Presidentinvaalit 2024

Haavistoa vastaan vaivautuu äänestämään moni sellainen, joka ei muuten koskisi Stubbiin. Kuulun tähän jengiin itse. En tahdo kumpaakaan kärkikaksikosta pressaksi, mutta ryömin vaikka jalka poikki äänestämään, jotta saan äänestää Haavistoa vastaan.
Tästä syystä en ymmärrä yhtään niitä, jotka sanovat jättävänsä äänestämättä jos mieluisa ehdokas ei pääse toiselle kierrokselle. En tarkoita pelkästään Haavistoa vastaan äänestämistä, vaan yleensä sitä, että joku sinne kuitenkin valitaan eikä protestista ole yhtään mitään hyötyä.
 
Stubb palveli kunnialla varusmiehenä. Pitemmän palvelusajan hintana olisi ollut vituiksi mennyt opiskelupaikka meren takana. EI nyt kokonaan, mutta tyyliin melkein vuosi vajaalla käynnillä. Stubbin kohdalla se oli vielä normaalia tärkeämpi, koska hänen kehnoilla yo-papereillaan hänellä ei ollut mitään asiaa kotimaisiin korkeakouluihin.

En ymmärrä tätä ajattelua, että 8 kk palvelussa olisi mitään vikaa.
Miinuksia miehen meriiteissä= aseista kieltäytyminen (muun kuin uskonnon tähden), varusmiespalveluksesta tai sen korvikkeesta kokonaan kieltäytyminen ja sivarius (jos ei terveydellisistä tai uskonnollisista syistä)

Neutraaleja=fyysisen sairauden tai vamman takia vapautettu varusmiespalveluksesta, uskonnollisista syistä aseeton palvelus ja uskonnollisista syistä siviilipalvelus, varusmiespalvelus miehistössä normaaleissa aselajeissa

Pientä plussaa= auk, miehistötehtävissä esim. rajan sissinä tai rannikkojääkärinä

Iso plussa = ruk, ljk, sukeltaja
 
Stubb palveli kunnialla varusmiehenä. Pitemmän palvelusajan hintana olisi ollut vituiksi mennyt opiskelupaikka meren takana. EI nyt kokonaan, mutta tyyliin melkein vuosi vajaalla käynnillä. Stubbin kohdalla se oli vielä normaalia tärkeämpi, koska hänen kehnoilla yo-papereillaan hänellä ei ollut mitään asiaa kotimaisiin korkeakouluihin.

En ymmärrä tätä ajattelua, että 8 kk palvelussa olisi mitään vikaa.
Kertaanpa vielä: Ei siinä olekaan vikaa, mutta asevelvollisuuden suorittamisesta tai sen välttämisestä voi tehdä johtopäätöksiä henkilön arvomaailmasta.
 
Tästä syystä en ymmärrä yhtään niitä, jotka sanovat jättävänsä äänestämättä jos mieluisa ehdokas ei pääse toiselle kierrokselle. En tarkoita pelkästään Haavistoa vastaan äänestämistä, vaan yleensä sitä, että joku sinne kuitenkin valitaan eikä protestista ole yhtään mitään hyötyä.
Protesti olkoon yhden äänen matalampi äänestysprosentti, jos noista kahdesta pitää valita. Menen hautaan tietäen etten äänestänyt kumpaakaan.

Stubbin potenssilaskusta on turha jauhaa, ihan samalla tavalla Halla-aho laski väärin kolme potenssiin kolme viime vaalien alla. Ns tietokilpailusokeus, kotisohvalla osataan paremmin. Paljon olennaisempaa on että Stubb on täysi käsinukke jolle Suomi on vain vähän nolo alaviite muuten hienossa CV:ssä.
 
Tästä syystä en ymmärrä yhtään niitä, jotka sanovat jättävänsä äänestämättä jos mieluisa ehdokas ei pääse toiselle kierrokselle. En tarkoita pelkästään Haavistoa vastaan äänestämistä, vaan yleensä sitä, että joku sinne kuitenkin valitaan eikä protestista ole yhtään mitään hyötyä.

