No esimerkiksi Hollannin Leopardit ovat 1980-luvulta (toimitukset 1981-1986), ja niitä aiotaan käyttää Suomessa 2030-luvulle. Jos ajoneuvoa on huollettu ja pidetty hyvin, niin kyllä 50 vuoden ikä ja ylikin on varmasti realistinen.
Hollannin Leopardit on oikein hyvä esimerkki ajoneuvojen kulumisesta. Alunperin 80-luvulla niitä ostettiin 445 kappaletta. Niistä modernisoitiin vain 330 kappaletta 10 vuoden käytön jälkeen vuonna 1993. Uusi modernisointi tehtiin taas kymmenen vuotta myöhemmin ja nyt modernisoitiin 188 vaunua. Eli mitä pidemmälle vaunun käyttöikää jatketaan niin sitä vähämmän vaunuja on käytössä.
Aivan sama juttu on edessä Pasien kanssa. Pasejahan on poistettu muutenkin käytöstä ja niiden raatoja on ollut esimerkiksi Libanonissa harjoitusmaaleina jo 90-luvulla.
Pelkillä ajoneuvoillahan ei koskaan ole varustettu yhtäkään armeijaa, vaan pitäisi olla myös tykistöä, ilmatorjuntaa, panssarintorjunta-aseita... Nykyisellä rahoituskehyksellä on selvää, että joukkomäärät jatkavat pienenemistään myös tulevaisuudessa, ja siinä ei auta, vaikka Pasille olisi markkinoilla kohtuuhintainen korvaaja.
Ei varmasti rahat riitä jos jatketaan sellaisten ajoneuvojen ostamista, jotka ovat kalleimpia mitä kaupasta löytyy. Esimerkkeinä nyt vaikka CV90, NH 90 ja vaikka AMV.
Viimeinen hornetti poistuu ilmavoimien vahvuudesta myös joskus vuonna 2030. Miksi hankintojen valmistelu on aloitettu jo nyt? Vai onko sittenkin niin, että sotilasajoneuvot ei ole perheautoja joissa edellinen annetaan vaihdossa kun uusi hankitaan.