Aaltola alkoi heti suursodan sytyttyä saada yhä enemmän yhteydenottoja median lisäksi myös järjestöistä, yrityksistä ja puolueista. Kaikki halusivat tv:stä tutun Aaltolan tilaisuutensa vetonaulaksi.
Todella moniin pyyntöihin hän onkin suostunut. HS pyysi Upista listan Aaltolan esiintymisistä lähikuukausilta. Syys- ja lokakuussa hänellä on ollut 29 puhetilaisuutta tai mediaesiintymistä.
Tilaisuudet ulottuvat Petäjävedellä pidetystä Maakunnallisesta miesten illasta yliopistoluentoihin ja Keskushermostosymposiumista Lastensuojelupäiville. Useimmat liittyvät edes jollain tavalla Aaltolan työhön Upin johtajana. Osan tapahtumista Aaltola on hoitanut virka-ajan ulkopuolella ja laskuttanut niistä erikseen.
Koska puheita on paljon, niihin ei välttämättä ehdi kovin hyvin valmistautua. Upin johtamisen ja esiintymisten lisäksi Aaltola hoitaa osa-aikaista professuuria Tallinnan yliopistossa.
Kolme viikkoa sitten Aaltola oli pääpuhujana Kouvolan turvallisuuskonferenssissa. Vaikka yleisönä oli lähinnä turvallisuusalan ammattilaisia, Aaltolan puhe liikkui kovin yleisellä tasolla. Se oli kuin suositun artistin kokoelmalevy, johon oli kasattu parhaita paloja aiemmista puheista. Varsinaista punaista lankaa puheesta oli vaikea löytää.
Yleisö tuntui kuitenkin pitävän esityksestä.
Aaltola on viime aikoina rampannut haastateltavana myös muissa kuin uutis- ja ajankohtaisohjelmissa. Heti sodan alkua seuranneena perjantaina, 25. helmikuuta, hän vieraili Ylen kevyehkössä Puoli seitsemän -tv-ohjelmassa. Vierailusta oli sovittu jo kuukausi ennen sotaa.
Lähetyksessä Aaltola kertoi, että perheeseen odotetaan vauvaa. Hän puhui myös omasta mielenliikutuksestaan, kun hän seuraa uutisia. Hän puhui nöyryydestään ja velvollisuudestaan veronmaksajia kohtaan.
”Itsekin rauhoittuu, kun tulee kiteyttäneeksi jonkin asian hyvin. Kun lähtee täältä studiosta, tulee edes rohtunen lohtua”, Aaltola sanoi.
Aaltola sai vaimonsa
Kirsi Aaltolan kanssa pojan huhtikuussa. Tämä sai nimekseen
Geo. ”Geo viittaa maailmaan. Siihen liittyy myös muita assosiaatioita, kuten esimerkiksi geopolitiikka ja geografia”, Aaltola kertoi Ilta-Sanomissa.
Vauvakuvat levisivät sosiaalisen median kautta perinteiseen mediaan. Pian kotiin päästettiin myös lehtien valokuvaajat. Geon ristiäisistä otettu valokuva julkaistiin kristillisen Sana-lehden kannessa.
Kotiliesi-aikakauslehdessä koko perhe poseerasi yhdessä. Samalla tutkija pohti isyyden ja isänmaallisuuden yhteyttä. ”Patriotismi tulee sanasta isänmaa. Isyys ja isänmaa liittyvät toisiinsa. Poika tarkoittaa toivoa, mutta maallakin pitää olla toivoa. On tärkeää, että poliittiset päätöksentekijät ja kansalaiset saavat tietoa muuttuneesta turvallisuustilanteesta.”
Juhannuksena Aaltola julkaisi Facebookissa kuvia itsestään ilman paitaa.
Mika Aaltola brändää siis itseään urakalla. Mutta mihin tarkoitukseen?
Aaltola kertoo, että ei hän ihan kaikkiin haastattelupyyntöihin suostu.
Aaltola on hieman varautunut, kun hän saapuu haastatteluun ja valokuvattavaksi Sanomatalon studioon. Eräs kollega on varoittanut häntä etukäteen, että HS:n toimittajat ovat soitelleet Upin tutkijoille ja muille hänen tutuilleen.
Aaltola kertoo, että ei hän ihan kaikkiin haastattelupyyntöihin suostu. Esimerkkinä hän mainitsee pyynnön kommentoida Kuuban sisäpolitiikkaa. Siitä ei kuulemma olisi irronnut näkemystä.
Yksityiselämänsä avaamista julkisuudelle Aaltola perustelee sillä, että kansalaisten on hyvä tietää, millainen ihminen tuo tv-studion sohvalla lausuntoja jakeleva asiantuntija oikeasti on. Kyse ei Aaltolan mukaan ole tietoisesta brändin rakentamisesta.