Mietipä, jos toisella kierroksella olisi Li ja Haavisto. En ole ihan varma, olisiko silloin vaan parempi "äänestää" järjestelmää vastaan jättämällä äänestämättä.
 
Haavistoa vastaan vaivautuu äänestämään moni sellainen, joka ei muuten koskisi Stubbiin. Kuulun tähän jengiin itse. En tahdo kumpaakaan kärkikaksikosta pressaksi, mutta ryömin vaikka jalka poikki äänestämään, jotta saan äänestää Haavistoa vastaan.

Tästä syystä en ymmärrä yhtään niitä, jotka sanovat jättävänsä äänestämättä jos mieluisa ehdokas ei pääse toiselle kierrokselle. En tarkoita pelkästään Haavistoa vastaan äänestämistä, vaan yleensä sitä, että joku sinne kuitenkin valitaan eikä protestista ole yhtään mitään hyötyä.

Nyt on alkanut median vakuuttelu sen osalta, että Halla-aholla ei ole mahdollisuuksia vaan pitäisi suosiolla valita federalistin ja sodomiitin väliltä. Vielä kun saataisiin joku jihadisti ja slavofiili vaihtoehdoiksi niin alkaisi olla suora pikkuhiljaa kädessä.

Jos jättää valitsematta paskoista vaihtoehdoista niin vaikuttaa osaltaan tilastoihin äänestysaktiivisuuden suhteen ja ennätysalhainen äänestysaktiivisuus siten pieneltä osaltaan vähentää tulevan presidentin legitimiteettiä, vaikka ei tietysti estä itse henkilön valintaa.
 
Haavistoa vastaan vaivautuu äänestämään moni sellainen, joka ei muuten koskisi Stubbiin. Kuulun tähän jengiin itse. En tahdo kumpaakaan kärkikaksikosta pressaksi, mutta ryömin vaikka jalka poikki äänestämään, jotta saan äänestää Haavistoa vastaan.
Näinhän se on ja siitäkin huolimatta, että mieleen tulevista kuka tahansa muu kokoomuslainenkin olisi ollut Stubbia miellyttävämpi äänestettävä.
 
Jos vastassa kakkosella Stubb ja Haavisto niin koko vasemmisto äänestää Haavistoa.

Jos kakkosella Stubb ja Halla-aho niin koko vasemmisto äänestää stubbia. Tässä olisi hyvät lähtökohdat stubille olla koko kansan presidentti jos tämän voittaa.

Taktisen äänestämisen paikka. Stubb kannattajien kannattaa äänestää Halla-ahoa ensimmäisellä kierroksella. .... Jos Stubb voi luottaa siihen että edes vajaa puolet porvareista äänestää häntä toisella kierroksella.


PS. Taka-ajatuksena varma tieto siitä että Halla-aho voittaa stubin
 
Viimeksi muokattu:
Haavistoa vastaan vaivautuu äänestämään moni sellainen, joka ei muuten koskisi Stubbiin. Kuulun tähän jengiin itse. En tahdo kumpaakaan kärkikaksikosta pressaksi, mutta ryömin vaikka jalka poikki äänestämään, jotta saan äänestää Haavistoa vastaan.
Tästä syystä minä taidan äänestää Rehniä. Näen, että hän on kärkiehdokkaista ainoa, joka voi voittaa Stubbin toisella kierroksella. Riittävän keskellä kerätäkseeni ääniä sekä vasemmalta että oikealta.
 
Tästä syystä minä taidan äänestää Rehniä. Näen, että hän on kärkiehdokkaista ainoa, joka voi voittaa Stubbin toisella kierroksella. Riittävän keskellä kerätäkseeni ääniä sekä vasemmalta että oikealta.
Taidan olla samoilla linjoilla. Jos kävisi niin kummallisesti että Rehn pääsee 2. kierrokselle, hän olisi erittäin kova vastus sekä Stubbille että Haavistolle. Kaiken kaikkiaan ikävä äänestää taktisesti ja/tai ehdokasta x vastaan, mutta nämä on pelimerkit tällä kertaa.
 
