Protolab PMPV 6x6 miehistönkuljetusajoneuvo (Misu)

Aikanaan Rautaruukki teki Ramoria, mutta ruotsalaisten annettiin pilata sekin lysti.

Noin materiaalitekniikan kannalta kulutus-ja panssariteräksillä on hyvin vähäisiä eroja. Lähinnä panssariteräkset on speksattu. Tästä seuraa myös, että niillä on paljon tiukempi toleranssialue, kuin kulutusteräksillä. Kovuudet ovat rinnakkaisia, mutta panssariteräslaaduilla on yleenä hieman suurempi iskusitkeys.
 
Tästä ei ole kuulunut nyt vuoteen mitään uutta. Viimeksi vuoden 2016 lopulla Misu oli julkisuudessa ja sitä ennen noin vuosi aiemmin, mutta nyt on ollut hiljaista vuoden verran. Onko koko homma kuollut ja kuopattu? Ainakin valmistajan sivuilla oleva (mielestäni uusi) kuva antaa ymmärtää, että jotain talvitestejä on tehty...

http://www.protolab.fi

1512891158500.png
 
Tästä ei ole kuulunut nyt vuoteen mitään uutta. Viimeksi vuoden 2016 lopulla Misu oli julkisuudessa ja sitä ennen noin vuosi aiemmin, mutta nyt on ollut hiljaista vuoden verran. Onko koko homma kuollut ja kuopattu? Ainakin valmistajan sivuilla oleva (mielestäni uusi) kuva antaa ymmärtää, että jotain talvitestejä on tehty...

http://www.protolab.fi

Katso liite: 18078

Ei, ei ole kuopattu.
 
Kuten @CV9030FIN on todennut, liian myöhään liikkeellä. Vastaavia on ollut viimeiset 10v. myynnissä ulkomailla.
 
Kuten @CV9030FIN on todennut, liian myöhään liikkeellä. Vastaavia on ollut viimeiset 10v. myynnissä ulkomailla.[/Q

Keukeukeu... No ei niitä sitten enää kukaan tarvi jos on jo kymmenen vuotta ollut myynnissä:cool: Sama paskamainen tilannehan tuli vastaan tykeillä, tankeilla, rynnäkkövaunuilla ja hävittäjillä. Ei se kauppa vaan enää käynyt kun laitteen keksimisestä kului kymmenen vuotta... Eiku mites se nyt menikään:sneaky:
 
Washington ANTAA yli 10 000 MRAPia pois. Voi olla aika temppu myydä noita vähään aikaan mihinkään...

“We’ve notified our friends and allies that we have MRAPs available and if they want them they can have them,” said Alan Estevez, deputy undersecretary of defense for acquisitions, technology and logistics, told the Journal.
https://www.google.fi/amp/amp.washi...on-giving-away-13k-mraps-free-allies-local-l/
 
Washington ANTAA yli 10 000 MRAPia pois. Voi olla aika temppu myydä noita vähään aikaan mihinkään...

“We’ve notified our friends and allies that we have MRAPs available and if they want them they can have them,” said Alan Estevez, deputy undersecretary of defense for acquisitions, technology and logistics, told the Journal.
https://www.google.fi/amp/amp.washi...on-giving-away-13k-mraps-free-allies-local-l/
nyt kannattaisi PV.n porukoiden olla "käsi ojossa" washingtonin suuntaan. Käyttökelpoisia ja kerralla halpoja.
 
Alea-hintaan niin rupes kauppa käymään muuallakin kun Suomessa.
Kuka ostaa ja mihin suorituskykyvajeeseen? Ikävä kyllä maailmalla ei liiku juuri muiden maiden kun suomen kauppamiehiä joilla on Sulo Vilenin asenne kauppoihin.

