Protolab PMPV 6x6 miehistönkuljetusajoneuvo (Misu)

totta. siksi sivistynyt lansimaalainen kayttaa esim. primusta tai jetboilia.

ps. miksi vitussa tabletti lopetti yhtakkia "aakkosten" antamisen?


Primus ja jetboil ovat myös ongelmallisia pakkasella, jos kaasuna on tavan butaani, eli ei onnistu, ellei kaasupatruunaa esilämmitetä ensin jollain tavalla. Pakkaselle on sitten olemassa (kallista)propaanisäiliöitä, joita ei joka kaupan hyllyillä ole.
Bensa-ja petroolikeittimet sitten taas erikseen, jotka ovat kalliimpia ja monimutkaisempia esilämmityksineen ja siksi eivät mielestäni sovellu 6 kk:n varusmiehelle.
 
Ehdottomasti erikoisimman tee hetken olen kokenut kyseisessä vaunussa ja tee keitettiin juuri tuollaisella keittimellä. Tunnelma oli aika erikoinen. Oli keskiyö ja lunta tuli vaakatasossa. Briteiltä oli loppunut vesi ja muonat, hekolla ei voinut huoltaa kelin takia. Vietiin sitten jalkapatikkassa täydennystä. Oli kaverit ihmeissään millä oltiin sinne päästy ja kiitollisia vedestä/muonasta. Kiitokseksi keittivät teetä, joka oli muistaakseni hyvää erittäin likaisista mukeista huolimatta. :D

Tuo vedenkeitin idea on minusta aivan erinomainen. Itse en keksi mitään syytä miksi ei hyödynnettäisi. Se että näyttää epäsotilaalliselta juoda kahvia odotellessa, ei ole mikään syy. ;) Eikö sodat ole kumminkin suurimmaksi osaksi juuri odottelua.
Itse kysyin tuota yhdeltä skapparilta joskus ja vastaus oli jotakuinkin:
1. Trangiat on olemassa. 2. Ajoneuvot ovat jo tarpeeksi ilmeisiä maaleja ilman että ylimääräinen porukka pyörii niiden luona kahvia juomassa eivätkä anna kunnolla suojaa ilmaiskuilta ja TST-hekoilta.

Toisaalta onhan meillä ajoneuvoja joista EI yleensä jalkauteta miehistöä. Lepardit, Marksmann, Rg 32, Crotale, NASAMS ajoneuvot, komentovaunut, pioneerivaunut, raivausvaunut, siltavaunut, Rasit, suojelutiedusteluvaunut, AMOS, Krh-tekat, ambulanssivaunut ja pasit, jne.

Primus ja jetboil ovat myös ongelmallisia pakkasella, jos kaasuna on tavan butaani, eli ei onnistu, ellei kaasupatruunaa esilämmitetä ensin jollain tavalla. Pakkaselle on sitten olemassa (kallista)propaanisäiliöitä, joita ei joka kaupan hyllyillä ole.
Bensa-ja petroolikeittimet sitten taas erikseen, jotka ovat kalliimpia ja monimutkaisempia esilämmityksineen ja siksi eivät mielestäni sovellu 6 kk:n varusmiehelle.
Butaani + Isobutaani seoksia löytyy kaupasta.
 
Tossuhommissa trangia on ok. Silloin nuorena meillä oli keitin/partio ja sen avulla ruokittiin itsemme +220/330vrk, kun tuli seikkailtua "vähän" siellä metsässäkin. Kertaakaan keitin ei pettänyt. Positiivisia puolia trangiassa ovat yksinkertaisuus, helppokäyttöisyys ja varmatoimisuus. Ei ole mikään ihme, että nämä ovat sitä taistelijoiden perustavaraa.

Ajoneuvoissa ja aggregaattien vaikutusalueella voisi mielestäni käyttää myös noita mainion näköisiä sähkökeittimiä. Trangiat toimivat niissäkin olosuhteissa hyvinä varakeittiminä.

P.S. Ketjun hiljattainen jutustelu on offtopiccia, mutta ajoneuvotaistelijakin toimii paremmin kun vesi- ja ruokahuolto pelaa ja suolen saa tyhjäksi. Misunkin varustelussa voi olla hyvä ajatella taistelijan kestävyyttä itse sotavälineen ohella.
 
[QUOTE="Benelli, post: 438678,


Butaani + Isobutaani seoksia löytyy kaupasta.[/QUOTE]


Rajajääkäri:
Höyrystymislämpötilat: Butaani -1 Celsiusta, Isobutaani -10 Celsiusta ja Propaani -43 Celsiusta.
Eli butaani ja isobutaani alle -10 pakkasasteissa KABUT. Propaani pelaa vielä -43 pakkasessa.
 
