Protolab PMPV 6x6 miehistönkuljetusajoneuvo (Misu)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miheikki
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Siis vielä tarkentava kysymys, olisiko siis jotain uusia kiinteitä päätelaitteita Misu:ssa? Jo olemassa olevien kannettavien lisäksi?

Kiinteä radio, johon voi kytkeä päätteen. Tietokone on JJ ja TJ, saa nähdä tuleeko RJlle milloin oma pikkupääte. Eli marssin aikana voidaan käyttää tehokkaampaa 50W radiota ja jalan 5W sekä mahdollisesti käyttää ajoneuvoa linkkinä jalan kulkevalle LV241lle.
 
Briteillä taitaa ihan oikeasti olla vedenkeitin Warrior-vaunuissaan, teen tekemistä varten.

Jeps, muistin oikein:

https://en.wikipedia.org/wiki/Boiling_vessel

The principal use of the BV is to heat ration pouches; the hot water is then used for making drinks. The BV has recently been designated "Cooking Vessel FV706656" or "CV". It runs off the 24 Volt electrical system of the vehicle and is manufactured by Electrothermal Engineering Ltd in Rochford, Essex. Vehicles fitted with the BV include Challenger 2 tanks, MAN trucks, and Warrior, Warthog, Mastiff, Jackal and Foxhound armoured fighting vehicles.[6] It is common practice for a junior member of a vehicle crew to be unofficially appointed "BV Commander", responsible for making hot drinks for the other soldiers.[7]

Muonan- ja vedenlämmitin. Näyttäisi olevan tuollainen systeemi. Käsitän toiminnan siten, että ylempi irroitettava keittoastia yltää noin puoleen väliin, alempi puolisko (tai koko laatikko, ilman keittoastiaa) täytetään vedellä, joka kuumentuessaan lämmittää myös keittoastian sisällön. Alhaalla harmaa käännettävä hana, mistä kuuman veden voi valuttaa kuppiin. Aika fiksu järjestely, kuumaa muonaa kuitenkin on pakko tuottaa niin erittäin näppärä tehdä se ajoneuvossa. Saisi olla meilläkin 'talviosaajilla' vastaavia.

Tea-Makers1.jpg
 
Kiinteä radio, johon voi kytkeä päätteen. Tietokone on JJ ja TJ, saa nähdä tuleeko RJlle milloin oma pikkupääte. Eli marssin aikana voidaan käyttää tehokkaampaa 50W radiota ja jalan 5W sekä mahdollisesti käyttää ajoneuvoa linkkinä jalan kulkevalle LV241lle.
Eli jokaiseen MISUun LV 341 tai vastaava kiinteä radio, mihin olisi mahdollisuus liittyä omalla päätelaitteella. Linkkinä eli periaatteessa e-asemana toimiminen vaatii huomattavasti enemmän kalustoa, kuin pelkän yhden digi-radion. Eli ei taida mahtua samaan ajoneuvoon, kuin Jv-ryhmä. Mutta tietenkin kehitys kehittyy ja tulevaisuudessa m-18 viestijätjestelmä voi tämän jo mahdollistaa.
Plussat:
- parempi lähetysteho
- säästää vähän jalkamiesten lv 241 akkuja
- radioyhteys vaununjohtajien ja jalkamiesten kanssa eli voidaan käskeä vaunuille ilman fyysistä vierailua paikalla
- muita?

Miinukset:
- jalkautuminen hidastuu jossain tilanteissa, jos piuhoja tarvitsee irroitella ja kiinnitellä uudestaan. Mutta tämä on aika pieni miinus.
- Hinta/hyöty suhde?
- muuta?

