Projekti: Kevyt rynnäkkökone

Sigma957

Majuri
MiKu-ketjun pohjalta ideoita kevyestä rynnäkkökoneesta Suomen ilmavoimille (jos on jo aiempi ketju jossain, niin poistakaa tämä).

Eli ideana olisi kevyt, halpa ja yksinkertainen rynnäkkäkone, jota voitaisiin käyttää myös hyvin pieniltä kentiltä. Helikopterit ovat monista syistä hyvin kalliita kantamaansa, asekuormaan nähden.

Vaatimukset:

-matkanopeus 500 km/h (ts. käytännössä 2 x kopterit)
-lentokenttävaatimus 250 m 15 m korkeuteen nousu ja lasku, myös päällystämätön (esimerkiksi kovapintainen laidun)
-toimintamatka 1000 km sisäisellä polttoaineella
-asekuorma 1 x tykki (ehkä 25 mm) ja max. 1500 kg ripustimiin
-rakenne perinteinen kevytmetalliseosrakenne (helppo korjata ja valmistaa)
-moottorina yksi potkuriturbiini
-ohjaimet mekaaniset (ei hydrauliikkaa tms.)

Peruskonfiguraationa työntöpotkurilla ja nokkapyörätelineellä varustettu kone.
 
MiKu-ketjun pohjalta ideoita kevyestä rynnäkkökoneesta Suomen ilmavoimille (jos on jo aiempi ketju jossain, niin poistakaa tämä).
Jos kerran potkurikone niin eikö valmis kone kelpaa = Super Tucano?


A-29_Over_Afghanistan.jpg
 
MiKu-ketjun pohjalta ideoita kevyestä rynnäkkökoneesta Suomen ilmavoimille (jos on jo aiempi ketju jossain, niin poistakaa tämä).

Eli ideana olisi kevyt, halpa ja yksinkertainen rynnäkkäkone, jota voitaisiin käyttää myös hyvin pieniltä kentiltä. Helikopterit ovat monista syistä hyvin kalliita kantamaansa, asekuormaan nähden.

Vaatimukset:

-matkanopeus 500 km/h (ts. käytännössä 2 x kopterit)
-lentokenttävaatimus 250 m 15 m korkeuteen nousu ja lasku, myös päällystämätön (esimerkiksi kovapintainen laidun)
-toimintamatka 1000 km sisäisellä polttoaineella
-asekuorma 1 x tykki (ehkä 25 mm) ja max. 1500 kg ripustimiin
-rakenne perinteinen kevytmetalliseosrakenne (helppo korjata ja valmistaa)
-moottorina yksi potkuriturbiini
-ohjaimet mekaaniset (ei hydrauliikkaa tms.)

Peruskonfiguraationa työntöpotkurilla ja nokkapyörätelineellä varustettu kone.
Tähän ekologiseen lokeroon taitaa jo olla liuta miehittämättömiä vehkeitä.
 
Burt Rutanin kevyt rynnäkkökone ARES 1990-luvun alusta:
ares.jpeg

Ei kyllä oikein mene annettuun speksiin muuten kuin yksimoottorisuuden ja 25-millisen BRRRT-tykin osalta... Tuolla putoaisi isompikin drone helposti. :ROFLMAO:

Hyvin mielenkiintoinen konsepti joka tapauksessa. Tosin siihenkin lienee syynsä, miksi jenkit eivät koneesta innostuneet. Eli tämäkin projekti jäi prototyyppiasteelle (wikipedia).
 
MiKu-ketjun pohjalta ideoita kevyestä rynnäkkökoneesta Suomen ilmavoimille (jos on jo aiempi ketju jossain, niin poistakaa tämä).

Eli ideana olisi kevyt, halpa ja yksinkertainen rynnäkkäkone, jota voitaisiin käyttää myös hyvin pieniltä kentiltä. Helikopterit ovat monista syistä hyvin kalliita kantamaansa, asekuormaan nähden.

Vaatimukset:

-matkanopeus 500 km/h (ts. käytännössä 2 x kopterit)
-lentokenttävaatimus 250 m 15 m korkeuteen nousu ja lasku, myös päällystämätön (esimerkiksi kovapintainen laidun)
-toimintamatka 1000 km sisäisellä polttoaineella
-asekuorma 1 x tykki (ehkä 25 mm) ja max. 1500 kg ripustimiin
-rakenne perinteinen kevytmetalliseosrakenne (helppo korjata ja valmistaa)
-moottorina yksi potkuriturbiini
-ohjaimet mekaaniset (ei hydrauliikkaa tms.)

Peruskonfiguraationa työntöpotkurilla ja nokkapyörätelineellä varustettu kone.

Eli käytännössä haet MQ9-reaperia tykillä?
 
Eikös tätä jo kertaalleen yritetty tällä foorumilla... :unsure:
Hieman Juke-fiiliksiä pukkaa. En niinkään kirjoittajasta kuin aiheesta. Topikki Juken ihmehärveleille voisi olla hyvä paikka tutustua aluksi, niin ei tarvitse pyörää keksiä uudestaan. Harmi, että on suljettu kommentoinnilta, mutta eiköhän se aukea, jos oikein nätisti pyytää ja esittää riittävän uskottavan suunnitelman ilmaa raskaammasta lentolaitteestaan.
 
Edit: EK kerkesi ensin.
 
MiKu-ketjun pohjalta ideoita kevyestä rynnäkkökoneesta Suomen ilmavoimille (jos on jo aiempi ketju jossain, niin poistakaa tämä).

