Protolab PMPV 6x6 miehistönkuljetusajoneuvo (Misu)

Puolitelavaunun luulisi olevan teknisesti hieman helpompi, ja siten halvempi, valmistettava ja huollettava kuin täysin telojen varassa liikkuva vaunu. Sen sijaan liikkuvuudessa kyseessä on mitä ilmeisimmin kompromissi, joka ei ole erityisen hyvä tiellä eikä maastossa. Eli menneisyyden jäänteestä puhutaan, jos minulta kysytään.

Puolitelavaunussa yhdistyy kuorma-auton ja tela-ajoneuvon huonot puolet samassa ajoneuvossa.. oikeasti on varmaan jo nykyään helppo tehdä säätyvä veto, jolla avustetaan kääntymistä ja kumitelasysteemit, joilla saadaan polttoaineen kulutus inhimillisemmäksi..
 
Onpa laitettu tavoitteet korkealle.

SNA183111-_1473183a.jpg


642291d1442158427-5-dead-when-two-buses-crush-land-rover-defender-defender.jpg


crash-in-ashorne-hill-leamington-202671294.jpg


Accident_Defender_2_dead.jpg

Älä leiki tyhmää.

larsa_ojassa2.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Ei kyllä PAJONlle vaan PSAJONlle mieluiten. PSAJONit on aika ponnettomia ollakseen hyökkäykseen tarkoitettuja joukkoja. Vain 9 jääkärijoukkuetta, ei itseliikkuvia heittimiä tai tykkejä. Sinne joko neljäs komppania tai nykyisiin lisätään yksi joukkue lisää. Eli Misu hankinnoilla vahvistettaisiin nykyisiä PSAJONeita. Mahdollisesti myös PSAJONin heitinten veturit voisivat olla Misuja. Täten myös radiokaluston voisi uusia osalta joukoista ajoneuvoasenteiseksi eli KRHK:n radiot Misuun kiinni ja jääkärijoukkueelle myös ajoneuvoradio.
 
Minustakin siinä on vähän suojaisampi, raskaampi ja modernimpi Defender. Ja takuulla yhtä mukava maantiellä...

Tarvitaanko Misun raskautta ja suojaisuutta ihan oikeasti? Miehistön luulisi kulkevan sillä Defenderilläkin ihan hyvin. Myös panssaroituja versioita on varmasti tarjolla, noitahan on käytetty pitkään Pohjois-Irlannissa poliisin ajoneuvoina ja kehitysmaiden raharikkailla on aina tilausta panssaroiduille maastureille.

Panssari-Puolustajia (PP) saa varmasti ainakin kaksi yhden Misun hinnalla, ehkä kolmekin. Miten olisi herroille? On se nyt ainakin Avian vuokra-Volvoa taistelunkestävämpi...
 
Tarvitaanko Misun raskautta ja suojaisuutta ihan oikeasti? Miehistön luulisi kulkevan sillä Defenderilläkin ihan hyvin. Myös panssaroituja versioita on varmasti tarjolla, noitahan on käytetty pitkään Pohjois-Irlannissa poliisin ajoneuvoina ja kehitysmaiden raharikkailla on aina tilausta panssaroiduille maastureille.

Panssari-Puolustajia (PP) saa varmasti ainakin kaksi yhden Misun hinnalla, ehkä kolmekin. Miten olisi herroille? On se nyt ainakin Avian vuokra-Volvoa taistelunkestävämpi...

Kuljetuskapasiteetti/eurot ei tässä PP-vaihtoehdossa ole kauhean paljon suurempi vaikka ajoneuvoja onkin enemmän. Siis tuolla 2-3x kaavalla.
 
TSTOS (PAJON). Ottokalustona peräkärrylliset traktorit ja mönkijät, sekä niiden ohessa PV:n Masit.
Ja nämä on tarkoitettu ensijaisesti kaluston ym. kuljettamiseen. Jääkärijoukkueen vastuualue on silloin parhaimillaan, kun siellä on mahdollisimman vähän tiestöä ja aukeaa maastoa, koska vihollinen on vahvoilla noissa vahvoilla.

