Protolab PMPV 6x6 miehistönkuljetusajoneuvo (Misu)

Ihana Suomen Sotilas moittii julkaisussaan (mm. Maanpuolustuksen osto-opas) Misua heikkotehoiseksi verrattuna GTP:n ja Patriaan.
Muuten kuulemma ketterä peli ja kääntyy samoilla jäljillä kun on ohjaava taka-akseli. Misussa on Katsan alennusvaihteisto joka parantaa maasto-ominaisuuksia. Patria ei tarvitse kun tehoa piisaa ja vääntöä sekä pieni välitys 1-vaihteessa.

En siis ollut ihan väärässä kun mainitsin Misun olevan hengetön tuolla motilla. 100 hp. lisää ja vääntöä koneeseen niin sitten kulkisi raskaallakin kuormalla kohtuullisesti. PV voipi olla aika tiukkana suorituskyvyn suhteen, vaikka hakeekin säästöjä edullisista, suojatuista ajoneuvoista Pasin korvaajana. Myös tästä oli erimielisyyttä, kun aikanaan esitin Misua Pasin XA-185 korvaajaksi. Nyt näyttää siltä että siitä paikasta kilpailevat Sisu, Patria ja Misu.
 
Tämä tulee olemaan mielenkiintoinen seurattava. Männä vuosina on esim. esitetty, että Sisu Autoa olisi syrjitty hankinnoissa. Joten skismat on jo olemassa valmiiksi. Pettyjiä tulee olemaan vähintään kaksi.
 
Onkohan tuohon misun tehosarakkeeseen kaiktietävässä wikipediassa menny kw ja hv sekaisin?, cummins kun ilmoittaa tuon ISBe 6,7l. Moottorin 285kw:n, eli pauttiarallaa 360 hv:n tehoiseksi, ja siksi toiseksi, nuista saa varsin vähällä varsin paljon lyöntiä ulos, jos se meinaan siitä kiinni jää, niin uskoisin että siellä protolabin pajalla saattaa joku bittinikkari alkaa vähän syöttökäyriä oikomaan ;)
 
Onkos nuo nyt varmasti sen 6,7 litrasen?, Mie kun en noin pieniä tehoja tuosta padasta ole onnistunnu löytämään, vaan voihan se olla joku "suomen erikoisolosuhteet":D malli, mihin on laitettu pään kokosen holsetin tilalle mandariinin kokonen garretti ;)
 
Wikissä on tietoa joka on tarkoitettu yksinkertaisille asioille, ei millekään muulle. Sieltä saa helppoa tietoa, helppoihin kysymyksiin.

Misussa ei ole AMV:n tehoja (360 hp) vaan tuo mainittu max.300 hp. Moottoreitahan voi upgreidata tai päinvastoin elektronisella ohjauspiirillä ja ohjelmoinnilla eli siruttamalla. Tehoja voisi periaatteessa siis lisätä kokoa tai muuta lisäämättä, mutta sillä on vaikutuksensa moottorin elinikään ja ajettuihin kilometreihin. Joskus voi olla tärkeämpää ottaa vähemmän polleja irti ja maksimoida kestävyys.
 
Wikissä on tietoa joka on tarkoitettu yksinkertaisille asioille, ei millekään muulle. Sieltä saa helppoa tietoa, helppoihin kysymyksiin.
Sano mieluummin WP. Wiki oli uskomattoman hieno projekti. Lopputuloksena oli tuhansia intranettejä ja myös kansalle näkyviä projekteja kuten Wikipedia. Yksi monista. Älä leimaa koko wiki-universumia pelkällä (?) tietosanakirjalla.

Sivumennen sanoen oli hassua että se Assange leimasi saittinsa wikimäiseksi. Ideahan on ihan päinvastainen. Read only, no collaboration. Tuon valheellisuuden takia löisin sitä pesismailalla jos se tänne eksyisi.
 
Ihana Suomen Sotilas moittii julkaisussaan (mm. Maanpuolustuksen osto-opas) Misua heikkotehoiseksi verrattuna GTP:n ja Patriaan.
Muuten kuulemma ketterä peli ja kääntyy samoilla jäljillä kun on ohjaava taka-akseli. Misussa on Katsan alennusvaihteisto joka parantaa maasto-ominaisuuksia. Patria ei tarvitse kun tehoa piisaa ja vääntöä sekä pieni välitys 1-vaihteessa.

En siis ollut ihan väärässä kun mainitsin Misun olevan hengetön tuolla motilla. 100 hp. lisää ja vääntöä koneeseen niin sitten kulkisi raskaallakin kuormalla kohtuullisesti. PV voipi olla aika tiukkana suorituskyvyn suhteen, vaikka hakeekin säästöjä edullisista, suojatuista ajoneuvoista Pasin korvaajana. Myös tästä oli erimielisyyttä, kun aikanaan esitin Misua Pasin XA-185 korvaajaksi. Nyt näyttää siltä että siitä paikasta kilpailevat Sisu, Patria ja Misu.
Satuin taannoin olemaan tilaisuudessa jossa Protolabin edustaja kertoi Misun kehityksestä. Hän kertoi, että ostaja saa valita voimalinjaksi ihan sellaisen kuin haluaa. Epäilemättä ostaja voi vaikuttaa muihinkin ratkaisuihin. Näin lienee myös Sisun ja Patrian vaihtoehdoissa.

Markku Alenkin on sitä mieltä, että tehoa pitäisi olla enemmän:
 
Satuin taannoin olemaan tilaisuudessa jossa Protolabin edustaja kertoi Misun kehityksestä. Hän kertoi, että ostaja saa valita voimalinjaksi ihan sellaisen kuin haluaa. Epäilemättä ostaja voi vaikuttaa muihinkin ratkaisuihin. Näin lienee myös Sisun ja Patrian vaihtoehdoissa.

Markku Alenkin on sitä mieltä, että tehoa pitäisi olla enemmän:
Meinasin jo Markkua ja tuota ohjelmaa siteerata mutta Markulle ei riitä mikään teho koskaan.....:)
 
Ponttoonit kannattaa rakentaa sillaksi, tai lautaksi.
Sama ongelma kuin muillakin silloilla. Kiinteä maali ja muodostaa pullonkaulan.
Uivat rekat on tuhottava yksi kerrallaan ja hajautettu toiminta vaatii hajautettua huoltoa.
 
Onkohan tuolle vielä keksitty hyvää lempinimeä?

Ehdotan "Pimppivaunua"!
 
Hieman erikoinen paikka uintitesteille. Aika ammattimaista jos toi valikoitunut jonkun työntekijän kesämökkipaikan mukaan :D
 
Hieman erikoinen paikka uintitesteille. Aika ammattimaista jos toi valikoitunut jonkun työntekijän kesämökkipaikan mukaan :D
Järvi kuin järvi, mitä väliä sillä on? Turha tuosta on tehdä sirkusta ja mennä valmisteltuihin paikkoihin kun ei niitä muutenkaan käytetä.
 
Back
Top