Puolustusvoimien hankinnat: huhut, ilmoitukset, kilpailutukset, tilaukset, toimitukset

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja RPG83
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Poliitikoilla on kyllä vahva insentiivi tukea kotimaista tuotantoa ihan jo teollisuuspoliittisista, erityisesti kun vaunulle on jo vientiasiakaskin. Pasien modernisointi on jo hyvässä vauhdissa, joten niiden poistumaa tuskin on odotettavissa, ja tekoja ja maseja pitää joka tapauksessa uusia hankintamäärärahoilla, joten olen ihan optimistinen. Tosin en jaksa uskoa, että kaikkia kolmea vaunua tullaan merkittäviä määriä hankkimaan, varsinkin MiSu on kokonaan uusi peluri tällä markkinalla ja sen tuote sijoittuu hankalasti kooltaan Pasin ja GTP:n väliin, se on vähän turhan pieni ryhmäajoneuvoksi ja aivan liian suuri ja kankea partioajoneuvoksi. Tällähän on pohdittu useaankin kertaan, että mikä se olisi sille soveltuva rooli, kun ajoneuvon suunniittelu pitää päinvastoin aloittaa niinpäin, että tunnistetaan vaunulle tarve ja mukautetaan tuote siihen. Mun oma kutina vähän on, että MiSu on vähän kv-tehtäviin painotettu (se on lähinnä MRAP) ja siten suunnattu käytännössä vientiin, mikä taas on hankalaa jos kotimaassa eivät markkinat avaudu.

Teollisuusyhteistyöstä sen verran, että Patria Landin rooli mainittiin hankalaksi ja muutenkin yhteistyön puute on kentällä silmiinpistävää (3 hyvin lähekkäisille markkinasegmenteille suunnattua tuotetta on näin pienessä maassa jo huomattava määrä). Olisiko ratkaisu ympyrän sulkeutuminen, eli Patrian myydä Land-liiketoimintoinsa (Ts. AMV ja 6x6) takaisin Suomen Autotoellisuus Oylle ja näin luoda uudestaan Sisu Defence? Ongelmaksi muodostuu tällöin tuotteiden yhteensopimattomuus, Patria käyttää omia osiaan ja (ainakin AMV:ssä) Scanian komponentteja, kun taas GTP käyttää MB Unimogin. Pasi aikanaan sentään käytti Sisun kuorma-autojen voimalinjan komponentteja.

Joka tapauksessa, tilanne näyttää nyt valoisammalta lähes kaikkien Maavoimien joukkojen kannalta kuin aikoihin. Panssaroitujen ajoneuvojen hankintaan on sentään parempi tilaisuus ja tahtotila kuin luullakseni kertaakaan sitten Itä-Saksan ylijäämäkauppojen (lasken tähän ajanjaksoon myös 90-luvun Pasi-hankinnat, joita tehtiin osin teollisuuspolitiikkana).
 
@Samovarius tai valtion luoda nykyisestä Patriasta irrallinen puolustusteollisuuskompleksi ostamalla se loppupuolisko Patria Landista, irrottaa se Patriasta, ja alistaa se Puolustusministeriölle, kuten Vammas oli aikoinaan? Nimiähän tälle löytyisi, Vammas, Tampella, mitä näitä brändejä Patria Landille nyt onkaan kertynyt kotimaisen puolustusteollisuuden yhdistämisestä. Tällöin Patria Land olisi puhtaasti valtion turvallisuusintressien alainen (eikä Patrian liiketaloudellisten intressien alainen), ja jos olisi kokonaisintressissä luoda konsortio esim. Sisun kanssa jossain hankinnassa, niin se onnistuisi poliittisella ohjauksella paljon nykyistä helpommin.