Oma mielipiteeni on, että LV 341 (prikaatiradio) on vähän liian arvokas laite asentaa jokaiseen ryhmän ajoneuvoon suhteessa mitä iloa siintä saadaan järkevästi irti. Jos halutaan ajoneuvojenjohtajat joukkueen viestiverkkoon, niin LV 141 on riittävä tähän hommaan. Lähetystehon tarvetta vähentää komppanian e-asemat ja muutenkin ei ole järkevää aina viestittää ylisuurella teholla, vaikka akkuja ei tarvitse säästellä. Jalkamiesten (JJ ja TJ) lv 241:n akun säästö on aika minimaalista, koska radiot ovat joka tapauksessa päällä käytännössä koko ajan eli ottavat vastaan "viestejäjä". Eli käytännössä ainut säästö tapahtuisi, siintä että lähetys tapahtuisi ajoneuvoradion kautta, kun ollaan ajoneuvossa. Ja tämä lähettäminen tapahtuu käytännössä siinä vaiheessa, kun joukolla on tst-kosketus muuten on radiohiljaisuus eli ei lähetetä puhetta tai dataa. Ja taas kun joukko on tst-kosketuksessa niin ei ole tarkoitus olla siellä ajoneuvossa jos kysessä ei ole taisteluajoneuvo.

Tilannekuva on tärkeää, mutta pelkän MATI:n kuvan tuijottamiseen sitä ei kannata jättää. Eli mitä tarkoitan, niin sinne JOHLA:n tulee kaikki merkit ja tiedot pienemmällä tai isommalla viiveellä etenkin jos puhutaan hyökkäämisestä. Itse ainenkin haluaisin olla mahdollisimman paljon luukusta pihalla, jos olen ajoneuvossa eli nään omin silmin missä mennään, minkälaista maastoa on ja pysyy hereillä. MATI:n tuijottamisen voi suorittaa viestimies tai vaikka se TJ, jos pysyvät hereillä vaunussa ja ymmärtävät taktisistamerkeistä jotain.

Virtalähteiden lataamisesta olen samaa mieltä, että siihen pitää panostaa. Eli laturit saisivat olla kiinteitä ajoneuvoissa, eikä irrallisia latureita mitä pitää aina siirellä ajoneuvon ja voimakoneen väliä, johtojen liitokset ovat herkkiä eli pieni hipaisu tai tärähdys voi aiheuttaa latauksen loppumisen. Tietenkin kiinteillä on huonoja puolia esim. useat erilaiset akut, tarvetta ladata akkuja kaikissa ajoneuvoissa. Eli varmaan jonkinlainen välimuoto on paras vaihtoehto.
 
Meillä saisi olla vesitonkan kokoinen versio jokaisen kuorma-auton ja vaunun kyljessä. Saisi jokaisella taukopaikalla kuumat vedet termariin ja pussillinen juomajauhetta perään, aina lämmintä mehua saatavilla.
Olisi nyt alkuun edes termarit joka jätkälle. Ideana toi ajoneuovon lämmitetty vesisäiliö kuulostaa mielenkiintoiselta, mutta pienen ajattelun jälkeen aika turhalta ominaisuudelta.

Kuinka monta tuntia ajoneuvoa tarvitsee käyttää, että vesi pysyy kuumana tai että siintä tulee kuumaa?
Tarvitseeko juomaveden olla lämmintä tai kuumaa?
Miten estetään säiliön jäätyminen talvella, kun vaunua ei käytetä?
Kuinka paljon tuollainen lämmitin/keitin tarvitsee virtaa? Eli onko järkevää/mahdollista käyttää virtaa tuohon hommaan kun ajoneuvon akut on ladattu täyteen ja ollaan liikkeessä?...........
 
Olisi nyt alkuun edes termarit joka jätkälle. Ideana toi ajoneuovon lämmitetty vesisäiliö kuulostaa mielenkiintoiselta, mutta pienen ajattelun jälkeen aika turhalta ominaisuudelta.

Kuinka monta tuntia ajoneuvoa tarvitsee käyttää, että vesi pysyy kuumana tai että siintä tulee kuumaa?
Tarvitseeko juomaveden olla lämmintä tai kuumaa?
Miten estetään säiliön jäätyminen talvella, kun vaunua ei käytetä?
Kuinka paljon tuollainen lämmitin/keitin tarvitsee virtaa? Eli onko järkevää/mahdollista käyttää virtaa tuohon hommaan kun ajoneuvon akut on ladattu täyteen ja ollaan liikkeessä?...........

