Presidentinvaalit 2024

Vasemmistoliitto ja vihreät ottivat niin kovasti pataansa SDP:ltä menneissä eduskuntavaaleissa, että ne todellakin asettavat omat ehdokkaat, joiden tärkein tehtävä on rummuttaa sitä, miten nämä puolueet poikkeavat demareista. Voi jopa olla, ettei Haavisto olekaan vihreiden ehdokas, vaan siihenkin hommaan asetetaan syntyperäinen naisbolsevikki. Ensimmäinen kierros tulee olemaan erikoinen, koska ainakaan vielä ei kunnon ehdokkaita ole näytillä. Tilanne on puolen vuoden päästä toinen, kun Kokoomuksen ehdokas on selvillä.

Kuka on persujen ehdokas? Halla-aho? Jos oppositiossa, niin ehkä Purra? Meri? Rantanen? Tavio?
Olen aiemmin pitänyt mahdollisena, että vas. menisi sd:n ehdokkaan taakse, niin kuin Halosen aikaan, mutta se ei näytä kovin todennäköiseltä. Ehdokas on todennäköisesti joko Andersson tai Saramo. Persujen ehdokas lienee Halla-aho, ellei sitten kieltäydy, jolloin syntyy kinkkinen tilanne. Purra on nähtävästi kieltäytynyt kunniasta, joten ehkä Huhtasaari tai Eerola. Eerola saattaa noihin aikoihin olla muuten eduskunnan puhemies, jos perussuomalaiset on hallituksessa, mikä voisi antaa näkyvän aseman tehtävää ajatellen.
 
Olin juuri itsekin muistelemassa Urpo Leppästä ja kuubalaista Anaa, mutta ehdit ensin. Leppänen oli paljon julkisuutta saaneen kuubalaisromanssinsa aikoihin hyvinkin samaa tasoa poliitikkona kuin Haavisto silloin joskus 20+ (?) vuotta sitten, kun Antonio Flores tuli kuvioihin. Leppänen oli pitkäaikainen kansanedustaja ja entinen ministeri.
Joo, mä ajattelin Haavistoa nyt. Mutta eihän se Leppänenkään mikään takarivin ukko tosiaan ollut.
Leppänen & Ana ei omastanikaan mielestä herättänyt paheksuntaa, mutta paljon uteliaisuutta ja runsaasti viihdeuutisia. Monessa asiassa oltiin silloin vuosikymmeniä sitten ahdasmielisempiä kuin nykyisin, mutta ei kai sitten näissä asioissa.

Alkaa tuo Pekka & Antonio -juttu olla jo vähän vanhentunut kohun aiheeksi muutenkin, kun sen alkamisen jälkeen on jo vuosikymmen ehtinyt vaihtua useamman kerran.
Nykyään homous ei ole mikään juttu, kun sukupuoltakin voi vaihtaa omalla ilmoituksella. Toki edelleen on ihmisiä joille se on iso asia, mutta tuskin niin paljon että sillä olisi presidentin valinnan kannalta isoa merkitystä.
 
Kyllä sille on suurille massoille merkitystä, että kätteleekö presidentinlinnassa homopari vai ei?
Tällaiset otsikot eivät myöskään sovi presidentin puolisolle.
Rehellisesti sanottuna vitun sairasta.
 
Kristilliset asettanevat myös oman ehdokkaansa, joka on todennäköisesti Essayah. En kuitenkaan pitäisi mahdottomana, jos menisivät jonkun porvariehdokkaan taakse, kuten viimeksi Niinistön.
 
Kyllä sille on suurille massoille merkitystä, että kätteleekö presidentinlinnassa homopari vai ei?
Voi sillä jonkinlainen merkitys olla, mutta luulen että ne joille sillä on iso merkitys, ovat koko ajan pienenevä porukka. Tästä minulla ei ole mitään tutkimustietoa suuntaan tai toiseen, mutta ei Haaviston nykyisessäkään tehtävässä asialla ole ollut mitään merkitystä eikä asia ylipäätään ole enää vuosiin ollut millään tavalla esillä.

Homous on nykyään niin normalisoitu juttu, että on epänormaalia kiinnittää siihen huomiota. Uskoisin että ne joille presidentin seksiaalinen suuntautuminen on tärkeää, on suurin piirtein saman kokoinen porukka kuin ne joille presidentin sukupuoli on tärkeä. Sitten on isompi joukko joille asialla (suuntautuminen tai sukupuoli) on jonkin verran merkitystä, mutta ei niin paljon että se ratkaisisi valinnan. Yleisestikin uskon, että ehdokkaan valinta tehdään ennemminkin monen pienen asian yhteisvaikutuksesta kuin yhden asian perusteella.