”Ei minusta tähän maahan presidenttiä tule”, Aaltola sanoo.
Maanantaina Aaltola kirjoitti Twitterissä:
Muikkari: En ole asettumassa ehdolle nyt yhtään mihinkään. Keskitytään käsillä olevaan sotaan ja talven geopoliittisiin haasteisiin. Paljon töitä tehtävänä ja vauva hoidettavana.
Twiitti näytti ensin selkeältä ilmoitukselta, että Aaltola ei lähde ehdolle. Mutta sitten huomio kiinnittyi sanaan nyt.
Hän ei ole asettumassa juuri nyt ehdolle, mutta tilanne saattaa olla toinen ”talven geopoliittisten haasteiden” jälkeen.
”Pointti oli se, että minulla ei ole mitään aikomusta lähteä ehdokkaaksi”, Aaltola sanoo.
Tarkoittaako se kategorista ”eitä” vuoden 2024 presidentinvaaleille?
”Juuri nyt sanon kategorisesti ei. Olen sanonut, että on alle yhden prosentin mahdollisuus, että lähden ehdolle. Ja sanoisin, että nyt todennäköisyys on jopa alle sen prosentin.”
Jää siis kuitenkin pieni takaportti?
”Sanon kategorisesti ei juuri nyt.”
Aaltolaa selvästi ärsyttää kritiikki, jota hän on saanut siitä, ettei suostu selkeästi sanomaan kyllä tai ei ehdokkuudelle.
”Ajattelumallissa näkyy sääty-yhteiskunnasta periytyvä malli, eli että jokainen pysyköön omalla tontillaan. En ole semmoisia pelisääntöjä koskaan allekirjoittanut. Enkä sellaista siis tietenkään hyväksy”, Aaltola sanoo.
Hän myöntää, että politiikka kyllä kiinnostaa häntä ”yllättävänkin paljon”. Ja että ehdokkuus saattaisi kiinnostaa häntä jossain myöhemmissä vaaleissa.
”Olen nuori vielä.”
Aaltolan ympärillä nyt oleva poikkeuksellinen ilmiö ei kuitenkaan välttämättä toistu myöhempien vaalien aikaan. Hän kertoo tiedostavansa myös tämän.
”Olen sanonut, että voin harkita omaa ehdokkuuttani siinä tapauksessa, jos tarjolla on muuten vain suomettuneisuuden häntää edustavia ehdokkaita.”
Vuoden 2024 presidentinvaalit voivatkin olla hänelle ainutkertainen mahdollisuus.
”Olen sanonut, että voin harkita omaa ehdokkuuttani siinä tapauksessa, jos tarjolla on muuten vain suomettuneisuuden häntää edustavia ehdokkaita.”
Hän ei suostu tarkentamaan, keitä nämä suomettuneet ehdokkaat ovat.
Aaltolan kannalta venkoilu voi olla fiksua. Eihän kukaan muukaan –
Hjallis Harkimoa lukuun ottamatta – ole vielä ilmoittautunut ehdokkaaksi vuoden 2024 presidentinvaaleihin.
Sitä paitsi mahdollisilla presidenttiehdokkailla on ollut tapana vitkutella päätöstään viimeiseen asti. Suomalaiset kun eivät pidä liiasta tyrkkyydestä. Ehdokkaan pitää esittää kantavansa vastuuta vähän kuin puoliväkisin.
Ja jos Aaltola nyt ilmoittaisi avoimesti halustaan ehdokkaaksi, häntä ryhdyttäisiin kohtelemaan kuin poliitikkoa. Hän ei pääsisi enää entiseen malliin esiintymään ajankohtaisohjelmiin asiantuntijaroolissa.
Rooli suojaa Aaltolaa myös siltä, että häneltä ei juurikaan kysytä poliitikoilta usein kysyttäviä ikäviä kysymyksiä.
Koska Aaltola puhuu julkisuudessa pääasiassa ulkopolitiikasta ja tunteista, suuri yleisö ei tiedä, mitä hän ajattelee muista asioista. Saatikka mikä on laajemmin hänen arvomaailmansa.
Niinpä esitämme Aaltolalle kymmenen HS:n vaalikoneesta tuttua arvokysymystä. Niiden avulla hänet voitaisiin sijoittaa arvokartalle suhteessa muihin poliitikkoihin.
Kysymykset ovat väitelauseen muodossa, ja ehdokkaan tulee vastata niihin skaalalla:
täysin samaa mieltä, samaa mieltä, ei samaa eikä eri mieltä, eri mieltä tai täysin eri mieltä.
Aloitetaan.
Sukupuolten välinen tasa-arvo on Suomessa riittävällä tasolla?
”En usko, että on. Suomi on yksi maailman tasa-arvoisimmista maista, mutta aina voidaan tässä suhteessa olla parempi. Olen täysin eri mieltä [väitelauseen kanssa].”
