Protolab PMPV 6x6 miehistönkuljetusajoneuvo (Misu)

Toki muovitelavaunu on siinä estepeli. Muovivaunu on kiva rauhan aikana, kun sitä kohti ei lähtökohtaisesti:uzi: ammuta kovilla, se ei joudu useinkaan kranaattikuuron keskelle, eikä se osu kovaan miinaankaan. Sota-aikana tämä Suojaus kärsii jonkin verran.
Siellä missä telakuorma-auutoja käytetään, niin Misulla ei pääse tiestön ulkopuolella edes 10 metriä eteenpäin.
 
Siellä missä telakuorma-auutoja käytetään, niin Misulla ei pääse tiestön ulkopuolella edes 10 metriä eteenpäin.

Tuo on totta ja kyllähän telakuorma-auto on uskomaton maastopeli, ei siinä mitään. Mietin vain sitä, että missä kohtaa on se rajapinta, kun suojaamisfilosofia ajelee ohi muovivaunun? Tosin liikkuvuuskin on suojaa.
 
Koska uusi taistelutapa on entistä liikkuvampi niin eikös ole suurempi tarve (panssaroidulle) ajoneuvoille jolla liikuttaa joukkoja? Ja siinä välissä kuljetta ammustarvikkeita.

Joo, ja systeemialustat siihen lisäksi. Esim. nyt kun hankittiin niitä viestiasemia ja ne kulkee peräkärryissä, niin minusta niille jokaiselle pitäisi olla joko misu tai sitten jonkinlainen teka, millä kuljettaa niitä.

Ja sitten muistelen, että CV90:ä käyttävissä joukkueissa on pasi neljäntenä ajoneuvona, jolla kuskataan varmaankin joukkueen johtoa ja tulenjohtajia yms. ukkoja, niin eikö nuo pasit olisi parasta korvata misuilla ja vapauttaa paseja muille joukoille? Ja mikäli se ei olisi liiallinen logistinen ongelma, niin kai noita misuja voisi sijoittaa pelkilä paseilla varustettuihin yksikköihin, en oikein usko että niillä on tarpeeksi paseja nytkään, vaan tietyt osat yksiköstä liikkunee edelleen panssaroimattomissa ajoneuvoissa (siis myös taistelevia osia).
 
Misun hinta tuntuu äkkiseltään korkealta, se kun on kuitenkin pohjimmiltaan panssaroitu kuorma-auto. AMV maksaa tietysti kolme kertaa enemmän ilman tornia, mutta siitä saa päivitettyä jälkikäteen IFV:n ja misusta ei. Kumpiakin tietysti tarvittaisiin, valinta tilanteessa taitaisin kuitenkin päätyä AMV:n hankintaan (putkella kiitos).
 
Tuo on totta ja kyllähän telakuorma-auto on uskomaton maastopeli, ei siinä mitään. Mietin vain sitä, että missä kohtaa on se rajapinta, kun suojaamisfilosofia ajelee ohi muovivaunun? Tosin liikkuvuuskin on suojaa.

Totta, tässä kohtaa vaihtoehtona voisi toimia myös taisteluparin telavetoinen mönkkäri/moottorikelkka talvella. Menevät minne vain, ja nopeus on aivan jotain muuta kuin perinteisellä armeijakalustolla. Mönkkärit on jo käytössä erikoisjoukoilla, miksei laajemminkin voisi toimia?
 
Misun hinta tuntuu äkkiseltään korkealta, se kun on kuitenkin pohjimmiltaan panssaroitu kuorma-auto. AMV maksaa tietysti kolme kertaa enemmän ilman tornia, mutta siitä saa päivitettyä jälkikäteen IFV:n ja misusta ei. Kumpiakin tietysti tarvittaisiin, valinta tilanteessa taitaisin kuitenkin päätyä AMV:n hankintaan (putkella kiitos).

