Puolustusvoimat hankkii käytettyjä telakuorma-autoja Norjasta

Iso-Mursu

Respected Leader
juhapar kirjoitti:
Iso-Mursu kirjoitti:
SJ kirjoitti:
baikal kirjoitti:
crane kirjoitti:
Siellä on ruvettu seuraamaan meidän palstaa :a-cool:
Jospa tämä meidän pahamaineinen ja lähteiltään tosi huono palsta ei olekaan niin pihalla asioista kuin osa kirjoittajista haluaa esittää?
...joku käyttäjistä ei ole niin pahasti pihalla asioista...

Ei vaineskaan, eiköhän tämä käytettyjen kamppeiden hankkiminen ole ihan normaalia. PV on harrastanut moista ainakin Itä-Saksan jäämistön poistomyynnistä lähtien. Me taas ollaan pidetty debaattia asiasta oikeastaan vasta Leo2 kaupasta lähtien.
Eikös Puolustusvoimat ole olleet jo 1918 vuodesta asti mestari kierrättäjä. Kenttäarmeijan runko 39 oli suurimmalta osin varustettu edellisen sodan sotasaaliilla.

Kylmän sodan ajan joukoista suurin osa oli varustettu talvi- ja jatkosodan sotasaaliilla.
On maamme köyhä, siksi jää...
Nykyään oikea termi on yhteiskuntavastuun ja kestävänkehityksen mukainen organisaatio
 

juhapar

Kenraali
Iso-Mursu kirjoitti:
juhapar kirjoitti:
Iso-Mursu kirjoitti:
SJ kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Jospa tämä meidän pahamaineinen ja lähteiltään tosi huono palsta ei olekaan niin pihalla asioista kuin osa kirjoittajista haluaa esittää?
...joku käyttäjistä ei ole niin pahasti pihalla asioista...

Ei vaineskaan, eiköhän tämä käytettyjen kamppeiden hankkiminen ole ihan normaalia. PV on harrastanut moista ainakin Itä-Saksan jäämistön poistomyynnistä lähtien. Me taas ollaan pidetty debaattia asiasta oikeastaan vasta Leo2 kaupasta lähtien.
Eikös Puolustusvoimat ole olleet jo 1918 vuodesta asti mestari kierrättäjä. Kenttäarmeijan runko 39 oli suurimmalta osin varustettu edellisen sodan sotasaaliilla.

Kylmän sodan ajan joukoista suurin osa oli varustettu talvi- ja jatkosodan sotasaaliilla.
On maamme köyhä, siksi jää...
Nykyään oikea termi on yhteiskuntavastuun ja kestävänkehityksen mukainen organisaatio
Kiitos, pitääpä päivittää terminologiani :a-smiley:
 

juhapar

Kenraali
Peiper kirjoitti:
Köyhä? Come on! Sudan on köyhä. :D
Sori, tarkoitin tietenkin: On maamme "köhyä", siksi jää...
 

Iso-Mursu

Respected Leader
JOKO kirjoitti:
Iso-Mursu kirjoitti:
juhapar kirjoitti:
Peiper kirjoitti:
Köyhä? Come on! Sudan on köyhä. :D
Sori, tarkoitin tietenkin: On maamme "köhyä", siksi jää...
Toisaalta pelottaa jos politikot laskee että seuraava kaluston sukupolvi saahaan taas kerran sotasaaliina
Mikäpä ettei, kun kerta muutkin...


Tuossa päästään tähän ikuiseen virteen tiettyiltä tahoilta. Afganistanista pitää ottaa oppia.

Tuskin afgaanit muuleillaan tänne hyökkää.
 

juhapar

Kenraali
Iso-Mursu kirjoitti:
JOKO kirjoitti:
Iso-Mursu kirjoitti:
juhapar kirjoitti:
Peiper kirjoitti:
Köyhä? Come on! Sudan on köyhä. :D
Sori, tarkoitin tietenkin: On maamme "köhyä", siksi jää...
Toisaalta pelottaa jos politikot laskee että seuraava kaluston sukupolvi saahaan taas kerran sotasaaliina
Mikäpä ettei, kun kerta muutkin...