Sinänsähän Sisun siirtyminen Mersun komponentteihin olisi sen puolella, että niitä(kin) voisi PV:lle taas hankkia (jos poliittisesti siihen rahaa saisi kotimaisen tuotannon nojalla lisää; jos ei ja hankinnat tehdään nykyisestä rahoituskehyksestä, niin PV pitäytynee mieluimmin Mersuissa), PV:n nykyinen MSKA-kantahan on Mersuja uusimpina hankintoina, joten ainakin jonkin verran yhteensopivuutta niilläkin olisi. Sisu kuitenkaan tuskin toistamiseen myy ainakaan koko Sisu Defenceä taas pois (nykyinen Sisu Defence perustettiin ilmeisesti Aasin (A2045) valmistusta varten).
 
@J0h1F Olis aika kova veto nyky yhteiskunnassa että Patria Land tai mikä tahansa muu isompi yritys löytyisi PLM omistuksesta :D tietysti jos Patria 6x6 hankittaisiin oikeasti iso määrä....

Kyllähän ne Sisu Auton käyttämät komponentit on aina olleet ihan yleisesti markkinoilta saatavia että siinä Mersun komponentteihin siirtyminen ei varmaankaan ole kovinkaan merkityksellistä.

ETP mallisarja oli se ensimmäinen sotilas Sisu sen jälkeen kun ET-mallisarjan tuotanto loppui ja oli tietysti ensimmäinen todellinen alusta asti sotilasajoneuvona suunniteltu sitten MASI/RASIn. ETP kuului myös 4x4 malli jota PV ei kelpuuttanut ja sitten nopeasti kyhättiin A2045. Eli ei SIsu Defenceä varmaankaan ole A2045 varten perustettu.
 
ETP mallisarja oli se ensimmäinen sotilas Sisu sen jälkeen kun ET-mallisarjan tuotanto loppui ja oli tietysti ensimmäinen todellinen alusta asti sotilasajoneuvona suunniteltu sitten MASI/RASIn. ETP kuului myös 4x4 malli jota PV ei kelpuuttanut ja sitten nopeasti kyhättiin A2045. Eli ei SIsu Defenceä varmaankaan ole A2045 varten perustettu.
Minkä PV muuten ilmoitti syyksi, että ETP 4x4 ei kelvannut, hinta? Todelliset syyt lienevät monimutkaisemmat ja ei-julkiset?
SISU ETP 4x4 (25).jpeg

Ainakin A2045:stä olen kuullut lähinnä vain kritiikkiä verrattuna MASIin, lähinnä sen huonosta maastoliikkuvuudesta ja huollosta. Miksi MASIn tyyppistä kiertyvärunkoista ei vain tehty uudelleen?
 
Niin siis Mersun osia ja moottoreitahan Sisu on käyttänyt jo vuosia, niitä ennen Renaultin (tosin moottoreita ja vaihteistoja tuli ympäriinsä, taitaa tulla edelleen), minkä näkee hyvin autojen hyteistä. ETP 4x4 kaatui todennäköisesti ainakin hintaan, sehän perustui raskaaseen kuorma-autoon ja 2045 koottiin vähän hätäillen siitä, mitä käsiin nyt sattui. Näin saatiin ainakin hintaa ilmeisesti alas, mutta lopputulos on mitä on. ETP:n keulaylitys myös on sangen pitkä ja matala, mikä näkyy hyvin myös tuossa ylläolevassa kuvassa. Sen kyky ylittää ojia lienee sangen heikko.
 
Minkä PV muuten ilmoitti syyksi, että ETP 4x4 ei kelvannut, hinta? Todelliset syyt lienevät monimutkaisemmat ja ei-julkiset?


Ainakin A2045:stä olen kuullut lähinnä vain kritiikkiä verrattuna MASIin, lähinnä sen huonosta maastoliikkuvuudesta ja huollosta. Miksi MASIn tyyppistä kiertyvärunkoista ei vain tehty uudelleen?

PV ei varmaankaan ole asiaa julkisesti kommentoinut, koska kelpaamattomuus taisi tulla aika samantien selville, eli mihinkään tilausneuvotteluvaiheeseen ei ollut taidettu edes päästä. Ei siis tarvetta kommentoida. Voihan olla myös että Sisulla ymmärsivät suoraan ettei ehkä myy tällä rakenteella.

