Kiinteä radio, johon voi kytkeä päätteen. Tietokone on JJ ja TJ, saa nähdä tuleeko RJlle milloin oma pikkupääte. Eli marssin aikana voidaan käyttää tehokkaampaa 50W radiota ja jalan 5W sekä mahdollisesti käyttää ajoneuvoa linkkinä jalan kulkevalle LV241lle.
Eli jokaiseen MISUun LV 341 tai vastaava kiinteä radio, mihin olisi mahdollisuus liittyä omalla päätelaitteella. Linkkinä eli periaatteessa e-asemana toimiminen vaatii huomattavasti enemmän kalustoa, kuin pelkän yhden digi-radion. Eli ei taida mahtua samaan ajoneuvoon, kuin Jv-ryhmä. Mutta tietenkin kehitys kehittyy ja tulevaisuudessa m-18 viestijätjestelmä voi tämän jo mahdollistaa.
Plussat:
- parempi lähetysteho
- säästää vähän jalkamiesten lv 241 akkuja
- radioyhteys vaununjohtajien ja jalkamiesten kanssa eli voidaan käskeä vaunuille ilman fyysistä vierailua paikalla
- muita?
Miinukset:
- jalkautuminen hidastuu jossain tilanteissa, jos piuhoja tarvitsee irroitella ja kiinnitellä uudestaan. Mutta tämä on aika pieni miinus.
- Hinta/hyöty suhde?
- muuta?
Oma mielipiteeni on, että LV 341 (prikaatiradio) on vähän liian arvokas laite asentaa jokaiseen ryhmän ajoneuvoon suhteessa mitä iloa siintä saadaan järkevästi irti. Jos halutaan ajoneuvojenjohtajat joukkueen viestiverkkoon, niin LV 141 on riittävä tähän hommaan. Lähetystehon tarvetta vähentää komppanian e-asemat ja muutenkin ei ole järkevää aina viestittää ylisuurella teholla, vaikka akkuja ei tarvitse säästellä. Jalkamiesten (JJ ja TJ) lv 241:n akun säästö on aika minimaalista, koska radiot ovat joka tapauksessa päällä käytännössä koko ajan eli ottavat vastaan "viestejäjä". Eli käytännössä ainut säästö tapahtuisi, siintä että lähetys tapahtuisi ajoneuvoradion kautta, kun ollaan ajoneuvossa. Ja tämä lähettäminen tapahtuu käytännössä siinä vaiheessa, kun joukolla on tst-kosketus muuten on radiohiljaisuus eli ei lähetetä puhetta tai dataa. Ja taas kun joukko on tst-kosketuksessa niin ei ole tarkoitus olla siellä ajoneuvossa jos kysessä ei ole taisteluajoneuvo.
Tilannekuva on tärkeää, mutta pelkän MATI:n kuvan tuijottamiseen sitä ei kannata jättää. Eli mitä tarkoitan, niin sinne JOHLA:n tulee kaikki merkit ja tiedot pienemmällä tai isommalla viiveellä etenkin jos puhutaan hyökkäämisestä. Itse ainenkin haluaisin olla mahdollisimman paljon luukusta pihalla, jos olen ajoneuvossa eli nään omin silmin missä mennään, minkälaista maastoa on ja pysyy hereillä. MATI:n tuijottamisen voi suorittaa viestimies tai vaikka se TJ, jos pysyvät hereillä vaunussa ja ymmärtävät taktisistamerkeistä jotain.
Virtalähteiden lataamisesta olen samaa mieltä, että siihen pitää panostaa. Eli laturit saisivat olla kiinteitä ajoneuvoissa, eikä irrallisia latureita mitä pitää aina siirellä ajoneuvon ja voimakoneen väliä, johtojen liitokset ovat herkkiä eli pieni hipaisu tai tärähdys voi aiheuttaa latauksen loppumisen. Tietenkin kiinteillä on huonoja puolia esim. useat erilaiset akut, tarvetta ladata akkuja kaikissa ajoneuvoissa. Eli varmaan jonkinlainen välimuoto on paras vaihtoehto.