Protolab PMPV 6x6 miehistönkuljetusajoneuvo (Misu)

Osaako joku sanoa, miten maavara tai akseleiden suunnittelu eroavat noiden välillä?

Tähän on kiinnitetty aiemminkin huomiota, mutta:

Misun ensimmäisen ja taaempien akseleiden väliin jää iso "aukko". Tuo on ainakin selvä huononnus Pasiin nähden, kun vaunu voi jäädä helpommin mahastaan kiinni.

Toinen juttu on, että silmämääräisesti arvioiden Misun renkaat ovat pienemmät suhteessa ajoneuvon korkeuteen kuin Pasissa. Emme toki tiedä Misun mittoja, mutta jos se ei ole Pasia korkeampi, niin pistäähän se mietityttämään.
 
Ensimmäisen ja taaempien akseleiden välinen rako on käsittääkseni miinasuojaukseen liittyvä ratkaisu, samoin kuin misun pitkä keula. Korjatkaa jos joku tietää tarkemmin.
 
Ensimmäisen ja taaempien akseleiden välinen rako on käsittääkseni miinasuojaukseen liittyvä ratkaisu, samoin kuin misun pitkä keula. Korjatkaa jos joku tietää tarkemmin.
Kyllä ne varmaan miinasuojaan liittyy, ainakin kun katsoo muita koneita, niin niissä ne liittyy iskusuojaan...
 
Tähän on kiinnitetty aiemminkin huomiota, mutta:

Misun ensimmäisen ja taaempien akseleiden väliin jää iso "aukko". Tuo on ainakin selvä huononnus Pasiin nähden, kun vaunu voi jäädä helpommin mahastaan kiinni.

Toinen juttu on, että silmämääräisesti arvioiden Misun renkaat ovat pienemmät suhteessa ajoneuvon korkeuteen kuin Pasissa. Emme toki tiedä Misun mittoja, mutta jos se ei ole Pasia korkeampi, niin pistäähän se mietityttämään.

Ettei olisi kuule jopa jetsulleen samat renkaat? Noissa kuvissa ihmisiä mittakaavana.

14-svyle-2597935652d3d549a18.jpg


puhdistusajoneuvo2
 
Muistaakseni kuuden päivän sodassa Israelilla oli noin 1000 panssaroitua miehistönkuljetusajoneuvoa ja Yom Kippurin aikana reilusti yli 2000. Siinä on vähän mittakaava kun Suomessa hihhuloidaan lehdissä "Suomella lähes 900 panssarivaunua".

2014 tiedon mukaan Israelilla oli aika karskisti tankkeja ja miehistönkuljetusvaunuja. Nyt raskaampia on vielä hieman lisää. Ja 5500 M113 APC:tä lisäksi...niin tosiaan puhutaan aivan eri suuruusluokista.

http://www.inss.org.il/uploadImages/systemFiles/Israel322533025.pdf (sivu 19)
 
Tähän on kiinnitetty aiemminkin huomiota, mutta:

Misun ensimmäisen ja taaempien akseleiden väliin jää iso "aukko". Tuo on ainakin selvä huononnus Pasiin nähden, kun vaunu voi jäädä helpommin mahastaan kiinni.

Toinen juttu on, että silmämääräisesti arvioiden Misun renkaat ovat pienemmät suhteessa ajoneuvon korkeuteen kuin Pasissa. Emme toki tiedä Misun mittoja, mutta jos se ei ole Pasia korkeampi, niin pistäähän se mietityttämään.

Misun mitat on reserviläisen artikkelissa.

30cm korkeampi kuin Pasi, pituus sama, aavistuksen kapeampi. Pasi on siis kutakuin Misun tuulilasin alareunaan asti. Maavarasta vs. Pasi on vaikea sanoa mitään.ao. Kuvien perusteella sanoisin, että kookkaat on pyörät.

image.jpeg
image.jpeg

Kyllä ne varmaan miinasuojaan liittyy, ainakin kun katsoo muita koneita, niin niissä ne liittyy iskusuojaan...