Sinulta unohtuu se, että kuorma-autoja, siis niitä siviilimalleja tuotetaan helposti tuhansia ja sitten tuotantolinjaa muokataan uudemman mallin tuotantoa varten ja tehdään niitä tuhansia. Sotilasvehkeet taas tuotetaan pienemmissä erissä, eikä ne oikeastaan edes ole massatuotettuja, vaan pikemminkin jokainen ajoneuvo tehdään erikseen, koska oikeaa tuotantolinjaa ei kannata rakentaa johtuen tuotantomääristä.
 
Tuo on totta ja kyllähän telakuorma-auto on uskomaton maastopeli, ei siinä mitään. Mietin vain sitä, että missä kohtaa on se rajapinta, kun suojaamisfilosofia ajelee ohi muovivaunun? Tosin liikkuvuuskin on suojaa.
Nimenomaan liikkuvuus on suojaa. Ja jos kyseisenen ajoneuvo (Misu) ei pysty liikkumaan metsämaastossa, niin sen käyttö on hyvin minimaallinen.
Joo, ja systeemialustat siihen lisäksi. Esim. nyt kun hankittiin niitä viestiasemia ja ne kulkee peräkärryissä, niin minusta niille jokaiselle pitäisi olla joko misu tai sitten jonkinlainen teka, millä kuljettaa niitä.
Tai defenderin takatilassa tai ihan missä vaan. Onko järkevää hankkia muutaman kymppitonnin laitteistolle 500000 euron kuljetuskalustoa?

Ja sitten muistelen, että CV90:ä käyttävissä joukkueissa on pasi neljäntenä ajoneuvona, jolla kuskataan varmaankin joukkueen johtoa ja tulenjohtajia yms. ukkoja, niin eikö nuo pasit olisi parasta korvata misuilla ja vapauttaa paseja muille joukoille? Ja mikäli se ei olisi liiallinen logistinen ongelma, niin kai noita misuja voisi sijoittaa pelkilä paseilla varustettuihin yksikköihin, en oikein usko että niillä on tarpeeksi paseja nytkään, vaan tietyt osat yksiköstä liikkunee edelleen panssaroimattomissa ajoneuvoissa (siis myös taistelevia osia).
Se Pasi pitäisi korvata CV:llä. Modatun XA:n ja Misun välillä tuskin on suurta eroa suojassa suora-ammunta aseita ja sirapaleita vastaan, enkä usko että Misu maastoliikkuvuudessakaan parannusta toisi suhteessa XA:han.
Totta, tässä kohtaa vaihtoehtona voisi toimia myös taisteluparin telavetoinen mönkkäri/moottorikelkka talvella. Menevät minne vain, ja nopeus on aivan jotain muuta kuin perinteisellä armeijakalustolla. Mönkkärit on jo käytössä erikoisjoukoilla, miksei laajemminkin voisi toimia?
Jos tämä olisi rahallisesti tai huolollisesti edes mahdollista. Niin seuraava ongelma on se, että niitä vehkeitä ei osaa yksinkertaisesti kaikki käyttää. Sukset ja polkupyörä on taistelijan kulkuvälineet.
 
Nimenomaan liikkuvuus on suojaa. Ja jos kyseisenen ajoneuvo (Misu) ei pysty liikkumaan metsämaastossa, niin sen käyttö on hyvin minimaallinen.

Tai defenderin takatilassa tai ihan missä vaan. Onko järkevää hankkia muutaman kymppitonnin laitteistolle 500000 euron kuljetuskalustoa?


Se Pasi pitäisi korvata CV:llä. Modatun XA:n ja Misun välillä tuskin on suurta eroa suojassa suora-ammunta aseita ja sirapaleita vastaan, enkä usko että Misu maastoliikkuvuudessakaan parannusta toisi suhteessa XA:han.

Jos tämä olisi rahallisesti tai huolollisesti edes mahdollista. Niin seuraava ongelma on se, että niitä vehkeitä ei osaa yksinkertaisesti kaikki käyttää. Sukset ja polkupyörä on taistelijan kulkuvälineet.


