Puolustusvoimat peruskorjaa miehistönkuljetusajoneuvoja

Hande kirjoitti:
Haisuli kirjoitti:
Haisuli kirjoitti:
juhapar kirjoitti:
Toivottavasti myös tekat rempataan (niin, ja tietty KaiPr:lle ne panssariversiot olis ihQ).

Veikkaan että Bankut menee vähitellen poistoon (tilalle ei tule mitään koska niitä pääasiassa käyttävät Jpr90:kin poistetaan) ja Nasut uudempina ei ehkä vielä ole aivan peruskorjaus vaiheessa elinkaartaan?

Löysin Tekoihin liittyen tälläisen uutisen:
Marko Laitala, 19.8.2004, 6:29

"Puolustusvoimat kaavailee panssaroitua tela-autoa.Puolustusvoimat tutkii parhaillaan uudentyyppisen panssaroidun telakuorma-auton hankintaa. Ajoneuvo korvaisi panssaroimattomat Nasu- ja BV206-telakuorma-autot, joita käyttävät Kainuun Prikaati ja erikoisjoukot.

"Nykyisen kaluston ensimmäiset ajoneuvot tulevat käyttöikänsä loppuun vuonna 2015”, sanoo everstiluutnantti Tatu Juurtti Puolustusvoimain materiaalilaitoksen esikunnasta.

Puolustusvoimat on tilannut tutkimuksen ajoneuvosta sekä suomalaiselta Patria Hägglundsilta että Singapore Technologies Kinetics ltd:ltä. Tutkimukset valmistuvat vuoden 2005 maaliskuun loppuun mennessä. "

Sittemmin on PV:n taholta kuitenkin ilmoitettu, ettei uusia ajoneuvohankkeita ole näköpiirissä, vaan keskitytään ylläpitämään olemassa olevaa kalustoa. Parhaassa kunnossa olevat Nasut varmaan peruskorjataan ja muut poistetaan. Pohjois-Karjalan prikaatihan luopui jo tekoistaan ja Sodankylät Bankut menevät poistoon pikapuoliin varuskunnan perustamisvastuulla olevan sodanajan jääkäriprikaatin mukana. Näin Kajaanista löytyisi jatkossa tekan ainoa merkittävä käyttäjä.

Minusta pv teki mölövedon tuossa. Nyt jos koskaan pitäisi uusia ajoneuvoja, siihen olisi tuhannen kuorma-auton paikka eikä taalan.

Poliitikot voisivat imaista ajatuksen, jonka mukaan kotimainen teollisuus saisi valjastaa pv:n uusilla ajokeilla...kotimaan työllisyys ja alihankkijat blaa blaa....voisi jopa löytyä rahaakin. Jos vaihtoehtona on se, että kiukutellaan ja ähelletään sotatarvikehankintojen määrärahoista ja pidetään kiinni niistä kuin Kettulan mummo aisasta niin voi käydä siten, että leikataan joka tapauksessa ja jää ne ajokitkin saamatta, kun poliitikot ehtivät naulata kantansa kiinni. Menikö vaikeeksi?

Eli tiukentuvassa taloudellisessa tilanteessa hankintamäärärahat voisivat säilyä suurempana, kun ne kohdistuisivat ns. kotimaisiin hankintoihin:

-kuorma-autot
- AMV
- rekat
- työkoneet
- sopivat modifikaatiot
- Merivoimien hankinnat ja modifikaatiot

On varmasti varsin haasteellista perustella tulevina vuosina 600 miljoonan pitkän kantaman ohjushankintaa....ajoneuvohankinnat voisivat mennä läpikin.
 
Latvasta laho kirjoitti:
Vai siirtävätkö he joukkujaan jo nyt suomeen? suomessahan on pakolaisi aika perkeleesti? Mistä tietää. Joten on se ihan hyvä suunnitella niitä keskustelussa mainuttuja suojalevyä pasin itko ampujalle. Vai olisiko parempi tehdä siitä kauko ohjattava jolloin ampuja voisi kontrolloida asetta vaunun sisältä?

