Puolustusvoimat peruskorjaa miehistönkuljetusajoneuvoja

Teräsmies

Respected Leader
BAN
Maavoimien Materiaalilaitoksen Esikunta on solminut orivetisen Oricopa Oy:n kanssa sopimuksen neljän XA-180- ja XA-185-miehistönkuljetusajoneuvon elinjaksopäivityksestä. Hankinnan arvo on 1,2 miljoonaa euroa ja työllistävä vaikutus 16 henkilötyövuotta.
Hankinta kuuluu maapuolustuksen kehittämisohjelmaan, ja sen tarkoituksena on selvittää puolustusvoimien koko XA-ajoneuvokannan tarkoituksenmukainen peruskorjauskonsepti myöhempää tarjouskilpailua varten. Puolustusvoimilla on käytössään noin 500 panssaroitua XA-180- ja XA-185 -miehistönkuljetusajoneuvoa.

Elinjaksopäivitykseen sisältyy muun muassa ajoneuvon peruskorjaus, joka tarkoittaa ajoneuvon pääkomponenttien kuten moottorin, voimansiirron, vaihteiston, ohjauksen, sähköjärjestelmän ja hydrauliikan peruskorjausta. Ajoneuvojen elinjakso jatkuu peruskorjauksen ansiosta 2030-luvulle asti.

Oricopa Oy toimii hankkeen kokonaisvaltaisena järjestelmätoimittajana yritysryhmässä, johon kuuluvat sen lisäksi Agco Sisu Power, Kone Kesko, Sisu Axles, Bosch Rexroth, FY-Composites, Insta DefSec, Desigence ja Milcon.
http://www.puolustusvoimat.fi/portal/puolustusvoimat.fi/!ut/p/c5/xZLJjptAFEW_pT8groFyAUsDxWTMWHhgg2wTEcAMtrvN8PVBakXJJs4q7veWV3Wv3rkFEjBvc3wU-fG9aJvjBexBQlMDU8m0IZK99UaBlufArej4SA1EsAN7SNKoHDtrqqawnELXre4jn1i_0XQ3qgh2-daJSg8rxnrqvDAmKNSC0Zf3LNPDQGkb_mCzT_IsyYDPdYg-dSqwNXMNggxfJdCKtFjmsSgYMX363gvFTx3-ZVYQuGZbfwcHkIi_XQzkSrML97ER6hAiCPgvHu2dR_iKVudRndHEaVDyxJ_RDFxbDRtue1EFkTslMxoVK1jtOy-b0WRaEGmSCC8sXFkT09f92z8y8RdkohdketTWoEVsVdFMNleAXn-n-QV9mq_o05u__czWtzYaFTCThP-SaYOkONWL_lwv4EJAWBKWEqKitJSxLC7B7nSgA2utnrEwVQ7dbYzN7kLKTC2KJoqWmtMqqYO7mywkjfAxUuGxm3a8DRlOT-ieI9faGKQUSG01vC38QbU8GVaBdHSCrr69SweeCfadXqJqK4_b03j9YedTDD05lva5ntKWYWelE2nw-aHP_eF6cpX7h05y9Ubi2_6cZSOe3tPbtxyTnNYj6OpHx0KzR9Kf27_9BPDKYXI!/dl3/d3/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/?pcid=5c6b7d0045bcc556bf39bf36bce3e112
 
Toivottavasti myös tekat rempataan (niin, ja tietty KaiPr:lle ne panssariversiot olis ihQ).
 
Noista tekoista tuli mieleen pari kysymystä:

-Montako eri versiota noista Sisuista on? Tiedän peruskuljetusversion ja KrH-Tekan, mutta jotain juttuja olen kuullut TOW-variantista. Onkohan niitä ihan virallisesti olemassa vai vaan 1-2 protoa tai optiot ohjuslavetin kiinnittämiseksi joka vaunuun?
- Paljonko KrH-versio vie kranuja mukanaan? Vai onko niille oma vaunu jos miehistö kulkee heitinvaunussa?
- Wikipedian mukaan NA-110 pitää sisällään kevlarpanssaroinnin, onko tämä totta?

