Tulisi aika korkea pakettiSuomalainen Misu ja kontti-Nemo, siinä olis näin maallikon ajatuksin mainiolta maistuva yhdistelmä.
Mutta Nemo-torni olisi varmasti komia Misussa. AMV:t voisi säästää suoran tulen aseille.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Tulisi aika korkea pakettiSuomalainen Misu ja kontti-Nemo, siinä olis näin maallikon ajatuksin mainiolta maistuva yhdistelmä.
Suomen puolustuksen tuleva selkäranka.Suomalainen Misu ja kontti-Nemo, siinä olis näin maallikon ajatuksin mainiolta maistuva yhdistelmä.
Suomalainen Misu ja kontti-Nemo, siinä olis näin maallikon ajatuksin mainiolta maistuva yhdistelmä.
Ei taida olla olemassa kuin pari protoa ja varsinaiset prototyyppien testaamiset ovat alkaneet lehtitietojen mukaan syksyllä. Ihan mielenkiintoinen konsepti, mutta on siinä vielä matkaa, että se olisi jonkin maan sotavarustukseen kuuluva kärry. Aika etupainotteista on hehkutus, jossa Misulla on varustettu Suomessa niin nykyiset Pasia käyttävät joukot kuin Nemo-konttien alustatkin. Annettu hintatieto n. 0,5 M€ on tässä vaiheessa arvio (ehkä ihan tarkkakin), mutta se on kuitenkin pelkälle ajoneuvolle.Oliko näistä Misuista mitään muuta kuin pari protoa? Muutamassa vitjassa jo kummitelleet ja itselleni vain täysin hyödytön ja mainittakoon vielä että hirvittävän rumaksi muotoiltu vaunu. Misu my ass. Korjaus mielipiteeseen kelpaa.
Tuotetta on vain markkinoitu (lehdistöbuffit) melko hyvin. Siinä yhteydessä kehuttu mutta ei sitä kukaan ole ns hehkuttanut. Poislukien tietenkin tämä palsta koska täällä nyt saitin hengen mukaisesti on tietenkin ideoitu, että mitä vaunulla olisi käyttöä. Mielestäni oikein hyvä, että kotimaan insinööritkin hiljalleen oppivat markkinoimaan innovaatioitaan. Onhan vaunussa hienoa kustannustehokas sarjatuotantoelementtien käyttö, hyvät suojatut väljät miehistötilat erikoispenkkeineen, moottorin/etuakselin sijoituksen käyttö ohjaajien miinasuojana ja moduulinen ajattelu sen käyttötarkoituksen räätälöintiin. Unohtamatta toki hyvää miinasuojaa kotimaisine huiputeknisine erikoisteräksineen. Miinuksena nyt varmasti kuskien miinasuojasta kertyvä melko hankala näkyvyys jota joutuu paikkaamaan kameroilla.Ei taida olla olemassa kuin pari protoa ja varsinaiset prototyyppien testaamiset ovat alkaneet lehtitietojen mukaan syksyllä. Ihan mielenkiintoinen konsepti, mutta on siinä vielä matkaa, että se olisi jonkin maan sotavarustukseen kuuluva kärry. Aika etupainotteista on hehkutus, jossa Misulla on varustettu Suomessa niin nykyiset Pasia käyttävät joukot kuin Nemo-konttien alustatkin. Annettu hintatieto n. 0,5 M€ on tässä vaiheessa arvio (ehkä ihan tarkkakin), mutta se on kuitenkin pelkälle ajoneuvolle.
Miinuksena nyt varmasti kuskien miinasuojasta kertyvä melko hankala näkyvyys jota joutuu paikkaamaan kameroilla.
