Puolustusvoimat peruskorjaa miehistönkuljetusajoneuvoja

baikal

Supreme Leader
Haisuli kirjoitti:
Herra Kenraali kirjoitti:
noska kirjoitti:
Haisuli kirjoitti:
Mutta onko tuo nyt ymmärrettävä niin että yhteensä neljän Pasin peruskorjaus maksaa 1,2milj.Eur (vai 4+4?)? 300 000Eur per vaunu kuulostaa kovalta rahalta vaikka kyseessä onkin ns. peruskorjauskonsepti = "proto".

Mitähän peruskorjaus muuten käytännössä tarkoittaa? Tuohon rahaan pitäisi vaihtua jo kaikki jutussa luetellut komponentit tehdasuusiin. Eli uudet moottorit, vaihteistot jne. Työ on nykymaailmassa niin kallista että ihmettelen jos tuollaisia kokonaisuuksia aletaan vielä erikseen purkamaan/huoltamaan. Pasissahan pitäisi olla paljon standardi kamaa kuorma-autoista jolloin sopivia moottoreita ja vaihteistoja luulisi ainakin löytyvät tehtaan hihnalta suoraan. Ohjauksen, jarrujen, voimansiirron ja jousituksen saralla luulisi myös löytyvän jonnin verran samaa.
Bosniassa aikanaan peruskorjasivat muutaman pasin. Kyse ei tietenkään ollut vielä tästä nyt mainitusta konseptista, mutta käytännössä purkivat koko vaunun osiin aivan pienintä nippeliä myöden. Kaikki puhdistettiin ja tarvittaessa vaihdettiin uuteen ja vaunut maalattiin uudelleen sekä sisältä että päältä. Tarkalleen en tiedä mitä kaikkea tekivät, kun en vieressä ollut koko ajan katsomassa. Sen mitä kävin vilkaisemassa niin ihan palasina vaunu oli ja taisipa slloisen sisun miehet mainita että työtä on tuplamäärä verrattuna uuden tekemiseen.

Kasvittu noska sen sanoi.....ei ole vain minun keksintöäni se, että laitanaan kansainvälisestikin on huomattu, että reipas ajoneuvomodailu on hilvatin kallista ja huom: UUDEKSI NE EIVÄT SILTI MUUTU. Monta kertaa edullisin ratkaisu olisi ajaa vekottimet loppuun ja panna tilalle uutta ja modernia jo lähtökohtaisesti,,,,,vaikka vähemmin lkm:nkin. Nämä "kumppanuudet" tulevat olemaan vielä tapetilla sanokaa sanoneen.

Ensimmäinen ongelma on se että emme vielä tiedä mikä tulee olemaan sarjaperuskorjauksen hinta per vaunu. En jaksa millään uskoa että homma tehdään Noskan mainitsemalla tavalla, eli purkamalla jokainen osa täysin atomeiksi, vaan vaihtamalla suurempia osakokonaisuuksia täysin uusiin, kuten moottori, vaihteisto jne. Nuo eivät oikeasti ole kummoisen hintaisia kun tilataan tehtaalta iso sarja. Periaatteessa homman pitäisi olla uuden vaunun tekemistä vastaava, mutta korit ovat valmiina ja vanhat osat pitää purkaa pois. Toki vanhasta säilytetään varmaan muutakin ns. kulumatonta osaa kuin kori.

Toinen ongelma on se että Paseja ei kaiketi enää valmisteta, joten uudet vaunut olisivat AMV:tä jolloin kpl hinta pomppaa kahteen miljoonaan.

Kun käytettyjä XA-180:jä vuonna 2004 myytiin Viroon 60kpl, oli kpl hinta n.120 000Eur ja uutisessa sanottiin että se on n. puolet uushanintahinnasta. Tuo hinta on pakko olla joku alkuperäinen 80-luvun uushankintahinta, jos uusia paseja saisi 240 000Eur hintaan, niin eihän peruskorjauksessa olisi mitään järkeä!

Patriahan peruskorjasi myös Viroon myydyt pasit, mutta harmikseni en löydä enää kyseistä uutista mistään, siellä oli meinaan hinta myös sille urakalle.

ps. Vertailuksi tämän päivän hinnoista, pv maksoi uusista Sisun 4x4 kuorma-autoista 125 000Eur/kpl.


No, sinä sen sanoit. Mieti, AMV KUST. 2 MILJOONAA, Pasi jää ainakin alle puolen millin eikös? Kannattaako tuhruisen sotavaltion ylipäätään lähteä tuollaiseen peliin mukaan, mitä sillä tavoitellaan, mitä arvelet? Jos Pasin korjaus kust. esim. 300-400 tuhatta niin missä se järki sitten on? Ai verrataan AMV:n hintaan ja sanotaan että fitalis, onpas halpaa!!!!!!
 

RistoJ

Kapteeni
Vanhojen ajoneuvojen peruskorjaus maksaa tyypillisesti n. 1/5 - 1/4 uuden ajoneuvon hinnasta. Paljon riippuu tietysti siitä, halutaanko vain tehdä täyshuolto, vai myös parantaa ominaisuuksia. Jossain kohdin peruskorjaus on yleensä varsin järkevää, sillä yleensä samalla saadaan huolto- ja ylläpitokuluja pienennettyä (joskus merkittävästikin).

Pasin hinta on kaupoissa ollut nykyrahassa jossain välillä 500 k€ - miljoona euroa. AMV:n hinta taas välillä 1-2 miljoonaa riippuen varustelusta (IFV- ja KRH-versiot tietysti kalliimpia) ja kauppojen sisällöstä. Tietysti AMV:t ovat olleet paremmin varusteltuja ja suurempia ajoneuvoja. Lisäksi pelkkä ostohinta ei vielä kerro paljon mitään ja ylläpitokulut saattavat hyvinkin olla AMV:ssä pienemmät uudemman tekniikan ansiosta. Näinollen ajoneuvojen kokonaiskustannuksissa ei välttämättä ole sellaista eroa, kuin ostohinnan erolla voisi suoraan kuvitella.

Viron kaupoista sanottiin, että Pasit maksoivat heille noin puolet siitä, mitä ne maksoivat aikanaan Suomen puolustushallinnolle. Tosin tässä kun otetaan huomioon esim. rahan arvon muuttuminen, niin hintaero uuteen on todellisuudessa suurempi.
 