Voisitko kertoa mitä Jääkärijoukkue tai -komppania (PAJON) tekee ihan oikeasti niillä Misuilla?

Paremmin liikkuvia ajoneuvoja meillä on vain teloilla.
Johan tossa mainitsit mönkkärin ja traktorin, joilla on parempi maastoliikkuvuus. Ja tietenkin AMV:llä on parempi liikkuvuus PV:n pyöräajoneuvoista.
 
Johan tossa mainitsit mönkkärin ja traktorin, joilla on parempi maastoliikkuvuus.
Lähtisin itse kyllä kyseenalaistamaan peräkärryllisen traktorin maastoliikkuvuutta. Kuten myös peräkärryllisen mönkijän. Ilman peräkärryjä niillä taas ei tee juuri mitään joukkojen kuljettamisen näkökulmasta.

Voisitko kertoa mitä Jääkärijoukkue tai -komppania (PAJON) tekee ihan oikeasti niillä Misuilla?
Käyttää taisteluosaston vastuualueen sisäisissä hyökkäyksissä? Siirtää joukkoja suojassa (peräkärryssä menee koko ryhmä tykistötulen alle joutuessaan). Käyttää lääkintäajoneuvoina (haavoittuneita on vähän vaikea hoitaa ottotraktorin peräkärryssä)?
 
Kuljetuskapasiteetti/eurot ei tässä PP-vaihtoehdossa ole kauhean paljon suurempi vaikka ajoneuvoja onkin enemmän. Siis tuolla 2-3x kaavalla.

Puolustusvoimien Defendereihin mahtuu ainakin uutisoinnin perusteella 1+6 miestä. Misu kuljettaa 2+10 miestä. Ottaen huomioon, että Defender tuskin tarvitsee dedikoitua kuljettajaa, niin ei tuo kovin huonolta kuulosta.

Toki jo silmämääräisesti voi arvioida, että Misu menee pahempaan paikkaan kuin parin tonnin panssarointia kantava Lantikka. Kuinka suuri se ero sitten lopulta on, sitä en tiedä. Ainakin sellaista on väitetty, ettei Misu liikkuisi samaan tapaan kuin vaikkapa Pasi tai AMV.

Ero kuljetuskapasiteetti/eurot-suhteessa on kuitenkin mielestäni merkityksellinen. Suojauksesta ja liikkuvuudesta joudutaan tinkimään PP-vaihtoehdossa, mutta jos tarkoitus on muutenkin olla ajamatta kosketukseen ja pysytellä edes suunnilleen tiestöllä, niin kaipa Panssari-Puolustaja toimii riittävän hyvin. Sirpaleet ne kai on suurin peikko taistelukentällä.
 
Joo mä en näe oikein mitään positiivista ottotraktoreilla liikkuvassa taistelijajoukossa. Toki hevosenkin maastokelpoisuus on omaa luokkaansa, mutta 1940-luku meni jo.
 
Tuo Misukkahan vaikuttaa aivan mahtavalta. Jos noihin tindereihin on uskomista, niin edessä on pitkä ja hedelmällinen suhde.

Oikeasti Suomi tarvitsee edullisen Pasin korvaajan ja tuo Misu vaikuttaa hyvältä vaihtoehdolta.

AMV on helvetin kallis siirtomaasotiin sopiva ajoneuvo. Pyöräajoneuvot eivät ole hyviä taisteluajoneuvoja, vaikka niiden kannelle laittaisi torneja, jossa on tykkejä, ohjustimia tai konetykkejä. Yksinkertaisesti pyöräajoneuvo ei kestä samalla tavalla epäsuoraa tulta kuin panssaroitu tela-ajoneuvo. Jos tarkoituksena on taistella suurvaltavihollista vastaan, niin valitse taistelukentälle panssaroitu tela-ajoneuvo.

