Puolustusministeri harkitsisi sodan ajan joukkojen vahvuuden osittaista palautusta

JR49

Respected Leader
Päädyin tekemään oman ketjun, koska Jussi Niinistön puheessa käsitellään niin monta foorumilla käsiteltyä aihetta.
http://www.defmin.fi/ajankohtaista/...luento_paasikivi-seurassa_13.9.2016.7958.news

Pari nostoa:
Sodan ajan joukkojen osalta tilanne on toinen. Säästöhuumassa puolustusvoimien sodan ajan vahvuutta leikattiin enemmän kuin olisi ollut järkevää. Tämä virhe on syytä korjata mahdollisimman nopeasti. Muuttuneessa tilanteessa joudumme vakavasti harkitsemaan sodan ajan vahvuuden osittaista palauttamista.

Nyt laadittavassa puolustusselonteossa on tarkoitus tehdä tarvittavat linjaukset niin materiaali- kuin toimintamenobudjetoinninkin osalta. Vain näin toimimalla voimme antaa puolustusvoimille riittävät perusteet puolustuskyvyn pitkäjänteiselle kehittämiselle.

Eli kunnon avaus puolustusministerilta: lisää SA-vahvuutta ja lisää rahaa mm. toimintamenoihin.
Muutenkin hyvä puhe, joka nostattanee keskustelua.
 
Se onko miesmäärää tarvetta nostaa, jos niille lisämiehille ei saada kunnollista varustusta on kyllä keskustelun paikka. Jos rahaa saadaan lisää, niin että on varaa varustaa ja kouluttaa nuo joukot kunnolla, niin mikäs siinä.
Juurikin näin. Kyllähän etenkin maavoimille soisi mielellään reilusti vahvuutta ja modernia kalustoa, meri- ja ilmavoimilla kalustoa onkin jo "putkessa" suunnitteilla. Harva kahakka jos mikään on ratkennut ilman maavoimien käyttöä joten ainakin itse näkisin lisärahaa ja miestä sillä sektorilla. Pakko todeta että Jussi Niinistö hoitaa ministerinpestiään mielestäni mallikkaasti, vaikka kumpikin edeltäjäkin olivat ihan miehiä paikallaan minun kirjoissani.
 
Nykyisille kunnon vehkeet ja riittävä harjoittelun erityisesti kertausharjoittelun taso. Kyllä se siitä. En tiedä onko puolustusministeri ihan terve kun tuollaisia juttelee, vai onko äänien kerääminen alkanut? Kyllähän isompi sa-vahvuus toki kelpaisi mieluusti, mutta kun se ei vaan ole realistista, enkä pidä ilmaa täynnä olevien paperijoukkojen perustamista tarkoituksenmukaisena toimintana.
 
Parempi 2000 ukkoa valmiina minne tahansa 24 tunnissa, kuin 100000 lisää reservissä.
 
Jos lähtee ajatusleikkiin mukaan?

Paikallisjoukkoihin 30 000 taistelijaa lisää, niin hintalappu on jotain 4000 -5000€/taistelija

Eli 150 miljoona euroa?

Edit.

Olisiko oikeasti suurta merkitystä, jos varustaisimme alueellisiin joukkoihin esim 9000 taistelijaa lisää
 
Viimeksi muokattu:
Minusta kyse on viestistä, siitä samasta mikä lähti Itään reserviläiskirjeen muodossa. Jo se toisi asiaan terävyyttä, jos tässä yhteydessä kerrottaisiin selvemmin, että kirjeessa olleen Reservissä-sanan kohdalla olisi oikeammin pitänyt olla Sodan ajan Koulutuskeskus. Ja että taistelukoulutusyksiköt alkavat heti ensilinjan joukkojen mentyä läpi jauhaa sijoittamattomia täydennykseksi rintamajoukoille. Onhan merkintä KoulKesk nyt paljon rätväkämpi kuin sijoittamaton.