Hejsan

Alokas
BAN
201102156047.jpg
 

noska

Ylipäällikkö
Tuota kuvaa uudelleen katosessa, niin lisäpanssarien kiinnityspisteet näkyvät hyvin eli kyseessaä ei tietenkään ole kovin lopullinen versio, Lähtökohtaisesti näyttäisi siltä, että ennen kaikkea ohjaamohyttiä on lisäpanssaroitu, mutta myös ketjujen kuljetuskoukut näkyyvät puuttuvan, joten kaipa kylkiinkin on jotain lisätty tai suunnitteilla.
Kun muistelen tarkeemmin ammoisia aikoja, niin kaikki käsitellyt vaunut eivät silloin menneet tanskalaisille, vaan osaan asennettiin kokeellinen sisältä ammuttava kk-torni. Muistan, että koeammuntoihin osallistunut campin tväl-upseeri jotain kommentoi asiasta, mutta mitä, niin sitä en muista. Nuo vaunut siirrettiin Kosovoon, jotka myöhemmin siellä ollessani olivat reconin käytössä. Kyseessä oli silloinkin jonkinlainen koesarja, jossa selviteltiin eri osien kuluneisuutta ja vaihdon tarvetta sekä uusia ratkaisuja (ennenkaikkea alta ohjattavaa). Samaan urakkaan taisi kuulua myös Bosniassa kaäytettyjen tornimallien poistaminen muista Kosovoon siirretyistä vaunuista, mutta tehtiinkö se Bosnian päässä kokonaan vai ainoastaan muutama koekappale on päässyt unohtumaan.
Tällä kertaa täytyy sanoa, että ole Baikalin kanssa eri mieltä. Uskon hyvinkin vakaasti tähän projektiin, koska en näe että poistuvan pasin tilalle hankittaisiin AMV, vaan todennäköisemmin vain kuorma-auto. Vaunujen rungot ovat kuitenkin vielä suht hyväkuntoisia ja niiden V-pohjarakenne oli vielä vuosituhanne vaihteessa yksi parhaista miinatesteissä menestyjistä. Lisäpanssaroinnilla, tekniikan modernisoimisella ja viesti- ja johtamiskaluston päivittämisellä niistä saadaan vielä monelle varusmiespolville soivia pelejä, vaikka viime aikaiset konfliktit ovatkin osoittaneet panssarien kasvun olevan taas päivän trendi. En siis laittais paseja itäraudan perään stenalle ja vaihtaisi kuomra-autoihin, vaikka se säästömielessä olisikin kovin houkuttelevaa.
 

Haisuli

Kersantti
baikal kirjoitti:
Haisuli kirjoitti:
Herra Kenraali kirjoitti:
noska kirjoitti:
Haisuli kirjoitti:
Mutta onko tuo nyt ymmärrettävä niin että yhteensä neljän Pasin peruskorjaus maksaa 1,2milj.Eur (vai 4+4?)? 300 000Eur per vaunu kuulostaa kovalta rahalta vaikka kyseessä onkin ns. peruskorjauskonsepti = "proto".

Mitähän peruskorjaus muuten käytännössä tarkoittaa? Tuohon rahaan pitäisi vaihtua jo kaikki jutussa luetellut komponentit tehdasuusiin. Eli uudet moottorit, vaihteistot jne. Työ on nykymaailmassa niin kallista että ihmettelen jos tuollaisia kokonaisuuksia aletaan vielä erikseen purkamaan/huoltamaan. Pasissahan pitäisi olla paljon standardi kamaa kuorma-autoista jolloin sopivia moottoreita ja vaihteistoja luulisi ainakin löytyvät tehtaan hihnalta suoraan. Ohjauksen, jarrujen, voimansiirron ja jousituksen saralla luulisi myös löytyvän jonnin verran samaa.
Bosniassa aikanaan peruskorjasivat muutaman pasin. Kyse ei tietenkään ollut vielä tästä nyt mainitusta konseptista, mutta käytännössä purkivat koko vaunun osiin aivan pienintä nippeliä myöden. Kaikki puhdistettiin ja tarvittaessa vaihdettiin uuteen ja vaunut maalattiin uudelleen sekä sisältä että päältä. Tarkalleen en tiedä mitä kaikkea tekivät, kun en vieressä ollut koko ajan katsomassa. Sen mitä kävin vilkaisemassa niin ihan palasina vaunu oli ja taisipa slloisen sisun miehet mainita että työtä on tuplamäärä verrattuna uuden tekemiseen.

Kasvittu noska sen sanoi.....ei ole vain minun keksintöäni se, että laitanaan kansainvälisestikin on huomattu, että reipas ajoneuvomodailu on hilvatin kallista ja huom: UUDEKSI NE EIVÄT SILTI MUUTU. Monta kertaa edullisin ratkaisu olisi ajaa vekottimet loppuun ja panna tilalle uutta ja modernia jo lähtökohtaisesti,,,,,vaikka vähemmin lkm:nkin. Nämä "kumppanuudet" tulevat olemaan vielä tapetilla sanokaa sanoneen.

Ensimmäinen ongelma on se että emme vielä tiedä mikä tulee olemaan sarjaperuskorjauksen hinta per vaunu. En jaksa millään uskoa että homma tehdään Noskan mainitsemalla tavalla, eli purkamalla jokainen osa täysin atomeiksi, vaan vaihtamalla suurempia osakokonaisuuksia täysin uusiin, kuten moottori, vaihteisto jne. Nuo eivät oikeasti ole kummoisen hintaisia kun tilataan tehtaalta iso sarja. Periaatteessa homman pitäisi olla uuden vaunun tekemistä vastaava, mutta korit ovat valmiina ja vanhat osat pitää purkaa pois. Toki vanhasta säilytetään varmaan muutakin ns. kulumatonta osaa kuin kori.

Toinen ongelma on se että Paseja ei kaiketi enää valmisteta, joten uudet vaunut olisivat AMV:tä jolloin kpl hinta pomppaa kahteen miljoonaan.