Panssaroitu miehistönkuljetusajoneuvo on hyvä peli yhteen hommaan, nimittäin kuljettamaan jalkaväkeä, pst-miehiä ja pioneerejä sinne lähtötasalle. Taisteluihin sillä ei kannata osallistua. Tornia ei tarvita koska it-konekiväärin päätarkoitus on ilmatorjunta ja se ei onnistu näyttöpäätteen äärestä sisältä. Kehälavettiin saa kiinni NSV:n kotimaanpuolustuksessa ja kriha-hommissa siihen saa kiinni vaikka kranaattikonekiväärin.

AMV:t voi myydä Puolaan tai johonkin entiseen itäblokin maahan. Vientikaupat on tehty ja puolustusvoimat voi luopua myynninedistämiskappaleista mahdollisimman nopeasti.

Toki onhan moni kakku ollut päältä kaunis. Halpa mutta hyvä Saxon paljastui sitten myöhemmin halvaksi ja huonoksi. Niitähän on lahjoitettu Ukrainaan, missä niitä on tarkoitus käyttää lähinnä haavoittuneiden kuljettamiseen, kun eivät muuhun sovi.
 
Tuo Misukkahan vaikuttaa aivan mahtavalta. Jos noihin tindereihin on uskomista, niin edessä on pitkä ja hedelmällinen suhde.

Oikeasti Suomi tarvitsee edullisen Pasin korvaajan ja tuo Misu vaikuttaa hyvältä vaihtoehdolta.

AMV on helvetin kallis siirtomaasotiin sopiva ajoneuvo. Pyöräajoneuvot eivät ole hyviä taisteluajoneuvoja, vaikka niiden kannelle laittaisi torneja, jossa on tykkejä, ohjustimia tai konetykkejä. Yksinkertaisesti pyöräajoneuvo ei kestä samalla tavalla epäsuoraa tulta kuin panssaroitu tela-ajoneuvo. Jos tarkoituksena on taistella suurvaltavihollista vastaan, niin valitse taistelukentälle panssaroitu tela-ajoneuvo.

Panssaroitu miehistönkuljetusajoneuvo on hyvä peli yhteen hommaan, nimittäin kuljettamaan jalkaväkeä, pst-miehiä ja pioneerejä sinne lähtötasalle. Taisteluihin sillä ei kannata osallistua. Tornia ei tarvita koska it-konekiväärin päätarkoitus on ilmatorjunta ja se ei onnistu näyttöpäätteen äärestä sisältä. Kehälavettiin saa kiinni NSV:n kotimaanpuolustuksessa ja kriha-hommissa siihen saa kiinni vaikka kranaattikonekiväärin.

AMV:t voi myydä Puolaan tai johonkin entiseen itäblokin maahan. Vientikaupat on tehty ja puolustusvoimat voi luopua myynninedistämiskappaleista mahdollisimman nopeasti.

Toki onhan moni kakku ollut päältä kaunis. Halpa mutta hyvä Saxon paljastui sitten myöhemmin halvaksi ja huonoksi. Niitähän on lahjoitettu Ukrainaan, missä niitä on tarkoitus käyttää lähinnä haavoittuneiden kuljettamiseen, kun eivät muuhun sovi.


Nyt tuli melkoisesti väärää tietoa.

IFV:n suorituskyky tai kestävyys ei ole yksinomaan vetotavasta kiinni, eikä se ole edes tärkein tekijä.

It-konekiväärin teho ja tarkkuus ei riitä ilmatorjuntaan häirintää enempää. Toki vahingossa saattaa aiheuttaa vahinkoa esim. Kuljetuskopteriin.

AMV:n ja misun vertaaminen on sama kun vertaisi porkkanoita ja päärynöitä, aivan eri laitteita eri tarkoitukseen. Misua kritisoin vain ja ainoastaan yhdestä seikasta ja se on hinta.
 