Primus ja jetboil ovat myös ongelmallisia pakkasella, jos kaasuna on tavan butaani, eli ei onnistu, ellei kaasupatruunaa esilämmitetä ensin jollain tavalla. Pakkaselle on sitten olemassa (kallista)propaanisäiliöitä, joita ei joka kaupan hyllyillä ole.
Bensa-ja petroolikeittimet sitten taas erikseen, jotka ovat kalliimpia ja monimutkaisempia esilämmityksineen ja siksi eivät mielestäni sovellu 6 kk:n varusmiehelle.

Patruunan esilämmitys hoituu esim. vaatteiden alla, samalla tavalla kuin normaali juomavesipullo pidetään sulana. Ei minulle ainakaan ole esim. jetboilin "4 season" kaasun kanssa tullut ikinä ongelmia ko. järjestelyn kanssa. kaasun toimivuus tietty laskee pakkasessa huolimatta kaasuseoksesta (ja normikaasut lakkaavat toimimasta), mutta kaasulla lämmität 5dl vettä parissa minuutissa, kun tragedialla odottelet kevään aurinkoa lämmittämään sen veden. ja onhan kaasukeitin lisäksi paljon kompaktimpi kuin tragedia.
 
Patruunan esilämmitys hoituu esim. vaatteiden alla, samalla tavalla kuin normaali juomavesipullo pidetään sulana. Ei minulle ainakaan ole esim. jetboilin "4 season" kaasun kanssa tullut ikinä ongelmia ko. järjestelyn kanssa. kaasun toimivuus tietty laskee pakkasessa huolimatta kaasuseoksesta (ja normikaasut lakkaavat toimimasta), mutta kaasulla lämmität 5dl vettä parissa minuutissa, kun tragedialla odottelet kevään aurinkoa lämmittämään sen veden. ja onhan kaasukeitin lisäksi paljon kompaktimpi kuin tragedia.


Tottahan tuokin.
 
Rajajääkäri:
Höyrystymislämpötilat: Butaani -1 Celsiusta, Isobutaani -10 Celsiusta ja Propaani -43 Celsiusta.
Eli butaani ja isobutaani alle -10 pakkasasteissa KABUT. Propaani pelaa vielä -43 pakkasessa.
Myönnetään että joskus on tarvinnut ravistaa ja laittaa pullo polttimen yläpuolelle niin että aine valuu ja antaa palaa vähän aikaa ennen keittoasentoon laittamista.
 
@Benelli

Kaikkeahan löytyy kaupasta...eri asia sitten onko jakotavarana.

Se termosmainen vedenkeitin on pienin murhe ikänä panssaroitujen joukkojen liikkumiselle ja touhuille. Panssariajoneuvo on aina maali...ja siellä ei tosiaankaan asustella aina.
 
Ruotsalaisilla oli/on? hyvä keitin, pomminvarma huollettuna, nimittäin Optimus 111, jollainen löytyy minunkin keitin kokoelmasta. Toimii bensalla ja petroolilla. Ainoa heikkous on paino, joka tuolle pienelle paketille on muistaakseni 1,6 kiloa. Siihen pitää tietysti olla vielä keittoastia, joka Trangiassa jo on paketissa.
Noitahan sai pilkkahintaan, kun Ruotsin armeija riisui itsensä aseista takavuosina.
 
@Benelli

Kaikkeahan löytyy kaupasta...eri asia sitten onko jakotavarana.

Se termosmainen vedenkeitin on pienin murhe ikänä panssaroitujen joukkojen liikkumiselle ja touhuille. Panssariajoneuvo on aina maali...ja siellä ei tosiaankaan asustella aina.
Niin ja ongelma voitaisiin välttää sopimalla että yksi käy valmistamassa ruuan/juomat ja tuo sitten muille.
 
Niin ja ongelma voitaisiin välttää sopimalla että yksi käy valmistamassa ruuan/juomat ja tuo sitten muille.

Mihin moinen vempele onkin tarkoitettu.

Lämppärinäkyvyys vaikka Pasiin on ehken 1% lisäys, ja 100% lisäys tuollaisen yksikön mukavuuteen.

Esikuntateltassa oleva kaffepannu on kymmenkertainen.
 
Ruotsalaisilla oli/on? hyvä keitin, pomminvarma huollettuna, nimittäin Optimus 111, jollainen löytyy minunkin keitin kokoelmasta. Toimii bensalla ja petroolilla. Ainoa heikkous on paino, joka tuolle pienelle paketille on muistaakseni 1,6 kiloa. Siihen pitää tietysti olla vielä keittoastia, joka Trangiassa jo on paketissa.
Noitahan sai pilkkahintaan, kun Ruotsin armeija riisui itsensä aseista takavuosina.
.