Kun käytettyjä XA-180:jä vuonna 2004 myytiin Viroon 60kpl, oli kpl hinta n.120 000Eur ja uutisessa sanottiin että se on n. puolet uushanintahinnasta. Tuo hinta on pakko olla joku alkuperäinen 80-luvun uushankintahinta, jos uusia paseja saisi 240 000Eur hintaan, niin eihän peruskorjauksessa olisi mitään järkeä!

Patriahan peruskorjasi myös Viroon myydyt pasit, mutta harmikseni en löydä enää kyseistä uutista mistään, siellä oli meinaan hinta myös sille urakalle.

ps. Vertailuksi tämän päivän hinnoista, pv maksoi uusista Sisun 4x4 kuorma-autoista 125 000Eur/kpl.


No, sinä sen sanoit. Mieti, AMV KUST. 2 MILJOONAA, Pasi jää ainakin alle puolen millin eikös? Kannattaako tuhruisen sotavaltion ylipäätään lähteä tuollaiseen peliin mukaan, mitä sillä tavoitellaan, mitä arvelet?


No AMV hankinnallahan tavoiteltiin sekä kotimaisen puolustusteollisuuden tukemista että kirkasta kilpeä kv-toimintaan.
-Teollisuuden tukeminen onnistui yli odotusten koska AMV:stä tuli kaikkien aikojen myyntimenestys Suomalaiselle puolustusteollisuudelle.
-Porin valmiusjoukoille saatiin parasta mitä rahalla saa kv-operointia ajatellen, ihmettelen vaan miksei AMV:t ole päätyneet Afganistaniin...?

Puhtaasti kotimaan puolustusta ajatellen modernilla KK-tornilla varustetun AMV hankinta ei ole järkevää koska se ei eroa oleellisesti yli puolet tai jopa 1/4-hintaisista Paseista joissa on jo kaikki mitä siinä tehtävässä tarvitaan joihin niitä kotimaassa käytetään.

Muistetaan tosiaan että uuden Pasin nykyhinta taitaa tosiaan lähteä jostain 500 000Eur ylöspäin, siis jos niitä vielä valmistettasiin ja yhtä riisuttuna mallina kuin XA-180 aikoinaan oli.

baikal kirjoitti:
Jos Pasin korjaus kust. esim. 300-400 tuhatta niin missä se järki sitten on? Ai verrataan AMV:n hintaan ja sanotaan että fitalis, onpas halpaa!!!!!!

No tuskin sarjatilauksen hinta konseptiperuskorjauksesta ylöspäin liikkuu, mielellään reippaasti alaspäin. Tämä on kuitenkin kokonaisuutena halvin vaihtoehto jos porukkaa halutaan kuskata jalkautustasalle 3D/360-asteen sirpalesuojassa. Oleellista olisi nyt pysyä mahdollisemman yksinkertaisessa ratkaisussa, eli ei lähdetä räätälöimään paseihin mitään kk-torneja ym. turhaa/kallista hömppää. Lisäpanssarointikin on vähän niin ja näin... Olisi kiva nähdä joku testi miten paljon lähempänä esim. XA-202 tason suojaus kestään 152mm tykistön sirpalekranaatin? Juuri muuta uhkaa vastaan ei panssarointia kotimaan käytössä tarvita!

Jos Pasien peruskorjauksen hinta jää keikkumaan lähelle 300 000Eur/kpl, niin harkitsisin vakavasti ison osan korvaamista Sisun panssaroidulla 4x4 tai 6x6 kuorma-auto mallilla jonka hinta voisi jäädä alle 200 000Eur/kpl. Lava panssarista ja saataisiin sirpalesuoja maassa kukkuvia ammuksia vastaan.
 

Haisuli

Kersantti
RistoJ kirjoitti:
Lisäksi pelkkä ostohinta ei vielä kerro paljon mitään ja ylläpitokulut saattavat hyvinkin olla AMV:ssä pienemmät uudemman tekniikan ansiosta. Näinollen ajoneuvojen kokonaiskustannuksissa ei välttämättä ole sellaista eroa, kuin ostohinnan erolla voisi suoraan kuvitella.

Tähän en usko! Toki AMV on tällä hetkellä varmasti halvempi ylläpitää kuin Pasi koska AMV:t ovat uusia ja Paseilla rullattu ympäri maapalloa 20-vuotta. Pasihan on täysi ratti&polkkimet malli verrattuna AMV:hen, annas olla kun AMV:t pääsevät miehen ikään...

Vertailuksi voisin heitää kysymyksen kumpi on halvempi pitää yllä kun taivalta alkaa olla takana, 80-luvun ratti&polkimet mallin corolla vai 2000-luvun premium BMW tai Audi... On sähköä, tehostinta, abs, luistonestoa... Vaihda tilalle lämpökameraa, vakautettua kk-tornia, hydraulista alustaa jne. jne. Ai että se on halpa pitää yllä kun alkaa hiluille ja kiluille tulemaan tunnit täyteen :D

Corollassa on vielä se hauskuus että osia saa uutena maailman tappiin ja usealta valmistajalta koska kyseisen mallin levinneisyys on niin laaja (vert. pasissa käytetyt kuorma-auton komponentit), luojan kiitos tätä meidän premium AMV:tä on sentään saatu muillekkin jo kaupaksi aika mukavasti.
 

akealik

Luutnantti
Pasien ominaisuudet ja suorituskyky ovat minusta riittävät siihen tehtävään missä ne nykyään ovat.. kuskaavat jääkärit lähtöasemaan tykistöltä suojassa. Mitään taisteluajoneuvoa on turha ja typerä lähteä hakemaan koska sitä Pasi ei ole. Tärkeintä olisi uusia moottori ja voimansiirto että saadaan käyttöikää jatkettua ja ehkä liikkuvuutta parannettua. Kalliita konekivääritorneja lienee turha pultata.. pieni lisäpanssarointi lisäisi kyytiläisten itsetuntoa ja savuheittimistä olisi iloa ilmahyökkäyksen tai väijytyksen varalle. Sitten kun vielä muuttaa radiotelineen LV 241-sopivaksi ja korvaa takakontin nakkipipoliittimen luurilla niin avot. Kannattaa pitää kustannukset pieninä ettei kohta kyhätä frankenstein-ajoneuvoa lähes AMV:maisin suorituskykyvaatimuksin.