Etuakseli on viety kauas ohjaamon etupuolelle, jotta eturenkaan alla räjähtävä miina repii keulan, ei ohjaamoa ja kuljettajan persausta.

image.jpeg

Tämän kuvan perusteella Misun jousitus näyttäisi taipuvan aika moneksi.
 
Ja mä en jaksa uskoa, että Misu Paseja edes korvaa vaan täydentää niitä. Eiköhän Paseille tehdä MLUt. Kaveri oli pv:n hankintapäivillä ja sanoi, että yleinen mielipide oli se, että maavoimat käy Suomen seuraavan sodan sillä kalustolla mikä hommataan 2020-luvun alkuun mennessä, koska siitä eteenpäin kaikki raha menee laivoihin ja lentokoneisiin. Stenausinto lienee nollissa.

Ja Jussi Niinistöhän jossain "lupaili" että sodan ajan joukkoja tullaan kasvattamaan, niinpä kalustotarvekin kasvaa kun ei sitä oikein riittämiin ole nykyiselläkään.
 
Joku täällä sanoi misua kalliiksi ja vetosi että normaalia kuorma-autoja saisi 2-3 samalla hinnalla. No ensinnäkin, toki normaalia siviililikenteeseen suunniteltua ei maastokelpoista kuorma autoa voi saada kolme kappaletta hintaan 500k mutta muistetaan että siinä tulee vasta pelkkä auto ilma päällirakenteita. Ja jos puhutaan että hommattaisiin 3kpl maasto kuormautoja joilla on päällirakenteet samalla tasolla kuin misussa (ja tämä ilman minkään sortin suojausta (pois lukien sää) niin kerokaa ihmeessä mistä näitä löytäisi

No, riippuu varmaan, mitä halutaan, mutta ei kai tavallinen 4x4 maastokuorma-auto välttämättä kallis ole? En siis itse suinkaan kannata ko. "vaihtoehtoa" Misun sijaan, mutta kyllä niitä aika halvalla saa.

Selvitystyömiehen raportti SISU -kuorma-autohankinnoista 2009-2011:

Ensimmäinen kuorma-
autosopimus (allekirjoitettu 19.12.2008 Tampereella ja 8.1.
2009 Karjaalla)
koskee yhteensä 234 kappaletta 4x4 maastokuorma-
autoa, kauppahinnaltaan yhteensä 29,2 (
ilman
alv)
miljoonaa euroa.
 
Ja Jussi Niinistöhän jossain "lupaili" että sodan ajan joukkoja tullaan kasvattamaan, niinpä kalustotarvekin kasvaa kun ei sitä oikein riittämiin ole nykyiselläkään.

Se on kyllä kaikkien aikojen ylläripylläri jos jotain ihan oikeita kokoonpanoja aletaan perustaa ja varustaa.

Jos tuollaista ihmetekoa nyt kuitenkin rakennetaan niin antaa mennä vaan. Yhtään en pane hanttiin.

Tämä pitää kuitenkin nähdä ennen kuin alan siihen uskoa.
 
Pasissa on tosissaan kolme jäykkää kallistuvaa akselia. AMV:ssä ilmeisesti täysin rengaskohtainen erillisjousitus. En ole ihan varma Misusta.
Tästä jo aiemmin lisätystä kuvasta päätellen jäykät akselit
WP_20151124_15_20_13_Pro.jpg

Ja huomatkaa pakoputken pää tulee keskimmäisen renkaan etupuolelle eli ei heitä pakokaasuja suoraan taivaalle
Mitä liikuvuuteen tulee niin
Eiköhän pv katsele tätä projektia tarkalla silmällä että ootellaan mitä tuleman pitää ;)
Edit. On muuten sisun akselit olisko samat ku pasissa?
 
Viimeksi muokattu:
Se on kyllä kaikkien aikojen ylläripylläri jos jotain ihan oikeita kokoonpanoja aletaan perustaa ja varustaa.

Jos tuollaista ihmetekoa nyt kuitenkin rakennetaan niin antaa mennä vaan. Yhtään en pane hanttiin.

Tämä pitää kuitenkin nähdä ennen kuin alan siihen uskoa.

