Presidentinvaalit 2024

Nyt sitten pitäisi valita kahdesta "parhaasta".

Stubb lienee parempi vaihtoehto.
Hän on kuitenkin hallituspuolueesta niin lähiaikojen kriisit hoituvat helpommin yhteistyössä hallituksen kanssa. Ei Stubb ole samanlainen jarruttava vastavoima kuin Pekka ehkä olisi.

Pekan äänestäjät pitävät kolmanneksi jäänyttä inhokkina ja fasistina.

Stubb ja kokoomuslaiset kuitenkin kunnioittavat hallituskumppania.
Tässä hyvä esimerkki:
 
Viimeksi muokattu:
Vasemmistoliiton edustaja äänestää Stubbia, perussuomalainen Haavistoa – näin he perustelevat

Yksi yllättävimmistä lienee kansanedustaja Sheikki Laakso (ps), joka kertoo liputtavansa vahvasti valitsijayhdistyksen ehdokkaana olevan Pekka Haaviston puolesta.

– Haavisto on valtionpäämies toisin kuin Stubb, joka on sellainen ”möläyttelijä höläyttelijä”, Laakso ruotii.

– Ei Stubbista ole siihen. Jos olisi ollut joku toinen ehdokas kokoomuksella, niin sitten olisin varmasti äänestänyt sitä, mutta nyt mennään näillä.

Toisen yllättävän ratkaisun tarjoaa vasemmistoliiton kansanedustaja Merja Kyllönen, joka oli puolueensa presidenttiehdokas edellisissä vaaleissa vuonna 2018.

Stubbin Instagram-sivuilta selviää, että vasemman laidan edustaja on valinnut nyt kokoomuksen ehdokkaan.

– Kun porvareista pitää kerran valita, niin valintani on Alex, kansainvälinen ja verkostoitunut älykäs osaaja, joka uskaltaa olla oma itsensä. Hänellä on sydäntä olla tukena kollegalle, myös niissä hetkissä, kun toiset mieluummin vaikenevat, suomussalmelainen entinen meppi perustelee.

Ei ne erot suuria ole.
 
Kaksivaiheinen suora kansanvaali on varmaan paras ja demokraattisin tapa valita presidentti, mutta toisella kierroksella oma ykkösehdokas ei välttämättä ole enää mukana, jolloin joutuu äänestämään "vähemmän huonoa". Minulla tällainen tilanne oli 1994 vaaleissa ja tein päätöksen, että demaria ei kerta kaikkiaan voi äänestää:
Suomen presidentinvaali 1994 oli ensimmäinen uudistetun valtiosäännön mukainen suora kansanvaali, jossa tasavallan presidentiksi valittiin Suomen Sosialidemokraattisen Puolueen ehdokas, valtiosihteeri Martti Oiva Kalevi Ahtisaari.[1] Vaali järjestettiin tammi-helmikuussa. Koska kukaan ehdokkaista ei saanut ensimmäisellä kierroksella 16. tammikuuta vaadittua yli puolta annetuista äänistä, 6. helmikuuta järjestettiin toinen kierros SDP:n Martti Ahtisaaren ja RKP:n ehdokkaan, puolustusministeri Elisabeth Rehnin välillä.​
Ensimmäisellä kierroksella ehdokkaita oli yksitoista: seitsemän puolueiden nimeämää ja neljä vaalioikeutettujen henkilöiden muodostamien valitsijayhdistysten nimeämää ehdokasta. Puolueiden nimeämät ehdokkaat olivat Martti Ahtisaari, Sulo Aittoniemi, Claes Andersson, Raimo Ilaskivi, Elisabeth Rehn, Toimi Kankaanniemi ja Paavo Väyrynen. Valitsijayhdistysten ehdokkaat olivat Keijo Korhonen, Eeva Kuuskoski, Pekka Tiainen ja Pertti Virtanen.​
Nyt kun vuoden 1994 ehdokaslistaa katsoo, niin kyllä on ollut suomettunutta poliitikkoa ehdolla! Näistä vaihtoehdoista ehkä Elisabeth olisi kuitenkin ollut paras...
 
Itse olen joskus miettinyt palaamista vanhaan järjestelmään, eli valitsijamiesvaaleihin. Mietin, kumpikohan jatkoon päässeistä olisi vahvemmilla tulla valituksi vanhalla tavalla.
 
Ahtisaari hoiti lopulta pestinsä kunnialla ja se huomattii Hakaniemessä tunnetuin seurauksin.
Se on aivan totta! Näin paatuneen kokoomuslaisenkin piti lopulta myöntää, että Ahtisaari hoiti tehtävän hyvin ja lopputuloksena oli mm. EU-jäsenyys!
 
Itse olen joskus miettinyt palaamista vanhaan järjestelmään, eli valitsijamiesvaaleihin. Mietin, kumpikohan jatkoon päässeistä olisi vahvemmilla tulla valituksi vanhalla tavalla.
No ei jumalauta todellakaan. Sitten puolueet sumplivat keskenään, kenestä presidentti. Siinä ei paljon kansalaisten ääni painanut.
 
Naapurin propagandassa kehoitetaan venäläisiä lähtemään Suomesta.

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/0534d7ae-6468-43dc-bd2b-556ae39000d2

Venäjällä astui jo vuonna 2013 astui voimaan niin sanottu homopropagandalaki, joka kieltää ”ei-perinteisten seksuaalisten suhteiden propagandan” näyttämisen alaikäisille. Viime vuonna lakia laajennettiin koskemaan kaiken ikäisiä.

Kanavan haastatteleman venäläisen politiikan tutkijan mukaan vaikeimmat ajat ovat edessä kaksikielisille perheille, ja propagandajulkaisu kehottaakin kaikkia kynnelle kykeneviä lähtemään Suomesta.
 
Tosi hyvä päätös jäädä kotiin jos haluaa varmistaa Haaviston valinnan. Olen minäkin aikanani äänestänyt Esko Ahoa toisella kierroksella vaikka en suostu normaalioloissa kusemaankaan keskustaa kohti ja ihmisenä tuo lähinnä aiheutti pahoinvointia.

Onneksi ei sentään Neuvostoliitossa eletä, että viedään äänestämään ja valittu ehdokas valmiina 😆
 
Back
Top