasti alkaa siellä tutisemaan.


Uutisankaksi väittää..(sori, lainaukset vähän sekaisin)


Näkökulma | Financial Timesin uutisankka toi valoa Itämerellä jatkuvaan Venäjän öljyralliin​

Itämereen lorahti noin 150 000 litraa öljyä kolme viikkoa sitten TT-Linen matkustajalautan karilleajossa Etelä-Ruotsissa. Öljytankkerin haaksirikko olisi aivan eri mittaluokan ympäristökatastrofi. ANDREAS HILLERGREN
Janne Yläjoki
15.11.2023 20:40

Kuuntele

Tanskan salmien kautta kulkee edelleen päivittäin maailmalle noin kaksi miljoonaa tynnyriä venäläistä raakaöljyä. Määrä vastaa noin 12:ta Suomen päivittäistä raakaöljyn kulutusta. Se myös kattaa noin 60 prosenttia Venäjän koko öljynviennistä, joka on hyökkäyssotaa käyvän maan ylivoimaisesti tärkein rahasampo. Ilman sitä presidentti Putinin hallinto olisi pulassa.
Financial Timesin keskiviikkona välittämä tieto Venäjän öljynvientipakotteita rikkovien ”haamulaivojen” alkamassa olevista tarkastuksista ja mahdollisista haltuunotoista Tanskan salmissa oli siksi todellinen jymyuutinen. Niin suuri, ettei sen toteutuminen vaikuttanut aivan mahdolliseltakaan.
Kansainvälinen merioikeus on toki yksiselitteinen: valtioilla on oikeus puuttua ja myös ottaa haltuun niiden merialueella liikkuvia aluksia, jos on ”selvää objektiivista näyttöä” siitä, että alus voi muodostaa merkittävän ympäristöuhan.


Juuri tämä on tilanne Venäjän öljyä kuljettavan rahtilaivaston kanssa. G7-maiden asettamia öljynvientipakotteita kunnioittavat länsimaiset varustamot eivät uskalla kuljettaa venäläisöljyä, koska sillä käydään tällä hetkellä kauppaa lähes yksinomaan pakotteita rikkovilla hinnoilla. Pakotteita kunnioittavat länsimaiset vakuutusyhtiöt eivät samasta syystä halua vakuuttaa venäläisöljyn kuljetuksia.
Siksi liikkeellä on paljolti vanhempaa aasialaista kalustoa aasialaisin vakuutuksin tai kokonaan ilman vakuutuksia. Turman sattuessa vastuun kantajia ei välttämättä löytyisi. Iskun ottaisivat Itämeren ympärysvaltiot.
Moni alus kulkee ilman mitään vakuutusta.
Tästä näkökulmasta FT:n uutisoimassa EU:n suunnitelmassa – jossa Tanska alkaisi tarkistaa sen merialueiden kautta kulkevat öljytankkerit – oli paljonkin järkeä. Kolme Brysselin neuvotteluita seurannutta tahoa vahvisti lehdelle, että vastatoimet kohdistettaisiin kaikkiin ilman länsimaista vakuutusta liikkuviin tankkereihin.


Mutta avoimia kysymyksiä jäi paljon. Mihin vastatoimiin oltaisiin valmiita, jos aavelaivan käskytys ei onnistuisi? Kuka vastatoimet hoitaisi? Mitä niistä mahdollisesti seuraisi?
Siksi ei ollut suuri yllätys, että vähän myöhemmin keskiviikkona Reutersin välittämässä uutisessa FT:n väitteet ammuttiin alas.

Reutersin mukaan EU:n komissio haluaa ainoastaan, että Venäjän öljykuljetuksia hoitavat yhtiöt raportoisivat nykyistä läpinäkyvämmin kuljetusten ja niiden vakuutusten hinnoista. Pelkona kun on, että Venäjän öljylle asetettua 60 dollarin hintakattoa rikotaan jatkuvasti manipuloimalla kuljetusten ja vakuutusten hintoja.
Useat EU-diplomaatit vahvistivat Reutersille, että mitään tankkeriratsioita ei suunnitella eikä Tanskaa edes mainita komission esityksessä, joka tulee perjantaina neuvoston eli jäsenmaiden käsittelyyn. Siellä, viikkoja jatkuvissa neuvotteluissa esitys vielä vesittyy lisää, koska läpimeno edellyttää kaikkien, myös Kreikan ja Kyproksen kaltaisten tankkerimaiden – ja Unkarin – yksimielisyyttä.
FT:n juttu toi joka tapauksessa esille tärkeän epäkohdan. Noin vuosi sitten hyväksytyt Venäjän öljynvientiä koskevat pakotteet eivät enää toimi. Ne pudottivat aluksi venäläisen öljybarrelin maailmanmarkkinahinnan lähelle asetettua 60 dollarin ylärajaa, mutta Venäjän ja Saudi-Arabian viime kesänä yhtäaikaisesti toteuttamat tuotannon leikkaukset palauttivat venäläisöljyn hinnan lähes entisiin lukemiin.
 
Perustuslakiin pari lisäpykälää jotka mahdollistavat myös normaalioloissa rajaturvallisuuden asettamisen ykkössijalle niin että maahan muualta pyrkivien ihmisoikeudet ovat siinä kohdin toissijaisia.
Uudet pykälät ovat huulipunaa possulle. Pöhöttynyt perustuslaki tarvitsisi peruskorjauksen. Ensimmäisenä perustuslaista pitäisi poistaa 80 vuotta mädätystä. Lisäpykälien kanssa pitää olla tarkkana, jotta perustuslaki pysyy selkeänä ja helposti ymmärrettävänä.

