Protolab PMPV 6x6 miehistönkuljetusajoneuvo (Misu)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miheikki
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Palattaisiinko otsikon aiheeseen, Misuun?

Sopii minulle, moderaattorien sormet varmaan jo syyhyävät saada siirtää viimeiset pari-kolme sivua mussutukseen...


Esitetäänpä taas kerran epäilevän Tuomaan näkemys Misusta: Misun hinnaksi on käsittääkseni kerrottu karkeasti puoli miljoonaa euroa. Mutta onko se realismia, kun eikös 200-sarjalaiset Pasitkin maksaneet viimeisinä valmistusvuosinaan ilmeisesti jotakin miljoonan luokkaa? Millä ihmeellä hinta on nyt sitten muka painettu puoleen miljoonaan?

Yhdysvalloissa on onnistuttu MRAP-ajoneuvojen kanssa pääsemään tuonne hintaluokkaan, mutta niitä on tuotettu tuhansia, Misuja tuskin tullaan tuottamaan niin paljoa. Sitä paitsi inflaatio haittaa kaikkea, pelkkä RG-32 maksaa jo yli puoli milliä... Suomessa tuotetun Misun täytyy maksaa vähintään 750 000 euroa. Vai?
 
Sopii minulle, moderaattorien sormet varmaan jo syyhyävät saada siirtää viimeiset pari-kolme sivua mussutukseen...


Esitetäänpä taas kerran epäilevän Tuomaan näkemys Misusta: Misun hinnaksi on käsittääkseni kerrottu karkeasti puoli miljoonaa euroa. Mutta onko se realismia, kun eikös 200-sarjalaiset Pasitkin maksaneet viimeisinä valmistusvuosinaan ilmeisesti jotakin miljoonan luokkaa? Millä ihmeellä hinta on nyt sitten muka painettu puoleen miljoonaan?

Yhdysvalloissa on onnistuttu MRAP-ajoneuvojen kanssa pääsemään tuonne hintaluokkaan, mutta niitä on tuotettu tuhansia, Misuja tuskin tullaan tuottamaan niin paljoa. Sitä paitsi inflaatio haittaa kaikkea, pelkkä RG-32 maksaa jo yli puoli milliä... Suomessa tuotetun Misun täytyy maksaa vähintään 750 000 euroa. Vai?

MRAP on varmaan ihan perusperus versiona tuon 750 t$ tietämillä... Mutta tuskin sisältää vielä joustoistuimia, vain pelkät perunalaatikot... :)
 
Sopii minulle, moderaattorien sormet varmaan jo syyhyävät saada siirtää viimeiset pari-kolme sivua mussutukseen...


Esitetäänpä taas kerran epäilevän Tuomaan näkemys Misusta: Misun hinnaksi on käsittääkseni kerrottu karkeasti puoli miljoonaa euroa. Mutta onko se realismia, kun eikös 200-sarjalaiset Pasitkin maksaneet viimeisinä valmistusvuosinaan ilmeisesti jotakin miljoonan luokkaa? Millä ihmeellä hinta on nyt sitten muka painettu puoleen miljoonaan?

Yhdysvalloissa on onnistuttu MRAP-ajoneuvojen kanssa pääsemään tuonne hintaluokkaan, mutta niitä on tuotettu tuhansia, Misuja tuskin tullaan tuottamaan niin paljoa. Sitä paitsi inflaatio haittaa kaikkea, pelkkä RG-32 maksaa jo yli puoli milliä... Suomessa tuotetun Misun täytyy maksaa vähintään 750 000 euroa. Vai?

Väittävät suunnittelijan toimesta, että kun on normaali siviilisarjatuotannon hihnalta otettu moottori, akselistot ja muita alustan komponetteja niin hinta putoaa. Samaten panssarointi on tehty ruukin uudella teräksellä joka mahdollistaa kevyemmän rakenteen. Ja tietenkään tuossa lähtöhinnassa ei ole mitään aseistusta tai muita herkkuja.
 
Viimeksi muokattu:
hetelmissä löytyy.
Cougar HE:tä tuskin saa, on 6x6 vetoinen, mutta Cougar H, 4x4 vetoinen, saattaa saada jos ei halua mitään sen mukana... käsittääkseni kalliita hetelmiä.
Ilmeisesti aika monta tehty kumpiakin...