Nyt tuli melkoisesti väärää tietoa.

IFV:n suorituskyky tai kestävyys ei ole yksinomaan vetotavasta kiinni, eikä se ole edes tärkein tekijä.

It-konekiväärin teho ja tarkkuus ei riitä ilmatorjuntaan häirintää enempää. Toki vahingossa saattaa aiheuttaa vahinkoa esim. Kuljetuskopteriin.

AMV:n ja misun vertaaminen on sama kun vertaisi porkkanoita ja päärynöitä, aivan eri laitteita eri tarkoitukseen. Misua kritisoin vain ja ainoastaan yhdestä seikasta ja se on hinta.

Mielipide siis löytyy, mutta perustelut puuttuu.
 
Auttakkee. Mistä löytyvät tuon ajoneuvon mitat?

Eipä tyrmätä vielä ajoneuvoa. Jokohan meiltä jää nyt huomaamatta jotain, kun pohditaan sen käytettävyyttä? Kyllä yhtiöllä joku fokus on ollut ja tuskin pv:kaan ihan tunnoton on ollut, kun sitä on kehitetty.

Mutta nuo mitat. Kuvissa näyttää siltä, että hytti on niin korkealla...eihän sinne hirmu lihava mätisäkki pääse muuta kuin trukilla nostaen. :cool:
 
Auttakkee. Mistä löytyvät tuon ajoneuvon mitat?

Eipä tyrmätä vielä ajoneuvoa. Jokohan meiltä jää nyt huomaamatta jotain, kun pohditaan sen käytettävyyttä? Kyllä yhtiöllä joku fokus on ollut ja tuskin pv:kaan ihan tunnoton on ollut, kun sitä on kehitetty.

Mutta nuo mitat. Kuvissa näyttää siltä, että hytti on niin korkealla...eihän sinne hirmu lihava mätisäkki pääse muuta kuin trukilla nostaen. :cool:

Reserviläisen linkissä.
 
Sirotemiinojen, desanttien miinojen ja sirpaleiden sekä painevaikutuksen uhka ei ole kadonnut mihinkään.
Saattaa tarjota paremman suojan kuin vanhemmat pasit.
 
Puolustusvoimien Defendereihin mahtuu ainakin uutisoinnin perusteella 1+6 miestä. Misu kuljettaa 2+10 miestä. Ottaen huomioon, että Defender tuskin tarvitsee dedikoitua kuljettajaa, niin ei tuo kovin huonolta kuulosta.

Toki jo silmämääräisesti voi arvioida, että Misu menee pahempaan paikkaan kuin parin tonnin panssarointia kantava Lantikka. Kuinka suuri se ero sitten lopulta on, sitä en tiedä. Ainakin sellaista on väitetty, ettei Misu liikkuisi samaan tapaan kuin vaikkapa Pasi tai AMV.

Ero kuljetuskapasiteetti/eurot-suhteessa on kuitenkin mielestäni merkityksellinen. Suojauksesta ja liikkuvuudesta joudutaan tinkimään PP-vaihtoehdossa, mutta jos tarkoitus on muutenkin olla ajamatta kosketukseen ja pysytellä edes suunnilleen tiestöllä, niin kaipa Panssari-Puolustaja toimii riittävän hyvin. Sirpaleet ne kai on suurin peikko taistelukentällä.

Tiedätkö miksi britit luopuivat niiden panssaroitujen lantikoiden käytöstä?
Suoja on riittämätön.

Toki vähä on parempi kuin ei mitään, mutta omien kokemusteni perusteella Defenderiin kun tungetaan kuusi taisteluvarusteista miestä, ei tilaa jää varusteille.
 
Ja nämä on tarkoitettu ensijaisesti kaluston ym. kuljettamiseen. Jääkärijoukkueen vastuualue on silloin parhaimillaan, kun siellä on mahdollisimman vähän tiestöä ja aukeaa maastoa, koska vihollinen on vahvoilla noissa vahvoilla.

