Protolab PMPV 6x6 miehistönkuljetusajoneuvo (Misu)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miheikki
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Olet oikeassa, ei näekään. Hummerit on suunniteltu ilmakuljetettavaksi eikä niitä taideta pahemmin Euroopassa säilyttää? Jostain ihmeestä niitä on kuitenkin lähi-itään ilmaantunut merkittäviä määriä.

Ota hetki happea ja mieti vaihtoehtojen hyviä ja huonoja puolia.

[Sarkasmi alkaa]Aijaa, ei säilytetä? Niinhän se tais ollakin. Ei ne niitä täällä varmaan mihinkään tarviiskaan.[Sarkasmi loppuu]
 
Viimeksi muokattu:
Miksi MiSussa on Cumminsin 6,7 litrainen? Kysehän on samasta jota käytetään useissa Case&New Holland traktoreissa, ja Suomesta saisi Linnavuoresta täysin vastaavia ominaisuuksiltaan ja laadultaan olevia AGCO Power offroad moottoreita eli ex Sisu Diesel 6,6/7,4L (ero tehdään kampiakselin muotoilulla) motteja jotka siis huoltovarmuudelta olisivat ylivoimaisia, eivätkä ainakaan kalliimpia. Niitä käyttäviä traktoreita (Valtra 8000 ja T-sarja) on tuhansia ja tuhansia, joka kylässä. Misun motti leviää niin uusi löytyy kilometrin säteeltä maaseudulla.



Havaitsinko tahattoman viittauksen Patriaan liittyen Egyptin K98 kauppoihin :cool:

Tahaton.

Hauskoja viestejä, miettisitkö niitä hyviä ja huonoja puolia turhan inttämisen sijaan. Saa ja pitää esittää perusteltua kritiikkiä kumpaakin vaihtoehtoa kohtaan.

http://www.defensenews.com/story/de...corps-prepositioning-program-norway/32511065/ Hummeri mainitaan yhtenä säilöttyä ajoneuvona.
 
Voiko cummings vs sisu moottoriin vaikuttaa (täysin mun omaa oletusta) sisun ja patrian yhteistyö? Toisaalta maailmalla taitaa cummigs moottoreita löytyä helpommin kuin sisun...
 
Voiko cummings vs sisu moottoriin vaikuttaa (täysin mun omaa oletusta) sisun ja patrian yhteistyö? Toisaalta maailmalla taitaa cummigs moottoreita löytyä helpommin kuin sisun...

Voi olla kv-markkinoita ajatellen tehty valinta? Tilaaja saa kuitenkin haluamallaan tekniikalla kun ei ole linjaa tms. Edes olemassa vaan pelkästään yksi Proto.
 
Toisaalta, jos pääasiakas on ikoninen USARMY ei paljoa tarvitse säästellä komponenteissä kun myynti on taattu oli hinta sitten lähestulkoon mikä tahansa sekä työ tehdään varmaan kokonaan jenkeissä.

Muistuttaisin tuosta MRAP:ien hinnasta sellaisen, että se on hieman epätavallisen korkea, koska jenkit päättivät hankkia noita ajoneuvoja erittäin suurella kiireellä ja sitä vasten pistivät pystyyn pari tehdasta kesken sodan.
 
Miksi MiSussa on Cumminsin 6,7 litrainen? Kysehän on samasta jota käytetään useissa Case&New Holland traktoreissa, ja Suomesta saisi Linnavuoresta täysin vastaavia ominaisuuksiltaan ja laadultaan olevia AGCO Power offroad moottoreita eli ex Sisu Diesel 6,6/7,4L (ero tehdään kampiakselin muotoilulla) motteja jotka siis huoltovarmuudelta olisivat ylivoimaisia, eivätkä ainakaan kalliimpia. Niitä käyttäviä traktoreita (Valtra 8000 ja T-sarja) on tuhansia ja tuhansia, joka kylässä. Misun motti leviää niin uusi löytyy kilometrin säteeltä maaseudulla.

Olisiko Sisu:n moottori liian eksoottinen aiotuille asiakkaille? Ehkä niillä on joku mielessä, siis PV:n lisäksi.
 
Olisiko Sisu:n moottori liian eksoottinen aiotuille asiakkaille? Ehkä niillä on joku mielessä, siis PV:n lisäksi.
Voi olla, toisaalta Sisu Dieselin omistaa Yhdysvaltalainen maatalousjättiläinen AGCO joten ei se markkinoinnista jää kiinni. Linnavuoren tehdas pyörii tällä hetkellä vajaalla kun varastoja myydään tyhjiksi ennen Stage V moottoreiden lyömistä markkinoille. Viimeksi tuli käytyä keväällä Linnavuoressa, jos en nyt valehtele niin 100 000 moottoria vuodessa ei olisi ongelma laajennuksen jälkeen, luulisi MiSuunkin irtoavan satoja, jos myyjät vain osaavat hommansa. Sisu on kuitenkin verrattain kevyt moottori omapainoltaan, verrattuna kilpailijoihinsa, joten luulisi olevan hyvä MiSuun. AGCOlle ei kauppa olisi taloudellisesti merkittävä, mutta hyvää mainosta jos sen moottoreita voisi mainostaa "Military grade" koneiksi.