Ken tietääkään vastaukset kysymyksiin....

Olen päässyt ajelemaan NASUlla, joka ilmeisesti on NA-140-tyyppiä ja kyllä oli mahtava kokemus kun vaunu menee yli 50 cm lumessa paikoista joista ei kävellen juuri pääse. Aika nopeesti se äijä muutui pikkupojaksi taas...
 
Einomies1 kirjoitti:
Noista tekoista tuli mieleen pari kysymystä:

-Montako eri versiota noista Sisuista on? Tiedän peruskuljetusversion ja KrH-Tekan, mutta jotain juttuja olen kuullut TOW-variantista. Onkohan niitä ihan virallisesti olemassa vai vaan 1-2 protoa tai optiot ohjuslavetin kiinnittämiseksi joka vaunuun?
- Paljonko KrH-versio vie kranuja mukanaan? Vai onko niille oma vaunu jos miehistö kulkee heitinvaunussa?
- Wikipedian mukaan NA-110 pitää sisällään kevlarpanssaroinnin, onko tämä totta?

Ken tietääkään vastaukset kysymyksiin....

Olen päässyt ajelemaan NASUlla, joka ilmeisesti on NA-140-tyyppiä ja kyllä oli mahtava kokemus kun vaunu menee yli 50 cm lumessa paikoista joista ei kävellen juuri pääse. Aika nopeesti se äijä muutui pikkupojaksi taas...

TOW variantti on kuulemma BV-206:n alustalla, ei Sisun. Ja voi olla, että se kevlar panssarointi meinaa sitä, että lujitemuovissa on kevlaria seassa lasikuidun sijasta tai sen lisäksi.

Toiset kertokoot lisää...
 
Missäs variantissa aikoinaan kokeilivat mustia?
 
juhapar kirjoitti:
Toivottavasti myös tekat rempataan (niin, ja tietty KaiPr:lle ne panssariversiot olis ihQ).

Veikkaan että Bankut menee vähitellen poistoon (tilalle ei tule mitään koska niitä pääasiassa käyttävät Jpr90:kin poistetaan) ja Nasut uudempina ei ehkä vielä ole aivan peruskorjaus vaiheessa elinkaartaan?
 
Teräsmies kirjoitti:
Maavoimien Materiaalilaitoksen Esikunta on solminut orivetisen Oricopa Oy:n kanssa sopimuksen neljän XA-180- ja XA-185-miehistönkuljetusajoneuvon elinjaksopäivityksestä. Hankinnan arvo on 1,2 miljoonaa euroa ja työllistävä vaikutus 16 henkilötyövuotta.
Hankinta kuuluu maapuolustuksen kehittämisohjelmaan, ja sen tarkoituksena on selvittää puolustusvoimien koko XA-ajoneuvokannan tarkoituksenmukainen peruskorjauskonsepti myöhempää tarjouskilpailua varten. Puolustusvoimilla on käytössään noin 500 panssaroitua XA-180- ja XA-185 -miehistönkuljetusajoneuvoa.

Elinjaksopäivitykseen sisältyy muun muassa ajoneuvon peruskorjaus, joka tarkoittaa ajoneuvon pääkomponenttien kuten moottorin, voimansiirron, vaihteiston, ohjauksen, sähköjärjestelmän ja hydrauliikan peruskorjausta. Ajoneuvojen elinjakso jatkuu peruskorjauksen ansiosta 2030-luvulle asti.