Haisuli kirjoitti:
Jos Pasien peruskorjauksen hinta jää keikkumaan lähelle 300 000Eur/kpl, niin harkitsisin vakavasti ison osan korvaamista Sisun panssaroidulla 4x4 tai 6x6 kuorma-auto mallilla jonka hinta voisi jäädä alle 200 000Eur/kpl. Lava panssarista ja saataisiin sirpalesuoja maassa kukkuvia ammuksia vastaan.

Ei muuten yhtään hullu idea alueellisten jääkärijoukkojen (JK/TORJP) tai vaikka jääkäreiden krh-osia varten. Jos hinta pysyisi noin edullisena, voisi olla kannattavaa hankkia noita ja kohdentaa remontoidut pasit etulinjan taistelujoukoille.
 

noska

Ylipäällikkö
akealik kirjoitti:
Sitten kun vielä muuttaa radiotelineen LV 241-sopivaksi ja korvaa takakontin nakkipipoliittimen luurilla niin avot.
Kylle se vaunupuhelinjärjestelmä olisi syytä uusia kokonaan. Siellä alkaa olla sen verran paljon kulumaa yms, että häiriöt ovat jo entisestään lisääntyneet. Lisäksi se järjestelmä voitiaisiin tehdä vastaanottavaisemmaksi nykyaikaisille kuulokeratkaisuille. Varmasti siitä saisi muutenkin yhteensopivamman LV241:n kanssa kuuin pelkän radiotelineen osalta. Ja järjestelmässä voisi olla valmiiksi radion paikka sekä nykyisessä paikassaan takaoven luona, että vaunuhenkilöstön tavoitettavissa ohjaamohytissä tai heti sen takana. Määrätyissä tehtävissä nimittäin on sangen käytännöllistä, että vaunuhenkilöstö kykenee käyttämään siitä radiosta muutakin kuin tangenttia. Niin ja sitten sanlalle voisi olla jopa ihan oikeasti paikka olemassa, ettei joka vaunusta löydy omaa virivirimenetelmää.
 

Hande

Kenraali
akealik kirjoitti:
Jos hinta pysyisi noin edullisena, voisi olla kannattavaa hankkia noita ja kohdentaa remontoidut pasit etulinjan taistelujoukoille.

Alueelisille joukoillehan on jo tulossa uusia 4x4 Sisuja á 125.000 Eemeliä. Pasien peruskorjauksen hinta vaikuttaa tuota taustaa vasten lähinnä pöyristyttävälle. Toisaalta, ilman Paseja tai vastaavaa määrää korvaavia ajoneuvoja pitäisi lakkauttaa toinen etelän valmiusprikaateista, niissä on kuitenkin edelleen rivissä kolmisensataa XA-180/185-versiota. Vekaran prikaati voitaisiin säilyttää jatkossakin, jos remonttirahoilla hankittaisiin uudet AMV:t,. Niitähän saisi samalla rahalla n. 100kpl. Panssarisuojattu uusi mastokuorma-auto vaikuttaa kyllä joka tavalla fiksuimmalle vaihtoehdolle.
 

RistoJ

Kapteeni
Hande kirjoitti:
akealik kirjoitti:
Jos hinta pysyisi noin edullisena, voisi olla kannattavaa hankkia noita ja kohdentaa remontoidut pasit etulinjan taistelujoukoille.

Alueelisille joukoillehan on jo tulossa uusia 4x4 Sisuja á 125.000 Eemeliä. Pasien peruskorjauksen hinta vaikuttaa tuota taustaa vasten lähinnä pöyristyttävälle. Toisaalta, ilman Paseja tai vastaavaa määrää korvaavia ajoneuvoja pitäisi lakkauttaa toinen etelän valmiusprikaateista, niissä on kuitenkin edelleen rivissä kolmisensataa XA-180/185-versiota. Vekaran prikaati voitaisiin säilyttää jatkossakin, jos remonttirahoilla hankittaisiin uudet AMV:t,. Niitähän saisi samalla rahalla n. 100kpl. Panssarisuojattu uusi mastokuorma-auto vaikuttaa kyllä joka tavalla fiksuimmalle vaihtoehdolle.

Tuossahan on tarkoitus selvittää Pasien päivitystarpeita ja -mahdollisuuksia, sekä ilmeisesti peruskorjaa neljä kappaletta Paseja jollekin tasolle. Tuota hintaa ei voida millään tavalla pitää edes summittaisena hintana vaunujen varsinaiselle peruskorjaukselle. Tässä yhteydessä tehdään melko paljon (16 henkilötyövuotta) työtä asian selvittämiseksi. 1,2 miljoonaa euroa tuolle työmäärälle on varsin kohtuullinen hinta (laske vaikka tuntihinta tuosta). Kun tuo työ on tehty, voidaan sitten tehdä päätös varsinaisesta peruskorjauksesta suuremmalle määrälle vaunuja. Todennäköisesti hinta jää alle uuden 4x4 Sisun hinnan, ellei sitten asenneta esim. vastaavaa kk-tornia kuin AMV:ssa tms.
 

Haisuli

Kersantti
RistoJ kirjoitti:
Hande kirjoitti:
akealik kirjoitti:
Jos hinta pysyisi noin edullisena, voisi olla kannattavaa hankkia noita ja kohdentaa remontoidut pasit etulinjan taistelujoukoille.

Alueelisille joukoillehan on jo tulossa uusia 4x4 Sisuja á 125.000 Eemeliä. Pasien peruskorjauksen hinta vaikuttaa tuota taustaa vasten lähinnä pöyristyttävälle. Toisaalta, ilman Paseja tai vastaavaa määrää korvaavia ajoneuvoja pitäisi lakkauttaa toinen etelän valmiusprikaateista, niissä on kuitenkin edelleen rivissä kolmisensataa XA-180/185-versiota. Vekaran prikaati voitaisiin säilyttää jatkossakin, jos remonttirahoilla hankittaisiin uudet AMV:t,. Niitähän saisi samalla rahalla n. 100kpl. Panssarisuojattu uusi mastokuorma-auto vaikuttaa kyllä joka tavalla fiksuimmalle vaihtoehdolle.