Saksalla ja Italialla on omaa MRAP tuotantoa - ei tarvitse MiSua kun ei se tuo mitään uutta. Saksalaisperäistä kalustoa käytävät BENELUX - maat ja Italialaista kalustoa Espanja ja Portugali.
Jenkeillä ja Briteillä on läjäkaupalla A-maahan ja Irakiin ostettuja UOR MRAP:ja joista pikemminkin pyrkii eroon hankkii lisää. Näitä onkin myyty vähän käytettynä romuraudan hintaan mm. lähi-itään. Suurta tarvetta ei ole siis sielläkään, vaikka muutaman jonnekin Qatariin voisi myydä jollei Eduskunta kieltäisi.
Ranska on juuri uusinut pyöräajoneuvoperheensä ja päätetyt hankinnat jatkuu ainakin 2025 asti
Puolalla, Slovenialla ja muutamalla muulla itä-euroopan on panostus AMV:ssä eikä varaa mihinkään muuhun - eikä voi poliittisesti ostaa ihan heti mitään mitä ei valmisteta kotimaassa.
Ruotsi ehkä, mutta mihin tarpeeseen koska osti juuri AMV:t ja päivitti XA-200:t? Norja - ehkä, mutta he luottavat enemmän teloihin.

Eli minne myyt noita?
 
Viimeksi muokattu:
nyt kannattaisi PV.n porukoiden olla "käsi ojossa" washingtonin suuntaan. Käyttökelpoisia ja kerralla halpoja.
Olen täysin samaa mieltä. Ongelmaksi voi tulla poliittinen tarve kotimaisen teollisuuden tukemiseen taas kerran. Itse pahaa pelkään että näin käy. Rahoitusta tuohon ei ole varattu, joten kaikki raha mitä noihin laitetaan on jostain muusta maavoimien hankkeesta pois. Tarve sirpalesuojatulle ajoneuvokalustolle on, sitä ei kukaan kiistä. Toisaalta ongelma on myös ulkoistetun huollon ja varastoinnin kustannukset jos korvaamme nykyistä ottoajoneuvokalustoa isolla kädellä intin vihreällä. Tähänkään ei ole budjetissa varaa.
 
Olen täysin samaa mieltä. Ongelmaksi voi tulla poliittinen tarve kotimaisen teollisuuden tukemiseen taas kerran. Itse pahaa pelkään että näin käy. Rahoitusta tuohon ei ole varattu, joten kaikki raha mitä noihin laitetaan on jostain muusta maavoimien hankkeesta pois. Tarve sirpalesuojatulle ajoneuvokalystolle on, sitä ei kukaan kiistä.

Vaikka nuo olisikin hieman vähemmän kenttäkelpoista kamaa, niin ihan ekana tulee mieleen ilmavoimien suojajoukot, joita ei varmaankaan haittaisi, jos maastoon ei pääse niin paljoa, kunhan on sirpalesuojaus. Ja ilmavoimiinkin liittyen, niin kaikenlaisia systeemialustoja ja viestiajoneuvoja tarvitaan jatkuvasti ja kaikkialla, ja sirpalesuojauksen pitäisi noissa olla itsestäänselvyys sen hinnasta huolimatta.

Ja kun asiaa ajattelee, niin miksi ei pitää varastossa vaikka puoltatusinaa sirpalesuojattua ajoneuvoa vaikka ihan VIP tai lehdistö takseina? Sodan alussa kerrotaan, että PV:llä on noita ajoneuvoja pari tarjolla ja kuskilla miehitettynä ja niitä tarjotaan käyttöön. Kuljetuskapasiteetti on X toimittajaa ja mukana kulkee kuskin lisäksi yksi paikallinen toimittaja, tulkki ja jonkinlainen tiedotusupseeri (tai miksi sitä nyt kutsuttaisiinkaan). Ehdotuksia otetaan vastaan, että missä lähdetään käymään.
 
Otetaan meille jos ilman saa, voi käyttää vaikka betoniporsaina. Suurin osa on 4x4 eli ei mitenkään verrattavissa Misuun, eikä jenkit noita tarpeen päättymisen vuoksi myy pois, tilalle tulee uutta kalustoa isolla rahalla. Loppuun käytetty romu on romu Amerikassakin. Sinällään CV:n kommentti on asiaa ja vaikea noita perusteluita on vääräksi väittää. Kääntöpuoli on kotimaisen valmistuksen arvo tilanteen kiristyessä ja kyllä vientituotteita tarvitaan, että on varaa maksaa palkat tornin miehille jne. Joskus kannattaa maksaa pikkaisen ylimääräistä pelkästään sen vuoksi, että tuotanto on Suomenniemellä. Ja kyllä, ymmärrän oikein hyvin, että osia tuotantoon tarvitaan tuontina.
 
Back
Top