Protolab PMPV 6x6 miehistönkuljetusajoneuvo (Misu)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miheikki
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
AMV hankinta on mennyt kyllä ihan päin persettä. Tuli tuossa vaan mietittyä kylmien väreiden kanssa, että millainen Maavoimat olisi nyt jos arvon Hägglundin fantasiat olisi menneet läpi.... Mutta se siitä, ei liittynyt enää Protolabiin mitenkään :D
Minkälaiset oli Hägglundin fantasiat?
Jos Suomi ostaa AMV nyt eikö se kpl hinta on mennyt alas?

Jos katsotaan näita hintoja niin mikä olisi paras hinta ja (aseitus ,kelpomuus, panssaroitu) Protolab vs AMV
 
Minkälaiset oli Hägglundin fantasiat?
No taisteluhelikopterit tärkeimpänä. Nehän olisi mennyt Maavoimien vahvuuteen imuroimaan kaikki rahat ylläpitokuluillaan.

Tämä vuodelta 1998:
Puolustusvoimain komentaja, kenraali Gustav Hägglund arvioi, että helikopterit yleistyvät lähivuosikymmeniä samaan tapaan kuin panssarivaunut ja ilmavoimat aikoinaan ensimmäisen maailmansodan jälkeen.

hagglund-kenraali-jpg-data.jpg


- Joudutaan pohtimaan mm. helikopterin ja panssarivaunun suhdetta. Käytetäänkö tulevaisuudessa henkilöstön siirtoihin panssaroitua taisteluajoneuvoa vai helikopteria? Vai molempia? Hägglund kysyi tänään Helsingissä maanpuolustuskurssin avajaisissa.


Hägglund sanoi, että Suomen puolustusvoimien omaksumista uhkamalleista poliittinen painostus voimankäytön uhkineen sekä strateginen isku vaativat valmiutta panna joukot nopeasti toimintaan. Ilmakuljetuskelpoisuus on perustettavien valmiusyhtymien käyttöperiaatteiden erottamaton osa tulevaisuudessa.

- Valmiusprikaatin kokoonpanossa voi olla neljä pataljoonaa, joista yksi on ilmakuljetteinen. Ilmakuljetteinen pataljoona voidaan nopeasti siirtää helikoptereilla yksi komppania kerrallaan. Tilanteen mukaan voidaan pataljoonan taisteluosat siirtää yhdellä heitolla, jos kaikki helikopterit keskitetään tilapäisesti yhdelle prikaatille, Hägglund sanoi.
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/hagglund-helikopterit-korvaamassa-panssarivaunut/5470316

Tämä on lähtökohtaisesti erittäin epäluotettava lähde, mutta nämä väitteet voisi tarkistaa muualta, koska ovat kiinnostavia:
Elokuussa 1995 Pohjoisen maanpuolustusalueen komentaja, kenraaliluutnantti
Lasse Wächter väläytti, että himoittuja taisteluhelikoptereita
voisi olla ehkä saman verran kuin Hornetejakin, eli 64 kappaletta.

-snip-

Auki on myös Suomeen hankittavien kuljetushelikopterien tarkka lukumäärä.
Se riippuu siitä, kuinka suuria ja minkälaisen kuljetuskyvin omaavia
koptereita lopulta hankitaan.

Kenraali Hägglund on tosin puhunut noin 30 kopterin määrästä.
Mihin niitäkään lopulta käytettäisiin, on sekin
vielä epävarmaa. Tässäkin paljon riippuu siitä,
mihin kopterimalliin lopulta päädytään.

Entisen kaltaisiin tehtäviin, eli nykyisten vanhentuneiden koptereiden
korvaajiksi ei olisi niinkään vaikeata löytää sopiva
malli -- siihen riittäisi vähempikin määrä kuin
30. Mutta mikäli todella suuntaudutaan uudenlaisiin tehtäviin,
eli taistelujoukkojen kuljettamiseen kriisikohteeseen, tulee heti uusia
ongelmia.

Ensinnäkin 30 kuljetuskopterin hankintaan nykyinen tilausvaltuus
eli 2,2 miljardia markkaa ei riitä. Mutta vaikka rahaa saataisiin lisää,
puolustusministeriön määrittelemään kuljetustarpeeseen
eivät edes 30 helikopteria riitä.