Oricopa Oy toimii hankkeen kokonaisvaltaisena järjestelmätoimittajana yritysryhmässä, johon kuuluvat sen lisäksi Agco Sisu Power, Kone Kesko, Sisu Axles, Bosch Rexroth, FY-Composites, Insta DefSec, Desigence ja Milcon.
http://www.puolustusvoimat.fi/portal/puolustusvoimat.fi/!ut/p/c5/xZLJjptAFEW_pT8groFyAUsDxWTMWHhgg2wTEcAMtrvN8PVBakXJJs4q7veWV3Wv3rkFEjBvc3wU-fG9aJvjBexBQlMDU8m0IZK99UaBlufArej4SA1EsAN7SNKoHDtrqqawnELXre4jn1i_0XQ3qgh2-daJSg8rxnrqvDAmKNSC0Zf3LNPDQGkb_mCzT_IsyYDPdYg-dSqwNXMNggxfJdCKtFjmsSgYMX363gvFTx3-ZVYQuGZbfwcHkIi_XQzkSrML97ER6hAiCPgvHu2dR_iKVudRndHEaVDyxJ_RDFxbDRtue1EFkTslMxoVK1jtOy-b0WRaEGmSCC8sXFkT09f92z8y8RdkohdketTWoEVsVdFMNleAXn-n-QV9mq_o05u__czWtzYaFTCThP-SaYOkONWL_lwv4EJAWBKWEqKitJSxLC7B7nSgA2utnrEwVQ7dbYzN7kLKTC2KJoqWmtMqqYO7mywkjfAxUuGxm3a8DRlOT-ieI9faGKQUSG01vC38QbU8GVaBdHSCrr69SweeCfadXqJqK4_b03j9YedTDD05lva5ntKWYWelE2nw-aHP_eF6cpX7h05y9Ubi2_6cZSOe3tPbtxyTnNYj6OpHx0KzR9Kf27_9BPDKYXI!/dl3/d3/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/?pcid=5c6b7d0045bcc556bf39bf36bce3e112

Tämä sinetöi ainakin sen että uusia AMV tilauksia pv:lle tuskin nähdään. Ja hyvä niin koska AMV on järjettömän kallis tehtäviin joita se kotimaan puolustuksessa hoitaa.

Mutta onko tuo nyt ymmärrettävä niin että yhteensä neljän Pasin peruskorjaus maksaa 1,2milj.Eur (vai 4+4?)? 300 000Eur per vaunu kuulostaa kovalta rahalta vaikka kyseessä onkin ns. peruskorjauskonsepti = "proto".

Mitähän peruskorjaus muuten käytännössä tarkoittaa? Tuohon rahaan pitäisi vaihtua jo kaikki jutussa luetellut komponentit tehdasuusiin. Eli uudet moottorit, vaihteistot jne. Työ on nykymaailmassa niin kallista että ihmettelen jos tuollaisia kokonaisuuksia aletaan vielä erikseen purkamaan/huoltamaan. Pasissahan pitäisi olla paljon standardi kamaa kuorma-autoista jolloin sopivia moottoreita ja vaihteistoja luulisi ainakin löytyvät tehtaan hihnalta suoraan. Ohjauksen, jarrujen, voimansiirron ja jousituksen saralla luulisi myös löytyvän jonnin verran samaa.
 
Tuo on projektikustannus, eli osien ja asennustyön hinta on vain osa kokonaisuudesta. Niin kuin rätingissä seisoo, samalla tehdään konsepti koko pannukannan elinkaaripäivityksen pohjaksi, ja siihen liittyy aika paljon muutakin työtä kuin se lopullisen ratkaisumallin kasaaminen. Konsepti ainakin joissain aiemmissa yhteyksissä = valmis paketti dokumenteista testauksiin toteutettavaksi laajaan massaan.

Mielenkiintoista olisi tietää mikä on projektin kokonaiskustannus (laskennallinen) kun huomioidaan PV sisäinen työ ja muut mahdolliset PV kustannukset. Ainakin minun käsitykseni mukaan tuo mainittu 1,2 MEUR on konsortiolle maksettava rahallinen hinta, ja MATLE / muut PV osat tekevät kyllä aimo määrän työtä aiheen parissa. Tai sitten häntä heiluttaa koiraa tässä, en tiedä.
 