Mä en tiedä mitä kaikkea se vaatii, mutta kaipa 122 PsH:t voi pitää reservissä ainakin jonkin aikaa kun K9:t tulee. Leoja on kohta tuplamäärä ja sinne vähän Paseja sekaan (ehkä AMV torneilla?), MTLBtä ostettiin erä, Misuja Uudenmaan teille ja pelloille... onhan tässä nyt saumaa pieneen kikkailuun ja jätkille aina jostain pyssyt löytyy.
 
. Eiköhän Paseille tehdä MLUt.

Siis miten niin eiköhän? 80-luvun Paseille on tehty modernisointia jo vuodesta 2014 asti ja homman pitäisi jatkua vuoteen 2017 asti.

Vanhempaa kalustoa täytyy kuitenkin ryhtyä poistamaan ja koska uusia Paseja ei valmistu niin korvaajaa täytyy ryhtyä hankkimaan. Missään nimessä 800 miehistönkuljetusajoneuvoa ei ole mikään riittävä määrä Suomen kaltaiselle maalle vaan niitä pitäisi olla reilusti yli 1000 kappaletta käytössä.
 
Edit. On muuten sisun akselit olisko samat ku pasissa?

Älä ny perkele mainitse Sisun akseleita, @rukkaskikka postaa vielä uudelleen ne kuvat levinneistä Paseista. :eek:

Kannattaa ajatella asiaa myös siltä kantilta, että 600 pasia ja niiden erikoismallia (johtamisajoneuvo, palo-auto jne.) tarvitsevat korvaajan, ei niin kaukaisessa tulevaisuudessa.

Siis miten niin eiköhän? 80-luvun Paseille on tehty modernisointia jo vuodesta 2014 asti ja homman pitäisi jatkua vuoteen 2017 asti.

Vanhempaa kalustoa täytyy kuitenkin ryhtyä poistamaan ja koska uusia Paseja ei valmistu niin korvaajaa täytyy ryhtyä hankkimaan. Missään nimessä 800 miehistönkuljetusajoneuvoa ei ole mikään riittävä määrä Suomen kaltaiselle maalle vaan niitä pitäisi olla reilusti yli 1000 kappaletta käytössä.

Kerran Paseja juuri modernisoidaan, niin miksi niitä sitten pitäisi ryhtyä poistamaan ja korvaamaan Misulla? Ei kai puolustusvoimissakaan olla niin typeriää, että modernisaatio tehtäisiin vain muutaman lisävuoden saamiseksi? Pasien korvaaminen tulee näillä näkymin ajankohtaiseksi aikaisintaan 2030-luvulla.

Mitä tulee kuljetuskaluston määrään, niin olen samaa mieltä, enemmän pitäisi olla. Tosiasia vain on, että puutteita on lukuisissa muissakin seikoissa kuin panssaroidun kuljetuskaluston määrässä, ja panssaroidun kuljetuskaluston määrä lienee sitä paitsi tätä nykyä korkeampi kuin koskaan aiemmin. Rajallisella budjetilla meidän on myös tyytyminen siihen, ettei kaikkea tarpeellista saada hankituksi vaan joudutaan priorisoimaan.
 
No, riippuu varmaan, mitä halutaan, mutta ei kai tavallinen 4x4 maastokuorma-auto välttämättä kallis ole? En siis itse suinkaan kannata ko. "vaihtoehtoa" Misun sijaan, mutta kyllä niitä aika halvalla saa.

Selvitystyömiehen raportti SISU -kuorma-autohankinnoista 2009-2011:

Oletko ihmetellyt miksi kukaan ei myy näitä oikeasti hyviä ja halpoja tuotteita joista aina kirjoitetaan?
Taas verrataan perunoita porkkanaan. Eihän tuolla esimerkkisi Sisulla ole mitään tekemistä MiSun kanssa. Esim. kantavuudessa on merkittävä ero, 5 tonnia vs 10 tonnia.
Puhumattakaan siitä että tuo linkkaamasi raportti on juurikin seurausta kun lähdetty ostamaan hyvää ja halpaa. Hankinta päättyi riittaan.
Vanha totuus on, ettei sellaista olekkaan kuin hyvä ja halpa.