Ministeriön selvityksen mukaan näet koptereilla "on kyettävä
siirtämään samanaikaisesti kolme komppaniaa (360-450 henkilöä
varusteineen) ja vuorokaudessa yhdeksän komppaniaa (1 080-1 350 henkilöä
varusteineen) yli 300 kilometrin päähän".

Tällaiseen eivät tietenkään riitä edes 30 helikopteria,
mikäli kuhunkin mahtuu tuo "yhteispohjoismaiseksi" määritelty
kuljetuskyky 16 sotilasta per kone.
http://www.tiedonantaja.fi/artikkelit/suomella-ei-ikin-varaa-taisteluhelikoptereihin

Eli mahtoiko olla Köpillä mielessä kotimainen pienoismalli Pihkovassa majailevasta 76. Kaartin ilmarynnäkködivisioonasta?
https://en.wikipedia.org/wiki/76th_Guards_Air_Assault_Division
 
Viimeksi muokattu:
Minkälaiset oli Hägglundin fantasiat?
Jos Suomi ostaa AMV nyt eikö se kpl hinta on mennyt alas?

Jos katsotaan näita hintoja niin mikä olisi paras hinta ja (aseitus ,kelpomuus, panssaroitu) Protolab vs AMV
Misu = MRap, joka on suunniteltu hiekkamaiden "poliisioperaatioihin". Kun huomattiin Hummereiden riittämätön suoja kasvavaa IED-uhkaa vastaan.

AMV = Stryker, joka on jalkaväen taisteluajoneuvo.

Mielestäni AMV:llä voi suorittaa Misun tehtävät, mutta Misulla ei voi kaikkia AMV:n tehtäviä.
 
Misu = MRap, joka on suunniteltu hiekkamaiden "poliisioperaatioihin". Kun huomattiin Hummereiden riittämätön suoja kasvavaa IED-uhkaa vastaan.

AMV = Stryker, joka on jalkaväen taisteluajoneuvo.

Mielestäni AMV:llä voi suorittaa Misun tehtävät, mutta Misulla ei voi kaikkia AMV:n tehtäviä.

Tyypillisen Mrapin miehistönkuljetuskyky on aika rajallinen (aika usein 4). Eikö ne mene enemmän "raskas partioauto" osastolle? Misu on lähempänä miehistönkuljetusajoneuvoa, kooltaan isompi ja toimii tarvittaessa järjestelmäalustana/ambulanssina/komentokeskusena jne. Itse he kutsuvat termillä PMPV Protected Multi Purpose Vehicle. Eikö meillä Mprap osastolle mene lähinnä RG-32:t tai ainakin oikeampi vastine Hummerille.

Jälkimmäisestä olen samaa mieltä, siis AMV vs Misu.
 
Viimeksi muokattu:
Tyypillisen Mrapin miehistönkuljetuskyky on aika rajallinen (aika usein 4). Eikö ne mene enemmän "raskas partioauto" osastolle? Misu on lähempänä miehistönkuljetusajoneuvoa, kooltaan isompi ja toimii tarvittaessa järjestelmäalustana/ambulanssina/komentokeskusena jne. Itse he kutsuvat termillä PMPV Protected Multi Purpose Vehicle. Eikö meillä Mprap osastolle mene lähinnä RG-32:t tai ainakin oikeampi vastine Hummerille.

Jälkimmäisestä olen samaa mieltä, siis AMV vs Misu.

Molemmat on taistelutakseja niin pitkään kuin AMVn katolla ei ole konetykkiä. AMV painii luokkaa alempana kuin mihin sillä on rahkeita. Misun maastoliikkuvuus, josta kunhan saadaan kokemusta, on se tekijä, joka erottaa sen vastaavanlaisen miinasuojauksen omaavista Mrapeistä. Sekä kuorman- ja henkilöstönkuljetuskyky. Ilman miehistötilaa siinä voisi aivan hyvin olla koukkulaite, jolloin se olisi suojattu kuorma-auto.

Misu ei selvästikään pyri kilpailemaan AMV kanssa eikä siitä tässä ole kyse. AMVllä varustetaan korkeamman suorituskyvyn vaativat joukot, joten on luonnollista, että niillä on parempaa vaikka niissä konetykki pitikin olla. Misu pyrkii olemaan massoittain rakennettava tuki- ja liikkuvan jalkaväen taistelutaksi ja järjestelmäajoneuvo.
 