Universaalien perusoikeuksien rinnalle pitäisi määritellä perusvelvollisuudet. Lähtökohtaisesti valtiolla olisi perusvelvollisuuksia vain omia kansalaisiaan kohtaan, mikä karsii vetovoimatekijät minimiin. Tyly systeemi vaatisi tuekseen myös uudenlaisen rikoslain, koska katuturvallisuutta ei enää ostettaisi kaatamalla rahaa ongelmien päälle. Toisaalta, keskitysleirejä suljettuja järjestelykeskuksia kohti tässä ollaan jo muutenkin menossa, joten muutos ei ehkä sittenkään olisi kovin iso.

Maailmanparantamisesta kiinnostuneet kansalaiset voisivat edelleenkin kanavoida auttamishalunsa kolmannen sektorin eli kansalaisjärjestöjen yms. vapaaehtoisen kansalaistoiminnan kautta. Maailmanparantamisesta tulee myös paljon parempi mieli, jos sen tekee omalla rahalla. Hommassa on myös se hyvä puoli, ettei tarvitse koskaan huutaa valtiota avuksi!
 
Uudet pykälät ovat huulipunaa possulle. Pöhöttynyt perustuslaki tarvitsisi peruskorjauksen.

Ei joko tai vaan sekä että.

Onhan nykyinen perustuslaki jo useampaan otteeseen ihan käytännössä havaittu järkevän vallankäytön esteeksi. Sama toistuu rajalla ja vaikkapa koronatoimissa. Olen samaa mieltä remonttitarpeesta. On eksytty välttämättömien päätösten toimeenpanosta nysväämään tarkkarajaisuutta ja oikea-aikaisuutta. Mitään ei saisi ennakoida vaan aina pitää odottaa että on ruskeat housussa ennen kuin voidaan toimia ja silloinkin vain kädet sidottuina.

Perustuslaissa pitäisi esittää enemmän periaatteita kuin pikkutarkkoja ohjeita. Ja painopiste turvallisuuden takaamiseen. Ilman turvallisuutta ei voi olla mitään muutakaan.

Vanhaa olisi kuitenkin syytä viilata per heti jotta turvallisuuspuolen pehmeät alueet saadaan tulpattua ja mahdollistetaan hallinnon toiminta valtion ja kansalaisten edun mukaisesti. Koko revohkaa ei kohtuuajassa saa uusittua.
 
On ja ei. Jos Tanskan salmet saadaan suljettua venäjän liikenteeltä tai ainakin vakavasti häirittyä, kyllä se puntti oikeasti alkaa siellä tutisemaan.
En usko, että tapahtuu. Tuo olisi kauppasaarto käytännössä ja sen on tai ainakin voi olla kv oikeuden näkökulmasta jo sotatoimi.
 
En usko, että tapahtuu. Tuo olisi kauppasaarto käytännössä ja sen on tai ainakin voi olla kv oikeuden näkökulmasta jo sotatoimi.
Eihän se mikään sotatoimi ole, vaan erikois operaatio, jolla tarkistetaan että laivat ovat merikelpoisia, täyty siis lasti purkaa pois ruuman pohjan tarkastusta varten jossain esim espanjassa kun siellä se tehdään kilpailutuksen jälkeen halvemmalla, ja tietysti se kilpailutus pitää tehdä joka laivan kohdalla erikseen, mikä vie aikaa.
 
Nyt täällä ollaan kyllä kilometri metsässä presidentinvaaleista...

Ainakin aiheen voisi liittää presidenttiehdokkaisiin. Haavisto pääsi taas eetteriin. Hänen argumenttinsa ovat kyllä ihan hyviä, joten ei hän ainakaan ratsasta blacklivesmatter-twitterin tai Taposen joukkueessa.

 
Nyt täällä ollaan kyllä kilometri metsässä presidentinvaaleista...

Ainakin aiheen voisi liittää presidenttiehdokkaisiin. Haavisto pääsi taas eetteriin. Hänen argumenttinsa ovat kyllä ihan hyviä, joten ei hän ainakaan ratsasta blacklivesmatter-twitterin tai Taposen joukkueessa.

Valtaisa on ollut mielenmuutos ja ihmeen nopea..
 
Valtaisa on ollut mielenmuutos ja ihmeen nopea..
Vaalipuheet pitää ottaa vaalipuheina. Pekka on ollut kova poika hössöttämään oikeusvaltiosta, perusoikeuksista, lasten edusta, ISIS-akkojen edusta mutta ei koskaan Suomen edusta. Cai-Göran on puolestaan ripittänyt puolalaisia oikeusvaltiosta ja perusoikeuksista. Onko nolompia ukkoja olemassakaan? :ROFLMAO:
 
Vaalipuheet pitää ottaa vaalipuheina. Pekka on ollut kova poika hössöttämään oikeusvaltiosta, perusoikeuksista, lasten edusta, ISIS-akkojen edusta mutta ei koskaan Suomen edusta. Cai-Göran on puolestaan ripittänyt puolalaisia oikeusvaltiosta ja perusoikeuksista. Onko nolompia ukkoja olemassakaan? :ROFLMAO:

Täysin samaa mieltä. Eivät tule saamaan minun ääntäni.
 
Back
Top