Haisuli kirjoitti:Herra Kenraali kirjoitti:noska kirjoitti:Bosniassa aikanaan peruskorjasivat muutaman pasin. Kyse ei tietenkään ollut vielä tästä nyt mainitusta konseptista, mutta käytännössä purkivat koko vaunun osiin aivan pienintä nippeliä myöden. Kaikki puhdistettiin ja tarvittaessa vaihdettiin uuteen ja vaunut maalattiin uudelleen sekä sisältä että päältä. Tarkalleen en tiedä mitä kaikkea tekivät, kun en vieressä ollut koko ajan katsomassa. Sen mitä kävin vilkaisemassa niin ihan palasina vaunu oli ja taisipa slloisen sisun miehet mainita että työtä on tuplamäärä verrattuna uuden tekemiseen.Haisuli kirjoitti:Mutta onko tuo nyt ymmärrettävä niin että yhteensä neljän Pasin peruskorjaus maksaa 1,2milj.Eur (vai 4+4?)? 300 000Eur per vaunu kuulostaa kovalta rahalta vaikka kyseessä onkin ns. peruskorjauskonsepti = "proto".
Mitähän peruskorjaus muuten käytännössä tarkoittaa? Tuohon rahaan pitäisi vaihtua jo kaikki jutussa luetellut komponentit tehdasuusiin. Eli uudet moottorit, vaihteistot jne. Työ on nykymaailmassa niin kallista että ihmettelen jos tuollaisia kokonaisuuksia aletaan vielä erikseen purkamaan/huoltamaan. Pasissahan pitäisi olla paljon standardi kamaa kuorma-autoista jolloin sopivia moottoreita ja vaihteistoja luulisi ainakin löytyvät tehtaan hihnalta suoraan. Ohjauksen, jarrujen, voimansiirron ja jousituksen saralla luulisi myös löytyvän jonnin verran samaa.
Kasvittu noska sen sanoi.....ei ole vain minun keksintöäni se, että laitanaan kansainvälisestikin on huomattu, että reipas ajoneuvomodailu on hilvatin kallista ja huom: UUDEKSI NE EIVÄT SILTI MUUTU. Monta kertaa edullisin ratkaisu olisi ajaa vekottimet loppuun ja panna tilalle uutta ja modernia jo lähtökohtaisesti,,,,,vaikka vähemmin lkm:nkin. Nämä "kumppanuudet" tulevat olemaan vielä tapetilla sanokaa sanoneen.
Ensimmäinen ongelma on se että emme vielä tiedä mikä tulee olemaan sarjaperuskorjauksen hinta per vaunu. En jaksa millään uskoa että homma tehdään Noskan mainitsemalla tavalla, eli purkamalla jokainen osa täysin atomeiksi, vaan vaihtamalla suurempia osakokonaisuuksia täysin uusiin, kuten moottori, vaihteisto jne. Nuo eivät oikeasti ole kummoisen hintaisia kun tilataan tehtaalta iso sarja. Periaatteessa homman pitäisi olla uuden vaunun tekemistä vastaava, mutta korit ovat valmiina ja vanhat osat pitää purkaa pois. Toki vanhasta säilytetään varmaan muutakin ns. kulumatonta osaa kuin kori.
Toinen ongelma on se että Paseja ei kaiketi enää valmisteta, joten uudet vaunut olisivat AMV:tä jolloin kpl hinta pomppaa kahteen miljoonaan.
Kun käytettyjä XA-180:jä vuonna 2004 myytiin Viroon 60kpl, oli kpl hinta n.120 000Eur ja uutisessa sanottiin että se on n. puolet uushanintahinnasta. Tuo hinta on pakko olla joku alkuperäinen 80-luvun uushankintahinta, jos uusia paseja saisi 240 000Eur hintaan, niin eihän peruskorjauksessa olisi mitään järkeä!
Patriahan peruskorjasi myös Viroon myydyt pasit, mutta harmikseni en löydä enää kyseistä uutista mistään, siellä oli meinaan hinta myös sille urakalle.
ps. Vertailuksi tämän päivän hinnoista, pv maksoi uusista Sisun 4x4 kuorma-autoista 125 000Eur/kpl.
No, sinä sen sanoit. Mieti, AMV KUST. 2 MILJOONAA, Pasi jää ainakin alle puolen millin eikös? Kannattaako tuhruisen sotavaltion ylipäätään lähteä tuollaiseen peliin mukaan, mitä sillä tavoitellaan, mitä arvelet? Jos Pasin korjaus kust. esim. 300-400 tuhatta niin missä se järki sitten on? Ai verrataan AMV:n hintaan ja sanotaan että fitalis, onpas halpaa!!!!!!