Tuossa päästään tähän ikuiseen virteen tiettyiltä tahoilta. Afganistanista pitää ottaa oppia.

Tuskin afgaanit muuleillaan tänne hyökkää.
Olisi pitänyt T72-kalustoa pitää ainakin sotasaaliinkeruukomppanioiden verran koulutuskalustona.
 

veffeade

Eversti
Pullosorsa kirjoitti:
SJ kirjoitti:
juhapar kirjoitti:
Kustannustehokas hankinta, vaikka tuo tarkoittaakin, etteivät pohjoisen joukot saa panssarikuoria suojakseen.
No, sitä panssarikuorta ei ollut kyllä odotettavissakaan, joten ei mitään uutta sillä sektorilla.
ja määräkin puolittuu. Ei mitään uutta siinäkään
Duoda duoda; jos määrä kerran vähenee olennaisesti, joutuuko osa pohjolan porukasta pelkästään suksimiehiksi, vai koskikos tuo PV:n leikkuri myös jänkhä-jääkäreitä?; muistini mukaan ei.
 

Hande

Kenraali
veffeade kirjoitti:
Pullosorsa kirjoitti:
SJ kirjoitti:
juhapar kirjoitti:
Kustannustehokas hankinta, vaikka tuo tarkoittaakin, etteivät pohjoisen joukot saa panssarikuoria suojakseen.
No, sitä panssarikuorta ei ollut kyllä odotettavissakaan, joten ei mitään uutta sillä sektorilla.
ja määräkin puolittuu. Ei mitään uutta siinäkään
Duoda duoda; jos määrä kerran vähenee olennaisesti, joutuuko osa pohjolan porukasta pelkästään suksimiehiksi, vai koskikos tuo PV:n leikkuri myös jänkhä-jääkäreitä?; muistini mukaan ei.
Nyt kun ei ole täyttä selvyyttä siitä, montaka vanhaa Bankkua tai Nasua jää riviin, eikä myöskään Norjasta hankittavaa kokonaismäärää, niin eipä taida keneltäkään löytyä vastauksia. Yksi prikaati (350 tekaa) ja joitamia tst-osastoja (kullakin n.70-80 tekaa?) on esitetty tavoitetilana. Aiemmin PV:lla on mainittu olleen "noin tuhat" telakuorma-autoa.

Jos kokonaismäärä nyt supistuu tuohon Norjan-hankintojen tavoitemäärään, 400 kpl, taisen alle, niin messevä leikkaus on tekeillä myös joukkojen puolella. Tai on tietysti joka tapauksessa, mutta tarkkaa laajutta on juuri nyt vaikea edes arvioida.

En ihmettelisi yhtään, vaikka heti seuraavien eduskuntavaalien jälkeisenä päivänä ilmoitettaisiin valmiusprikaatien määrän supistuvan yhteen, jotta uusille tst-osastoille saadaan vapautettua edes jotain kalustoa.
 

Tvälups

Ylipäällikkö
Määrät vähenee. Ihmekös tuo kun SA-vahvuuskin pienenee kuin pyy maailmanlopun edellä.

Mutta hyvä asia on, että kalustoa uusitaan. Melko finaaliin palvelleet bensa-nasut (Huom! ei diesel-versiot) menevät hylkyyn ja tilalle tulee sisäänajettuja diesel-bankkuja.

Ja jos ylimääräistä rahhua on niin mikäänhän ei estä ostamasta omaa nasua/bankkua, jolla voi komiasti kurvata PERKin pihaan...
 

crane

Kenraali
Tvälups kirjoitti:
Ja jos ylimääräistä rahhua on niin mikäänhän ei estä ostamasta omaa nasua/bankkua, jolla voi komiasti kurvata PERKin pihaan...
Jos painetta ois lompakossa,niin olis tullu jo. Ruottissa hinnat pyöri ~10k€ luokkaa muutama vuosi sitten.
 

veffeade

Eversti
crane kirjoitti:
Tvälups kirjoitti:
Ja jos ylimääräistä rahhua on niin mikäänhän ei estä ostamasta omaa nasua/bankkua, jolla voi komiasti kurvata PERKin pihaan...
Jos painetta ois lompakossa,niin olis tullu jo. Ruottissa hinnat pyöri ~10k€ luokkaa muutama vuosi sitten.
Itse en ole hankkimassa, mutta saiskohan tuollaisen "monsterimönkijän" oikein rekisteriinkin jotenkin. Niin siis, että voisi ajella myös yleisiä maanteitä pitkin?.
 

