Puolustusvoimat hankkii käytettyjä telakuorma-autoja Norjasta

Radar kirjoitti:
Korsumajuri kirjoitti:
Ällitälli Ruotsista, 18400 eur/kpl
Bankku Norjasta, 26800 eur/kpl
Marder 1A3 Saksasta, ehkä 40-50000 eur/kpl

Alunperin olisin hankkinut Leo 2-kaupan mukana vaikkapa 300-400 Marderia. Tuolla määrällä saa jo paljousalennuksen. Nykytilanteessa fiksuinta lienee ruinata Ruotsia myymään loputkin MT-LB:nsä. Ruotsi myy saletisti, koska "I den nya insatsorganisationen 2014 (IO 14) blir fordonen övertaliga.". Tämä sillä olettamuksella, että ylipäätään halutaan lisää kuljetuskalustoa.
Tuo marder(kin) olisi ollut hyvä ostos.
Minulla on sellainen muistikuva että meidän Leo kaupan aikaan Mardereita ei ollut vielä tarjolla ihan mielin määrin ja/tai niiden kunto ei ollut Leopardeja vastaavalla tasolla. Olisiko silloin tarjottu myyntiin vasta esim. sarjan A1+ versioita jotka oli mm. lämpökameroitu jo 70/80-luvun taitteessa (mikä lie ollut noiden lelujen kunto/yleisesti remontti tarve liki 25v. myöhemmin...)? Leopardeja vastaavalla kunnolla (meille tulleet vaunut eivät kerenneet palvella kuin luokkaa 5-vuotta ennen varastointia) olisi ilman muuta kannattanut ostaa modattuja Mardereita, täytyy tosin muistaa että meiltä olisi varmaan mennyt sekä Pasi että AMV kaupat Ruotsin kanssa sivusuun ilman CV90 kauppoja. Asiat eivät ole siis ihan noin yksioikoisia.
Miksei n.100kpl Marder erä olisi vieläkin tervetullut hankinta jos tarjolla olisi vähän ajettuja yksilöitä ja hinta sellainen että se jää alle BMP-2 modaus/remontti tarpeen!

ps. Mitenhän noiden Hollannin CV90 kanssa tulee käymään? Jääköhän Hollantiin kuitenkin joku tuollainen kevyt ps-joukko kriisinhallinta hommiin noilla operoimaan?
Nehän on saatu vasta käyttöön 2008-2011... Kyllähän euroopassa on edelleen ostajan markkinat käytetyn kaluston rintamalla, eikä mekään nyt ihan näppejä nuolemaan olla tosiaan jääty.
 

SJ

Supreme Leader
Ohjus-tiedustelija kirjoitti:
Radar kirjoitti:
Korsumajuri kirjoitti:
Ällitälli Ruotsista, 18400 eur/kpl
Bankku Norjasta, 26800 eur/kpl
Marder 1A3 Saksasta, ehkä 40-50000 eur/kpl

Alunperin olisin hankkinut Leo 2-kaupan mukana vaikkapa 300-400 Marderia. Tuolla määrällä saa jo paljousalennuksen. Nykytilanteessa fiksuinta lienee ruinata Ruotsia myymään loputkin MT-LB:nsä. Ruotsi myy saletisti, koska "I den nya insatsorganisationen 2014 (IO 14) blir fordonen övertaliga.". Tämä sillä olettamuksella, että ylipäätään halutaan lisää kuljetuskalustoa.
Tuo marder(kin) olisi ollut hyvä ostos.
Minulla on sellainen muistikuva että meidän Leo kaupan aikaan Mardereita ei ollut vielä tarjolla ihan mielin määrin ja/tai niiden kunto ei ollut Leopardeja vastaavalla tasolla. Olisiko silloin tarjottu myyntiin vasta esim. sarjan A1+ versioita jotka oli mm. lämpökameroitu jo 70/80-luvun taitteessa (mikä lie ollut noiden lelujen kunto/yleisesti remontti tarve liki 25v. myöhemmin...)? Leopardeja vastaavalla kunnolla (meille tulleet vaunut eivät kerenneet palvella kuin luokkaa 5-vuotta ennen varastointia) olisi ilman muuta kannattanut ostaa modattuja Mardereita, täytyy tosin muistaa että meiltä olisi varmaan mennyt sekä Pasi että AMV kaupat Ruotsin kanssa sivusuun ilman CV90 kauppoja. Asiat eivät ole siis ihan noin yksioikoisia.
Miksei n.100kpl Marder erä olisi vieläkin tervetullut hankinta jos tarjolla olisi vähän ajettuja yksilöitä ja hinta sellainen että se jää alle BMP-2 modaus/remontti tarpeen!