KV-toimintaan erikoistuneella Porin prikaatilla on käytössään vissin about 150kpl XA-203 ja AMV vaunua joissa on sisältä käytettävä kk varmasti juuri sen takia että ne voivat joutua miehitys/valvonta tehtäviin sissityyppisiä joukkoja vastaan ulkomailla. Tuossa pitäisi olla jo sellainen määrä vaunuja että enempään ei missään tapauksessa pitäisi olla tarvis maailmalle lähettää.

Vanhoja paseja ollaan ymmärtääkseni peruskorjaamassa puhtaasti kotimaan puolustukseen käytettäville joukoille. En ihan heti näe tarvetta alkaa varustella kyseistä kalustoa miehitys/valvontatehtäviä ajatellen.

ps. jokaisen hitec sisältä käytettävän kk-tornin hinta on pois alueellisten joukkojen muusta varustuksesta joka kuten tiedetään on kaikkea muuta kuin ajantasalla/määrävahvuinen.
 
Heikkilä kirjoitti:
Haisuli kirjoitti:
Heikkilä kirjoitti:
Haisuli kirjoitti:
EDIT: Täytyy myöntää että kyllähän AMV kalusto on parantanut Porin Prikaatin käytettävyyttä erityisesti maahanlaskuja vastaan, siellä kun ei voi tulla vastaan kuin puhkottavissa olevia maaleja. Perinteistä maahyökkäystä vastaan ei AMV:stä edelleenkään oikein ole, tiedustelevaa kärkeä voidaan koputella, sen jälkeen vaunut on ajettava taka-alalle.

Tuota, voihan maahanlaskussa olla mukana niitä ASU-85 maahanlaskupst-vaunuja, joiden keulapellin paksuus on neljän sentin kieppeillä ja pääaseena 85mm L/55-tykki, eli oleellisesti sama tykki kuin pitkäputkisessa Sotkassa, uudempana versiona vain. Ainakin Military Balance 2010:n mukaan niitä edelleen on Venäjän arsenaalissa ja tuollaista vastaan 12,7mm konekiväärillä varustetut pyöräajoneuvot ovat vähän heikoilla.

Tuota en tiennytkään, no pointti oli joka tapauksessa se että halusin vain myöntää että jotain iloa kotimaan puolustukselle niistä AMV:kin on ollut. Kyllä niillä huomattavasti paremmat saumat raskaampaakin maahanlaskua vastaan on kuin Paseilla vaikka sekaan olisi taivaalta jokunen esittämäsi kaltainen vaunu pudonnutkin.

AMV:n omasuoja on kiistatta parempi kuin Pasin, mutta miehistönkuljetusvaunu sekin on kun vastaan tulee mitään BMD-3, BMD-4, ASU-85 -tasoista maahanlaskuvaunua joilla on rynnäkkövaunun aseistus tai enemmän. Siinä vaiheessa mitä todennäköisimmin AMV:llä liikkuvan jalkaväen kannattaa jalkautua ja ottaa ne kessit esiin.

Pasin mahdollisuudet kyseistä kalustoa vastaan ovat nolla, AMV:lla sentään jonkinlaiset, lähinnä se oli pointtini.
Toki olisin tyytynyt mieluummin peruspaseihin ja ostanut säästyneillä rahoilla vaikka tupla määrän pst-aseistusta yms., mutta kun tässä paletissa oli mukana se kv-toiminta+kotimaisen teollisuuden tukeminen.
 
Hande kirjoitti:
Haisuli kirjoitti:
Haisuli kirjoitti:
juhapar kirjoitti:
Toivottavasti myös tekat rempataan (niin, ja tietty KaiPr:lle ne panssariversiot olis ihQ).

Veikkaan että Bankut menee vähitellen poistoon (tilalle ei tule mitään koska niitä pääasiassa käyttävät Jpr90:kin poistetaan) ja Nasut uudempina ei ehkä vielä ole aivan peruskorjaus vaiheessa elinkaartaan?