Ero ETP 4x4 ja A2045 välillä on tietty selvä ohjaamon osalta, ETP 4x4 käyttää samaa tai samalta pohjalta tehtyä kuin 6x6/8x8/10x10 mallit. Ohjaamon lisäksi ETP:ssä oli etuakselilla muistaakseni erillisjousitus, eikä takana ole ilmajousitusta kuten A2045:ssä. Konseptiltaan ETP 4x4 jotenkin vaikuttaa ihan oikealta sotilasvehkeeltä, vaikkei sitten lopulta tuotantoon tullutkaan. Syitä voi vain arvailla, mutta lanseerauksen yhteydessä tuli juteltua Sisun edustajan kanssa ja hän puhui muistaakseni että liian "raskas", tulkitsin jotenkin että ei ehkä puhuttu pelkästään painosta. Raskas, monimutkaisempi, hienompi = kalliimpi.

Lähtökohtaisesti kiertyvärunkoisia ei tehdä kuin silloin kun halutaan parasta suorituskykyä maastoajoon. Kaikissa muissa tilanteissa siitä ei ole kuin haittaa ja noillahan ajetaan pääasiassa tiellä. PV käytössä olevista maastokuorma-autoista MASI/RASI ja Zetrokset on kiertyvärunkoisia. Unimogista joku tietää varmaan paremmin.
 
Minkä PV muuten ilmoitti syyksi, että ETP 4x4 ei kelvannut, hinta? Todelliset syyt lienevät monimutkaisemmat ja ei-julkiset?
Katso liite: 52718

Ainakin A2045:stä olen kuullut lähinnä vain kritiikkiä verrattuna MASIin, lähinnä sen huonosta maastoliikkuvuudesta ja huollosta. Miksi MASIn tyyppistä kiertyvärunkoista ei vain tehty uudelleen?
mun mielestä tämä keissi tutkittava tarkkaan. Haiskahtaa lahjonta. Oikeasti tässä vakavia ristiriitaisuuksia.
 
Meikäläinen varmaan pian hiljennetään...ei voi mitään.
 
Tulee toki mieleen myös sellainen vaihtoehto, etteikö olisi oma lehmä ojassa eri suunnalta.

Tilataan se jolla paras suorituskyky ja tämä kilpaillutetaan. PISTE.

Mahdollisesti ulkopuolista asiantuntemusta eri puolilta saamaan neutraalin lopputuloksen.
 



SENOP TO DEVELOP NIGHT VISION SENSORS FOR CV9030 INFANTRY FIGHTING VEHICLES​

Senop Oy has received an order for the development of night vision sensors for the Finnish CV9030 Infantry Fighting Vehicles. Earlier this summer the Finnish Ministry of Defence announced that the CV9030 fleet will be upgraded in the coming years and this order is part of the CV9030 mid-life extension. The value of the order is significant, and the deliveries will take place over several years.

Senop is responsible for the development of the reserve sight and barrel camera.

“With the order, Senop’s product portfolio will grow with two new products, which will also open up completely new business opportunities in the future. This order shows that we have the know-how and competence to develop and manufacture sensors for heavy military vehicles, such as main battle tanks and infantry fighting vehicles”, says Aki Korhonen, Managing Director of Senop. Korhonen emphasizes that this development work will be done in close cooperation with the CV9030 FIN end users.

Senop builds new capabilities by tailoring solutions according customer’s specific needs and requirements. Senop’s Defence & Security portfolio consist of high-performance image intensifiers, night sights, intelligent thermal sights, handheld target acquisition and observation systems, vehicle camera systems, hyperspectral cameras, and multipurpose container-based platform solutions.
 
Onko tästä ollut jjo täällä?