Tuossahan on tarkoitus selvittää Pasien päivitystarpeita ja -mahdollisuuksia, sekä ilmeisesti peruskorjaa neljä kappaletta Paseja jollekin tasolle. Tuota hintaa ei voida millään tavalla pitää edes summittaisena hintana vaunujen varsinaiselle peruskorjaukselle. Tässä yhteydessä tehdään melko paljon (16 henkilötyövuotta) työtä asian selvittämiseksi. 1,2 miljoonaa euroa tuolle työmäärälle on varsin kohtuullinen hinta (laske vaikka tuntihinta tuosta). Kun tuo työ on tehty, voidaan sitten tehdä päätös varsinaisesta peruskorjauksesta suuremmalle määrälle vaunuja. Todennäköisesti hinta jää alle uuden 4x4 Sisun hinnan, ellei sitten asenneta esim. vastaavaa kk-tornia kuin AMV:ssa tms.

Toivottavasti jää tuolle tasolle/alle... Minulla on vain hatara muistikuva siitä Viroon erikseen myydystä täyshuoltokaupasta ja se ei ollut mikään ihan ilmainen. Vaihdettiinkohan Viron Paseihin uutta konetta, vaihteistoa jne?

Harmi kun enää löydä googlettamallakaan sitä uutista enää mistään. Patrian omien sivujen uutiset alle 2007 tapahtumista on poistettu. Pasit myytiin Viroon 2004 ja vähän sen jälkeen solmittiin vielä huolto/peruskorjaus kauppa.

Edit: muistin väärin, hintaa ei ilmoitettu ja tuosta saa sen kuvan että mitään varsinaista peruskorjausta ei niille tehty, vaan muutoksia + tarkastus:

"Patria ja Viron puolustusministeriö ovat tänään allekirjoittaneet
sopimuksen Viron XA-ajoneuvojen modernisoinnista. Sopimus kattaa myös
tarvittavan asiakkaan henkilöstön koulutuksen, teknisen
dokumentaation, työvälineet ja laitteet sekä perusvaraosat.
Modernisointi tehdään 2005-2007.

Viron puolustusministeriö ja Suomen puolustusministeriö
allekirjoittivat aiemmin tänään sopimuksen 60 XA-APC ajoneuvon
kaupasta.

Patrian panssaroidut pyöräajoneuvot ovat tällä hetkellä useiden
maiden käytössä kansainvälisissä tehtävissä ja olemme erittäin
tyytyväisiä siitä, että Viro nyt liittyy tähän joukkoon. Olemme
vakuuttuneita siitä, että tämä hyödyttää kaikkia käyttäjämaita
jatkossa", sanoo Heikki Hulkkonen, toimialajohtaja, Patria Vehicles.

Patria Vehicles tarkastaa ja modernisoi XA-180 -ajoneuvot asiakkaan
vaatimusten mukaisesti. Pääosa ajoneuvoista on ns. perusajoneuvoja,
suurimmat muutostyöt tehdään ambulanssi- ja johtamisajoneuvoihin.
Pääosin ajoneuvot ovat kuten suomalaisetkin ajoneuvot.

Viron XA -ajoneuvojen elinkaarituen tehokkainta toimintatapaa
kartoitetaan yhteistoiminnassa Patrian ja Viron edustajien kesken."

Viroon myydyistä paseista todettiin toisaalla myös että ne ovat ensimmäistä
sarjaa ja valmistettu 80-luvun lopussa. Palveleet myös yk-tehtävissä
ja niillä on ajettu 10 000-70 000km. Kuulema elinkaarensa
puolivälissä.
 

Haisuli

Kersantti
Haisuli kirjoitti:
juhapar kirjoitti:
Toivottavasti myös tekat rempataan (niin, ja tietty KaiPr:lle ne panssariversiot olis ihQ).

Veikkaan että Bankut menee vähitellen poistoon (tilalle ei tule mitään koska niitä pääasiassa käyttävät Jpr90:kin poistetaan) ja Nasut uudempina ei ehkä vielä ole aivan peruskorjaus vaiheessa elinkaartaan?

Löysin Tekoihin liittyen tälläisen uutisen:
Marko Laitala, 19.8.2004, 6:29

"Puolustusvoimat kaavailee panssaroitua tela-autoa.Puolustusvoimat tutkii parhaillaan uudentyyppisen panssaroidun telakuorma-auton hankintaa. Ajoneuvo korvaisi panssaroimattomat Nasu- ja BV206-telakuorma-autot, joita käyttävät Kainuun Prikaati ja erikoisjoukot.

"Nykyisen kaluston ensimmäiset ajoneuvot tulevat käyttöikänsä loppuun vuonna 2015”, sanoo everstiluutnantti Tatu Juurtti Puolustusvoimain materiaalilaitoksen esikunnasta.

Puolustusvoimat on tilannut tutkimuksen ajoneuvosta sekä suomalaiselta Patria Hägglundsilta että Singapore Technologies Kinetics ltd:ltä. Tutkimukset valmistuvat vuoden 2005 maaliskuun loppuun mennessä. "
 

baikal

Supreme Leader
noska kirjoitti:
Tuota kuvaa uudelleen katosessa, niin lisäpanssarien kiinnityspisteet näkyvät hyvin eli kyseessaä ei tietenkään ole kovin lopullinen versio, Lähtökohtaisesti näyttäisi siltä, että ennen kaikkea ohjaamohyttiä on lisäpanssaroitu, mutta myös ketjujen kuljetuskoukut näkyyvät puuttuvan, joten kaipa kylkiinkin on jotain lisätty tai suunnitteilla.
Kun muistelen tarkeemmin ammoisia aikoja, niin kaikki käsitellyt vaunut eivät silloin menneet tanskalaisille, vaan osaan asennettiin kokeellinen sisältä ammuttava kk-torni. Muistan, että koeammuntoihin osallistunut campin tväl-upseeri jotain kommentoi asiasta, mutta mitä, niin sitä en muista. Nuo vaunut siirrettiin Kosovoon, jotka myöhemmin siellä ollessani olivat reconin käytössä. Kyseessä oli silloinkin jonkinlainen koesarja, jossa selviteltiin eri osien kuluneisuutta ja vaihdon tarvetta sekä uusia ratkaisuja (ennenkaikkea alta ohjattavaa). Samaan urakkaan taisi kuulua myös Bosniassa kaäytettyjen tornimallien poistaminen muista Kosovoon siirretyistä vaunuista, mutta tehtiinkö se Bosnian päässä kokonaan vai ainoastaan muutama koekappale on päässyt unohtumaan.
Tällä kertaa täytyy sanoa, että ole Baikalin kanssa eri mieltä. Uskon hyvinkin vakaasti tähän projektiin, koska en näe että poistuvan pasin tilalle hankittaisiin AMV, vaan todennäköisemmin vain kuorma-auto. Vaunujen rungot ovat kuitenkin vielä suht hyväkuntoisia ja niiden V-pohjarakenne oli vielä vuosituhanne vaihteessa yksi parhaista miinatesteissä menestyjistä. Lisäpanssaroinnilla, tekniikan modernisoimisella ja viesti- ja johtamiskaluston päivittämisellä niistä saadaan vielä monelle varusmiespolville soivia pelejä, vaikka viime aikaiset konfliktit ovatkin osoittaneet panssarien kasvun olevan taas päivän trendi. En siis laittais paseja itäraudan perään stenalle ja vaihtaisi kuomra-autoihin, vaikka se säästömielessä olisikin kovin houkuttelevaa.