Homo- ja lesbopareilla pitää olla samat avioliitto- ja adoptio-oikeudet kuin heteropareilla?
”Neutraali kanta tuohon. Näkisin, että pitää olla tasa-arvoinen. Mutta tietenkin kirkolliset asiat ovat kirkon piirissä.”
Aaltolan mielestä kirkon pitää siis saada itse päättää, vihkiikö se samaa sukupuolta olevia pareja vai ei.
Jos valtio tarjoaa turvapaikanhakijoiden vastaanottokeskuksen perustamista kotikuntaani, tarjous pitää hyväksyä.
”Varmaan sitä kannattaa ihmisiltä kysyä. Neutraali positio.”
Tämän jälkeen Aaltola valitsee lähes kaikkiin muihinkin kysymyksiin neutraalin ”ei samaa eikä eri mieltä” -vaihtoehdon. Hän ei ota kantaa väitteeseen, että kouluissa tarvittaisiin tiukempaa kuria tai että perinteiset arvot – kuten koti, uskonto ja isänmaa –muodostavat hyvän arvopohjan politiikalle.
Koska Aaltola ei ota kantaa, häntä ei käytännössä pysty sijoittamaan arvokartalle, jossa häntä voisi verrata poliitikkoihin.
Tämä taisi ollakin Aaltolan tarkoitus.
Soittokierros puolueiden keskeisille vaikuttajille antaa yllättävänkin yhteneväisen vastauksen. Kukaan ei pidä todennäköisenä, että Aaltola lähtee ehdokkaaksi. Mutta kaikki pitävät sitä hyvinkin mahdollisena.
Kellään ei ole kovin vahvaa näkemystä siitä, miten ehdokkuus voisi käytännössä toteutua.
Vaikka Aaltolan aatemaailmasta ei paljon tiedetä, yleisesti hänen arvioidaan ajattelevan porvarillisesti. Puolueista häntä lähinnä saattaisivat siis olla kokoomus ja keskusta.
Keskustalla on kaksikin vaihtoehtoa presidenttiehdokkaaksi: Olli Rehn ja
Antti Kaikkonen. Kokoomuksen tilanne on epäselvempi. Jos
Alexander Stubb ei lähde ehdokkaaksi, Aaltola saattaisi houkuttaa puoluetta.
Samalla kokoomus ottaisi valtavan riskin, sillä Aaltolalla ei ole minkäänlaista poliittista kokemusta. Hän voisi olla helisemässä vaalikeskusteluissa pitkän linjan poliitikkojen kanssa.
Jos Aaltola päättäisi lähteä ehdolle, todennäköisin vaihtoehto olisi kansanliikkeen perustaminen. Parhaassa tapauksessa jokin puolue olisi valmis tukemaan liikettä.
Aaltola sanoo saaneensa paljon yhteydenottoja mahdollisilta tukijoilta. Hänen mukaansa melkeinpä päivittäin joku tarjoutuu keräämään nimiä kansanliikkeelle.
Myös varakkaat suomalaiset ovat Aaltolan mukaan lähestyneet häntä ja ilmaisseet voivansa tukea mahdollista vaalikampanjaa.
Kaikesta kuulee, että presidenttiehdokkuus kiehtoo Aaltolaa. Kansansuosio selvästi hivelee. Hän kertoo, että lähes joka viikonloppu hän vastailee kansalaisten puheluihin ja keskustelee turvallisuuspoliittisesta tilanteesta. Siitäkin huolimatta, että moni soittaja on voinut ottaa useitakin rohkaisuryyppyjä.
Todennäköisesti syy siihen, että Aaltola jättää takaportin jatkuvasti auki, on se, että näin hän säilyy kiinnostavana.
Jos Aaltola lähtisi ehdolle, hän joutuisi ennennäkemättömään syyniin.
Elokuussa Aaltola kirjoitti erikoisen kolumnin Ilta-Sanomiin. Hän ryttäsi tekstissä kovasanaisesti poliittiset virkanimitykset ja syytti puolueita sulle–mulle-meiningistä ja korruptiosta.
Poliittisia virkanimityksiä on syytäkin kritisoida. Erikoista on kuitenkin se, että Aaltola niin laajasti moitti puolueita ja poliittista järjestelmää. Korruptoituneen poliittisen järjestelmän vaihtoehdoksi Aaltola nosti ”itsenäiseen ajatteluun kykenevät ehdokkaat”.
Politiikan tutkija
Johanna Vuorelma arvioi
Twitterissä, että Aaltolan kolumnissa oli populistiselle puheelle ominaista vastakkainasettelua korruptoituneen eliitin ja politiikan ulkopuolelta tulevan ”suoraselkäisen” ehdokkaan välillä.