Molemmat on taistelutakseja niin pitkään kuin AMVn katolla ei ole konetykkiä. AMV painii luokkaa alempana kuin mihin sillä on rahkeita. Misun maastoliikkuvuus, josta kunhan saadaan kokemusta, on se tekijä, joka erottaa sen vastaavanlaisen miinasuojauksen omaavista Mrapeistä. Sekä kuorman- ja henkilöstönkuljetuskyky. Ilman miehistötilaa siinä voisi aivan hyvin olla koukkulaite, jolloin se olisi suojattu kuorma-auto.

Misu ei selvästikään pyri kilpailemaan AMV kanssa eikä siitä tässä ole kyse. AMVllä varustetaan korkeamman suorituskyvyn vaativat joukot, joten on luonnollista, että niillä on parempaa vaikka niissä konetykki pitikin olla. Misu pyrkii olemaan massoittain rakennettava tuki- ja liikkuvan jalkaväen taistelutaksi ja järjestelmäajoneuvo.

No näin juuri. Hyvin kiteytetty.
 
Koska uusi taistelutapa on entistä liikkuvampi niin eikös ole suurempi tarve (panssaroidulle) ajoneuvoille jolla liikuttaa joukkoja? Ja siinä välissä kuljetta ammustarvikkeita.
 
Tarvetta on varmasti, jos vertaa traktorikyytiin. Toinen asia on sitten onko rahaa niitä hankkia?

Tuotteen kotimaisuusaste on joku 80%. Verot, työnantajamaksut, työllisyysvaikutus jne. huomioiden niin valtiohan saa nämä puoleen hintaan. 200 tilaukseen saman tien. Helkkarin paljon elvyttävämpää kuin puolalaisten rakentamat valtatiet maakuntiin. Ja samalla saadaan kunnon showcase potentiaaliselle vientituotteelle.
 
Tuotteen kotimaisuusaste on joku 80%. Verot, työnantajamaksut, työllisyysvaikutus jne. huomioiden niin valtiohan saa nämä puoleen hintaan. 200 tilaukseen saman tien. Helkkarin paljon elvyttävämpää kuin puolalaisten rakentamat valtatiet maakuntiin.

Onko tästä ajoneuvosta nyt olemassa varmaa hintatietoa?
 
Onko tästä ajoneuvosta nyt olemassa varmaa hintatietoa?

No sen 500 teur ne on ilmoittanut. Niinkuin tossa aiemmin spekuloitiin, niin tuskin ne ilmoittaa hintaa johon eivät pysty, se on paskinta mahdollista markkinointia. Kunnon tilauserällä luulisi neuvotteluvoimaa löytyvän. Samalla saisi annettua pienen tulosvaroituksen Patrialle.

Mutta varmaa tietoa ei tietenkään ole :D Mutta onhan pv jo teknavin kautta osallistunut markkinointiin, niin varmaan joku rakentava keskusteluyhteys siellä on.
 
Koska uusi taistelutapa on entistä liikkuvampi niin eikös ole suurempi tarve (panssaroidulle) ajoneuvoille jolla liikuttaa joukkoja? Ja siinä välissä kuljetta ammustarvikkeita.
Misulla olisi varmaan helppo liikkua väijytysasemista tukikohtaan Kaakkois-Suomen metsässä ja siihen vielä 60cm lunta päälle talvella.

Tarvetta on varmasti, jos vertaa traktorikyytiin.
Mitkä joukot meillä liikkuvat traktoreilla?
 
Misulla olisi varmaan helppo liikkua väijytysasemista tukikohtaan Kaakkois-Suomen metsässä ja siihen vielä 60cm lunta päälle talvella.

Vähän extreme-esimerkki.. mutta varmaan helpompi kuin normi rättikatto Sisulla tai edes Masilla.
 
Misulla olisi varmaan helppo liikkua väijytysasemista tukikohtaan Kaakkois-Suomen metsässä ja siihen vielä 60cm lunta päälle talvella

Toki muovitelavaunu on siinä estepeli. Muovivaunu on kiva rauhan aikana, kun sitä kohti ei lähtökohtaisesti:uzi: ammuta kovilla, se ei joudu useinkaan kranaattikuuron keskelle, eikä se osu kovaan miinaankaan. Sota-aikana tämä Suojaus kärsii jonkin verran.
 
Back
Top