Ja varustuksesta puheen olleen, kunnollinen varustus, vai tehtävän mukainen varustus? Puhutaanko nyt kovan panssarikärjen vastaanottajista, vai vartiokomppaniatasosta? Venäläisten kiinteistöomistukset sitovat selustaan joukkoja. Löytyykö nykyisestä SA-vahvuudesta tarpeeksi porukkaa tämän uhan hanskaamiseen, vai ovatko ne silloin pois uhanalaisimmasta suunnasta? Pitäisikö perustaa ei niin hathat-joukkoja, joilla kammata niitä läpi?
Ylipäänsä sota ja varsinkin uusi taistelutapa merkitsevät hirmuista liikennettä lähiselustan tiestölle. Kuka kampaa selustaa puhtaaksi ja turvaa kuljetukset ja materiaalivarastot?

Tietysti kertausharjoitusten lisääminen olisi se paras juttu, se on selvä. Mutta kun Venäjä meluaa voittamattomilla Armatoilla, niin miksipä emme lähtisi samaan leikkiin? Kyse on mielikuvista. Kuinka moni suuresta yleisöstä tietää, että niille 100.000 lisämiehelle on vain kinkkirynkky, reserviläisen itsensä ylijäämäkaupasta ostama M62-maastopuku ja narutetsari... Ja minähän olen niilläkin valmis lähtöön.
 
Tietysti kertausharjoitusten lisääminen olisi se paras juttu, se on selvä. Mutta kun Venäjä meluaa voittamattomilla Armatoilla, niin miksipä emme lähtisi samaan leikkiin? Kyse on mielikuvista. Kuinka moni suuresta yleisöstä tietää, että niille 100.000 lisämiehelle on vain kinkkirynkky, reserviläisen itsensä ylijäämäkaupasta ostama M62-maastopuku ja narutetsari... Ja minähän olen niilläkin valmis lähtöön.

Pian sitä varustusta täydennetään naapurin kylmäkallelta otetuilla.
 
Tässä kannattaa myös muistaa, että yleinen liikekannallepano antaa PV:lle enemmän oikeuksia, kuten mm. mahdollisuuden määrätä varareserviä tai reservin 50 vuotta täyttäneitä palvelukseen ja määrätä C-paperit saaneet uudelleentarkistukseen.
Aika pieniä juttujahan nämä kyllä ovat, uusi valmiuslaki poisti monesta ennen yleistä liikekannallepanoa vaatineesta asiasta vaatimuksen yleisestä liikekannallepanosta, eli vain osittainen LKP riittää moneen nykyään.

En tiedä onko puolustusministeri ihan terve kun tuollaisia juttelee, vai onko äänien kerääminen alkanut? Kyllähän isompi sa-vahvuus toki kelpaisi mieluusti, mutta kun se ei vaan ole realistista, enkä pidä ilmaa täynnä olevien paperijoukkojen perustamista tarkoituksenmukaisena toimintana.
Eräät tuntemani ammattiupseerit olivat ehdottomasti sitä mieltä, että sodan pitkittyessä joukkoja perustettaisiin enemmän, kuin tuo 230 000 kullakin hetkellä.
 
Minusta kyse on viestistä, siitä samasta mikä lähti Itään reserviläiskirjeen muodossa. Jo se toisi asiaan terävyyttä, jos tässä yhteydessä kerrottaisiin selvemmin, että kirjeessa olleen Reservissä-sanan kohdalla olisi oikeammin pitänyt olla Sodan ajan Koulutuskeskus. Ja että taistelukoulutusyksiköt alkavat heti ensilinjan joukkojen mentyä läpi jauhaa sijoittamattomia täydennykseksi rintamajoukoille. Onhan merkintä KoulKesk nyt paljon rätväkämpi kuin sijoittamaton.

Ja varustuksesta puheen olleen, kunnollinen varustus, vai tehtävän mukainen varustus? Puhutaanko nyt kovan panssarikärjen vastaanottajista, vai vartiokomppaniatasosta? Venäläisten kiinteistöomistukset sitovat selustaan joukkoja. Löytyykö nykyisestä SA-vahvuudesta tarpeeksi porukkaa tämän uhan hanskaamiseen, vai ovatko ne silloin pois uhanalaisimmasta suunnasta? Pitäisikö perustaa ei niin hathat-joukkoja, joilla kammata niitä läpi?
Ylipäänsä sota ja varsinkin uusi taistelutapa merkitsevät hirmuista liikennettä lähiselustan tiestölle. Kuka kampaa selustaa puhtaaksi ja turvaa kuljetukset ja materiaalivarastot?