Voisitko kertoa mitä Jääkärijoukkue tai -komppania (PAJON) tekee ihan oikeasti niillä Misuilla?


Johan tossa mainitsit mönkkärin ja traktorin, joilla on parempi maastoliikkuvuus. Ja tietenkin AMV:llä on parempi liikkuvuus PV:n pyöräajoneuvoista.

Valitettavasti se jääkärijoukkue on sielä parhaimmalla alueellaan hiukan viraton. Kuten itse totesit, vihollinen kulkee siellä missä se on vahvimillaan, eli tiellä.
Nykyinen sodankäynti ei ole jonkun korvessa olevan mäennyppylän miehittämistä, vaan liikkuvaa toimintaa. Liikkumaan pitää pystyä nopeasti ja mielummin suojassa vihollisen epäsuoralta tulelta johon kuuluu todennäköisesti sirotteiden käyttö. Eikä suoja säätä vastaankaan ole pahasta.
 
Se Pasi pitäisi korvata CV:llä. Modatun XA:n ja Misun välillä tuskin on suurta eroa suojassa suora-ammunta aseita ja sirapaleita vastaan, enkä usko että Misu maastoliikkuvuudessakaan parannusta toisi suhteessa XA:han.

Amen. Vähän aiheen vierestä, mutta odotan ilolla sitä päivää että rahaa löytyy sen verran että saadaan ne puuttuvat vaunut. Se Pasi on kovassa kärjessä ihan turhaan tiellä ja tuhoutumassa, eikä pysty antamaan mitään tulitukea. Plus että kolmivaunuisen joukkueen tappionsietokyky on aika minimaalinen. Neljävaunuinen voi ottaa vielä huolella turpaan, menettää kaksi vaunua ja pitää tasaa jäljellä olevilla kahdella. Kolmen vaunun joukkue kun menettää kaksi niin se on jo käytännössä taistelukyvytön.

Auttakkee. Mistä löytyvät tuon ajoneuvon mitat?

Eipä tyrmätä vielä ajoneuvoa. Jokohan meiltä jää nyt huomaamatta jotain, kun pohditaan sen käytettävyyttä? Kyllä yhtiöllä joku fokus on ollut ja tuskin pv:kaan ihan tunnoton on ollut, kun sitä on kehitetty.

Mutta nuo mitat. Kuvissa näyttää siltä, että hytti on niin korkealla...eihän sinne hirmu lihava mätisäkki pääse muuta kuin trukilla nostaen. :cool:

Kuvat hämää tosi paljon, mutta kun katsoo mittoja;
MiSu kirjoitti:
Pituus 7,44m
Leveys 2,55m
Korkeus 2,7m

Ja vertaa Pasiin;
Pasi kirjoitti:
Pituus 7,34m
Leveys 2,88m
Korkeus 2,47m

Niin ei se nyt järin paljon poikkea. MiSun etuna on vielä parempi teho/paino suhde. Ehkä tuolla jotain tekee, aika näyttää.
 
Misu on varmasti toimiva peli, hinta vaan hirvittää. Samalla rahalla saisi pari kolme maastokuorma-autoa joissa jokaisessa kulkisi parikymmentä ukkoa lavalla. Mönkkäreitä/kelkkoja saisi 30-50 kpl yhden misun hinnalla jne.jne. Pelkästään vaihtoehtoja pohtiessa Misu on tuohon hintaan heikoilla.Täytyy kuitenkin sanoa, että toivoisin PV:n tilaavan misuja jotta tuotantolinja saataisiin auki. Toiselta kantilta kun asiaa lähestyy, niin ei uusi misu maksa "kuin" 150 te enemmän kuin Pasin peruskorjaus... Toivottavasti Protolabin pojat on jättäneet hintaan tinkivaraa
 
Back
Top