Speksit olisivat varmaan että vesi lämmitettäisiin n. 60-70 -asteiseksi, se alkaa olla lämpötila missä pöpöt eivät viihdy ja täysin riittävä kuumalle juomalle. Lisäksi astiassa pitäisi olla riittävä lämpövuoraus, että lämpöä ei menisi harakoille (tai kameroille), ja vesi pysyisi kuumana useamman tunnin moottorin sammuttamisen jälkeen. Jäätyminen ei liene ole ongelma, koska voidaan sulattaa taas lämmittämällä, kunhan hanat yms. kestävät jäätymisen.

Tuommoinen vedenkeitin saattaa itseasiassa olla tulevaisuuden juttu jo lisääntyvän lämpökameratiedustelun takia. Voi olla tilanne, että kaminoita on vaikea käyttää, mutta naamioidulla voimakoneella saadaan tuotettua virtaa asemien takana. Pitää olla sitten teltassa kaminan sijaan vedenkeitin, ja taistelijoilla töpseliin tökättävä makuupussi lämmityselementeillä :p
 
Lähetystehon tarvetta vähentää komppanian e-asemat ja muutenkin ei ole järkevää aina viestittää ylisuurella teholla

Jossain määrin. Kuitenkin joukkueella itsellään kulkeva 50W radio mahdollistaa paremman häirinnänsietokyvyn, esim tukom ei mene läpi 241llä ja TJ juoksee takana tulevalle autolle josta työntää 50W teholla tukomin läpi. Varsinkin jos ei mene häirinnän takia edes viestiasemalle tai asema ei ole vielä asemassa tai valmiina.
 
Olisi nyt alkuun edes termarit joka jätkälle. Ideana toi ajoneuovon lämmitetty vesisäiliö kuulostaa mielenkiintoiselta, mutta pienen ajattelun jälkeen aika turhalta ominaisuudelta.

Kuinka monta tuntia ajoneuvoa tarvitsee käyttää, että vesi pysyy kuumana tai että siintä tulee kuumaa?
Tarvitseeko juomaveden olla lämmintä tai kuumaa?
Miten estetään säiliön jäätyminen talvella, kun vaunua ei käytetä?
Kuinka paljon tuollainen lämmitin/keitin tarvitsee virtaa? Eli onko järkevää/mahdollista käyttää virtaa tuohon hommaan kun ajoneuvon akut on ladattu täyteen ja ollaan liikkeessä?...........

Makunsa kullakin, mutta minusta tuo olisi hyvä laite.
Maastossa mahdollisuus saada omatoimisesti kuumaa vettä on luksus jota kaipaisi.
Juomaveden ei tietysti aina tarvitse olla lämmintä/kuumaa, mutta välillä erittäin tarpeellinen asia. Nostaa moraalia kummasti.
Säiliön jäätyminen estetään tyhjentämällä säiliö, ihan niin kuin muissakin säiliöissä.
Eiköhän vaunun moottori tuota tarpeeksi sähköä tuolle, jos moottori/apuvoimakone ei käy, ei käytetä. Väittävät veden pysyvän kuumanan pitkäänkin.
 
Makunsa kullakin, mutta minusta tuo olisi hyvä laite.
Maastossa mahdollisuus saada omatoimisesti kuumaa vettä on luksus jota kaipaisi.
Juomaveden ei tietysti aina tarvitse olla lämmintä/kuumaa, mutta välillä erittäin tarpeellinen asia. Nostaa moraalia kummasti.
Säiliön jäätyminen estetään tyhjentämällä säiliö, ihan niin kuin muissakin säiliöissä.
Eiköhän vaunun moottori tuota tarpeeksi sähköä tuolle, jos moottori/apuvoimakone ei käy, ei käytetä. Väittävät veden pysyvän kuumanan pitkäänkin.
Makunsa kullakin on kyllä totta. Mutta jos ajatellaan mikä sen vedenkeittimin käyttöarvo olisi, niin en pidä sitä mitenkään tarpeellisena.