Toisaalta, jos pääasiakas on ikoninen USARMY ei paljoa tarvitse säästellä komponenteissä kun myynti on taattu oli hinta sitten lähestulkoon mikä tahansa sekä työ tehdään varmaan kokonaan jenkeissä.
 
Toisaalta, jos pääasiakas on ikoninen USARMY ei paljoa tarvitse säästellä komponenteissä kun myynti on taattu oli hinta sitten lähestulkoon mikä tahansa sekä työ tehdään varmaan kokonaan jenkeissä.

Niin, joo, varmaan ne tekee kokonaan jenkeissä käyttämänsä härvelit.. En ole noiden kanssa juurikaan tekemisissä, joskus niitä näkee, mutta jutut kertoo, että kalliita väkkyröitä olisivat.
Mielestäni edullinen MiSu on jos 600 T egen pintaa sellaisen saisi! Ei todellakaan kamala...
 
Niin, joo, varmaan ne tekee kokonaan jenkeissä käyttämänsä härvelit.. En ole noiden kanssa juurikaan tekemisissä, joskus niitä näkee, mutta jutut kertoo, että kalliita väkkyröitä olisivat.
Mielestäni edullinen MiSu on jos 600 T egen pintaa sellaisen saisi! Ei todellakaan kamala...

Niin, tuskin se mainostettu 500K€ paljoa heittää, koska totuus on paras mainos näissä hommissa. Jos koitat huijata ekaa asiakasta niin se saattaa jäädä viimeiseksi. Protolabin etu ei ole valehdella hintaa todellista pienemmäksi. Jos mietitään mitä lisäosia Paseissa on alkuperäiseen konfiguraatioon niin en keksi mitään. Ei meillä ole jokaisessa Pasissa radiota tai ajajan pimeänäköhärdellejä, tuskin tulisi Misuunkaan, joten osto hintaan ei välttämättä paljoa tarvitse lisätä. Poislukien tietenkin erikoisversiot, mutta taistelutaksiin riittää renkaat, moottori ja kori.
 
Niin, joo, varmaan ne tekee kokonaan jenkeissä käyttämänsä härvelit.. En ole noiden kanssa juurikaan tekemisissä, joskus niitä näkee, mutta jutut kertoo, että kalliita väkkyröitä olisivat.
Mielestäni edullinen MiSu on jos 600 T egen pintaa sellaisen saisi! Ei todellakaan kamala...
No älä nyt ala hintaa tinkaamaan ylöspäin:mad: Misu on periaatteessa maastokuorma-auto johon on pantu päälle normaalia paksumpi pelti:cool: ei sitä nyt aivan mahdottomia kannata maksaa.

Otan piruuttani taas esille kysymyksen siitä, että kannattaako tämän tyyppistä ajoneuvoa panssaroida ollenkaan. Ennenkuin kukaan syöksyy vastaamaan, että tietysti kannattaa niin voi miettiä jenkkien kalustoa joka on testattu oikeissa tilanteissa, eihän niissä ole edes ovia! Ja ennenkuin kukaan ehtii ottaa talvikortin esille niin voi googlettaa Kanadan polarikselta tilaamat pelit, ei niissäkään ole ovia:eek:.

Vastakkain on miina ja kiväärikaliiberisten aseiden suoja vs paine/ metallisuihkun vaikutuksen tekemä tuho sisällä olevaan joukkoon esim. kessillä kylkeen paukauttettaessa... Kumman kaltaisesta ajoneuvosta pystyy vastaamaan tuleen nopeammin, kummasta havaitsee piippahatun helpommin, kummasta jalkaudutaan nopeammin jne...
 
No älä nyt ala hintaa tinkaamaan ylöspäin:mad: Misu on periaatteessa maastokuorma-auto johon on pantu päälle normaalia paksumpi pelti:cool: ei sitä nyt aivan mahdottomia kannata maksaa.

Otan piruuttani taas esille kysymyksen siitä, että kannattaako tämän tyyppistä ajoneuvoa panssaroida ollenkaan. Ennenkuin kukaan syöksyy vastaamaan, että tietysti kannattaa niin voi miettiä jenkkien kalustoa joka on testattu oikeissa tilanteissa, eihän niissä ole edes ovia! Ja ennenkuin kukaan ehtii ottaa talvikortin esille niin voi googlettaa Kanadan polarikselta tilaamat pelit, ei niissäkään ole ovia:eek:.