baikal

Supreme Leader
Hande kirjoitti:
veffeade kirjoitti:
Pullosorsa kirjoitti:
SJ kirjoitti:
juhapar kirjoitti:
Kustannustehokas hankinta, vaikka tuo tarkoittaakin, etteivät pohjoisen joukot saa panssarikuoria suojakseen.
No, sitä panssarikuorta ei ollut kyllä odotettavissakaan, joten ei mitään uutta sillä sektorilla.
ja määräkin puolittuu. Ei mitään uutta siinäkään
Duoda duoda; jos määrä kerran vähenee olennaisesti, joutuuko osa pohjolan porukasta pelkästään suksimiehiksi, vai koskikos tuo PV:n leikkuri myös jänkhä-jääkäreitä?; muistini mukaan ei.
Nyt kun ei ole täyttä selvyyttä siitä, montaka vanhaa Bankkua tai Nasua jää riviin, eikä myöskään Norjasta hankittavaa kokonaismäärää, niin eipä taida keneltäkään löytyä vastauksia. Yksi prikaati (350 tekaa) ja joitamia tst-osastoja (kullakin n.70-80 tekaa?) on esitetty tavoitetilana. Aiemmin PV:lla on mainittu olleen "noin tuhat" telakuorma-autoa.

Jos kokonaismäärä nyt supistuu tuohon Norjan-hankintojen tavoitemäärään, 400 kpl, taisen alle, niin messevä leikkaus on tekeillä myös joukkojen puolella. Tai on tietysti joka tapauksessa, mutta tarkkaa laajutta on juuri nyt vaikea edes arvioida.

En ihmettelisi yhtään, vaikka heti seuraavien eduskuntavaalien jälkeisenä päivänä ilmoitettaisiin valmiusprikaatien määrän supistuvan yhteen, jotta uusille tst-osastoille saadaan vapautettua edes jotain kalustoa.
Leikkaa liimaa yhdistele kannibalisoi tuunaa ja vohella-systeemillä entinen ajoneuvomassa kyettäneen pitämään 500 kpl:een kimpuroilla, jonkin aikaa, veikkaan alle 10 vuotta. Siihen tuo lisätälli tekee hyvää.
 

SJ

Supreme Leader
veffeade kirjoitti:
crane kirjoitti:
Tvälups kirjoitti:
Ja jos ylimääräistä rahhua on niin mikäänhän ei estä ostamasta omaa nasua/bankkua, jolla voi komiasti kurvata PERKin pihaan...
Jos painetta ois lompakossa,niin olis tullu jo. Ruottissa hinnat pyöri ~10k€ luokkaa muutama vuosi sitten.
Itse en ole hankkimassa, mutta saiskohan tuollaisen "monsterimönkijän" oikein rekisteriinkin jotenkin. Niin siis, että voisi ajella myös yleisiä maanteitä pitkin?.
Isossa Britanniassa ainakin saa, ja siellä ajelevat myös CVR(T) -sarjan ajoneuvoilla videoiden perusteella. Edit: jäi asia kesken: Ajattelin vain, että rekisteröisi ajoneuvon sinne ja ajaisi sen tänne...

 
Last edited by a moderator:

Hande

Kenraali
baikal kirjoitti:
Leikkaa liimaa yhdistele kannibalisoi tuunaa ja vohella-systeemillä entinen ajoneuvomassa kyettäneen pitämään 500 kpl:een kimpuroilla, jonkin aikaa, veikkaan alle 10 vuotta. Siihen tuo lisätälli tekee hyvää.
Sodankylästä tosiaan löytyy vielä sitä alkuperäistä hankintaerää, josta löytynee jatkossa jotakin kannibalisoitavaa näihin Norjan tekoihin.

Vaikuttaa hyvin vahvasti sille, että Nasulla ja Kainuun jääkäriprikaatilla on saman verran elinkaarta jälkeen. Nasujen poistuttua mennään pohjoisessa pelkillä alueellisilla joukoilla.