Ensinnäkin sodassa ei varmasti joka päivä käytetä auotoja, vaikka niitä autoja olisikin. Eli se mahdollisuus omatoimiseen veden keittämiseen on syytä järjestää muuten, jos sitä luksusta kaipaa. Trangiat on jo nykyään ryhmillä tätä hommaa varten ja on tietenkin muitakin keinoja kuumentaa vettä omatoimisesti. Ja sitten kun niitä ajoneuvoja käytetään eli vaikka hyökätään, niin siinä kohdassa veden keittäminen omatoimisesti on aika sivu seikka.

Ymmärrän myös kahvin tarpeen, jos sellainen riippuvuus on. Mutta edelleen viittaan tohon ylempään, että jos henkilö itse on tuonut kahvinsa sotaan ja haluaa niitä keitellä niin varmasti suoriutuu siintä jo olemassa olevin keinoin. Ja taas varmaan matkalla lähtöalueelta jalkautumisalueelle tuskin kahvihammaksen kolotus ei ole ensimmäisenä mielessä.(tuskin vesi edes ehtisi lämmetä siinä ajoneuvokeittimessä siinä ajassa)

Säiliön tyhjentäminen vosi olla vaikka jääkäriryhmässä taistelupelastajan tehtävä talvella. Eli kun saavutaan ajoneuvoilla määränpäähän, niin säiliö tyhjennetään ryhmän tyhjään juoma-astiaan ja viedään telttaan tai kaivetaan lumihankeen, että sei ei jäädy. Ja sitten kun ryhmittymiset ja muut käsketyt hommat on hoidettu alkaa itsensä huoltaminen. Niin kaivetaan ryhmän vesiastia esille, missä vesi on melkein jäätymispisteessä ja aletaan sitä lämmittämään/kuumentamaan vaikka kaminan päällä pakissa. Vai olisiko säiliöiden tyhjentäminen joukkueen varajohtan tehtävä? JVJ voisi ajoneuvojen kuljettajien kanssa vetästä sillä aikaa vaikka sumpit, kun muu joukkue tekee temppuja ja sitten kun kaminan piipun päästä tulee savua, niin voisi mennä kysymään JJ:lta että mihin ajoneuvot ajetaan ilmasuojaan ja tarviiko niitä välttämättä naamioida tänään kun ehti jo tulla pimeetä. LOPPUASETELMA olisi molemmissa vaihtoehdoissa sama eli ne säiliöt olisivat umpijäässä, jos sääolosuhteet sen mahdollistavat. Ei niitä kukaan muista/ehdi/viitsi tyhjentää, koska ei muista nykyäänkään tuoda sitä ryhmän vesiastiaa pois sieltä vaunusta vaan se on siellä umpijäässä.

Varmaan saadaan moottori tuottamaan tarpeeksi sähköä tuolle laitteelle. Mutta olisiko järkevämpää käyttää tämä sähkö, vaikka radion akkujen lataukseen, sisätilan lämmittämiseen, ajoneuvon muihin sähkölaitteisiin ja tietenkin ajonevon akkuja pitää latailla, koska niistä käytellään virtaa välillä vaikka ajoneuvoa ei käytetä.
 
10pisteen vinkki.
Hanki kunnon 0,75 tai 1l termari itsellesi.
Kaada vesi sinne kuumana varastoon.
 
Talvella varmaan kannattaa olla rakko joka sopii vaatteiden alle, pysyy vesi sulana kauemmin.

http://www.operator.fi/index.php?target=products&product_id=2711
Joo ei varusteliivin tai luotisuojaliivin alla rakko kyllä helposti jäätymään pääse, mutta letkun jäätyminen on jo vähän vaikeampi estää. Muutenkin kaikki vara virtalähteet kannattaa pitää lämpöisessä, jos vaan mahdollista esim. lv 141:n akku rintataskuun liivin alle tai erillinen pussi kaulaan roikkumaan.
 