Eli ideana olisi kevyt, halpa ja yksinkertainen rynnäkkäkone, jota voitaisiin käyttää myös hyvin pieniltä kentiltä. Helikopterit ovat monista syistä hyvin kalliita kantamaansa, asekuormaan nähden.

Vaatimukset:

-matkanopeus 500 km/h (ts. käytännössä 2 x kopterit)
-lentokenttävaatimus 250 m 15 m korkeuteen nousu ja lasku, myös päällystämätön (esimerkiksi kovapintainen laidun)
-toimintamatka 1000 km sisäisellä polttoaineella
-asekuorma 1 x tykki (ehkä 25 mm) ja max. 1500 kg ripustimiin
-rakenne perinteinen kevytmetalliseosrakenne (helppo korjata ja valmistaa)
-moottorina yksi potkuriturbiini
-ohjaimet mekaaniset (ei hydrauliikkaa tms.)

Peruskonfiguraationa työntöpotkurilla ja nokkapyörätelineellä varustettu kone.

Vaatimukset on hankalat. STOL-kyky, suurehko matkalentonopeus ja suurehko asekuorma ovat varmaan pahimmat vastakohdat. STOL kyllä onnistuu raskaaltakin koneelta kasvattamalla siipipinta-ala riittäväksi, mutta se taas lisää vastusta ja vaatii entistä tehokkaampaa moottoria matkalentonopeuteen pääsemiseksi, mikä lisää painoa (niin moottorin kuin polttoaineenkin osalta), mikä taas vaatii suuremmat siivet...

Epäilen vahvasti, ettei tuo ole tehtävissä. Ehkä tail-sitterillä voisi onnistua?

 
Tarkemmin ajateltuna myös rakettiavusteinen lentoonlähtö ja iso jarruvarjo voisivat toimia.
 
-lentokenttävaatimus 250 m 15 m korkeuteen nousu ja lasku, myös päällystämätön (esimerkiksi kovapintainen laidun)
Mitä tarkoittaa kovapintainen laidun?
Minä miellän kovapintaisiksi betonin, asfaltin, ja kallion, (ja kenties vielä hiekkatiet) mutta niitä pintoja ei mikään eläin käytä laitumena.
Tietämäni laitumet taas ovat kasvillisuuden peittämiä, tyhjäksi kaluttuna multa ja/tai savi pintaisia, enkä mitenkään kutsuisi sellaista kovapintaiseksi. Sellaiseen paikkaan jos nostat nosturilla normaalin lentokoneen, se uppoaa sinne akseleitaan myöten jo paikallaan ollessaan, eikä omalla voimalla liiku enää ollenkaan.
 
En hae mitään vähääkään lennokkiin viittaavaa.

Kaikki haluamasi pystyy lennokilla hoitamaan. Mielenkiintoinen teoreettinen lanka, mutta mitään ostomahdollisuutta tässä tuskin tulee.

p.s. Uusin malli nousee ja laskee 300m kentältä.

1668026660967.png

Edit: Ja hieman kevyempi mojave näköjään nousee ja laskee 150m hiekkatieltä. Pellolle tuskin pääsee muulla kuin helikopterilla.
 
1280px-V-22_preparation_alliance_airport.jpg

Ei kyllä ole halpa, mutta tuskin noita kaikkia vaatimuksia muutenkaan saadaan samaan koneeseen.

Laskin muuten huvikseni, että Suomen 67:stä valvomattomasta lentopaikasta ja kevytlentopaikasta ainoastaan 7:llä ei ole vähintään 500 m kiitotietä. Myös kaikki ns. varalaskupaikat ovat yli 500 m ja suuri osa lentopaikkojen kakkoskiitoteistäkin.

Olisin erittäin kiinnostunut kuulemaan lisää siitä skenaariosta, jonka pohjalta alustava vaatimusmäärittely on tehty.
 
Kaikki haluamasi pystyy lennokilla hoitamaan. Mielenkiintoinen teoreettinen lanka, mutta mitään ostomahdollisuutta tässä tuskin tulee.

Täysin samaa mieltä. Speksitkin on heikosti perustellut, esim. mihin tarvitaan pitkää kantamaa ja STOL-ominaisuuksia? Jos ei ole on tarkoitus lentää rintaman välittömästä läheisyydestä, niin pärjätään pienemmällä kantamalla. Kauempaa taas löytyy muitakin laskeutumispaikkoja kuin 250 m pitkät pellot. Tai mikä on oikeutus tykille, mitä sillä ammuttaisiin? 25 mm tuskin riittää kunnolla edes paksumpien vaunujen kattoihin, toisaalta rungon ominaisuudet ovat heikot ilmataistelua ajatellen.

Selviytymiskykyhän tuossa on hyvin kyseenalainen. Jos maali ei ole ennalta tiedossa ja paikannettu, on pakko lentää niin korkealla, että ollaan mm. raskaiden ilmatorjuntaohjusten vaikutuspiirissä. Toisaalta silmämunan varassa maaleja etsittäessä pitää lentää niin matalalla, että ITKK:n sarja tai yksittäinen Igla-mies voi pudottaa koneen.

Käytännössä ainoa koneen järkevä käyttötarkoitus voisi olla miehitetty, uudelleenkäytettävä risteilyohjus. JDAM:t kyytiin, matalalla kohteeseen ja sitten takaisin kotiin - jos päästään. Helvetinmoinen riski lentäjälle ja toisaalta tehtävä on niin simppeli, että sen voisi suorittaa nimenomaan jollakin Loyal Wingman -tyyppisellä hieman isommalla ja suorituskykyisemmällä, mutta kuitenkin edullisella droonilla.

Edit: Korjaus, oli lipsahtanut merkitys päälaelleen.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top