Kyllä tuolle soisi kipailukykyistä hintaa paikkaamaan AMV:n ja kuorma-autokyydin välistä markkinarakoa. Toisaalta vieläköhän voi toivoa, että tuote kehittyisi niin, että hytistä olisi näkyvyyttä paremmin esim rakennetun alueen kaduilla jalankulkijaturvalliseen etenemiseen. Korotettu hytti, luukku tmv ratkaisu - tämä on tosin itse päätelty subjektiivinen ajatus.
Niin, tuo kameroiden kuvaruutuseuranta ei oikein tunnu ihan samalta kuin näköhavainnot - jos ajatellaan autoa vaikka rauhanturvatehtävissä sekalaisen liikenteen seassa suht rauhanomaisessa tilanteessa. Toisaalta kait siihen hyttiin joku kattoluukku/tähystyspaikka sisältyy.Jalankulkijaturvallisuushan on hoidettu lämpökameralla ja voisin kuvitella, että siihen jonkinlainen varoitusjärjestelmäkin kuuluu. Ehkä jopa automatiikkaa.
Joo ilmaisin itseäni huonosti. Toki kattoluukku on, mutta onko kaveri joka on hallintalaitteissa mahdollinen silti katselemaan luukusta - tämä lienee epätödennäköistä. Eli repsikka katselee luukusta ja ohjeistaa kuskia/jalankulkijoita jos nyt ollaan vaikka ihmisvilinässä.
Tuo on vaan niin jumalattoman korkea... Toki V-mallin pohjan (miinasuojauksen) takia varmaan täytyy olla.
Tuo on vaan niin jumalattoman korkea... Toki V-mallin pohjan (miinasuojauksen) takia varmaan täytyy olla.
Oli pakko käydä tarkastamassa ja silmä teki tepposet.Paljonko se on Pasia korkeampi?
Oli pakko käydä tarkastamassa ja silmä teki tepposet.
Misu:
Protolab Protected Multipurpose Vehicle PMPV 6x6 http://www.reservilainen.fi/uutiset/misu_on_uusi_suomalainen_panssariajoneuvo
Pituus 7,44
Leveys 2,55
Korkeus 2,7
Omapaino 14 000 kg
Moottori 6.7L Cummins turbodiesel
Teho 285 hp
Kuljetuskapasiteetti 2+10
Rakenteellinen huippunopeus 110 kmh
Pasi:
Dimensions and weight
Paino 22 t
Pituus 7.45 m
Leveys 2.95 m
Korkeus 2.6 m
Oli pakko käydä tarkastamassa ja silmä teki tepposet.
Misu:
Protolab Protected Multipurpose Vehicle PMPV 6x6 http://www.reservilainen.fi/uutiset/misu_on_uusi_suomalainen_panssariajoneuvo
Pituus 7,44
Leveys 2,55
Korkeus 2,7
Omapaino 14 000 kg
Moottori 6.7L Cummins turbodiesel
Teho 285 hp
Kuljetuskapasiteetti 2+10
Rakenteellinen huippunopeus 110 kmh
No ehkä nyt kuitenkin vain Nemo tornin. Miehistötila on Misussa jo valmiina. Jos taas miehistönkuljetuksen koppa poistetaan niin sittenhän telistön ja alustan voi räätälöidä kontille. Misusta jää jäljelle lähinnä hytti ja moottorikate etuakselineen.Ja tuon Misun selkään joku haluaisi istuttaa Nemo Containerin eli kuuden (!) metrin merikontin
Ja tuon Misun selkään joku haluaisi istuttaa Nemo Containerin eli kuuden (!) metrin merikontin
Miksei puhtaasti panssaroitu sisu kuorma-auto alusta? Hinta lienee suht sama ja kanto kyky parempi. Kontti selässä kuitenkaan enään mennä niistä paikoista kuin jos kyydissä on se kymmenen jääkäriä
Näin on. Jos tuo hinta on siinä puolen miljoonan korvilla niin noita saa 2-3 yhden amv:n hinnalla.Kuten Patria sitä tarjoaa, kyllä näille Misuille on ihan muitakin hommia riittävästi.