Eikä ole kymmentä vuotta siitä, kun käynnisteltiin projektia, jossa KAIJPR olisi siirretty ps-tekoille. Aika vakuuttavaa näyttöä firman kyvystä suunnitella talouttaan edes kymmenen vuoden jänteellä ja korkeasuhdanteessa.
 

SJ

Supreme Leader
Hande kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Leikkaa liimaa yhdistele kannibalisoi tuunaa ja vohella-systeemillä entinen ajoneuvomassa kyettäneen pitämään 500 kpl:een kimpuroilla, jonkin aikaa, veikkaan alle 10 vuotta. Siihen tuo lisätälli tekee hyvää.
Sodankylästä tosiaan löytyy vielä sitä alkuperäistä hankintaerää, josta löytynee jatkossa jotakin kannibalisoitavaa näihin Norjan tekoihin.

Vaikuttaa hyvin vahvasti sille, että Nasulla ja Kainuun jääkäriprikaatilla on saman verran elinkaarta jälkeen. Nasujen poistuttua mennään pohjoisessa pelkillä alueellisilla joukoilla.

Eikä ole kymmentä vuotta siitä, kun käynnisteltiin projektia, jossa KAIJPR olisi siirretty ps-tekoille. Aika vakuuttavaa näyttöä firman kyvystä suunnitella talouttaan edes kymmenen vuoden jänteellä ja korkeasuhdanteessa.
Itse en kyllä tässä tapauksessa syyttäisi firmaa, koska sen rahoitus tulee ulkopuolelta suhteellisen ennalta-arvaamattomasti.
 

Hande

Kenraali
SJ kirjoitti:
Itse en kyllä tässä tapauksessa syyttäisi firmaa, koska sen rahoitus tulee ulkopuolelta suhteellisen ennalta-arvaamattomasti.
Ei käy selityksestä, kun nuo minimaaliset poikkeamat budejtoiduissa varoissa on joka tapauksessa aina kuitattu ensin vähintään sataprosenttisesti kertausharjoituksista. Kyllä on talouspuoli perseellään, jos vuodesta toiseen tulee luokkaa 100 miljoonan Euron yllätyksiä. Ykkösmiljoonien heitoilla ei saisi tuhottua satojen miljoonien Eurojen ajoneuvohanketta, jos firman talouspuolen ammattitaito olisi minkäänlaisella hyväksyttävällä tasolla.

Hiljan julkistetut liikennepuolen budjettimurheethan ovat pelkkää paperia, jos niitä verrataan puolustushallinnon tilanteeseen. Liikennemisteriöllä ei vain ole oikeutta salata talousasioitaan Eduskunnalta. Siinä kun tierahoja puuttuu 50 tai 100 miljoonaa, on puolustuksessa helposti miljardin virhearviot pöydässä.
 

adam7

Respected Leader
Hande kirjoitti:
SJ kirjoitti:
Itse en kyllä tässä tapauksessa syyttäisi firmaa, koska sen rahoitus tulee ulkopuolelta suhteellisen ennalta-arvaamattomasti.
Ei käy selityksestä, kun nuo minimaaliset poikkeamat budejtoiduissa varoissa on joka tapauksessa aina kuitattu ensin vähintään sataprosenttisesti kertausharjoituksista. Kyllä on talouspuoli perseellään, jos vuodesta toiseen tulee luokkaa 100 miljoonan Euron yllätyksiä. Ykkösmiljoonien heitoilla ei saisi tuhottua satojen miljoonien Eurojen ajoneuvohanketta, jos firman talouspuolen ammattitaito olisi minkäänlaisella hyväksyttävällä tasolla.

Hiljan julkistetut liikennepuolen budjettimurheethan ovat pelkkää paperia, jos niitä verrataan puolustushallinnon tilanteeseen. Liikennemisteriöllä ei vain ole oikeutta salata talousasioitaan Eduskunnalta. Siinä kun tierahoja puuttuu 50 tai 100 miljoonaa, on puolustuksessa helposti miljardin virhearviot pöydässä.
olen ikävä ja kysyn: lähde?

vai onko tätä nyt sitä "kyllä jääkäri tietää" osastoa?
 
Top