]
koponen kirjoitti:
Tuo on projektikustannus, eli osien ja asennustyön hinta on vain osa kokonaisuudesta. Niin kuin rätingissä seisoo, samalla tehdään konsepti koko pannukannan elinkaaripäivityksen pohjaksi, ja siihen liittyy aika paljon muutakin työtä kuin se lopullisen ratkaisumallin kasaaminen. Konsepti ainakin joissain aiemmissa yhteyksissä = valmis paketti dokumenteista testauksiin toteutettavaksi laajaan massaan.

Mielenkiintoista olisi tietää mikä on projektin kokonaiskustannus (laskennallinen) kun huomioidaan PV sisäinen työ ja muut mahdolliset PV kustannukset. Ainakin minun käsitykseni mukaan tuo mainittu 1,2 MEUR on konsortiolle maksettava rahallinen hinta, ja MATLE / muut PV osat tekevät kyllä aimo määrän työtä aiheen parissa. Tai sitten häntä heiluttaa koiraa tässä
koponen kirjoitti:


Ulkoistaminen voi olla vekkuli juttu muutenkin kuin kustannusten suhteen.
 
Teka-krh komppanioilla on cargo telakuorma-autot joilla kranaattien kuljetukset hoidetaan.

http://www.kauppalehti.fi/5/i/yritykset/yritysuutiset/?oid=20110260189&ext=rss&request_ahaa_info=true
Linkissä on kuva jossa peruskorjattu XA-180/XA-185, jossa panssarointia lisätty. Ilmeisesti noihin vaunuihin tulee 200-sarjaa lähelle tuleva panssarointi.
 
Mikäs on instan rooli tässä päivityksessä? Tietääkseni Installa ei ole tekemistä minkään "tyhmän" raudan kanssa. Voitaisiinko paseihin ympätä jotain viesti/paikannus tsydeemiä?
 
Haisuli kirjoitti:
Mutta onko tuo nyt ymmärrettävä niin että yhteensä neljän Pasin peruskorjaus maksaa 1,2milj.Eur (vai 4+4?)? 300 000Eur per vaunu kuulostaa kovalta rahalta vaikka kyseessä onkin ns. peruskorjauskonsepti = "proto".

Mitähän peruskorjaus muuten käytännössä tarkoittaa? Tuohon rahaan pitäisi vaihtua jo kaikki jutussa luetellut komponentit tehdasuusiin. Eli uudet moottorit, vaihteistot jne. Työ on nykymaailmassa niin kallista että ihmettelen jos tuollaisia kokonaisuuksia aletaan vielä erikseen purkamaan/huoltamaan. Pasissahan pitäisi olla paljon standardi kamaa kuorma-autoista jolloin sopivia moottoreita ja vaihteistoja luulisi ainakin löytyvät tehtaan hihnalta suoraan. Ohjauksen, jarrujen, voimansiirron ja jousituksen saralla luulisi myös löytyvän jonnin verran samaa.
Bosniassa aikanaan peruskorjasivat muutaman pasin. Kyse ei tietenkään ollut vielä tästä nyt mainitusta konseptista, mutta käytännössä purkivat koko vaunun osiin aivan pienintä nippeliä myöden. Kaikki puhdistettiin ja tarvittaessa vaihdettiin uuteen ja vaunut maalattiin uudelleen sekä sisältä että päältä. Tarkalleen en tiedä mitä kaikkea tekivät, kun en vieressä ollut koko ajan katsomassa. Sen mitä kävin vilkaisemassa niin ihan palasina vaunu oli ja taisipa slloisen sisun miehet mainita että työtä on tuplamäärä verrattuna uuden tekemiseen.
 