Löysin Tekoihin liittyen tälläisen uutisen:
Marko Laitala, 19.8.2004, 6:29

"Puolustusvoimat kaavailee panssaroitua tela-autoa.Puolustusvoimat tutkii parhaillaan uudentyyppisen panssaroidun telakuorma-auton hankintaa. Ajoneuvo korvaisi panssaroimattomat Nasu- ja BV206-telakuorma-autot, joita käyttävät Kainuun Prikaati ja erikoisjoukot.

"Nykyisen kaluston ensimmäiset ajoneuvot tulevat käyttöikänsä loppuun vuonna 2015”, sanoo everstiluutnantti Tatu Juurtti Puolustusvoimain materiaalilaitoksen esikunnasta.

Puolustusvoimat on tilannut tutkimuksen ajoneuvosta sekä suomalaiselta Patria Hägglundsilta että Singapore Technologies Kinetics ltd:ltä. Tutkimukset valmistuvat vuoden 2005 maaliskuun loppuun mennessä. "

Sittemmin on PV:n taholta kuitenkin ilmoitettu, ettei uusia ajoneuvohankkeita ole näköpiirissä, vaan keskitytään ylläpitämään olemassa olevaa kalustoa. Parhaassa kunnossa olevat Nasut varmaan peruskorjataan ja muut poistetaan. Pohjois-Karjalan prikaatihan luopui jo tekoistaan...

Jaa, milläs ne nyt sitten operoi?
Oliko kyseessä Nasut vai Bankut?
 
baikal kirjoitti:
Poliitikot voisivat imaista ajatuksen, jonka mukaan kotimainen teollisuus saisi valjastaa pv:n uusilla ajokeilla...kotimaan työllisyys ja alihankkijat blaa blaa....voisi jopa löytyä rahaakin. Jos vaihtoehtona on se, että kiukutellaan ja ähelletään sotatarvikehankintojen määrärahoista ja pidetään kiinni niistä kuin Kettulan mummo aisasta niin voi käydä siten, että leikataan joka tapauksessa ja jää ne ajokitkin saamatta, kun poliitikot ehtivät naulata kantansa kiinni. Menikö vaikeeksi?

Eli tiukentuvassa taloudellisessa tilanteessa hankintamäärärahat voisivat säilyä suurempana, kun ne kohdistuisivat ns. kotimaisiin hankintoihin:

-kuorma-autot
- AMV
- rekat
- työkoneet
- sopivat modifikaatiot
- Merivoimien hankinnat ja modifikaatiot

On varmasti varsin haasteellista perustella tulevina vuosina 600 miljoonan pitkän kantaman ohjushankintaa....ajoneuvohankinnat voisivat mennä läpikin.

-yhtään megakallista AMV:tä ei tarvita lisää
-kuorma-auto tilauksista on vielä tuplamäärä optiota käyttämättä
-työkoneet (?) eiköhän nämä kannata ottaa siviilistä vasta tarpeen tullen
-sopivia vaunujen/ajoneuvojen käyttöikää jatkavia modifikaatotahan on vireillä vaikka kuinka
-Merivoimista en sano mitään...

Politikoilla ei vaan taida olla mielessä muuta kuin varuskunnat...
 
Haisuli kirjoitti:
KV-toimintaan erikoistuneella Porin prikaatilla on käytössään vissin about 150kpl XA-203 ja AMV vaunua joissa on sisältä käytettävä kk varmasti juuri sen takia että ne voivat joutua miehitys/valvonta tehtäviin sissityyppisiä joukkoja vastaan ulkomailla. Tuossa pitäisi olla jo sellainen määrä vaunuja että enempään ei missään tapauksessa pitäisi olla tarvis maailmalle lähettää.

48kpl XA-203 ja 62kpl AMV. Yksi jääkäripataljoonista on siis edelleen varustettu XA-185-ajoneuvoin. Kyseinen varuskunta hoitaa kyllä kv-tehtävät, mutta siellä perustettava sodanajan prikaati on ihan eri juttu.
 