Vastakkain on miina ja kiväärikaliiberisten aseiden suoja vs paine/ metallisuihkun vaikutuksen tekemä tuho sisällä olevaan joukkoon esim. kessillä kylkeen paukauttettaessa... Kumman kaltaisesta ajoneuvosta pystyy vastaamaan tuleen nopeammin, kummasta havaitsee piippahatun helpommin, kummasta jalkaudutaan nopeammin jne...

Mikä on edelleen suurin tappaja taistelukentällä?
 
Mikä on edelleen suurin tappaja taistelukentällä?
Epis.

Menee karttaruutupommi hommiin jos ajattelee, että taivaalta sataa rautaa tauotta aina kun miettikäänkään montusta nousemista. Tykillä on hankala osua vaikkapa 20 km:n päästä liikkuvaan ajoneuvoon vaikka olis kymmenen lennokkia päällä kertomassa koordinaatteja.

Tai sitten maailman vahvin armeija on erehtynyt, onhan sekin mahdollista:(
 
Epis.

Menee karttaruutupommi hommiin jos ajattelee, että taivaalta sataa rautaa tauotta aina kun miettikäänkään montusta nousemista. Tykillä on hankala osua vaikkapa 20 km:n päästä liikkuvaan ajoneuvoon vaikka olis kymmenen lennokkia päällä kertomassa koordinaatteja.

Tai sitten maailman vahvin armeija on erehtynyt, onhan sekin mahdollista:(

Eihän se nyt sitä tarkoita hyvä mies/nainen/ihminen...
 
No mitä se tarkoittaa:cool: mietipä asiaa oikeasti avoimesti, miksi maailman johtava sotilasvoima toimii niin kuin se toimii. Minulla ei tähän ole vastausta.

Noninoninoniin, puhutko nyt kenestä johtavana sotilasvoimana? Jenkit? Ja viittaat niihin ovettomiin ajoneuvoihin tuolla "toimii niin kuin se toimii"? Jos näin on niin syy on toimintaympäristö ja vaatimukset. Mitä muita itsestäänselvyyksiä haluat kuulla?
 
Noninoninoniin, puhutko nyt kenestä johtavana sotilasvoimana? Jenkit? Ja viittaat niihin ovettomiin ajoneuvoihin tuolla "toimii niin kuin se toimii"? Jos näin on niin syy on toimintaympäristö ja vaatimukset. Mitä muita itsestäänselvyyksiä haluat kuulla?
Miten toiminta ja vaatimukset meillä mielestäsi poikkeavat jenkkien kokemuksista modernilla taistelukentällä?
 
Ai modernilla Afganistanin taistelukentällä? Et näe ainuttakaan ovetonta ajoneuvoa siinä organisaatiossa, jolla jenkit mm. treenaa ryssän tappamissa liittolaisten kanssa Euroopassa.

Olet oikeassa, ei näekään. Hummerit on suunniteltu ilmakuljetettavaksi eikä niitä taideta pahemmin Euroopassa säilyttää? Jostain ihmeestä niitä on kuitenkin lähi-itään ilmaantunut merkittäviä määriä.

Ota hetki happea ja mieti vaihtoehtojen hyviä ja huonoja puolia.
 
Etkä näe ovettomia vuoden 2007 jälkeisissä kuvisaa afgoissa tai irakussakaan. Ei ainakaan pääsääntöisesti. Ovet napoasivat pois kun ei ollu panssarointiakaan, kun terästä saivat niin ovet tuöi takasi...
 
Miksi MiSussa on Cumminsin 6,7 litrainen? Kysehän on samasta jota käytetään useissa Case&New Holland traktoreissa, ja Suomesta saisi Linnavuoresta täysin vastaavia ominaisuuksiltaan ja laadultaan olevia AGCO Power offroad moottoreita eli ex Sisu Diesel 6,6/7,4L (ero tehdään kampiakselin muotoilulla) motteja jotka siis huoltovarmuudelta olisivat ylivoimaisia, eivätkä ainakaan kalliimpia. Niitä käyttäviä traktoreita (Valtra 8000 ja T-sarja) on tuhansia ja tuhansia, joka kylässä. Misun motti leviää niin uusi löytyy kilometrin säteeltä maaseudulla.

Jos koitat huijata ekaa asiakasta niin se saattaa jäädä viimeiseksi.

Havaitsinko tahattoman viittauksen Patriaan liittyen Egyptin K98 kauppoihin :cool:
 
Back
Top