kertakenttään
Ylipäällikkö
Mahtuu rauhan aikanakin tykkiryhmän kalusto ja tykkimiehet kyytiin.
Mites on tulenavauskranaattien laita?
Edit. No joo, kyllä ne mahtuu, jos ottaa moduulit irti.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Mahtuu rauhan aikanakin tykkiryhmän kalusto ja tykkimiehet kyytiin.
Speksit olisivat varmaan että vesi lämmitettäisiin n. 60-70 -asteiseksi, se alkaa olla lämpötila missä pöpöt eivät viihdy ja täysin riittävä kuumalle juomalle. Lisäksi astiassa pitäisi olla riittävä lämpövuoraus, että lämpöä ei menisi harakoille (tai kameroille), ja vesi pysyisi kuumana useamman tunnin moottorin sammuttamisen jälkeen. Jäätyminen ei liene ole ongelma, koska voidaan sulattaa taas lämmittämällä, kunhan hanat yms. kestävät jäätymisen.
Tuommoinen vedenkeitin saattaa itseasiassa olla tulevaisuuden juttu jo lisääntyvän lämpökameratiedustelun takia. Voi olla tilanne, että kaminoita on vaikea käyttää, mutta naamioidulla voimakoneella saadaan tuotettua virtaa asemien takana. Pitää olla sitten teltassa kaminan sijaan vedenkeitin, ja taistelijoilla töpseliin tökättävä makuupussi lämmityselementeillä
. Sääli että militaarivehkeitä pitää edes joutua muotoilemaan muilla kuin funktionaalisilla syillä.
Näin varmaan ajatteli myös KVKK:n, sekä sen esi-isän suunnitelijat?
Näin varmaan ajatteli myös KVKK:n, sekä sen esi-isän suunnitelijat?
Sehän riipuu mitä sä etsit?mutta paljonko maksaisi Ällitällin korvaaja?
Lähtisin siitä että Misu on tuotteena epäonnistunut, koska vaikka se on erinomainen, kellään ei tarpeellisessa mittakaavassa ole tilauksia sille... mutta paljonko maksaisi Ällitällin korvaaja? Riittävä Protolabin luotisuojaus, vaikka ACGO:n moottori ja vääntöä Linnavuorelta, Sisun akseli ja vaihteisto, tarpeeksi yksinkertainen "luotisuojaus, ei uintikykyä" speksaus, Patrian sisätilat, hivenen alle varttimiljoonan ja monta myyntiä. häh?
Jos se ois niin helppoo niin kait joku ois jo tehnyt?
No mikä tossa oli vaikeeta?
En minä tiedä, en suunnittele ajoneuvoja työkseni. Hyvä että oma Toyota pysyy ajokunnossa.
Minä taas kunhan kysyin!
Tuohan on n. Misu, joten se varttimiljoonan alitus voidaan unohtaa heti kättelyssä. Seuraavaksi ällin korvaajaan varmaankin halusit telat alle? No, kuorma-auton akselit ja vaihdelaatikot nyt vaan eivät toimi telakoneistossa. Ja sopivia valmiita telakoneistoja taas ei löydy siviilipuolelta. Jollain telakaivurin mekaniikalla saa unohtaa mielikuvat panttereista ja sotkista kiitämässä kilpaa aroilla. Joku Mk1 Sommessa ryömimässä voisi sekin olla liian kova vastus. Suorituskykyisempien telastojen valmistajat taas haluaisivat myydä loputkin osat, joten pyytävät ketjuistaan kovan hinnan jos myyvät ollenkaan. Tietysti telasto voitaisiin suunnitella (tai vaikka ihan rehellisesti kopioida esim. ällistä) Suomessa, mutta siitä taas tulisi hintaa nostavia kuluja. Eikä saataisi samaa skaalaetua kuin siviilipuolelta lainattujen osien valmistuksessa.Lähtisin siitä että Misu on tuotteena epäonnistunut, koska vaikka se on erinomainen, kellään ei tarpeellisessa mittakaavassa ole tilauksia sille... mutta paljonko maksaisi Ällitällin korvaaja? Riittävä Protolabin luotisuojaus, vaikka ACGO:n moottori ja vääntöä Linnavuorelta, Sisun akseli ja vaihteisto, tarpeeksi yksinkertainen "luotisuojaus, ei uintikykyä" speksaus, Patrian sisätilat, hivenen alle varttimiljoonan ja monta myyntiä. häh?