ps. Mitenhän noiden Hollannin CV90 kanssa tulee käymään? Jääköhän Hollantiin kuitenkin joku tuollainen kevyt ps-joukko kriisinhallinta hommiin noilla operoimaan?
Nehän on saatu vasta käyttöön 2008-2011... Kyllähän euroopassa on edelleen ostajan markkinat käytetyn kaluston rintamalla, eikä mekään nyt ihan näppejä nuolemaan olla tosiaan jääty.
Tuosta Saksan kaupasta puhuen, niin mitenkäs olisi M-113:t? Vaikka minulla olekkaan erityisen hyvää kuvaa noista, niin suoja on kuitenkin sen riittävän sirpalesuojan tasolla ja painonsa takia ei tuo voi olla erityisen huono maastossakaan. Marder olisi toki sensoreidensa takia parempi, mutta itse en juuri kaipaa 20 millin pyssykkää ja ohjuslaukaisinta, jonka mukana tulisi yksi vanhentunut ohjustyyppi lisää, jos se edes otettaisiin käyttöön.
 

Korsumajuri

Kapteeni
Ohjus-tiedustelija kirjoitti:
Minulla on sellainen muistikuva että meidän Leo kaupan aikaan Mardereita ei ollut vielä tarjolla ihan mielin määrin ja/tai niiden kunto ei ollut Leopardeja vastaavalla tasolla.
Vaikea sanoa. Totuus löytyisi saksankielisistä lähteistä ja/tai henkilöiltä jotka ovat materiaaliostosten kanssa tekemisissä.

Suomi löi lukkoon Leo 2-kaupat 2002-loppupuolella. Vuoden 2005 helmikuussa tilanne oli tämä: "According to the new "Stratigiki" issue a commite of Greek officers is in Germany to select the 500 Marders for the Greek army.. 186 of these AIFVs are new (0 Km) since they have been stored right after their upgrade to A3 level.. the remaining 314 will be selected and they will undergo a full inspection and possible repairs in Greek factories.."

Kauppahinta oli 50 000 eur/vaunu. Kauppa viivästyi, monimutkaistui ja lopulta peruuntui.
 
Korsumajuri kirjoitti:
Ohjus-tiedustelija kirjoitti:
Minulla on sellainen muistikuva että meidän Leo kaupan aikaan Mardereita ei ollut vielä tarjolla ihan mielin määrin ja/tai niiden kunto ei ollut Leopardeja vastaavalla tasolla.
Vaikea sanoa. Totuus löytyisi saksankielisistä lähteistä ja/tai henkilöiltä jotka ovat materiaaliostosten kanssa tekemisissä.

Suomi löi lukkoon Leo 2-kaupat 2002-loppupuolella. Vuoden 2005 helmikuussa tilanne oli tämä: "According to the new "Stratigiki" issue a commite of Greek officers is in Germany to select the 500 Marders for the Greek army.. 186 of these AIFVs are new (0 Km) since they have been stored right after their upgrade to A3 level.. the remaining 314 will be selected and they will undergo a full inspection and possible repairs in Greek factories.."

Kauppahinta oli 50 000 eur/vaunu. Kauppa viivästyi, monimutkaistui ja lopulta peruuntui.
Tuohon aikaan tilanteet muuttuivat tarjolla olevan tavaran suhteen muutamassa vuodessa aika haipakkaa ja muuttuvat edelleen. Tuohan on sellainen hinta että tarjoukseen olisi kannattanut/kannattaisi tarttua edelleen jos tavaraa on tarjolla!
Tuon mukaanhan meille helposti riittävä vaunu määrä on koipussitettu samaan aikaan kuin meille tulleet Leoparditkin varastoitiin ja vielä suoraan modauksen jälkeen, joten kaiken järjen mukaan pitäisi olla ihan soivia pelejä.