Huomasin ettei Patria enään käytä Sisu dieseliä.. ainakaan AMV vaunuissa. Niissä on Scanian kuorma-auton moottorit jostain syystä. Olisiko yhteistyö hiipunut juurikin AGCOn ostaessa moottoritehtaan?
Jaaha.. Sisun kuorma-autoissakaan ei ole enään Linnavuoren moottoreita vaan mersut, no jopas on maailma muuttunut..
 
Vaittävät suunnittelijan toimesta, että kun on normaali siviilisarjatuotannon hihnalta otettu moottori, akselistot ja muita alustan komponetteja niin hinta putoaa. Samaten panssarointi on tehty ruukin uudella teräksellä joka mahdollistaa kevyemmän rakenteen. Ja tietenkään tuossa lähtöhinnassa ei ole mitään aseistusta tai muita herkkuja.

Käsittääkseni MRAP:t hyödynsivät myöskin kaupallisia komponentteja varsin pitkälti, kuten Pasitkin. Nyt Protolab on kuitenkin pannut paremmaksi, enkä minä ainakaan näe, että missä.

Niin, tuskin se mainostettu 500K€ paljoa heittää, koska totuus on paras mainos näissä hommissa. Jos koitat huijata ekaa asiakasta niin se saattaa jäädä viimeiseksi. Protolabin etu ei ole valehdella hintaa todellista pienemmäksi. Jos mietitään mitä lisäosia Paseissa on alkuperäiseen konfiguraatioon niin en keksi mitään. Ei meillä ole jokaisessa Pasissa radiota tai ajajan pimeänäköhärdellejä, tuskin tulisi Misuunkaan, joten osto hintaan ei välttämättä paljoa tarvitse lisätä. Poislukien tietenkin erikoisversiot, mutta taistelutaksiin riittää renkaat, moottori ja kori.

Kyllähän luovaa markkinointia on harrastettu maailman sivu... jokainen varmaan tietää sen S-kirjaimella alkavan hävittäjävalmistajan. ;)
 
?..
Kyllähän luovaa markkinointia on harrastettu maailman sivu... jokainen varmaan tietää sen S-kirjaimella alkavan hävittäjävalmistajan. ;)

Ennen luovuutta rajoittavaa lainsäädäntöä "suuressa maailmassa" isot pojat hoitivat pointsit stadiin. L-kirjaimella alkava oli luovuudessaan suorastaan Legendaarinen. Laudatur siitä. ;);)

---OT stop---

Misun moottorivalinnasta on tullut se mieleen, että olisiko voimakoneeksi valittu Cummins sen vuoksi, että se on sopivan geneerinen ja tunnettu moottori vientimarkkinoita ajatellen. Eikös Misua ole pyritty kauppaamaan vientikahva edellä?

Jos konepellin alle voi jokseenkin helposti vaihtaa toisen merkkisen saatavilla olevan myllyn, niin sehän on vain hyvä asia kakka tuulettimessa -skenaarioita ajatellen.
 
Voiko cummings vs sisu moottoriin vaikuttaa (täysin mun omaa oletusta) sisun ja patrian yhteistyö? Toisaalta maailmalla taitaa cummigs moottoreita löytyä helpommin kuin sisun...

ACCO eli Sisu on kallis moottori.
Kummissi ei ole maailmalla helpommin löydettävissä, kun Accokaan, tai pillari. Jos minä valitsisin moottoria todennäköisesti kääntyisin Linnavuoren puoleen pohjoisen -/euroopan toimituksissa ja kummissia käyttäisin afriikassa, pillaria sitten vaihtoehtona NATO porukalle, koska pillerin huolto on silloin varmaa!

Pillari on vaan saatanan raskas, verrattuna tehoon ja vaihteistovaihtoehdot ovat rajoitettuja..

Linnavuorelaisiin taitaa saada helpoiten vaiheaskit, kun laitetaan soppeli asennuslaippa...
 
Nyt heitän ugan mutulla mutta voiko olka ettö jenkkien vehkeissä olis cummingsia? strykeri pyötii mielessä enkä nyt ehdi googlailemaan.

Mulla ei oo itsellä oikein intohimoja moottoreihin kuhan toimii ja huolto pelaa.
 
Nyt heitän ugan mutulla mutta voiko olka ettö jenkkien vehkeissä olis cummingsia? strykeri pyötii mielessä enkä nyt ehdi googlailemaan.

Mulla ei oo itsellä oikein intohimoja moottoreihin kuhan toimii ja huolto pelaa.

Stryker käyttää catepillaria joka on niillä myös monissa kuormureissa.
 
Back
Top