Tällaiset otsikot eivät myöskään sovi presidentin puolisolle.
Rehellisesti sanottuna vitun sairasta.
Joo, eivät sovi. Toivottavasti on tässä melkein kymmenessä vuodessa oppinut.

En kuitenkaan itse mitenkään liputa Haaviston puolesta, vaan olen enemmän tällainen sivusta tarkkailija. Itse pitäisin Kaikkosta aika mielenkiintoisena nimenä tähän kisaan.
 
Voi sillä jonkinlainen merkitys olla, mutta luulen että ne joille sillä on iso merkitys, ovat koko ajan pienenevä porukka. Tästä minulla ei ole mitään tutkimustietoa suuntaan tai toiseen, mutta ei Haaviston nykyisessäkään tehtävässä asialla ole ollut mitään merkitystä eikä asia ylipäätään ole enää vuosiin ollut millään tavalla esillä.

Homous on nykyään niin normalisoitu juttu, että on epänormaalia kiinnittää siihen huomiota. Uskoisin että ne joille presidentin seksiaalinen suuntautuminen on tärkeää, on suurin piirtein saman kokoinen porukka kuin ne joille presidentin sukupuoli on tärkeä. Sitten on isompi joukko joille asialla (suuntautuminen tai sukupuoli) on jonkin verran merkitystä, mutta ei niin paljon että se ratkaisisi valinnan. Yleisestikin uskon, että ehdokkaan valinta tehdään ennemminkin monen pienen asian yhteisvaikutuksesta kuin yhden asian perusteella.


Joo, eivät sovi. Toivottavasti on tässä melkein kymmenessä vuodessa oppinut.

En kuitenkaan itse mitenkään liputa Haaviston puolesta, vaan olen enemmän tällainen sivusta tarkkailija. Itse pitäisin Kaikkosta aika mielenkiintoisena nimenä tähän kisaan.
Kaikkonen olisi tosiaan hyvä. Presidentin olisi hyvä olla vahvasti neutraali persoona läpi puoluekenttien. Niinistö oli ja on sellainen.
Halla-Aho olisi pätevä mutta puolet kansasta pitää häntä saatanasta seuraavana joten ei onnistu. Politiikan ulkopuolelta Aaltola mutta emme tiedä hänestä paljoakaan. Vähän outolintu persoonana ainakin omasta mielestäni.
 
Voi sillä jonkinlainen merkitys olla, mutta luulen että ne joille sillä on iso merkitys, ovat koko ajan pienenevä porukka. Tästä minulla ei ole mitään tutkimustietoa suuntaan tai toiseen, mutta ei Haaviston nykyisessäkään tehtävässä asialla ole ollut mitään merkitystä eikä asia ylipäätään ole enää vuosiin ollut millään tavalla esillä.

Homous on nykyään niin normalisoitu juttu, että on epänormaalia kiinnittää siihen huomiota. Uskoisin että ne joille presidentin seksiaalinen suuntautuminen on tärkeää, on suurin piirtein saman kokoinen porukka kuin ne joille presidentin sukupuoli on tärkeä. Sitten on isompi joukko joille asialla (suuntautuminen tai sukupuoli) on jonkin verran merkitystä, mutta ei niin paljon että se ratkaisisi valinnan. Yleisestikin uskon, että ehdokkaan valinta tehdään ennemminkin monen pienen asian yhteisvaikutuksesta kuin yhden asian perusteella.


Joo, eivät sovi. Toivottavasti on tässä melkein kymmenessä vuodessa oppinut.

En kuitenkaan itse mitenkään liputa Haaviston puolesta, vaan olen enemmän tällainen sivusta tarkkailija. Itse pitäisin Kaikkosta aika mielenkiintoisena nimenä tähän kisaan.
Äänekäs vähemmistö suomalaisista on OK sen kanssa, että presidenttipari on homopari. Vääristymä syntyy siitä, että valtamedia on kauttaaltaan arvoliberaali, joten ääneen pääsevät vain sellaiset tahot, joiden mielestä asialla ei ole merkitystä. Samoin Kehä III:n ulkopuolella näkemykset ovat aika erilaisia kuin pääkaupunkiseudulla. Ja kolmas vääristymän aiheuttaja on itsesensuuri eli ihmisille on niin pitkään rummutettu homouden ihanuutta, että monet eivät uskalla cancel-kulttuurin pelossa ääneen sanoa tai kirjoittaa, että asia ei ole OK. Sama juttu, miksi kaikki ei uskalla tunnustaa kannattavansa persuja esim. työpaikalla.