MiSun koko idea on siinä yhdistelmässä suojaa ja liikkuvuutta. Sillä ei ole tarkoitus samoilla pitkin korpia, tai käydä kohtaamistaisteluun panssaroitua vihollista vastaan. Se on tarkoitettu kuljettamaan ihmisiä ja tavaroita suojassa paikasta A, paikkaas B. Se antaa suojaa epäsuoralta tulelta ja miinoilta(+rat), sekä mahdollisen ylläkön osuessa kohdallle käsiaseiden tulelta.

Onko MiSu hyvä on taas kysymys johon meistä tuskin kukaan osaa vastata.
 
Kerran Paseja juuri modernisoidaan, niin miksi niitä sitten pitäisi ryhtyä poistamaan ja korvaamaan Misulla? Ei kai puolustusvoimissakaan olla niin typeriää, että modernisaatio tehtäisiin vain muutaman lisävuoden saamiseksi? Pasien korvaaminen tulee näillä näkymin ajankohtaiseksi aikaisintaan 2030-luvulla.

Jos 30 vuotta vanhaa ajoneuvoa modernisoidaan, niin kuinka paljon saadaan lisää käyttöaikaa? Ei varmaankaan loputtomasti.

Pasi tarvitsee seuraajan, sellaisen kohtuuhintaisen miehistönkuljetusajoneuvon. Tässä vaiheessa on selvää, että se ajoneuvo ei ole AMV vaikka hinta onkin varmaan jonkin verran laskenut kun ajoneuvoa on tuotettu paljon.

Misu voisi olla se, suhteellisen edullinen seuraaja. Markkinoilla ei oikein ole sopivia tuotteita Pasia korvaamaan ja odotan mielenkiinnolla näkeekö puolustusvoimat Misun mahdollisena Pasin korvaajana.
 
Konemiehet voisivat kommentoida tuota seikkaa, kun näyttää protolabin ajokin etupyörät sijaitsevan aivan etukulmissa vrt. Pasin pitkä nokka ohi etupyörien? Mönkkäreissä etupyörien sijainnilla on merkitystä ja sitä paree, mitä enemmän etukulmaan ne on sijoitettu.
 
Jos 30 vuotta vanhaa ajoneuvoa modernisoidaan, niin kuinka paljon saadaan lisää käyttöaikaa? Ei varmaankaan loputtomasti.

No esimerkiksi Hollannin Leopardit ovat 1980-luvulta (toimitukset 1981-1986), ja niitä aiotaan käyttää Suomessa 2030-luvulle. Jos ajoneuvoa on huollettu ja pidetty hyvin, niin kyllä 50 vuoden ikä ja ylikin on varmasti realistinen.

Pasi tarvitsee seuraajan, sellaisen kohtuuhintaisen miehistönkuljetusajoneuvon. Tässä vaiheessa on selvää, että se ajoneuvo ei ole AMV vaikka hinta onkin varmaan jonkin verran laskenut kun ajoneuvoa on tuotettu paljon.

Misu voisi olla se, suhteellisen edullinen seuraaja. Markkinoilla ei oikein ole sopivia tuotteita Pasia korvaamaan ja odotan mielenkiinnolla näkeekö puolustusvoimat Misun mahdollisena Pasin korvaajana.

Misu voisi olla sopiva, mutta korvaajaehdokkaita mietittäessä pitää muistaa, että 15 vuodessa ehtii tapahtumaan paljon: Protolab voi mennä konkurssiin, ja uusia ajoneuvoja tulee varmuudella markkinoille. Samalla Suomi saattaa siirtyä valikoivaan asevelvollisuuteen tai ammattiarmeijaan, mikä pienentää tarvittavaa kuljetuskaluston määrää rajusti. Pelkillä ajoneuvoillahan ei koskaan ole varustettu yhtäkään armeijaa, vaan pitäisi olla myös tykistöä, ilmatorjuntaa, panssarintorjunta-aseita... Nykyisellä rahoituskehyksellä on selvää, että joukkomäärät jatkavat pienenemistään myös tulevaisuudessa, ja siinä ei auta, vaikka Pasille olisi markkinoilla kohtuuhintainen korvaaja.
 
Back
Top