50 000Eur:lla ei taideta paljon Suomi työn/Patrian hinnoilla BMP-2 modailla :dodgy:

Mutta pitääkö tieto vaunujen kunnosta paikkansa?
Juttua Chilen kaupasta:
"Chile paid 250,000 euros for each of 60 Leopard 2 tanks it acquired from Germany in 2009, according to a story in the German magazine Der Spiegel. The list price for Leopard 2s is around 3 million euros. But Chile spent 83 million euros on upgrades and repairs for the second-hand tanks. The cost for each Marder infantry fighting vehicle was 50,000 euros, compared to nearly 400,000 euros for a brand new Marder. But these vehicles were not in good shape, Der Spiegel noted. The magazine put the number of Marders purchased at 146, slightly more than the 138 previously reported. While the story mentioned 60 Leopard 2 tanks, the total purchase was for 132 tanks."

Tämän mukaanhan 50 000eur hinta oli huonokuntoisista vaunuista ja tuosta voisi päätellä että 400 000eur hinta mainitsemasi mukaisista uuden veroisista vaunuista...
Toki tarjous voi olla vähän erilainen Nato maalle ja Chilelle...

Tiedä sitten mikä on totuus:huh:
 
SJ kirjoitti:
Tuosta Saksan kaupasta puhuen, niin mitenkäs olisi M-113:t? Vaikka minulla olekkaan erityisen hyvää kuvaa noista, niin suoja on kuitenkin sen riittävän sirpalesuojan tasolla ja painonsa takia ei tuo voi olla erityisen huono maastossakaan. Marder olisi toki sensoreidensa takia parempi, mutta itse en juuri kaipaa 20 millin pyssykkää ja ohjuslaukaisinta, jonka mukana tulisi yksi vanhentunut ohjustyyppi lisää, jos se edes otettaisiin käyttöön.
No jos saimme Ruotsista meillä jo käytössä olevaa MtLb kalustoa alle 20 000Eur/kpl, niin miksi tähän soppaan pitäisi sekoittaa enää M113?
 

Korsumajuri

Kapteeni
Luin huolimattomasti, noin se varmasti oli: tuoreesta 0-kilometrisesta 1A3:sta pyydettiin 400 000 eur, ja vanhemmista 50 000 eur. Muuttaa tilanteen toisennäköiseksi. Toisaalta muualla hehkutetaan, että Saksa olisi tarjonnut kaupanpäälliseksi 24 Leo 2:sta. Kaupan kokonaissummasta laskien yksikköhinnat olisivat olleet luokkaa 560 000 eur/kpl, mutta mukana olisi tullut paljon muutakin (ks. alla).

Ylipäätään en näe Marderia enään vaihtoehtona Suomelle. Kaupassa olisi ollut järkeä satojen vaunujen mittakaavassa, CV9030:n tai AMV:n korvikkeena. Samalla kakkosbemarit ja kaiken epämääräisemmän silpun olisi voinut stenata. Tuoreemmassa 2004 CV9030-kaupassa 45 vaunusta maksettiin 120M euroa. Yhden hinnalla olisi siis saanut 4-6 nollakilometrista Marderia. Eiväthän ne samanveroisia ole, mutta...

Bankkuja ja ällitällejä siis... MT-LB:t ovat niin halpoja, että niitä voisi hankkia maakuntajoukkojen jäsenten autotalleihin.

The total cost of the Marder offer is for €200 million, excluding value added tax, which goes up to €230 million for options which include 126,600 armour piercing 20x193mm AP-T DM63 rounds, 3 training vehicles, tooling and additional equipment, new camouflage netting, night vision equipment for driving and a one year extension to the basic one year warranty offered by ELVO. All refurbishment work is to be carried out at ELVO on the basis of German Army technical guidelines and supported by Rheinmetall AG. Additional work would be carried out to bring the vehicles to Greek Army specification in order to operationally integrate them with the Leopard tank fleet. If the offer is accepted the AFVs will have TRC-9200 radios installed from Greek Army stocks and will retain the German internal communications system. 135 vehicles will receive the Iniochos Command and Control system with the integrated GPS/INS to make them fully compatible with the Leopard 2HEL tanks. They will also be equipped with the ability to take MILAN launchers, although the MILAN launchers and missiles are not part of the package offer. Further work will include the replacement of some mechanical parts, fire extinguishing equipment, placement of licence plates and painting with Greek Army camouflage paint for a reduced infrared signature.
 