Sitten ei kannata lähteä ainakaan salamasotaan :D

Jos osaa ajaa polkupyörää, osaa ajaa myös mönkkäriä tai kelkkaa. Ei jää ainakaan tuosta kiinni.
 
Sinulta unohtuu se, että kuorma-autoja, siis niitä siviilimalleja tuotetaan helposti tuhansia ja sitten tuotantolinjaa muokataan uudemman mallin tuotantoa varten ja tehdään niitä tuhansia. Sotilasvehkeet taas tuotetaan pienemmissä erissä, eikä ne oikeastaan edes ole massatuotettuja, vaan pikemminkin jokainen ajoneuvo tehdään erikseen, koska oikeaa tuotantolinjaa ei kannata rakentaa johtuen tuotantomääristä.

Ei unohdu, nuo siviilimallit vaan on ainakin harkintaan mukaan otettava vaihtoehto misulle, AMV:tä niillä taas ei pysty korvaamaan. Misu olisi varmasti hieno peli, hinta vaan on mielestäni liian korkea.
 
Joo, ja systeemialustat siihen lisäksi. Esim. nyt kun hankittiin niitä viestiasemia ja ne kulkee peräkärryissä, niin minusta niille jokaiselle pitäisi olla joko misu tai sitten jonkinlainen teka, millä kuljettaa niitä.

Jostakin luulisi saatavan uusi vetäjä, jos perävaunua vetävä ajoneuvo vaurioituu. Lisäksi arvelisin, että viestiasema ei ole järin kallis, kerran sitä perävaunuakaan ei ilmeisesti ole panssaroitu, eli halvempaa voi olla varata muutama viestiasema lisää reserviin paikkaamaan mahdollisia tappioita.

Tai defenderin takatilassa tai ihan missä vaan. Onko järkevää hankkia muutaman kymppitonnin laitteistolle 500000 euron kuljetuskalustoa?

Sitähän koetettiin asentaa olikos se nyt Hiluxin tavaratilaan, mutta kuulemma tuli turhan raskaaksi.

http://maanpuolustus.net/threads/sd...oftware-defined-radio.4368/page-2#post-249762
 
@jokuvaan on näköjään markkinoinut Misua ihan kunnolla. Propsit näkyvyyden hankinnasta!

Wednesday, November 16, 2016
Protolab PMPV 6x6 is the first amphibious MRAP?

Thanks to Jokuvaan for the link!






We've talked about Finnish Protolab before and I simply dismissed it as a late entry into the MRAP category. I don't know why but we're seeing more and more vehicles like this and it was hard to get excited about the design....until now.

How did I miss the propellers on the back? Is this the first amphibious MRAP? I went to the Protolab website and its pretty bare bones but they could make a killing if they tried to sell this truck to law enforcement in the US (if the price is right) especially the Southern US.

Consider this. How much easier would it be to sell the public on equipping Police with MRAPs if they could also tout REAL rescue capability because they could easily do high water rescue?

Does anyone know of another MRAP that is amphibious or is this the first? Posted by Solomon at 11/16/2016 01:58:00 AM 30 Comments

http://snafu-solomon.blogspot.fi/2016/11/protolab-pmpv-6x6-is-first-amphibious.html




Tuo on totta ja kyllähän telakuorma-auto on uskomaton maastopeli, ei siinä mitään. Mietin vain sitä, että missä kohtaa on se rajapinta, kun suojaamisfilosofia ajelee ohi muovivaunun? Tosin liikkuvuuskin on suojaa.

Minkälaista suojausta nyt oikein haetaan? Miinoja lukuunottamatta telakuorma-auton saanee haluttaessa suunnilleen samalle suojauksen tasolle kuin Misunkin. BvS 10 ja Bronco tulee äkkiseltään mieleen.