Makunsa kullakin on kyllä totta. Mutta jos ajatellaan mikä sen vedenkeittimin käyttöarvo olisi, niin en pidä sitä mitenkään tarpeellisena.

Ensinnäkin sodassa ei varmasti joka päivä käytetä auotoja, vaikka niitä autoja olisikin. Eli se mahdollisuus omatoimiseen veden keittämiseen on syytä järjestää muuten, jos sitä luksusta kaipaa. Trangiat on jo nykyään ryhmillä tätä hommaa varten ja on tietenkin muitakin keinoja kuumentaa vettä omatoimisesti. Ja sitten kun niitä ajoneuvoja käytetään eli vaikka hyökätään, niin siinä kohdassa veden keittäminen omatoimisesti on aika sivu seikka.

Ymmärrän myös kahvin tarpeen, jos sellainen riippuvuus on. Mutta edelleen viittaan tohon ylempään, että jos henkilö itse on tuonut kahvinsa sotaan ja haluaa niitä keitellä niin varmasti suoriutuu siintä jo olemassa olevin keinoin. Ja taas varmaan matkalla lähtöalueelta jalkautumisalueelle tuskin kahvihammaksen kolotus ei ole ensimmäisenä mielessä.(tuskin vesi edes ehtisi lämmetä siinä ajoneuvokeittimessä siinä ajassa)

Säiliön tyhjentäminen vosi olla vaikka jääkäriryhmässä taistelupelastajan tehtävä talvella. Eli kun saavutaan ajoneuvoilla määränpäähän, niin säiliö tyhjennetään ryhmän tyhjään juoma-astiaan ja viedään telttaan tai kaivetaan lumihankeen, että sei ei jäädy. Ja sitten kun ryhmittymiset ja muut käsketyt hommat on hoidettu alkaa itsensä huoltaminen. Niin kaivetaan ryhmän vesiastia esille, missä vesi on melkein jäätymispisteessä ja aletaan sitä lämmittämään/kuumentamaan vaikka kaminan päällä pakissa. Vai olisiko säiliöiden tyhjentäminen joukkueen varajohtan tehtävä? JVJ voisi ajoneuvojen kuljettajien kanssa vetästä sillä aikaa vaikka sumpit, kun muu joukkue tekee temppuja ja sitten kun kaminan piipun päästä tulee savua, niin voisi mennä kysymään JJ:lta että mihin ajoneuvot ajetaan ilmasuojaan ja tarviiko niitä välttämättä naamioida tänään kun ehti jo tulla pimeetä. LOPPUASETELMA olisi molemmissa vaihtoehdoissa sama eli ne säiliöt olisivat umpijäässä, jos sääolosuhteet sen mahdollistavat. Ei niitä kukaan muista/ehdi/viitsi tyhjentää, koska ei muista nykyäänkään tuoda sitä ryhmän vesiastiaa pois sieltä vaunusta vaan se on siellä umpijäässä.

Varmaan saadaan moottori tuottamaan tarpeeksi sähköä tuolle laitteelle. Mutta olisiko järkevämpää käyttää tämä sähkö, vaikka radion akkujen lataukseen, sisätilan lämmittämiseen, ajoneuvon muihin sähkölaitteisiin ja tietenkin ajonevon akkuja pitää latailla, koska niistä käytellään virtaa välillä vaikka ajoneuvoa ei käytetä.

Mä tarkoitin tuollaista englesmannien ajatusta jossa tuo härpäke on taisteluvaunun, rynnäkkövaunun, APC:n, tai vastaavan ajoneuvon varusteena sisällä. Jäätyminen estetään sillä, että miehistö ymmärtää oman etunsa, eli jos haluaa lämmintä vettä, on parempi pitää huolta laitteista. Ei ehkä toimi varusmiehillä, mutta aikuisilla reserviläisillä todennäköisesti jos ovat tottuneet laitteen hyötyihin.
Jos sähkö ei riitä kaiken luettelemasi lisäksi on vaunu huonosti suunniteltu nykyaikaiseen käyttöön, sähköä tarvitaan ja paljon. Sähkön kulutusta taas voidaan mitatata ja valvoa, niin että vähemmän tärkeät järjestelmät sammuvat kun akkujen varaus laskee tasalle X.
Kuorma-autossa tuo lämmitin toimii korkeintaan vain kuskia ajatellen, eli pitäisi olla ohjaamossa pienempi versio. Kuorma-auton lavalla kulkeville jääkäreille ei.
 