SJ

Supreme Leader
Ohjus-tiedustelija kirjoitti:
SJ kirjoitti:
Tuosta Saksan kaupasta puhuen, niin mitenkäs olisi M-113:t? Vaikka minulla olekkaan erityisen hyvää kuvaa noista, niin suoja on kuitenkin sen riittävän sirpalesuojan tasolla ja painonsa takia ei tuo voi olla erityisen huono maastossakaan. Marder olisi toki sensoreidensa takia parempi, mutta itse en juuri kaipaa 20 millin pyssykkää ja ohjuslaukaisinta, jonka mukana tulisi yksi vanhentunut ohjustyyppi lisää, jos se edes otettaisiin käyttöön.
No jos saimme Ruotsista meillä jo käytössä olevaa MtLb kalustoa alle 20 000Eur/kpl, niin miksi tähän soppaan pitäisi sekoittaa enää M113?
Paino sanalla "saimme". Kysymys kuuluu, että montakos niitä olisi saatavilla lisää? Olen ymmärtänyt niin, että tämä keskustelu ei ole jo tilatuista vermeistä, vaan vermeistä joita voisi tulevaisuudessa hankkia. Jos ei, niin olettaisin, että M-113:ia voisi olla saatavilla merkittäviä määriä. Ja "merkittävällä" tarkoitan sitä, että hankinta määrät ovat sen verran isot, että uusi ajoneuvotyyppi kannattaa ottaa käyttöön.
 

Korsumajuri

Kapteeni
SJ kirjoitti:
Kysymys kuuluu, että montakos niitä olisi saatavilla lisää?
Hyvä kysymys. Itsekin kuvittelin että niitä olisi saatavilla, mutta Ruotsin wikipediassa väitetään yhdessä kohtaa Suomen ostaneen viimeiset, toisaalla että heillä olisi vielä n. 80kpl jäljellä. Yllättävää jos he ovat muutamassa vuodessa hankkiutuneet eroon 300+ vaunusta (ei sisällä Suomen kauppaa). Mikäli Ruotsin tilanne on todella tuo, se tukee myös Bandvagen-kaupan 150kpl lisähankintavarausta.

Puolustusvoimien rahat on niin vähissä, että kaluston määrällinen kasvattaminen on vaikeaa. Nytkin MT-LB:n myötä poistetaan BTR-50:set. Haaveet isommasta kuljetuskaluston kasvattamisesta kokisivat saman kohtalon kuin Kreikan Marder-kaupat. Ne viivästyivät, lopulta peruuntuivat ja muuttuivat BMP-3-kaupaksi, joka on ollut monta vuotta jäissä. Rahat loppu. Veikkaan että vuoden 2015 paikkeilla Puolustusmäärärahoja karsitaan lisää, ja Ruotsin malli tulee tänne toden teolla.
 

crane

Kenraali
Tän päivän Pohjolan-Sanomissa oli artikkeli tekakaupoista.
Ovat n.4000km ajettuja,osa reilusti allekin.
Hintaa per vaunu ~27000€. Varsin kohtuulliseen hintaan saatiin.
Varikolla vain maalataan,poistetaan norjankieliset tekstit,asennetaan vilkut ja tehdään pieni huolto.
 

Korsumajuri

Kapteeni
crane kirjoitti:
Tän päivän Pohjolan-Sanomissa oli artikkeli tekakaupoista.
Ensimmäiset käytetyt telakuorma-autot ovat jo Tervolassa



Norjasta ostetut käytetyt telakuorma-autot huolletaan Tervolassa. Kari Saarela maalaa suomalaisia maastokuvioita norjalaisten tilalle.

Puolustusvoimat korvaa Norjasta ostetuilla käytetyillä telakuorma-autoilla kotimaiset Sisut, jotka näyttävät maallikon silmään aivan samanlaisilta. Ensimmäisille ajoneuvoille on jo tehty käyttöönottohuolto Millogin varikolla Tervolassa. Talven mittaan Norjasta tuodaan yhteensä 123 ajoneuvoa, myöhemmin todennäköisesti ainakin 150 lisää. Käytetyt Hägglundsit maksavat keskimäärin 27 000 euroa. Puolustusvoimat säästää pitkän pennin ostamalla kaluston käytettynä. Huollossakin kustannukset pyritään minimoimaan.

– Ajoneuvot tarkistetaan, maalataan ja kuluvat osat vaihdetaan tarvittaessa. Mutta esimerkiksi teloja ei vaihdeta automaattisesti, Millogin osastopäällikkö Hannu Sarajärvi kertoo. Telakuorma-autojen huolto tuo Millogin varikolle Tervolaan työtä vuosiksi.

Pohjolan Sanomat kävi koeajamassa puolustusvoimien uusimman hankinnan, Hägglunds Carrier BV 206 D6N -telakuorma-auton Tervolassa. Lue koko juttu sunnuntain lehdestä.
 
Top