Jos taas oli kyse nykyisestä kalustosta, johon siihenkin taitaa tosin kuulua muutama panssariteka Ruotsin kauppojen jälkeen, niin tyydyttävä (vrt. Pasit) suoja käsiaseita ja sirpaleita vastaan on varmasti tehtävissä, jos niin halutaan. FX-Compositesin ballistiset levyt tuskin paljoa maksavat, ja jos rahaa on liikaa, niin voihan miehistötilan vetää vielä kauttaaltaan Kevlarin peittoon.
 
Seurailen tuota sivustoa ja siellä on ainakin kaksi jokuvaata, toisella iso, toisella pieni j-kirjain nimessä, joten tämä juttuvinkki ei ole minulta.
 
Sitähän koetettiin asentaa olikos se nyt Hiluxin tavaratilaan, mutta kuulemma tuli turhan raskaaksi.
No on Hiluxin kantokyky aika olematon, jos parin sadan kilon painon lisäys on ongelma. Vai olisokohan kummiskin ongelma ollu Hiluxin huonohko maastoliikkuvuus ja tietenkin hinta jos jokainen e-asema olisi vaatinut Hiluxin alleen.
 
Mitkä joukot meillä liikkuvat traktoreilla?
TSTOS (PAJON). Ottokalustona peräkärrylliset traktorit ja mönkijät, sekä niiden ohessa PV:n Masit.
Ja jopa TSTOS (PSAJON):lle MiSu olisi askel eteenpäin, sillä Pasi on huonommin suojattu kuin MiSu.

Paremmin liikkuvia ajoneuvoja meillä on vain teloilla.
 
Kun tässä puhutaan ottokalustosta ja traktoreista niin kannattaa muistaa että isoimmat Suomessakin käytettävät traktorit maksavat tänä päivänä yli 350 000€ etteivät nekään ilmaisia ole paitsi ottajalle ilman korvausvelvollisuutta kriisin jälkeen :rolleyes:

Ja kyllä, puhun ihan maataloustraktoreista. Esim John Deere 8R sarja tai Fendt 900/1 000 sarja.
 
Villi ajatus: Misu puolitelavaunu. Olisi ainakin härskin näköinen jos ei muuta. Nytkin tuo Misu muistuttaa hieman muotoilultaan SdKfz 251:tä. Onkohan nykyaikana puolitela-ajoneuvoille enää mitään sijaa?
 
Villi ajatus: Misu puolitelavaunu. Olisi ainakin härskin näköinen jos ei muuta. Nytkin tuo Misu muistuttaa hieman muotoilultaan SdKfz 251:tä. Onkohan nykyaikana puolitela-ajoneuvoille enää mitään sijaa?
Ainakin puolitelavaunun maastoliikkuvuus on oleellisesti parempi. Telat vetävät paljon varmemmin lumessa, sohjossa ja soisessa tai mutaisessa maastossa.
 
Villi ajatus: Misu puolitelavaunu. Olisi ainakin härskin näköinen jos ei muuta. Nytkin tuo Misu muistuttaa hieman muotoilultaan SdKfz 251:tä. Onkohan nykyaikana puolitela-ajoneuvoille enää mitään sijaa?

Puolitelavaunun luulisi olevan teknisesti hieman helpompi, ja siten halvempi, valmistettava ja huollettava kuin täysin telojen varassa liikkuva vaunu. Sen sijaan liikkuvuudessa kyseessä on mitä ilmeisimmin kompromissi, joka ei ole erityisen hyvä tiellä eikä maastossa. Eli menneisyyden jäänteestä puhutaan, jos minulta kysytään.
 
Minustakin siinä on vähän suojaisampi, raskaampi ja modernimpi Defender. Ja takuulla yhtä mukava maantiellä...

Onpa laitettu tavoitteet korkealle.

SNA183111-_1473183a.jpg


642291d1442158427-5-dead-when-two-buses-crush-land-rover-defender-defender.jpg


crash-in-ashorne-hill-leamington-202671294.jpg


Accident_Defender_2_dead.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top