Jos 150 tuhatta euroa riittää per vaunu siihen, että niiden elinkaari jatkuu 2030-luvulle saakka niin silloin tuo on ihan okei-homma, ei mitään murinoita minunkaan suunnasta. Ketjun alussa liian hätäisesti katselin, että hinta RYÖPSÄHTÄÄ 300 tuhannen nurkille ja se ei ole mielestäni enää tolkullinen raami.

Ja tarviihan se armeija näitä rautakippojakin ei siinä mitään. Ja hintaa tulee, sille ei voi mitään.
 

noska

Ylipäällikkö
Tuossa edellä kehotettiin laskemaan tuntihinta tälle projektille. Minun vaatimattomat matemaatikon taitoni (lähinnä ongelmana oli määrittää työvuoteen laskettavien tyopäivien määrä) antoi tuloksen hieman päälle neljäkymmenen euron, joka ei todellakaan ole mikää kova lukema. Sarjatyönä varsinainen remontti vielä vähentää tarvittavia työtunteja huomattavasti.

Tuosta Viron kaupasta on huomattava, että siihen kuului myös varaosapaketti sekä koulutus, joka ei kyseisten vaunujen kohdalla ole mikään pieni asia. Syy siihen että 180-sarjan vaunuja onkäytetty niin pitkään ulkomailla eikä sinne ole viety uudempia on ollut nimenomaan huoltohenkilöstön koulutus. Korjaamolle riittää kokeneita kavereita, jotka osaa 180-sarjan joka nippelin ulkomuistista, ja vielä 185-sarjakin menee, mutta uudempiin vaunuihin tietojen päivittämiseksi tarvittaisin normaali rotaatiokoulutusta pidempi jakso, kun siitä kokemusta omaavaa väkeä on liian vähän. Voin siis kuvitella että kun Virossa lähdetäään nollista, niin koulutuspaketti on iso osa hintaa. Alhaalla kun on katsonut sitä määrää mitä vaunujen varaosia ka työkaluja tarvitaan korjaamo ja huoltotoiminnan pyörittämiseen, niin sekään paketti ei ole mitätön. Suomi ei tule tarvitsemaan näitä kuin uudistusten osalta.

Nähdäkseni tuota Viron kauppaa ei voi kovinkaan suoraan verrata tähän nyt käsillä olevaan remonttiin.
 

Einomies1

Respected Leader
Haisuli kirjoitti:
Haisuli kirjoitti:
juhapar kirjoitti:
Toivottavasti myös tekat rempataan (niin, ja tietty KaiPr:lle ne panssariversiot olis ihQ).

Veikkaan että Bankut menee vähitellen poistoon (tilalle ei tule mitään koska niitä pääasiassa käyttävät Jpr90:kin poistetaan) ja Nasut uudempina ei ehkä vielä ole aivan peruskorjaus vaiheessa elinkaartaan?

Löysin Tekoihin liittyen tälläisen uutisen:
Marko Laitala, 19.8.2004, 6:29

"Puolustusvoimat kaavailee panssaroitua tela-autoa.Puolustusvoimat tutkii parhaillaan uudentyyppisen panssaroidun telakuorma-auton hankintaa. Ajoneuvo korvaisi panssaroimattomat Nasu- ja BV206-telakuorma-autot, joita käyttävät Kainuun Prikaati ja erikoisjoukot.

"Nykyisen kaluston ensimmäiset ajoneuvot tulevat käyttöikänsä loppuun vuonna 2015”, sanoo everstiluutnantti Tatu Juurtti Puolustusvoimain materiaalilaitoksen esikunnasta.

Puolustusvoimat on tilannut tutkimuksen ajoneuvosta sekä suomalaiselta Patria Hägglundsilta että Singapore Technologies Kinetics ltd:ltä. Tutkimukset valmistuvat vuoden 2005 maaliskuun loppuun mennessä. "

Todennäköisin vaihtoehto lienee BAE /Hägglunds BVS10. Uutinen on jo useamman vuoden vanha ja nykyinen tiukka talouskuuri huomioonottaen tuokin hankinta voi mennä kaniin.

En ole niin automies että voisin väitellä asiasta mutta eikös tuon PASIn rinnastaminen panssaroituun MKA:an ole vähän epärelevanttia? Siis jos ajatellaan sitä suojaa, niin mikä on modernisoidun PASIn suojaustaso yläsektorista tulevia räjähdyksiä vastaan (kranaatit herätesysytyttimellä) ja miinasuoja alapuolella verrattuna panssari MKA:han?

Epäilempä että uusittu PASI vie voiton, koska tuskin rättikatosta paljoa suojaa on herätekranaateilta, vai onko noissa uusissa kuorkeissa joku kiinteä panssarikotelo miehistön suojana?. Tuskimpa kuormurin alustakaan kestää kuin max. puolet siitä r-ainemäärästä mitä PASI kestää (oma, vahva veikkaus).