Haisuli kirjoitti:
Jaa, milläs ne nyt sitten operoi?
Oliko kyseessä Nasut vai Bankut?

Käsittääkseni siellä oli käytössä Nasut ja tilalle tulivat uudet 4x4-Sisut, joita kyseinen varuskunta sai 56kpl. Tästä oli maininta jutussa, jossa puolustusvaliokunta kävi siellä tutustumiskäynnillä. Bankkujen olen ymmärätnyt keskittyvän Sodankylän varuskuntaan.
 
Hande kirjoitti:
Haisuli kirjoitti:
KV-toimintaan erikoistuneella Porin prikaatilla on käytössään vissin about 150kpl XA-203 ja AMV vaunua joissa on sisältä käytettävä kk varmasti juuri sen takia että ne voivat joutua miehitys/valvonta tehtäviin sissityyppisiä joukkoja vastaan ulkomailla. Tuossa pitäisi olla jo sellainen määrä vaunuja että enempään ei missään tapauksessa pitäisi olla tarvis maailmalle lähettää.

48kpl XA-203 ja 62kpl AMV. Yksi jääkäripataljoonista on siis edelleen varustettu XA-185-ajoneuvoin. Kyseinen varuskunta hoitaa kyllä kv-tehtävät, mutta siellä perustettava sodanajan prikaati on ihan eri juttu.

Äh, muistin juu aivan persiilleen nuo määrät. Tuossa googlettamalla osui silmiin muuten tarinaa joltain keskustelupalstalta kyseisen joukko-osaston toiminnasta ja sieltä taisi löytyä syy miksi AMV ovat pysyneet kiltisti kotimaassa:
1/2010 erä oli vielä koulutettu vissiin alunperin XA-185 kalustolle ja ajolupia yms. päivitelty myöhemmin XA-203 kalustolle ja vasta seuraava erä alusta alkaen XA-203:lle, eli touhu AMV kanssa on vasta alkamassa ja niitä ei osaavien käyttäjien/huoltajien vähyyden takia ole vielä voitu lähettää ulkomaille, kuten aijemmin otaksuinkin.

SA-prikaatinahan tuo on sellainen kallis Jpr-90 :dodgy:
 
Mitä jos olisi heti rajoitettu uushankinnat malliin XA-202 ja varustettu taistelevien osien XA-185:t Protectorilla. Norskit olisivat varmasti integroineet NSV:n ko. torniin, jos ei ollut pakko olla niin natonato.
 
Hande kirjoitti:
Haisuli kirjoitti:
Jaa, milläs ne nyt sitten operoi?
Oliko kyseessä Nasut vai Bankut?

Käsittääkseni siellä oli käytössä Nasut ja tilalle tulivat uudet 4x4-Sisut, joita kyseinen varuskunta sai 56kpl. Tästä oli maininta jutussa, jossa puolustusvaliokunta kävi siellä tutustumiskäynnillä. Bankkujen olen ymmärätnyt keskittyvän Sodankylän varuskuntaan.

Okei, kuulostaa loogiselta. Bankut ajetaan Sodankylässä loppuun ja sen jälkeen ne korvataan varmaan osittain kuorma-autoilla ja/tai varuskunta lakkautetaan/toimintaa siellä supistetaan. Kas kun muuten noista uusista 4x4 kuorkeista ei ole eksynyt kuvia koulutuskäytössä vielä mihinkään.
 
Haisuli kirjoitti:
SA-prikaatinahan tuo on sellainen kallis Jpr-90 :dodgy:

Ei suinkaan vaan minkä tahansa eurooppalaisen mekanisoidun prikaatin kanssa täysin vertailukelpoinen taistelujoukko :a-rolleyes: (uskoo ken haluaa)
 
Hande kirjoitti:
Mitä jos olisi heti rajoitettu uushankinnat malliin XA-202 ja varustettu taistelevien osien XA-185:t Protectorilla. Norskit olisivat varmasti integroineet NSV:n ko. torniin, jos ei ollut pakko olla niin natonato.