Tietysti kertausharjoitusten lisääminen olisi se paras juttu, se on selvä. Mutta kun Venäjä meluaa voittamattomilla Armatoilla, niin miksipä emme lähtisi samaan leikkiin? Kyse on mielikuvista. Kuinka moni suuresta yleisöstä tietää, että niille 100.000 lisämiehelle on vain kinkkirynkky, reserviläisen itsensä ylijäämäkaupasta ostama M62-maastopuku ja narutetsari... Ja minähän olen niilläkin valmis lähtöön.

Olisi mahtavaa jos olisi varaa kuntsua toukokuussa 2017 kertaamaan 5 päiväksi koko SA-vahvuus plus varalisä.


Olisi kova osoitus ulos tahdosta ja halusta
 
Olisi mahtavaa jos olisi varaa kuntsua toukokuussa 2017 kertaamaan 5 päiväksi koko SA-vahvuus plus varalisä..
Siinäpä olisi voimannäyttö. Vähän niin kuin Krimin suunnalla nyt.
Venäläisten vastaavalla foorumilla pähkäiltäisiin kovasti, että aikooko se finskipoika työntyä Kannakselle vai tekeekö suoraan maihinnousun Pietariin.
:D
No oikeasti, joku syvän reservin herätyskertaus isolla populaatiolla olisi kyllä mannaa.
 
Kiinarynkkyjen kyttääminen oli vielä pieni juttu, mutta nyt rupeaa kyllä ote lipeemään ja pahasti. Kiinarynkyt, miinat ja nyt SA-vahvuuden nostaminen :facepalm:
 
Eiköhän se puolustusministeri kohdakkoin taustoita ajatustaan tarkemmin jossain blogissaan tms.
Kumma kun moni media on uutisoinut tuon puheen sisällöt, mutta kukaan ei ole viitsinyt kysyä, että miten paljon ja kuinka.
 
Sodanajan joukkojen määrän nostaminen tarkoittaa väistämättä myös joukkojen ikärakenteen muuttumista vanhempaan suuntaan. Tämä voi tietysti onnistua helpoiten (ja ehkä halvemmin) laajentamalla paikallisjoukkojen organisaatiota.
 
Sodanajan joukkojen määrän nostaminen tarkoittaa väistämättä myös joukkojen ikärakenteen muuttumista vanhempaan suuntaan. Tämä voi tietysti onnistua helpoiten (ja ehkä halvemmin) laajentamalla paikallisjoukkojen organisaatiota.

Joissain kaavailuissahan niiden piti olla jopa 90 000 taistelijan vahvuisia
 
Sodanajan joukkojen määrän nostaminen tarkoittaa väistämättä myös joukkojen ikärakenteen muuttumista vanhempaan suuntaan. Tämä voi tietysti onnistua helpoiten (ja ehkä halvemmin) laajentamalla paikallisjoukkojen organisaatiota.
Juuri näin. Laitetaan meitä iäkkäämpiä seisontahommiin ja muuhun sellaiseen mistä voi vapauttaa nuorempia toimintahommiin.
Aseitakaan ei tartte hankkia niille, jotka voi tulla omiensa kanssa. Ukkoa passiin ja tehtävä selväksi. Nimenomaan paikallisorganisaatioita muokkaamalla saadaan miestä nopeasti paikalle.
Tässä kehityksessä ei oteta keneltään mitään pois vaan pikemminkin tuodaan nopeasti lisää. More is more.
 