Vai meinataanko ettei nykyaikaisella taistelukentällä vihollinen muka käytä noita aseita, kun meilläkin on niitä? Eikö vihollinen voi käyttää sirote-panssarimiinotteita (Smerch) esim.sivustojensa turvaamiseksi vastahyökkäyksiltä ja herätekranaatteja tykistöllään?
Toivottavasti uuteen PASIin tulee komposiittipanssari katolle just tuota kranaatti-uhkaa vastaan (epäilen).

Onko muuten tuossa suomen AMV:ssa kaikissa kauko-ohjattu kk-torni (Kongsberg Protector muistaakseni)? Oliko siinä oleva torni-kk Browning M2HB?
Jos näin on, niin mikähän älli oli hankkia taas eri ammusta käyttävä ja huonompi kk kuin NSV, jos vaunua ei käytetä kans.väl.tehtävissä? Leo 2:ssa on siinäkin eri kaliiperin kk:t (MG3, 7,62NATO), kuin BMP:ssä ja CV-9030:ssa (PKT, M43).

Suomen armeijan ikuinen ongelma on tuo liika kaliiperikirjavuus joka hankaloittaa tositoimissa patruunahuoltoa. Tulee mieleen että päätökset tehdään välillä vähän irrallaan kokonaisuudesta kuin irtiksiä ostettaessa, "otetaan vähän tätä ja sit tota kun viimeksi otettiin tuota niin ei oteta sitä nyt".
Onko järkee vai ei.....
 

SJ

Supreme Leader
Einomies1 kirjoitti:
Epäilempä että uusittu PASI vie voiton, koska tuskin rättikatosta paljoa suojaa on herätekranaateilta, vai onko noissa uusissa kuorkeissa joku kiinteä panssarikotelo miehistön suojana?. Tuskimpa kuormurin alustakaan kestää kuin max. puolet siitä r-ainemäärästä mitä PASI kestää (oma, vahva veikkaus).

Muistelisin, että niissä 4x4 malleissa on vain sen alimman tason suojaus ohjaamolle (siis matkustajilla ei ole välttämättä sitäkään) ja se taisi olla tyyliin: kestää .308 luodin, käsikranaatin räjähdyksen ajoneuvon alla ja 155mm:n kranaatin muistaakseni 100 metrin päästä.
 

mursu

Alikersantti
noska kirjoitti:
Kun muistelen tarkeemmin ammoisia aikoja, niin kaikki käsitellyt vaunut eivät silloin menneet tanskalaisille, vaan osaan asennettiin kokeellinen sisältä ammuttava kk-torni. Muistan, että koeammuntoihin osallistunut campin tväl-upseeri jotain kommentoi asiasta, mutta mitä, niin sitä en muista. Nuo vaunut siirrettiin Kosovoon, jotka myöhemmin siellä ollessani olivat reconin käytössä. Kyseessä oli silloinkin jonkinlainen koesarja, jossa selviteltiin eri osien kuluneisuutta ja vaihdon tarvetta sekä uusia ratkaisuja (ennenkaikkea alta ohjattavaa). Samaan urakkaan taisi kuulua myös Bosniassa kaäytettyjen tornimallien poistaminen muista Kosovoon siirretyistä vaunuista, mutta tehtiinkö se Bosnian päässä kokonaan vai ainoastaan muutama koekappale on päässyt unohtumaan.

Noita vastaavia suojattuja kk-tornejahan on ollut joskus aikoinaan käytössä myös libanonissa ja nyt niitä on vissiin otettu myös tuon NBG:n käyttöön ja kuulemma aika susi vehkeitä ovat. Tosin en yhtään ihmettele, kun katsoo sitä hervotonta pömpeliä, jonka sisältä ei varmaan näe mihinkään.

Ihmettelen kyllä suuresti, jos noissa perusparannuksissa ei laiteta sinne itkk-torniin jotain suojalevyjä myös ampujalle. Esim. vastaavasti kun norjalaisilla on ollut jo 90-luvulta lähtien:
889_Sisu_s.jpg
 

noska

Ylipäällikkö
Sieltä ei todellakaan nähnyt muuta kuin eteenpäin. Ongelmia oli myös joidenkin tornien elektroniikan kanssa (pyörii sähkötoimisesti) ja ne nostivat aika paljon vaunun painopistettä ja veivät tilaa vaunun sisältä ja vaikeuttivat valtavasti huoltoluukkujen avaamista. Lisäksi niihin kipuaminen oli huomattavsti helpompaa ylä- kuin alakautta ja vaunun kaatuessa ei ampujalla olisi ollut pienimpiäkään mahdollisuuksia paeta tornista ja torni taas tuskin olisi kestänyt koko vaunun painoa, joten ampujalla olisi ollut huono happi sen jälkeen. Lisäksi melko suuresta kk:n aukosta oli yllättävän helppo heittää tavaraa sisälle.

Nuo norjalaisten vaunut olivat muuten 185:ia ja niiden luukkuratkaisut poikkesivat melko paljon suomalaisten käytössä olleista. Tuo suojalevyjärjestelmä ja kk:n lavetti oli norjalaisten omaa suunnitelmaa ja taisi lla myös tuotantoa. Eivät ihan pyytettömän kiitollisia olleet turskanpurijatkaan tuohon omaan ratkaisuunsa.
 

Haisuli

Kersantti
Einomies1 kirjoitti:
Haisuli kirjoitti:
Haisuli kirjoitti:
juhapar kirjoitti:
Toivottavasti myös tekat rempataan (niin, ja tietty KaiPr:lle ne panssariversiot olis ihQ).

Veikkaan että Bankut menee vähitellen poistoon (tilalle ei tule mitään koska niitä pääasiassa käyttävät Jpr90:kin poistetaan) ja Nasut uudempina ei ehkä vielä ole aivan peruskorjaus vaiheessa elinkaartaan?

Löysin Tekoihin liittyen tälläisen uutisen:
Marko Laitala, 19.8.2004, 6:29

"Puolustusvoimat kaavailee panssaroitua tela-autoa.Puolustusvoimat tutkii parhaillaan uudentyyppisen panssaroidun telakuorma-auton hankintaa. Ajoneuvo korvaisi panssaroimattomat Nasu- ja BV206-telakuorma-autot, joita käyttävät Kainuun Prikaati ja erikoisjoukot.