Ilman muuta näin olisi kannattanut menetellä puhtaasti pv kannalta, mutta kun piti tukea Patrian myyntiponnisteluja AMV suhteen. Ilman kalkylointiakin voi todeta että myyntiponnistelujen tukeminen kokonaisuutena todellakin kannatti, 1300 tilattua ajoneuvoa pitkin maailmaa on kaikkea muuta kuin mitätön sivujuonne.
 
Mosuri kirjoitti:
Herra Kenraali kirjoitti:
Latvasta laho kirjoitti:
Sopiiko tähänväliin heittää kysymys että miksi näissä keskusteluissa vihollinen on lähes poikkeksetta venäjä? Ei sillä että en uskoisi venäjän olevan potenttiaalinen vihollinen mutta uskoisin että suuremmalla todennäköisyydellä, jos sotaan joudutaan niin taistelemme rättipäitä emme venäläisiä vastaan. Miksi uskon näin, no minäpä kerron. En keksi mitään syytä miksi venäjä hyökkäisi suomeen (jos teillä on teoria niin kuuntelen, tais siis lue sen mielelläni) Sen sijaan taas suomi touhuilee afkoissa jossa IED räjähtelee vähän väliä, Koska rättpäät taistelevat pyhää sotaansa vääräuskoisia vastaan. En epäilisi yhtään jos he toisivat pyhän sotansa myös eurooppaan niin kuin jossain näkemässäni ohjelmassa fantasiovat. Ja he kun evät tunnu kovinpaljon syitä tarvitsevan että voisivat aloittaa porukan lahtaamisen, kuten voimme uutisia lukemalla todeta. Vai siirtävätkö he joukkujaan jo nyt suomeen? suomessahan on pakolaisi aika perkeleesti? Mistä tietää. Joten on se ihan hyvä suunnitella niitä keskustelussa mainuttuja suojalevyä pasin itko ampujalle. Vai olisiko parempi tehdä siitä kauko ohjattava jolloin ampuja voisi kontrolloida asetta vaunun sisältä? Noh mietitään. Ja lopuksi tekstin ei ole tarkoitus olla rasitsiten tai provosoiva vaan halusin vain esittää kysymyksen ja tuoda näkemykseni esille.

Eipä tässä ole mitään vastaansanomista. Unohdit erään painavaakin PAINAVAMMAN ARGUMENTIN: SUOMI ON PARASTAIKAA AASIASSA SODAN OSAPUOLENA!!!!! Tämä tahtoo unohtua ja koitellaan sitten käydä tässä sotaa, jota ei ole näköpiirissä ja joka vaikuttaa erittäin epätodennäköiseltä.

Ymmärrän tämän vain siten, että sota Venäjän kanssa koetaan ajatuksen tasolla asiana, joka voi hävittää Suomen valtiona ja suomalaiset kansana. Miten todennäköinen tuo asetelma on? SE on pelottava, mutta ei todennäköinen.

Näinä päivinä tulee tai tuli parhaassa iässään ollut mies kotiin arkussa. Häneen kohdistui sotilaallinen aktio, joka oli osa sotaa.

Auttoiko Ranskaa se, että sillä oli huomattava kokemus pienistä siirtomaasodista vuosina 1939-1940? Auttoiko brittien kokemus Intian rajaseutujen hallinnasta lyömään Rommelin panssarit? Toki yksittäiset upseerit ja aliupseerit saivat kokemusta ja itsetuntemusta. Marokon Kauhu on toisaalta hyvä esimerkki kokemuksen haittapuolista- Talvisota sujui todella mallikkaasti ja vanhasta kokemuksesta oli etua. Jatkosota meni jo paljon heikommin ja rauhan tultua mies oli kypsää kauraa vaikka olikin hengissä. Valmistiko tämä joukkoja tai upseereita tulevaan suursotaan - varmasti tietyissä määrin mutta se loi myös materiaalisia tarpeita ja koulutuskäytäntöjä jotka eivät palvelleet kummankaan asevoiman ydintehtävää. Se loi myös harhan omasta suorituskyvystä ja sitoi osan resursseista "välttämättömiin ja kiireellisiin nykypäivän ongelmiin".