Sodanajan joukkojen määrän nostaminen tarkoittaa väistämättä myös joukkojen ikärakenteen muuttumista vanhempaan suuntaan. Tämä voi tietysti onnistua helpoiten (ja ehkä halvemmin) laajentamalla paikallisjoukkojen organisaatiota.
Varmaankin näin. Itsekin näen paikallisjoukoille työsarkaa.
Oma kapea kokemukseni reserviläiskirjeen jäljiltä on, että kaksi vähän yli 20-vee nuorukaista oli sijoittamattomia, ja toisaalta tiedän kaksi hieman yli 40-vee miehistön jäsentä (kertasivat tänä syksynä) ja yksi 49-vee sijoitettu miehistön jäsen. Sattumaa vai läpileikkaus kokonaisjakaumasta?
Jälkimmäisessä tapauksessa ikärakenne ei sitten muuttuisi aivan niin radikaalisti, mikäli nostettaisiin esim. 300.000 mieheen tms.
 
Evakuoinnit, huolto, tukitoimet, valvonta, sivustat.....kyllä näihin upottaa milloin tahansa kymmeniä tuhansia henkilöitä ja reserviläisiä. Jos kenttäarmeija poljetaan nykyisessäkin koossaan peliin se on oloissamme hiivatinmoinen ruletti. Jos hyökkääjä tähtää merkittävien alueiden valtaamisiin se on todella suuri ruletti yhteiskunnalle. Siinä ei ole varaa nojailla lapioon ja kaivaa nenää töinään, kyllä siinä on puskemista kaikille kysta kyllin.

Kevyesti aseistetulle tukisotilaalle voi olla tilausta vaikka kuinka. Raskaasti aseistettuja uusia kokoonpanoja tuskin näemme jatkossakaan, nykyisten saattaminen sotavalmiiksi maksaa jo aivan perhanasti ja niiden hlöstörakennetta tuskin on viisasta lähteä paljon sorklaamaan.

Kyyninen minäni tosin näkee tämän niinistömäisenä ulostulona, joihin olemme jo tottuneet. Hänen erilaiset miina- yms. ulostulot hivelevät reservin mieltä ja nostavat kyynelkarpalot luomiin....se on tarkoituskin.
 
Evakuoinnit, huolto, tukitoimet, valvonta, sivustat.....kyllä näihin upottaa milloin tahansa kymmeniä tuhansia henkilöitä ja reserviläisiä. Jos kenttäarmeija poljetaan nykyisessäkin koossaan peliin se on oloissamme hiivatinmoinen ruletti. Jos hyökkääjä tähtää merkittävien alueiden valtaamisiin se on todella suuri ruletti yhteiskunnalle. Siinä ei ole varaa nojailla lapioon ja kaivaa nenää töinään, kyllä siinä on puskemista kaikille kysta kyllin.

Kevyesti aseistetulle tukisotilaalle voi olla tilausta vaikka kuinka. Raskaasti aseistettuja uusia kokoonpanoja tuskin näemme jatkossakaan, nykyisten saattaminen sotavalmiiksi maksaa jo aivan perhanasti ja niiden hlöstörakennetta tuskin on viisasta lähteä paljon sorklaamaan.

Kyyninen minäni tosin näkee tämän niinistömäisenä ulostulona, joihin olemme jo tottuneet. Hänen erilaiset miina- yms. ulostulot hivelevät reservin mieltä ja nostavat kyynelkarpalot luomiin....se on tarkoituskin.

Mitään estettä vaikkapa paikallisjoukkojen vahvistamiselle ei nytkään ole niin kuin jokainen voi vaikkapa reserviläiskirjeestä päätellä. Julki lausttu miesvahvuus on pelkkää teoriaa ja maksimi taas on käytettävissä olevien asevelvollisten kokonaismäärä. Kevyiden paikallisjoukkojen perustaminen halun tai tarpeen mukaan ei ole mikään ihmetemppu etenkään kun mitään kiihkeää kertausrumbaa niille ei taatusti ole luvassa. Mutta jos halutaan näyttää julkisesti että täältä pesee niin sitten tuo muutos ehkä kannattaa tehdä ihan virallisestikin. Kaikki kuitenkin ymmärtävät että kyseessä on käytännössä väistämättä kevyitä kolmostason joukkoja.
 
Back
Top