Niin, tai sitten edelleen esim. jetboilin tai primuksen minikeittimet, joissa on pannu mukana, painoa patruunoineen arvioilta 600-800g, hinta lienee samaa luokkaa. mutta tämä keskusteluhan kuuluu misuun, eikö vain? :D
 
Vaikka ei sinänsä kuulu (eli klasinen OT) topikkiin, niin muonapakkausten lämpöpakkaukset ja trangia kyllä kyykkäävät hieman kovalla pakkasella.

Jos nyt olisin jonkin porukan johtajana, niin sanoisin kuin Tali-Ihantala-elokuvassa: "Tappelevat paremmin täydellä vattalla". Siinä nimittäin on eroa syödessä kuumaa ruokaa kuin haaleata, kun sää on "kylmä kuin ryssän helvetissä". :)
 
Niin, jos siis on agitaattorilla niin kyllä sitten. Vaan jos on sen sotavehkeen akusta muuntimella, niin sitten ei. Ei mun aikaan 85/86 tommosia herkkuja vielä ollut. Ja mun loppusodassakin taas oli seinäsähköä aina tarjolla. :)
 
Itse kysyin tuota yhdeltä skapparilta joskus ja vastaus oli jotakuinkin:
1. Trangiat on olemassa. 2. Ajoneuvot ovat jo tarpeeksi ilmeisiä maaleja ilman että ylimääräinen porukka pyörii niiden luona kahvia juomassa eivätkä anna kunnolla suojaa ilmaiskuilta ja TST-hekoilta.

Toisaalta onhan meillä ajoneuvoja joista EI yleensä jalkauteta miehistöä. Lepardit, Marksmann, Rg 32, Crotale, NASAMS ajoneuvot, komentovaunut, pioneerivaunut, raivausvaunut, siltavaunut, Rasit, suojelutiedusteluvaunut, AMOS, Krh-tekat, ambulanssivaunut ja pasit, jne.


Butaani + Isobutaani seoksia löytyy kaupasta.

Samassa operaatiossa mistä minun kertomus yllä on. Kyllä me kokattiin nasun, pasin sisällä trangialla vaikka se oli vitun kiellettyä. Ei olisi tätä tarvinnut tehdä, jos vaunuissa olisi vedenlämmitin.
Vedenlämmitin on ilmeisesti saatanallisen kallista tekniikkaa ja erittäin vaikea asentaa liikkuvaan vehkeeseen. Reservinarmeijan on näistä turha haaveillla. Jos ei muuten, niin vainuista loppuu sähköntuotto teho, ei saada ipadia ladattua.

Ja eniten ihmettelen joidenkin kummastelua ja ihmettelyä miksi vaunussa pitää/pitäisi olla vessa. Tekisi jotakin mieli sanoa,mutta en kahden kaljan simoos sano. Sen verran voin uutena asiana näille kertoa. Tytötkin piereskelee ja niiden pyllystä tulee samanlaista kakkaa kuin pojilta.

Siinä kyllä olette oikeassa, että 5-20l lämmin vesitankki lämpösäteilee ihan vitusti. Varmasti ykkös maalia taistehekoille. Siinä ei paljon @baikalin jakamat m-62.set auta, vaikka ne päällä olet käytännössä näkymätön. Vedenkeitin paljasti.:)

Huokaus.
 
Samassa operaatiossa mistä minun kertomus yllä on. Kyllä me kokattiin nasun, pasin sisällä trangialla vaikka se oli vitun kiellettyä. Ei olisi tätä tarvinnut tehdä, jos vaunuissa olisi vedenlämmitin.
Vedenlämmitin on ilmeisesti saatanallisen kallista tekniikkaa ja erittäin vaikea asentaa liikkuvaan vehkeeseen. Reservinarmeijan on näistä turha haaveillla. Jos ei muuten, niin vainuista loppuu sähköntuotto teho, ei saada ipadia ladattua.

Ja eniten ihmettelen joidenkin kummastelua ja ihmettelyä miksi vaunussa pitää/pitäisi olla vessa. Tekisi jotakin mieli sanoa,mutta en kahden kaljan simoos sano. Sen verran voin uutena asiana näille kertoa. Tytötkin piereskelee ja niiden pyllystä tulee samanlaista kakkaa kuin pojilta.

Siinä kyllä olette oikeassa, että 5-20l lämmin vesitankki lämpösäteilee ihan vitusti. Varmasti ykkös maalia taistehekoille. Siinä ei paljon @baikalin jakamat m-62.set auta, vaikka ne päällä olet käytännössä näkymätön. Vedenkeitin paljasti.:)

Huokaus.
Tykkäys, kun muutaman skottilaisen jälkeen tiedän tarkkaan @Torni :n fiilikset tätä kirjoittaessaan...Kävivätkö tytötkin CV:n kenttävessassa?
 