Toki on mahdollista pitää resursseja eri tasoisiin kriiseihin ja hyvin erilaisiin sodankäynnin muotoihin. Esimerkiksi etelä-afrikkalaiset pitivät saman aikaisesti yllä sekä kykyä tavanomaiseen sodankäyntiin sekä vastasissitoimintaan. Aivan varmasti noiden kahden rinnakkaiselo ei ollut ongelmatonta. Historia osoittaa selvästi, että ratkaisu oli oikea, turpaansa saivat niin runsaalla panssari- ja lentokalustolla varustetut kuubalaiset kuin ANC:n kovapintaiset kurkunleikkaajat. Poliiittisen järjestelmän vaihtoon ajoi lähinnä suurenmaailman poliittisen tilanteen muuttuminen joka vei elintilan antikommunistisilta roturealisteilta. Etelä-Afrikan armeijaa, turvallisuusjoukkoja, laivastoa sekä ilmavoimia ei koskaan lyöty.

Afganistan ei saa olla se mittapuu jonka mukaan me tulemme kehittämään asevoimiamme. Aivan varmasti homma menee metsään jos lähdemme miettimään 500 miehistönkuljetusajoneuvon konekivääriratkaisuja sen mukaan mikä sopii sissien kurittamiseen jossain kehitysmaassa.

Mosurin kaneetti osui naulankantaan!

Kuinkahan moni suomessa uskoi/tiesi 1930 luvun alussa että ennen vuosikymmenen loppua oltaisiin sodassa idän suurvaltaa vastaan? Sitä ei uskonut edes valtionjohto vaikka toki todennäköisimpänä konfliktina pidettiin juuri rajasotaa idässä ja siihen etäisesti varauduttiinkin. Mannerheim tekikin useita matkoja asehankintojen edistämiseksi saksasta, englannista tai ranskasta, jotka valtion johto suurelta osin hylkäsi juuri tämän "epätodennäköisyyden" vuoksi. Suunnitelmissa olleet panssarintorjunta-aseiden hankinnat jäivät tekemättä "aseiden vanhentumisen takia". Kuinka paljon enemmän verta maksettiinkaan tuosta päätöksestä!?

Vuonna 1932 suomi teki Neuvostoliiton kanssa hyökkäämättömyyssopimuksen kun diplomaattisia tunnusteluja ja keskusteluja käytiin 1920-luvulta asti ja vuotta aiemmin Neuvostoliiton valtionjohdolta oli tullut viesti että "mitään vihollisuuksia ei valtioidemme välillä tule tapahtumaan nyt eikä tulevaisuudessa".

Hyökkäämättömyyssopimuksia tehtiin pitkin europpaa maailmansodan aattona, eivätkä ne tarjonneet sopimusten osapuolille muuta kuin harhaanjohtavan turvallisuudentunteen tai toimivat harhautuksena todellisista tavoitteista.
Toki suomen ja NL:n suhteiden kehittymiseen 1930-luvulla vaikutti globaalin tilanteen muuttuminen mutta se osoittaa että mikään ei ole varmaa ja että valtioiden väliset suhteet voivat muuttua nopeastikin suuntaan tai toiseen täysin ulkopuolisistakin syistä joita ei voi ennakoida.

Kannattaa muistaa että "todennäköinen" ei ole sama kuin "mahdollinen".
Toivottavasti nämä konfliktien kalliit oppitunnit historian ajalta muistetaan varoituksina nyt ja tulevaisuudessa, ettei suomen kansa taas lyö päätään karjalan mäntyyn uudelleen ja uudelleen.

Voi olla ettei siihen ole enää varaa....
 