"Nykyisen kaluston ensimmäiset ajoneuvot tulevat käyttöikänsä loppuun vuonna 2015”, sanoo everstiluutnantti Tatu Juurtti Puolustusvoimain materiaalilaitoksen esikunnasta.

Puolustusvoimat on tilannut tutkimuksen ajoneuvosta sekä suomalaiselta Patria Hägglundsilta että Singapore Technologies Kinetics ltd:ltä. Tutkimukset valmistuvat vuoden 2005 maaliskuun loppuun mennessä. "

Todennäköisin vaihtoehto lienee BAE /Hägglunds BVS10. Uutinen on jo useamman vuoden vanha ja nykyinen tiukka talouskuuri huomioonottaen tuokin hankinta voi mennä kaniin.

Tässä taloustilanteessa uusia tekoja ei varmasti hankita, hommaa jatkettaneen Nasujen ja kenties parempi kuntoisten Bankkujen kanssa ja asiaan palataan joskus 2020...

Einomies1 kirjoitti:
En ole niin automies että voisin väitellä asiasta mutta eikös tuon PASIn rinnastaminen panssaroituun MKA:an ole vähän epärelevanttia? Siis jos ajatellaan sitä suojaa, niin mikä on modernisoidun PASIn suojaustaso yläsektorista tulevia räjähdyksiä vastaan (kranaatit herätesysytyttimellä) ja miinasuoja alapuolella verrattuna panssari MKA:han?

Jos rahat olisivat todella tiukoilla ja Pasien peruskorjauksen hinta karkaisi käsistä, niin johonkin tuollaiseen heikommin suojattuun ratkaisuun olisi päädyttävä pakon edessä.

Einomies1 kirjoitti:
Epäilempä että uusittu PASI vie voiton, koska tuskin rättikatosta paljoa suojaa on herätekranaateilta, vai onko noissa uusissa kuorkeissa joku kiinteä panssarikotelo miehistön suojana?. Tuskimpa kuormurin alustakaan kestää kuin max. puolet siitä r-ainemäärästä mitä PASI kestää (oma, vahva veikkaus).

Tuo uuden alueellisten joukkojen 4x4 kuorkin 125 000Eur hinta ei mielestäni sisällä minkäänlaista panssarointia, niitä panssaroituja ohjaamoja/miinasuojauksia ostettiin isompiin autoihin jotka menevät kv-toimintaan. Tässähän tämä suojauksen tarve osittain konkretisoituu, kv-toiminnassa kaluston määrä on pieni ja sotilaan henki todella arvokas. Kotimaan puolustuksessa kaluston tarve on suuri ja sotilaan henki ei niin arvokas. Näin se vaan menee...

Totta hemmetissä Pasi vie voiton, pakon edessä tuollaiseen ratkaisuun päädyttäisiin. Eihän pohjoisen Tekoissakaan ole kuin ohut lasikuitu sääsuojana, joskus on tyydyttävä heikompaan ratkaisuun ja yritettävä muokata omaa taktiikkaa siten ettei altistuttaisi omille heikkouksille.

Einomies1 kirjoitti:
Onko muuten tuossa suomen AMV:ssa kaikissa kauko-ohjattu kk-torni (Kongsberg Protector muistaakseni)? Oliko siinä oleva torni-kk Browning M2HB?
Jos näin on, niin mikähän älli oli hankkia taas eri ammusta käyttävä ja huonompi kk kuin NSV, jos vaunua ei käytetä kans.väl.tehtävissä? Leo 2:ssa on siinäkin eri kaliiperin kk:t (MG3, 7,62NATO), kuin BMP:ssä ja CV-9030:ssa (PKT, M43).

Veikkaan että AMV on edelleen niin tuoretta/outoa kalustoa käyttäjilleen ettei sitä ole uskallettu lähettää vielä ulkomaille asti. Yksinkertaisesti osaavaa huoltohenkilöstöä ei ehkä ole vielä tarpeeksi saatavilla ulkomaan komennuksille.

Leo-2 olisi vaihdettu PKT, mutta kk sijaitsee Leopardissa "väärällä" puolella pääasetta ajatellen PKT vyösyöttöä, joten homma ei onnistu ainakaan ihan yksinkertaisesti.
 

Haisuli

Kersantti
SJ kirjoitti:
Einomies1 kirjoitti:
Epäilempä että uusittu PASI vie voiton, koska tuskin rättikatosta paljoa suojaa on herätekranaateilta, vai onko noissa uusissa kuorkeissa joku kiinteä panssarikotelo miehistön suojana?. Tuskimpa kuormurin alustakaan kestää kuin max. puolet siitä r-ainemäärästä mitä PASI kestää (oma, vahva veikkaus).

Muistelisin, että niissä 4x4 malleissa on vain sen alimman tason suojaus ohjaamolle (siis matkustajilla ei ole välttämättä sitäkään) ja se taisi olla tyyliin: kestää .308 luodin, käsikranaatin räjähdyksen ajoneuvon alla ja 155mm:n kranaatin muistaakseni 100 metrin päästä.

Kuten edellisessä viestissä totesin, niin mielestäni tilatuissa 4x4 kuorkeissa ei ole minkäänlaista suojausta. Suojauksia ostettiin kv-toimintaan meneviin 8x8 malleihin.

Tuollaisen suojauksen varmasti siis kyllä saa halutessaan vaikka mihin malliin. Mitähän aineenvahvuutta kabiini tuollaisessa paketissa mahtaa olla?

Alla kuvat uudesta 4x4 ja 8x8 mallista, kaikki huomaavat varmaan kabiinien eron. Alunperinhän Sisu Defencen sivuilla kuvat 4x4 mallista olivat samantyylisellä matalalla kabiinilla kuin tuossa 8x8:ssa. Hommaa kuitenkin räätälöitiin tarjousvaiheessa (varmaan hinnan pudottamiseksi) ja kabiinin malli vaihtui. En nyt ihan varmasti muista minkä siviilikuorkin valmistajan osia tuohon 4x4 malliin sitten ympättiin (olisiko ollut Renaultin).
 

Liitteet

  • 4x4.jpg
    4x4.jpg
    53.3 KB · Luettu: 36
  • 8x8.jpg
    8x8.jpg
    66.4 KB · Luettu: 28
Top