Mietipä, jos toisella kierroksella olisi Li ja Haavisto. En ole ihan varma, olisiko silloin vaan parempi "äänestää" järjestelmää vastaan jättämällä äänestämättä.
Jompi kumpi on vähemmän huono. Kuten muussakin äänestämisessä, jokainen pohtii kohallaan, mitkä ominaisuudet ovat painavimpia tai kevyimpiä.

Itse äänestäisin tuossa tilanteessa Haavistoa, koska hänellä on ulkopoliittista kokemusta ja valmiita kontakteja meille myönteisiin maihin. NATO-hakemusprosessin myötä tehnyt jo tietyn linjauksen, joka lienee vakaampi kuin Anderssonin vielä kokonaan muotoutumaton linja.
Jos jättää valitsematta paskoista vaihtoehdoista niin vaikuttaa osaltaan tilastoihin äänestysaktiivisuuden suhteen ja ennätysalhainen äänestysaktiivisuus siten pieneltä osaltaan vähentää tulevan presidentin legitimiteettiä, vaikka ei tietysti estä itse henkilön valintaa.
Tuo legimiteetti on vähän kuin kansainvälinen maine. Ei mitään merkitystä, tosiasiat ja tekeminen ratkaisee.
 
Tästä syystä minä taidan äänestää Rehniä. Näen, että hän on kärkiehdokkaista ainoa, joka voi voittaa Stubbin toisella kierroksella. Riittävän keskellä kerätäkseeni ääniä sekä vasemmalta että oikealta.
Minä annan ääneni Rehnille. Hän on suodattunut porukasta selkeästi vähiten vastenmielisenä mutta kuitenkin riittävän asiallisena vaihtoehtona. En usko Rehnin tulevan valituksi mutta annan omalta osaltani sille mahdollisuuden.

Stubb vai Haavisto tuleekin sitten olemaan erittäin nihkeä valinta mutta sekin on tarvittaessa tehtävä. Hyvä puoli on että nuo kaikki kyllä pystyvät homman kohtuudella hoitamaan. Ei tämä niin vakava paikka ole. Pressa on juuri niin vahva vaikuttaja kuin mihin hänellä eväät riittävät.
 
Kolmen kärjestä Halla-Aho on varmaan ainoa jota vastaan joku lähtee äänestämään. Hänellä voisi ajatella olevan edes teoreettinen mahdollisuus päästä kakkoskierrokselle mutta muilla ei ole sitäkään. Tuon perusteella Rehnin voisi ajatella olevan yllätysasemissa jos selviää ensimmäisestä karsinnasta. Sekin mahdollisuus on (valitettavasti) teoreettinen.
Itsekin pidän Rehnin mahdollisuuksia hyvinä, vaikka joutuu vielä petraamaan kovasti päästäkseen jatkoon.
 
Minä annan ääneni Rehnille. Hän on suodattunut porukasta selkeästi vähiten vastenmielisenä mutta kuitenkin riittävän asiallisena vaihtoehtona. En usko Rehnin tulevan valituksi mutta annan omalta osaltani sille mahdollisuuden.

Stubb vai Haavisto tuleekin sitten olemaan erittäin nihkeä valinta mutta sekin on tarvittaessa tehtävä. Hyvä puoli on että nuo kaikki kyllä pystyvät homman kohtuudella hoitamaan. Ei tämä niin vakava paikka ole. Pressa on juuri niin vahva vaikuttaja kuin mihin hänellä eväät riittävät.
Jos Rehn pääsisikin toiselle kierrokselle, niin siitä se vasta tiukempi kisa voisi mielestäni tulla kuin Haavistoa vastaan. Liberaalien ja punavihreiden äänet jakautuisivat toidennäköisemmin Rehnille kuin Stubbille.
 
Back
Top