Vanhempi uutinen yleltä
Tuunattu Pasi on edeltäjiään ketterämpi ja turvallisempi
Patria laittaa Pasi-miehistönkuljetusvaunuja uuteen uskoon Hämeenlinnassa. Ensimmäinen tuunattu vaunu on luovutettu puolustusvoimille, joka aloittaa nyt ajoneuvon testaamisen. Testivaiheen jälkeen Paseja modernisoidaan Hämeenlinnassa 70 kappaleen erä.


Pasien modernisointi herättää Hämeenlinnassa nostalgisia tunteita. Vaunumalli on ensimmäinen panssariajoneuvo, joka aikoinaan lähti Hämeenlinnasta maailmalle, kertoo Patrian Land-liiketoiminnasta vastaava johtaja Mika Kari.

– Ensimmäisten Pasien luovutuksesta on 30 vuotta aikaa. Meillä on edelleen paljon asiantuntijoita, jotka ovat olleet ensimmäisiä Paseja suunnittelemassa ja valmistelemassa. Heille tilaisuus on tietenkin ikimuistoinen. Tämä on osoitus siitä, että olemme tehneet hyvää työtä, ja ajoneuvo on kestävä ja luotettava.

Uudistamiseen on nyt tarvetta muun muassa Pasien iän vuoksi. Karin mukaan vaunujen elinkaari alkaa olla puolivälissä. Päivitys jatkaa vaunujen elämää parikymmentä vuotta.

Ketterämpi ja turvallisempi vaunu
Lisää käyttöikää toivoo myös puolustusvoimat. Jalkaväen tarkastaja, eversti Jukka Valkeajärvi uskoo, että uuteen uskoon laitetut panssariajoneuvot ovat käytössä 2030-luvun loppuun. Myös vaunujen ominaisuudet saavat uutta puhtia, kertoo Valkeajärvi.

– Nyt parannetaan vaunujen liikkuvuutta ja ketteryyttä muun muassa uusimalla jousitus ja iskunvaimennus. Vaunua on helpompi käsitellä maastossa. Myös sähköjärjestelmä ja puhelulaitteet uusitaan, ja vaunuihin voidaan asentaa radiot. Miinasuojaa on parannettu, mikä lisää vaunujen turvallisuutta.

Töitä moneksi vuodeksi
Modernisointi tuo Hämeenlinnaan työtä useaksi vuodeksi. Ensi vuonna aloitetaan 70 vaunun uudistaminen, ja urakka saadaan valmiiksi vuonna 2017. Patrian liiketoimintajohtaja Mika Kari arvioi, että Pasien uudistaminen tuo tässä vaiheessa työtä noin 30 henkilölle.

– Kyllä tämä on meille merkittävää, kun olemme valitettavasti joutuneet irtisanomaan henkilöstöä vuoden aikana. Tämä tuo hyvää perustyötä Hämeenlinnaan.

Ensivaiheen jälkeen on mahdollista, että Patria saa työn alle kolme kertaa suuremman Pasi-erän, jolloin töitä riittäisi vuoteen 2021.

– Sopimuksessamme on optio vielä 210 ajoneuvon päivityksestä tämän erän jälkeen. Toivon, että asiakas saa rahoituksen kuntoon, ja pääsemme myös tähän työhön, kertoo Kari.

Panssariprikaati testaa vaunun tositoimissa
Mutta ennen kuin ensimmäisenkään suuren erän kunnostaminen alkaa, nyt valmiiksi saatua prototyyppiä testaan Hämeenlinnassa. Tositoimiin päästään marraskuun toisella viikolla, kertoo Valkeajärvi.

– Panssariprikaati aloittaa vaunun kenttäkokeet. Testaamme siis sitä, että paperilla sovitut asiat toimivat käytössä myös taistelukentän olosuhteissa. Jos kaikki on kunnossa, modernisointi pääsee vauhtiin ensi vuonna.