Panzerjäger kirjoitti:
Teka-krh komppanioilla on cargo telakuorma-autot joilla kranaattien kuljetukset hoidetaan.

http://www.kauppalehti.fi/5/i/yritykset/yritysuutiset/?oid=20110260189&ext=rss&request_ahaa_info=true
Linkissä on kuva jossa peruskorjattu XA-180/XA-185, jossa panssarointia lisätty. Ilmeisesti noihin vaunuihin tulee 200-sarjaa lähelle tuleva panssarointi.

Näyttää tyrksylevy poistuneen eli uintikyvystä ilmeisesti luovutaan lisäpanssaroinnnin nostaessa painoa
 
noska kirjoitti:
Haisuli kirjoitti:
Mutta onko tuo nyt ymmärrettävä niin että yhteensä neljän Pasin peruskorjaus maksaa 1,2milj.Eur (vai 4+4?)? 300 000Eur per vaunu kuulostaa kovalta rahalta vaikka kyseessä onkin ns. peruskorjauskonsepti = "proto".

Mitähän peruskorjaus muuten käytännössä tarkoittaa? Tuohon rahaan pitäisi vaihtua jo kaikki jutussa luetellut komponentit tehdasuusiin. Eli uudet moottorit, vaihteistot jne. Työ on nykymaailmassa niin kallista että ihmettelen jos tuollaisia kokonaisuuksia aletaan vielä erikseen purkamaan/huoltamaan. Pasissahan pitäisi olla paljon standardi kamaa kuorma-autoista jolloin sopivia moottoreita ja vaihteistoja luulisi ainakin löytyvät tehtaan hihnalta suoraan. Ohjauksen, jarrujen, voimansiirron ja jousituksen saralla luulisi myös löytyvän jonnin verran samaa.
Bosniassa aikanaan peruskorjasivat muutaman pasin. Kyse ei tietenkään ollut vielä tästä nyt mainitusta konseptista, mutta käytännössä purkivat koko vaunun osiin aivan pienintä nippeliä myöden. Kaikki puhdistettiin ja tarvittaessa vaihdettiin uuteen ja vaunut maalattiin uudelleen sekä sisältä että päältä. Tarkalleen en tiedä mitä kaikkea tekivät, kun en vieressä ollut koko ajan katsomassa. Sen mitä kävin vilkaisemassa niin ihan palasina vaunu oli ja taisipa slloisen sisun miehet mainita että työtä on tuplamäärä verrattuna uuden tekemiseen.

Kasvittu noska sen sanoi.....ei ole vain minun keksintöäni se, että laitanaan kansainvälisestikin on huomattu, että reipas ajoneuvomodailu on hilvatin kallista ja huom: UUDEKSI NE EIVÄT SILTI MUUTU. Monta kertaa edullisin ratkaisu olisi ajaa vekottimet loppuun ja panna tilalle uutta ja modernia jo lähtökohtaisesti,,,,,vaikka vähemmin lkm:nkin. Nämä "kumppanuudet" tulevat olemaan vielä tapetilla sanokaa sanoneen.
 
Yksi mahdollinen syy päivitykseen: politikoille ei mene läpi uuden osto, mutta säästösyistä vanhojen vehkeiden korjaaminen menee läpi, vaikka se olisi kalliimpaa kuin uuden osto.

Edit: eikä me olla ainoita: USA:n pilotit lentävät -63 rakennetuilla (ja varmaan jonkun kerran modatuilla) BUFFeilla.
 
Tarkennampa vielä että tosiaan kirjoitin tuossa että työtä oli tuplamäärä. Kustannuksista ei ollut puhe. Niistä en tiedä mitään. Niin ja nuo kyseiset vaunut peruskorjattiin, koska ne vuokrattiin siitä eteenpäin tanskalaisille. Sisun kaveri viittas johonkin siihen suuntaan, että jos meinaavat hiukankin pidempään niitä käyttää niin ois ollu halvempaa ostaa eli vuokrahinta taisi olla kohdallaan.
 
noska kirjoitti:
Tarkennampa vielä että tosiaan kirjoitin tuossa että työtä oli tuplamäärä. Kustannuksista ei ollut puhe. Niistä en tiedä mitään. Niin ja nuo kyseiset vaunut peruskorjattiin, koska ne vuokrattiin siitä eteenpäin tanskalaisille. Sisun kaveri viittas johonkin siihen suuntaan, että jos meinaavat hiukankin pidempään niitä käyttää niin ois ollu halvempaa ostaa eli vuokrahinta taisi olla kohdallaan.