Kirjoitus ei näyttänyt asiantuntijan vaan pikemminkin poliitikon tekstiltä. Kolumnia luettiinkin laajasti Aaltolan vaalikampanjan avauksena.
Erityisesti Aaltola on viime kuukausina kritisoinut poliitikkoja, jotka suhtautuivat takavuosina liian myötäilevästi Venäjään. Hän on moittinut päätöksiä Fennovoiman ydinvoimalasta ja Nord Stream -kaasuputkesta.
Mutta kun lukee Aaltolan vanhoja kolumneja, niistä ei juurikaan löydy kritiikkiä näihin päätöksiin. Eikä Aaltola takavuosina liputtanut kovin vahvasti Nato-jäsenyyttäkään, vaikka oli toki periaatteessa sen kannalla.
Jos Aaltola lähtisi ehdolle, hän joutuisi ennennäkemättömään syyniin. Hänen taustastaan tiedetään kovin vähän.
Kerrataan siis tiiviisti: Mika Aaltola on kotoisin Keski-Suomesta, Kintauksen kylästä Petäjävedeltä. Hän kasvoi sivistyskodissa, jossa kolmelle lapselle luettiin
Dostojevskia ja
Raamattua. Keittiön pöydän ääressä keskusteltiin
Wittgensteinista.
Lapsuudenkodin tärkein henkinen perintö on Aaltolan mukaan kuitenkin väittelytaito.
”Väittely on hellyyden muoto”, hän sanoo.
Aaltola kertoo väitelleensä uskovaisen äitinsä kanssa usein muun muassa Jumalan olemassaolosta. Koulutodistuksessa Aaltolalla olikin aina uskonnossa kymppi. Muut numerot eivät olleet samaa tasoa, mutta kuitenkin niin hyviä, että ovet opiskeluihin aukesivat.
Onkohan Aaltolalla menneisyydessään luurankoja?
Aaltola suoritti Columbian yliopistossa New Yorkissa
Bachelor of Arts -tutkinnon psykologiasta. Suomeen palattuaan hän vaihtoi pääaineekseen kansainvälisen politiikan, josta hän väitteli tohtoriksi Tampereen yliopistossa.
Aaltola kertoo keksineensä tutkimuksissaan uuden käsitteen eli
politosomatiikan. Se tarkoittaa keksijänsä mukaan sitä, että politiikka tuntuu kehollisuutena. Ja kehollisuus tuntuu vastaavasti politiikassa.
Politosomatiikka-käsite ei ole – ainakaan vielä – levinnyt laajempaan tieteelliseen käyttöön, vaikka Aaltola julkaisi aiemmin tänä vuonna pandemian politiikkaa koskevan englanninkielisen teoksen, jonka nimessä termi mainitaan.
Onkohan Aaltolalla menneisyydessään luurankoja, jotka voisivat estää presidenttiehdokkuuden?
Kysymys selvästi yllättää Aaltolan, ja hän on pitkään hiljaa. Vastausta ei tunnu tulevan millään. Hän selittää jotain siitä, että erilaisia asioita voidaan vääntää näyttämään pahalta. Ja että asian moitittavuus riippuu usein katsojasta.
Lopulta hän vastaa.
”Olen asunut kahdeksan vuotta ulkomailla.”
Totta. Aaltola oli lukioaikoina kesätöissä Yhdysvalloissa ja opiskeli siellä myöhemmin. Minnesotan yliopistossa hän toimi vuosina 2006–2008 vierailevana professorina.
Mitä pahaa ulkomailla asumisessa on?
Taas tulee pitkä hiljaisuus.
Lopulta Aaltola ryhtyy kertomaan siitä, että hän oli vapaaehtoisena vaalityöntekijänä
George H. W. Bushin presidentinvaalikampanjassa tämän pyrkiessä toiselle kaudelle 1990-luvun alussa.
Vastaus on hämmentävä. Miten vaalitöissä Yhdysvalloissa toimiminen 30 vuotta sitten voisi estää presidenttiehdokkuuden?
Aaltola ei vastaa.
Luurankokysymys jää kuitenkin selvästi mietityttämään Aaltolaa, ja hän palaa siihen haastattelun lopussa oma-aloitteisesti.
”On yksi toinenkin asia”, hän sanoo.
No?
Aaltola kertoo, että hän ei ole käynyt armeijaa. Hän sai ensin lykkäystä ulkomailla opiskelun takia ja lopulta vapautuksen vakavien terveysongelmien vuoksi. Sittemmin selvisi, että kyseessä oli nenä- ja otsaonteloiden kasvain. Se onnistuttiin leikkaamaan.
Se, ettei Aaltola käynyt armeijaa, oli hänen mukaansa kova pettymys hänen isälleen.
Hän kiiruhtaa kuitenkin kehumaan, että hän on erittäin hyvä ampuja.