Uudempi hs:stä. Sisältää asiaa myös bankuista.
Armeija modernisoi Paseja liki 80 miljoonalla eurolla
1305757038199

Kunnostettavien Pasien tyyppi on XA-180 eli ne ovat 1980-luvulla rakennettua ensimmäistä mallisarjaa. Kuvassa on ilmatorjuntaan tarkoitettu erikoismalli.

MARJA SEPPÄNEN-HELIN

LEHTIKUVA
Jarmo Huhtanen HS
KOTIMAA Päivitetty 5.12.2013
247
Puolustusministeriö ja Puolustusvoimat ovat sopineet merkittävistä maavoimia koskevista asekaupoista.

Puolustusvoimat kunnostuttaa 280 panssaroitua Pasi-miehistönkuljetusvaunua. Noin 78 miljoonaa euroa maksavan modernisoinnin tekee kotimainen puolustustarvikeyhtiö Patria.

Työ tehdään kahdessa vaiheessa tämän vuosikymmenen aikana, jos rahoitus onnistuu suunnitellusti.

Maavoimat hankkii lisäksi Norjasta 171 käytettyä BV 206 -tela-ajoneuvoa. Niiden veroton hinta on kaksi miljoonaa euroa, ja ne toimitetaan Suomeen ensi vuonna.

Maavoimat ostaa myös käytettyjä panssarintorjuntaohjusten ampumalaitteita Hollannista. Laitteet kuuluvat Suomen hankkimaan keskikantaman Euro-Spike-järjestelmään.

Paseista on vuosikymmenten mittaan rakennettu useita eri versioita. Nyt kunnostettavat Pasit kuuluvat ensimmäiseen mallisarjaan, joka on valmistettu 1980-luvulla.

Paseihin lisätään turvallisemmat istuimet, niiden sähköjärjestelmä uusitaan ja ajoneuvot saavat pintaansa uudenlaisen maalin. Lisäksi moottorit, voimansiirrot ja akselit korjataan tai vaihdetaan tarvittaessa.

Remontoitavat Pasit on tarkoitettu alueellisten ja operatiivisten joukkojen käyttöön.

”Kunnostuksella saadaan maavoimien uuteen taistelutapaan liittyen Karjalan prikaatin, Porin prikaatin ja Uudenmaan prikaatin joukkojen liikkuvuus varmistettua 2030-luvulle asti”, sanoo jalkaväen tarkastaja, eversti Jukka Valkeajärvi.

Tela-ajoneuvojen osto on jatkoa pari vuotta sitten tehdylle kaupalle, jossa Suomi hankki Norjasta noin 230 käytettyä tela-ajoneuvoa.

Valkeajärvi selittää tela-ajoneuvojen halpaa hintaa sillä, että Suomi pääsi hyödyntämään suotuisaa aikaikkunaa, koska Norja oli juuri luopumassa BV 206 -ajoneuvoista.

Tela-ajoneuvojen kahden miljoonan euron hintaa voi verrata keskiviikkona julkistettuun kauppaan, jolla armeijalle ostetaan pakkassaappaita 4,6 miljoonalla eurolla.

”Meillä oli esiselvitys, jossa selvisi, että uusien telakuorma-autojen hinta oli noussut niin huimaksi, ettei meidän rahoituskehyksillä ole niihin varaa”, Valkeajärvi sanoo.

”Ostetuilla tala-ajoneuvoilla varmistetaan pohjoisen joukkojen ja iskuportaan liikkuvuus 2030-luvulle Kainuun prikaatin ja Jääkäriprikaatin kouluttamille ja perustamille joukoille.”

BV 206 -kaupan myötä tulee täysin uutena asejärjestelmänä 81 millimetrin kranaatinheitintelakuorma-auto. Valkeajärven mukaan niitä on testattu Suomessa viime ja tänä vuonna, ja kokemukset olivat hyviä.
Tiivistettynä: Huolletaan vanhempaa rautaa ja kiitetään norjalaisia hyväntekeväisyydestä:D.
 
Back
Top