Olen vain joitakin vuosia vanhempi joten aikalaismuistot täsmäävät noilta osin.
Autot olivat Lujaa Laatua, radiosta tuli Naapurineljännes ja jommalta kummalta TV-kanavalta Näin Naapurissa. Kouluneuvostoissa eräs laita koki olevansa niskan päällä ja käyttäytyi kyllä sen mukaisesti, keskitien kulkijoille ja kirjoituskäden puolelle pyrkiville kyllä kerrottiin maailman menosta se todellinen tilanne, mikä ilmansuunta on hyvä ja mikä ei.
Kouluterveydenhuolto taidettiin maksaa sellunkeitolla ja jos kaupaksi ei käynyt niin D-vitamiinikuurilla selvittiin. Bilateraalisesti saatiin kaikille töitä ja runsaasti sinkkiämpäreitä kansamme ehtymättömiin tarpeisiin. Lehdet tiesivät tarkalleen mistä kirjoittaa mitäkin eikä mitään kummallisuuksia tarvittu, kuten Kokoomusta hallitukseen - joutavia juttuja.
Nykypäivänä tuon ajan konstit eivät välttämättä toimisi ja luulen, että jos hyväksymme vastaavan määräysvallan itärajan yli tähän suuntaan, saatamme olla luu kourassa ja mietimme että miksi elintasokuilu rajalla pyrkii tasoittumaan.
Meillä oli englantilaisia autoja, telkkaria ei paljon katsottu, kun aika kului urheilussa. Kouluneuvostoon eivät vanhemmat kuuluneet enkä minä pioneereihin. Hennalassa oli kiva käydä katsomassa sotakaluja ja Itsenäisyyspäivänä juhlittiin Suomea. Sellua keitettiin, kun ei paljon muutakaan vissiin osattu maailmanmarkkinoille tehdä.
Tottakai politiikassa tehtiin raakaa sisäistä valtapolitiikkaa, kokomus ei ollut salonkikelpoinen....paitsi hieman myöhemmin, kun kyynärpäitä myöten ravassa ryöminyt remonttiryhmä sai pään auki.....nuolenta oli syvää ja kieli tavoitti Tehtaankadun komissaarien aunusnappulan juuretkin.
En minä halaja aikoja entisiä, en todellakaan. Olen mielestäni hyvinkin ajassa kiinni ja nyt on elämä VIELÄ parempaa kuin silloin. Eikä Suomi ilman rötväkkäästi hävittyä sotaa entisenlaiseen syväkyykkyyn enää mene, ei se vaan samalla tavoin enää onneksi onnistu. Poliitikkojen kriittinen tarkastelu on ilman muuta tarpeellista AINA ja pitäkää kukin osaltanne rautahousuja jalassanne, jos sellaiset olette onnistuneet hankkimaan. Tässä tullaan juuri siihen "kansan vastustuskykyyn", viidenteen valtiomahtiin, josta ei haluta vahingossakaan puhua mitään, koska olisi suorastaan vaarallista valtaapitävien mielestä osoittaa arvonantoa tavalliselle vänkyräkansalle. Onnistumiset kuuluvat harvoille ja epäonnistumiset kansallistetaan, näin se vaan menee.
Mitään aitoa aihetta syväkyykkyyn ei ole. Mutta kun aikansa tätä kansaa pelotellaan rysanderilla, pahalla tsaarilla ja Nato-liiton puutteella, niin johan on perhana, jos sitä syväkyykkyä ei saada aikaiseksi. Pelon kautta hallitsemisella on pitkät juuret ja historia pursuaa tätä teemaa.
-70-80-luvun nuorisomusiikista muuten löytyi helposti silloisen systeemin kritisointia. Oli Kekkonen hiihtää Kekkonen kalastaa, Poliisi pamputtaa jne. ja Sleepy Sleepers vetikin jo huolella krokotiilia. Juicekaan ei jättänyt systeemiä huomioimatta, puhumattakaan sitten esim. Veikko Huovisesta, jonka Sos.Demi - vastaisuus näkyy 90ssä prosentissa tuotantoa. Ja monet muut. Missä mahtaa tällä hetkellä olla tällainen toimeliaisuus????? Toinen toistaan hintimmän näköiset sluibarit vinkuvat musiikin tahdissa asioista, joista eivät mitään ymmärrä ja naisartismin taso mitataan vaatteiden määrän minimoinnilla. Pah. Suurvaltpolitiikkaa käsittelevistä lauluista tulee mieleen mm.
Jimmy kumpa oisit rehti nyt, vaikka pommisuojaan ootkin ehtinyt
ja Leonid kuinka ihmeessä kehtaat tuhota sähkökitaratehtaat