HS: Suomi ja Ruotsi ostavat ensi kerta yhdessä armeijoiden kiväärit​


Antti Kirkkala | 18.10.2021 | 13:28

Maavoimien mukaan uudet tarkkuuskiväärit lisäisivät joukkojen tulivoimaa merkittävästi.

Suomen ja Ruotsin maavoimat valmistelevat uusien tarkkuuskiväärien yhteishankintaa.
Helsingin Sanomien mukaan hanke voisi toimia myöhemmin pohjana muille merkittäville asehankinnoille.

Jos Ruotsin maavoimat tulee mukaan hankintoihin, saisivat maat samaan asealustaan perustuvat tarkkuuskiväärit tarkka-ampujalle ja kivääriryhmän tukiampujalle.
Maavoimien mukaan uudet tarkkuuskiväärit lisäisivät joukkojen tulivoimaa merkittävästi.
Suomen osalta kyse olisi Sakon kanssa suunniteltavasta itselataavasta kivääristä ja tukiaseesta. Maavoimien eversti Rainer Peltoniemi arvioi hankinnan lisäävän paikallisjoukkojen ja operatiivisten joukkojen tulivoimaa merkittävästi.
– Samaan hankkeeseen liittyvät myös ampumatarvikkeet ja optroniikkaa eli tähtäimiä ja pimeätoimintakykyä, Peltoniemi toteaa.

Yhteistyö katostaan järkeväksi, sillä Ruotsi suunnittelee asevoimiensa huomattavaa vahvistamista lähivuosien aikana 2000-luvun alkupuolen supistamisten jälkeen.

Mahdollisista hankinnoista olisi hyötyä Suomen ja Ruotsin puolustusyhteistyölle, huoltovarmuudelle ja kotimaiselle puolustusteollisuudelle.

 
Onko tästä ollut jjo täällä?


HS: Suomi ja Ruotsi ostavat ensi kerta yhdessä armeijoiden kiväärit​


Antti Kirkkala | 18.10.2021 | 13:28

Maavoimien mukaan uudet tarkkuuskiväärit lisäisivät joukkojen tulivoimaa merkittävästi.

Suomen ja Ruotsin maavoimat valmistelevat uusien tarkkuuskiväärien yhteishankintaa.
Helsingin Sanomien mukaan hanke voisi toimia myöhemmin pohjana muille merkittäville asehankinnoille.

Jos Ruotsin maavoimat tulee mukaan hankintoihin, saisivat maat samaan asealustaan perustuvat tarkkuuskiväärit tarkka-ampujalle ja kivääriryhmän tukiampujalle.
Maavoimien mukaan uudet tarkkuuskiväärit lisäisivät joukkojen tulivoimaa merkittävästi.
Suomen osalta kyse olisi Sakon kanssa suunniteltavasta itselataavasta kivääristä ja tukiaseesta. Maavoimien eversti Rainer Peltoniemi arvioi hankinnan lisäävän paikallisjoukkojen ja operatiivisten joukkojen tulivoimaa merkittävästi.
– Samaan hankkeeseen liittyvät myös ampumatarvikkeet ja optroniikkaa eli tähtäimiä ja pimeätoimintakykyä, Peltoniemi toteaa.

Yhteistyö katostaan järkeväksi, sillä Ruotsi suunnittelee asevoimiensa huomattavaa vahvistamista lähivuosien aikana 2000-luvun alkupuolen supistamisten jälkeen.

Mahdollisista hankinnoista olisi hyötyä Suomen ja Ruotsin puolustusyhteistyölle, huoltovarmuudelle ja kotimaiselle puolustusteollisuudelle.

On tää aika kova kombo kun jo ryhmässä on 2xPKM + DMR. Ja komppaniatasolla tukemassa omat osansa…
 
Miten tuo sitten menisi jatkossa? Kuinka iso on jalkaväkiryhmä nykyään? Edelleen 8 henkeä? Millainen aseistus heillä olisi?
9 taistelijaa ja hlö-kohtainen aseistus kuten yllä kuvasin.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top