Einomies1
Respected Leader
Ohjus-tiedustelija kirjoitti:Iso-Mursu kirjoitti:Tuo mekanisointi juttuhan on sinäänsä hankala asia. Missä menee järkevän raja taloudellisesti ja mahdollisen käytön järkevyys siinä pahimmassa paikassa. Täällä Kainuun korvessa vielä toistaiseksi mennään Nasuilla, mutta kun on katellut niitä etelä-suomalaisten peltoja ja muita aukeita niin tuskin siellä kauheasti jalankaan voisi siirtyä. No tämä menee nyt niin ajatuksen virraksi että olkoon
Telakapistusten hankintahinta ei ole monestikkaan välttämättä se ongelma, vaan niiden käytöstä ja ylläpitämisestä aiheutuvat kustannukset. Ymmärtääkseni esim. Pasin ja itäisen rynnäkkövaunun jonkin sortin täysrempparajat km:ssä ovat vähintään viisinkertaiset Pasin hyväksi, läntisen maastokurkin tapauksessa ero hypännee helposti kymmenen kertaiseksi jne. Lisäksi telvehkeet vaativat huomattavasti useammin perushuoltoa joka tarkoittaa isompaa organisaatiota = enemmän käsiä/palkattua henkilöstöä = enemmän kustannuksia.
Telavehkeet vaativat myös vähääkään pidemmille siirtymille aina jonkun lavetin alleen joka sekin maksaa aina jotain. Pienistä puroista syntyy suuri virta ja jos kyseisten ajoneuvojen määrät hyppäävät tuhatluvulle, niin homma lävähtää kustannusten osalta käsiin.
ps. ei täällä etelässäkään minkään poppoon tarvi peltoja pitkin kolmirivissä marssia, kyllä jokaiselle porukalle vähintään traktori alle saadaan :a-grin:
Mikä on massa-armeijalle suunnitellun BMP-kaluston oletettu käyttö-ikä/ajokilometrit?
Taitaa vanhojen itävaunujen remontti ja huolto olla tosiaan niin työlästä ja kallista hoitaa käyttötunteihin nähden että suurimmalle osalle kenttä-armeijasta sopisi parhaiten panssaroidut/panssaroimattomat pyörä-ajoneuvot. Saataisiinko idästä tai muualta enää luotettavasti ja riittävästi vara-osia BMP-1 vaunuihin, ainakaan kovin kauas tulevaisuudessa? Onko tästä kenelläkään oikeasti tietoa pelkkien arvausten lisäksi?
Operatiivisten ja mekanisoitujen joukkojen kalusto on sitten eri asia, koska nuo tekevät vastahyökkäykset. Samoin TEKA-kalusto on varmasti tarpeellinen pohjois-suomessa. Sen uusiminen on ongelma.
Muutoin suomen tieverkko on nykyään senverran tiheä ja sitä varmasti kannattaa hyödyntää liikkeessä ja siirtymissä pyörä-ajoneuvoin jotta riittävä joukkojen liikkuvuus (ja suoja) taataan.
Minkään metsän lävitse on turha yrittää porukkaa siirtää edes talakalustolla, kun siirtymisvauhti on murto-osan siitä mitä tien päällä. Siinä ei joukot ehdi asemiin ja kohteisiinsa tarpeeksi nopeasti hyökkäystä torjuttaessa.