Britit ja niiden teet.

Brittiläisiä sotilasmuistelmia kun lukee niin sitä teetä lutkutetaan joka paikassa. Sitä juodaan ampuradalla, vihollisen selustassa ja tietysti kaikkialla muuallakin. Sitä juodaan kylmällä, että pysytään lämpimänä ja sitä lutkutetaan vielä innokkaammin aavikolla ja viidakossa, että nestetasapaino pysyy yllä. Sitä keitätään itse heksakeittimellä, nuotiolla, tarjoillaan lämpöastiasta ja kenttäkeittiöstä. Termospullosta sitä lutkutetaan kun odotetaan, että IRA:n taistelija tulee ulos pubista. Yksi poikkeus on, pubissa tai NAAFI:n diskossa ei juoda teetä vaan jotain muuta. Epäilen että ydinsukellusveneisiinkin siirryttiin vaan sen takia, että teetä saadaan keitettyä rajoittamattomasti 24/7.

Suomalaisilla vastaava juttu on lämmin teltta, mitä vaan kestätään kunhan sinne pääsee lepäämään.
 
Mä tarkoitin tuollaista englesmannien ajatusta jossa tuo härpäke on taisteluvaunun, rynnäkkövaunun, APC:n, tai vastaavan ajoneuvon varusteena sisällä. Jäätyminen estetään sillä, että miehistö ymmärtää oman etunsa, eli jos haluaa lämmintä vettä, on parempi pitää huolta laitteista. Ei ehkä toimi varusmiehillä, mutta aikuisilla reserviläisillä todennäköisesti jos ovat tottuneet laitteen hyötyihin.
Jos sähkö ei riitä kaiken luettelemasi lisäksi on vaunu huonosti suunniteltu nykyaikaiseen käyttöön, sähköä tarvitaan ja paljon. Sähkön kulutusta taas voidaan mitatata ja valvoa, niin että vähemmän tärkeät järjestelmät sammuvat kun akkujen varaus laskee tasalle X.
Kuorma-autossa tuo lämmitin toimii korkeintaan vain kuskia ajatellen, eli pitäisi olla ohjaamossa pienempi versio. Kuorma-auton lavalla kulkeville jääkäreille ei.
No MISU-ketjussa varmaan puhutaan APC-porukoista ja niistä juuri puhuin äsken. Ja tietenkin se säiliö olisi siellä vaunun sisällä, vaikka tuossa joku jotain vesiperääkin taisi ehdottaa jo.

Ja IFV-ajoneuvoissa vielä korostuu toi tarpeettomuus.
- jo ennestään enemmän sähkölaitteita (lämpö ja pimeätähtäimiä, laaserit, vakauttimet, MATI:t ja ym)
- tilaa on vielä vähemmän kuin APC-ajoneuvoissa eli esmerkiksi CV:n takatilaan ei saisi mitenkään mahtumaan edes 10 litran säiliötä ja BMP:n kohdalla asia on vielä tukalampi, muita IFV-ajoneuvoja ei ole
- näiden porukoiden päätaistelulaji on hyökkäys, jossa kohtaamistaistelun todennäköisyys on suuri ja tälläisissä hommissa sen hyvän olon tunteen tuo ihan muut asiat kuin kahvin/kaakaon juonti tavoitteessa

Britellä varmaan iltateet maistuvat hyvin poliisi-operaatiossa siinä partioinnin yhteydessä. Ja ammuksille ei ole suurta tarvetta, niin vedenkeittimelle löytyy sopiva tila tai vastaavaa.
 
Back
Top