Olisiko kyseessä jokin logistinen seikka, että tarvike piti saada tiettynä päivämääränä ja tehtaalta sitä ei olisi siihen saatu.
 
SJ kirjoitti:
noska kirjoitti:
Tarkennampa vielä että tosiaan kirjoitin tuossa että työtä oli tuplamäärä. Kustannuksista ei ollut puhe. Niistä en tiedä mitään. Niin ja nuo kyseiset vaunut peruskorjattiin, koska ne vuokrattiin siitä eteenpäin tanskalaisille. Sisun kaveri viittas johonkin siihen suuntaan, että jos meinaavat hiukankin pidempään niitä käyttää niin ois ollu halvempaa ostaa eli vuokrahinta taisi olla kohdallaan.

Olisiko kyseessä jokin logistinen seikka, että tarvike piti saada tiettynä päivämääränä ja tehtaalta sitä ei olisi siihen saatu.
Tuohon en osaa vastata, mutta logistisesti ratkaisu varmaankin oli järkevä, koska Suomi oli siirtäässä vaunujaan pois Bosniasta ja tuon toimenpiteen jälkeen niitä sinne muutamia jätettii eli vaunuujen siirrot siinä vähenivät.
Saattoi asiaan olla silläkin vaikutusta, että Tanskalla ei tiettävästi paseja ole (ainakaan XA-180-sarjaa) muuten lainkaan, mutta tuolla oli niiden osalta huollollisesti tuki kunnossa suomalaisten, ruotsalaisten ja norjalaisten ansiosta. Pyörajoneuvona pasi kuitenkin mission tuossa vaiheessa oli soveltuvampi peli kuin tiestöä rikkova M113.
 
noska kirjoitti:
Tarkennampa vielä että tosiaan kirjoitin tuossa että työtä oli tuplamäärä. Kustannuksista ei ollut puhe. Niistä en tiedä mitään. Niin ja nuo kyseiset vaunut peruskorjattiin, koska ne vuokrattiin siitä eteenpäin tanskalaisille. Sisun kaveri viittas johonkin siihen suuntaan, että jos meinaavat hiukankin pidempään niitä käyttää niin ois ollu halvempaa ostaa eli vuokrahinta taisi olla kohdallaan.


Muistelen Abrams panssarien täyshuollon kuluiksi mainitun miljoona taalaa. Työtähän siinäkin on paljon. Vaunu atomeiksi ja uudestaan kasaan. Paljon menee osia vaihtoon, mutta paljon jää myös vanhaa. Uudet vaunut maksavat moninkertaisesti.

Samoin muitakin jenkkien sotavehkeitä uusitaan sarjatyönä, joten ei tuo touhu voi olla taloudellisesti kannattamatonta asevoimille. Jenkit ostavat surutta uutta, jos se on taloudellisesti edes jotenkin mielekästä.

Uskoisin Pasien huoltohintojen putoavan, kun vetäistään useampi sata samalla muotilla. Parannuksilla toki saadaan hinta nousemaan. Kevein ja kestävin komposiittipanssarointi ei tule ilmaiseksi.

Ensimmäinen mielekäs hanke kuljetuskaluston osalta noin 20:n vuoteen.
 
baikal kirjoitti:
noska kirjoitti:
Haisuli kirjoitti:
Mutta onko tuo nyt ymmärrettävä niin että yhteensä neljän Pasin peruskorjaus maksaa 1,2milj.Eur (vai 4+4?)? 300 000Eur per vaunu kuulostaa kovalta rahalta vaikka kyseessä onkin ns. peruskorjauskonsepti = "proto".