Tuohan on n. Misu, joten se varttimiljoonan alitus voidaan unohtaa heti kättelyssä. Seuraavaksi ällin korvaajaan varmaankin halusit telat alle? No, kuorma-auton akselit ja vaihdelaatikot nyt vaan eivät toimi telakoneistossa. Ja sopivia valmiita telakoneistoja taas ei löydy siviilipuolelta. Jollain telakaivurin mekaniikalla saa unohtaa mielikuvat panttereista ja sotkista kiitämässä kilpaa aroilla. Joku Mk1 Sommessa ryömimässä voisi sekin olla liian kova vastus. Suorituskykyisempien telastojen valmistajat taas haluaisivat myydä loputkin osat, joten pyytävät ketjuistaan kovan hinnan jos myyvät ollenkaan. Tietysti telasto voitaisiin suunnitella (tai vaikka ihan rehellisesti kopioida esim. ällistä) Suomessa, mutta siitä taas tulisi hintaa nostavia kuluja. Eikä saataisi samaa skaalaetua kuin siviilipuolelta lainattujen osien valmistuksessa.
Käytäntö on tietenkin aina eriasia, mutta esim. alennusvaihteen kanssa kuorma-auton laatikko voisi periaatteessa toimia myös vaunussa, näin nopeasti mietittynä.
Akselit..... no, eihän ne kuorma-auton akselit suoraan siihen käy . Mutta jos mietitään vääntösauvajousitusta, niin kyseessähän on hyvin yksinkertainen järjestelmä (vääntösauva, polviakseli, telapyörä). Telastoja (ymmärsin että tarkoitat tällä telaa?) On NATO standardisoitu, esim. sama tela pyörii niin Bradleyssa kuin CV:ssäkin. Että sen ei pitäisi olla mitään ydinfysiikkaa.
Ei telasto ole vaikea suunnitella, mutta on pyöräakselialustaan verrattuna kalliimpi valmistaa ja hitokseen paljon raskaampi pyörittää...
Tietysti jos käytettäisiin nopeaan kehänopeuteen tarkoitettuja teloja, jotka ovat sangen hentoja, mutta keveitä ja vähemmän venyvä...
Telapyörästön pitäisi olla suurihalkaisijainen, jolloin alhainen pyörintänopeus ja hyvä maastokyky yhdistyy. Pitäisi tehdä myös erittäin kevytrakenteinen pyörämalli, jotta saisimme hyvän jousittamattoman massan. Vetopyörät edessä ja takana takaa täsmällisen vedon, jokin muovipintainen vetohammastus jotta tela kestää ajaa kovaa ja pitkälle, sekä laakeroidut telan vetotapit, niin matala vetokitka toteutuu... Mutta tällainen ratkaisu ei ole halpa, huoleton ja kestävä, verrattuna rengasalustaan...
Ekan lauseen allekirjoitan, mutta jälkimmäisestä en ole ihan varma mitä meinaat. Jos mietitään esim. Ällin riittävän hyvin toimivaa telapyörä- ja vetojärjestelmää, niin mikä tuossa olisi hintaan nähden niin hyvää, että sellainen kannattaisi valmistaa? Ja missä vaunussa on vetopyörät edessä ja takana? Mitä järkeä kuvailemassasi järjestelmässä on ylipäätään? Ei nyt olla etsimässä TM:n 100.000km kestotestin voittajaa tai pisaralla-pisimmälle ajoneuvoa.
Kallein ja hankalin itse valmistaa oleva osa olisi vaihteisto. Esim. tällainen tarvittaisiin:
http://www.army-guide.com/eng/product270.html
Maksaa luultavasti aika paljon /kpl.
Sähköinen voimansiirtokin saattaisi ehkä olla mahdollinen. Siihen olisi jopa osaamista maassamme, mutta kallis siitäkin tulisi.