Haavisto voittaa ekan kierroksen, mutta häviää toisen. Haavisto voi tulla valituksi vain, jos saa yli 50% kannatuksen ekalla kierroksella. Laitetaan tämä ennustus muistiin ja palataan katsomaan, miten kävi
 
Halla-aho vaikuttaa aika gonahtaneelta, mutta toivottavasti saa sisäministerin salkun. Vaikea nähdä että lähtisi ehdokkaaksi kun voitto on tosiaan liki mahdoton, jos nyt edes haluaa presidentiksi.
Nimenomaan lähtee ehdokkaaksi, kun tietää, ettei tarvi lopulta sitä hommaa tehdä. Presidentiksi ei halua missään nimessä
 
Halla-aho vaikuttaa aika gonahtaneelta, mutta toivottavasti saa sisäministerin salkun. Vaikea nähdä että lähtisi ehdokkaaksi kun voitto on tosiaan liki mahdoton, jos nyt edes haluaa presidentiksi.
Pelkäänpä, että RKP kynnyskysymys olisi juurikin Jussin sisäministerin salkun estäminen.
 
Pelkäänpä, että RKP kynnyskysymys olisi juurikin Jussin sisäministerin salkun estäminen.
Näin varmasti on. Mutta uskon, että PS:n kynnyskysymyksenä on, että PS:n on saatava sisäministerin salkku. Muuten jos se menee vaikka RKP:lle, niin voivat sabotoida kaikki lakiesitykset, viivästyttää niiden valmistelua, jne. PS on tyhmä, jos suostuu hallitukseen ilman, että saavat sisäministerin salkun.
 
Äänekäs vähemmistö suomalaisista on OK sen kanssa, että presidenttipari on homopari.
Mihin tämä käsitys perustuu? Ihan mielenkiinnosta; onko aiheeseesta tehty jotain tutkimusta tms?

Minullakaan ei ole tutkimustietoa, mutta perustan käsitykseni siihen että homoutta on normalisoitu mediassa jo pitkään, ja median vaikutuksesta yleiseen mielipiteeseen ei tarvinne kiistellä. Lisäksi ainakin täältä Kehä III:n ulkopuolelta katsottaessa näyttää siltä että homous on yleisesti hyväksyttyä myös vanhemman väestön keskuudessa, jonka kuvittelisi olevan konservatiivisempaa näissä asioissa.
 
Toki ei ole Haavistokaan tuonut ehdokkuutta julki voi olla ettei lähdekään ehdolle. Kaikkonen olisi hyvä ehdokas keskustalle sopinee monelle äänestäjälle paremmin kun pankkiiri. Aaltola voi hyvinkin olla ehdokkaana kokoomuksen tuella. Persujen ehdokasvalinta vaikeampi jos Jussi ei lähde.
 
Haavisto voittaa ekan kierroksen, mutta häviää toisen. Haavisto voi tulla valituksi vain, jos saa yli 50% kannatuksen ekalla kierroksella. Laitetaan tämä ennustus muistiin ja palataan katsomaan, miten kävi
Näissä presidentinvaaleissa saattaa ensimmäisen kerran suoran kansanvaalin aikana käydä niin, että ensimmäisen kierroksen voittanut ei tulekaan lopulta valituksi.
 
Toki ei ole Haavistokaan tuonut ehdokkuutta julki voi olla ettei lähdekään ehdolle. Kaikkonen olisi hyvä ehdokas keskustalle sopinee monelle äänestäjälle paremmin kun pankkiiri. Aaltola voi hyvinkin olla ehdokkaana kokoomuksen tuella. Persujen ehdokasvalinta vaikeampi jos Jussi ei lähde.
Kaikkonen todennäköisesti häviäisi Rehnille mahdollisessa esivaalissa. Aaltola todennäköisesti lähtee kansanliikkeen ehdokkaana, eikä minkään puolueen.
 
Persujen ei kannata laittaa Halla-Ahoa ehdolle, jos tavoitteena on voitto. Niin moni äänestäisi Halla-Ahoa vastaan riippumatta siitä, ketä muita on ehdolla. Sama koskee vähäisemmässä määrin ketä tahansa Persujen ehdokasta; päätellen eduskuntavaalien vaalikamppailusta. Pesuista varmaan Purralla olisi parhaat mahdollisuudet menestyä.
 
Halla-aholla on mahdollisuudet toiselle kierrokselle, mutta tuskin valintaan asti. Sama on oikeastaan minkä tahansa muun perussuomalaisten ehdokkaan. Suurin osa suomalaisista tuskin haluaa oikeistopopulistista presidenttiä.
 
Voihan sieltä tulla vielä vaikkapa Rkp:n Anders Adlercreutz! Mies kuni filmistä, kuten Rautavaara aikoinaan lauloi
 
Back
Top