Mitähän peruskorjaus muuten käytännössä tarkoittaa? Tuohon rahaan pitäisi vaihtua jo kaikki jutussa luetellut komponentit tehdasuusiin. Eli uudet moottorit, vaihteistot jne. Työ on nykymaailmassa niin kallista että ihmettelen jos tuollaisia kokonaisuuksia aletaan vielä erikseen purkamaan/huoltamaan. Pasissahan pitäisi olla paljon standardi kamaa kuorma-autoista jolloin sopivia moottoreita ja vaihteistoja luulisi ainakin löytyvät tehtaan hihnalta suoraan. Ohjauksen, jarrujen, voimansiirron ja jousituksen saralla luulisi myös löytyvän jonnin verran samaa.
Bosniassa aikanaan peruskorjasivat muutaman pasin. Kyse ei tietenkään ollut vielä tästä nyt mainitusta konseptista, mutta käytännössä purkivat koko vaunun osiin aivan pienintä nippeliä myöden. Kaikki puhdistettiin ja tarvittaessa vaihdettiin uuteen ja vaunut maalattiin uudelleen sekä sisältä että päältä. Tarkalleen en tiedä mitä kaikkea tekivät, kun en vieressä ollut koko ajan katsomassa. Sen mitä kävin vilkaisemassa niin ihan palasina vaunu oli ja taisipa slloisen sisun miehet mainita että työtä on tuplamäärä verrattuna uuden tekemiseen.

Kasvittu noska sen sanoi.....ei ole vain minun keksintöäni se, että laitanaan kansainvälisestikin on huomattu, että reipas ajoneuvomodailu on hilvatin kallista ja huom: UUDEKSI NE EIVÄT SILTI MUUTU. Monta kertaa edullisin ratkaisu olisi ajaa vekottimet loppuun ja panna tilalle uutta ja modernia jo lähtökohtaisesti,,,,,vaikka vähemmin lkm:nkin. Nämä "kumppanuudet" tulevat olemaan vielä tapetilla sanokaa sanoneen.

Ensimmäinen ongelma on se että emme vielä tiedä mikä tulee olemaan sarjaperuskorjauksen hinta per vaunu. En jaksa millään uskoa että homma tehdään Noskan mainitsemalla tavalla, eli purkamalla jokainen osa täysin atomeiksi, vaan vaihtamalla suurempia osakokonaisuuksia täysin uusiin, kuten moottori, vaihteisto jne. Nuo eivät oikeasti ole kummoisen hintaisia kun tilataan tehtaalta iso sarja. Periaatteessa homman pitäisi olla uuden vaunun tekemistä vastaava, mutta korit ovat valmiina ja vanhat osat pitää purkaa pois. Toki vanhasta säilytetään varmaan muutakin ns. kulumatonta osaa kuin kori.

Toinen ongelma on se että Paseja ei kaiketi enää valmisteta, joten uudet vaunut olisivat AMV:tä jolloin kpl hinta pomppaa kahteen miljoonaan.

Kun käytettyjä XA-180:jä vuonna 2004 myytiin Viroon 60kpl, oli kpl hinta n.120 000Eur ja uutisessa sanottiin että se on n. puolet uushanintahinnasta. Tuo hinta on pakko olla joku alkuperäinen 80-luvun uushankintahinta, jos uusia paseja saisi 240 000Eur hintaan, niin eihän peruskorjauksessa olisi mitään järkeä!

Patriahan peruskorjasi myös Viroon myydyt pasit, mutta harmikseni en löydä enää kyseistä uutista mistään, siellä oli meinaan hinta myös sille urakalle.

ps. Vertailuksi tämän päivän hinnoista, pv maksoi uusista Sisun 4x4 kuorma-autoista 125 000Eur/kpl.
 
Back
Top