Samassa operaatiossa mistä minun kertomus yllä on. Kyllä me kokattiin nasun, pasin sisällä trangialla vaikka se oli vitun kiellettyä. Ei olisi tätä tarvinnut tehdä, jos vaunuissa olisi vedenlämmitin.
Vedenlämmitin on ilmeisesti saatanallisen kallista tekniikkaa ja erittäin vaikea asentaa liikkuvaan vehkeeseen. Reservinarmeijan on näistä turha haaveillla. Jos ei muuten, niin vainuista loppuu sähköntuotto teho, ei saada ipadia ladattua.

Ja eniten ihmettelen joidenkin kummastelua ja ihmettelyä miksi vaunussa pitää/pitäisi olla vessa. Tekisi jotakin mieli sanoa,mutta en kahden kaljan simoos sano. Sen verran voin uutena asiana näille kertoa. Tytötkin piereskelee ja niiden pyllystä tulee samanlaista kakkaa kuin pojilta.

Siinä kyllä olette oikeassa, että 5-20l lämmin vesitankki lämpösäteilee ihan vitusti. Varmasti ykkös maalia taistehekoille. Siinä ei paljon @baikalin jakamat m-62.set auta, vaikka ne päällä olet käytännössä näkymätön. Vedenkeitin paljasti.:)

Huokaus.

Jösses sentään.

10 trangiaa ei tietty tee mitään lämpöjälkeä.

"Säteilee ihan vitusti"...nuohan on käytännössä termoksia...ja käytetään ainoastaan ajoneuvon koneen ollessa käynnissä.

VMP...muuta en sano.
 
Jösses sentään.

10 trangiaa ei tietty tee mitään lämpöjälkeä.

"Säteilee ihan vitusti"...nuohan on käytännössä termoksia...ja käytetään ainoastaan ajoneuvon koneen ollessa käynnissä.

VMP...muuta en sano.
Taisi @Torni lla olla alla muutama liudentava ja minä olin aistivani kirjoituksessa kevyen sarkasmin eli ilmeisesti pitäisi lukea, ettei todellakaan säteile...
 
@Hanski. Cv.stä en tiedä mitään. Pari kertaa paraateissa nähnyt ja kuvista ihastellut. Sotaasan näköönen vehje.
Tuolla tytötkin kakkaa esimerkillä halusin vain ravistella. Itse olen just sitä ikäpolvea, kun just samaan aikaan tuli naiset armeijaan. Olen ehdoton tasa-arvon kannattaja tai en ole kannattaja, minulle se on ollut aina itsestään selvyys mitä ei ole edes tarvinnut erikseen miettiä.
Mutta me ollaan vähän erilaisia ja hyvä niin. Saan varmaan vuoden sovinisti palkinnon, mutta kerron konkreettisen esimerkin. Itse palvelin varusmiehenä sodankylässä. Tammikuu -35 pakkasta ja tulee kusihätä. Miehenä kävelet vähän sivunmalle, aukaiset pakkaspuvun, sarkapuvun, m-62, helly-hanseenin, pitkänkerraston, aluhousut ja pippeli löytyy. Lörottelet hädän pois. Samassa ringissä nainen, olisko yhtä helppoa käydä kusella?

Kaukaa haettu esimerkki. Ihan viime syksyltä. Olin pari viikkoa koillismaalla lintujahdissa syksyllä ja samalla reissulla olin linnunhaukkukokeissa tuomarina useamman kerran. Yhdessä kokeessa sitten sattui olemaan koiranohjaaja nuori sirkiä nainen. Koe-erä kestää 4h. Jouduttiin jättämään auto keskelle hakkuu aukkoa ja kävelemään vielä 1,5km kansallispuistoon missä maasto oli. Tultiin erän jälkeen takaisin autolle. Likka sanoi, että hän taitaa etsiä lähimmän puun ja käydä pissalla, ennen kuin lähdetään koepaikalle. Vilkaisin ympärille ja 300m sisällä ei ollut ainuttakaan yli puolen metrin korkuista puuta. Ehdotin että, jos minä kyykyn auton taakse täyttämään koepöytäkirjaa, ei tarvi kauaksi mennä. :) Näin tehtiin ja toimitus kesti alle pari minuuttia. Oli niin nopia, että en edes vilkuilua ehtinyt miettimään. :)

Mutta nyt alkaa olla, niin vahvaa offtopikkia. Ettei enää modejen hermoja kokeilla.


Ps. Misu on minun mielestä näppärän kuuloinen/näköinen vehje. Tietysti vähän pitkä nokka, vaikea parkkeerata kaupungilla ylämäkeen ruuhka aikana. ;)
 
Back
Top