Puukot, veitset ja muut teräaseet

Jälkikasvu joka tällä viikolla graduoituu Santahaminasta sai Leathermaniinsa isiltä lainaan mollekotelon, LM:n alkuperäisen. On näköjään kulunut aivan paskaksi ovenpotkimishommissa. Siis se kotelo. Vaikuttaa ubervahvalta mutta itse kotelon kangas on pehmeää ja ohutta. Wave tulee kohta läpi kankaasta. Ei jatkoon.

Itse olen ollut helvetin tyytyväinen joskus muinoin...... 15v sitten lahjaksi saadun Waven mukana tulleeseen, LM:n alkuperäiseen nahkakoteloon. Tujua nahkaa, kunnollinen neppari ja jopa kotelon sivujen tuplakerros elastista matskua on vielä jonkinlaisessa hapessa. PALS-yhteensopivuus taattu nippareilla :) Muistaakseni joskus tullut ihmeteltyä muunmallisia LM koteloita, jotka olivat käsinkosketeltavasti laaduttomampia.
 
Minun, retkityökaluja. Iso Skrama korvaa kirveen, saa nuotiopuut pienennettyä "batonoimalla".

CzkAc7_WQAA-_Zm.jpg


Tähän asti ollut myös sahana Bahco Laplander mutta tilauksessa on uusi taittosaha; Silky Bigboy 360.
400_bigboy-350_36_07.jpg
 
kokemuksia terä-aseista:
Itseltä löytyy ainakin perinteinen marttiini ja gerberin kääntöveitsi. Kummatkin ihan perus hyviä pelejä, mutta kotelot on ala-arvoisia. Marttiinin nahkakotelo ei kestä käyttöä, hidas käyttää ja kumiosat halkeilleet ihan reilusti. Gerberin kestävyydestä en osaa vielä sanoa, vaikuttanut hyvältä. Todellisiin paikkoihin ottaisin mieluiten marttiinin tapaisen peruspuukon hyvällä ja helposti käytettävällä mollekotelolla. Esimerkiksi Gerberin strongarmiin laittaisin ruplia jos niitä nyt enemmän olisi...
Muutama spyderco näkynyt täällä ketjussa, niissä on kyllä terät jotka kestää suossa pidempään kuin kalashnikov.

Kävi joskus hassusti armeijan harmaissa kun siviilisairaalassa vieraillessani pyydettiin ottamaan puukko pois vyöltä, saattoi kuulemma järkyttää toisia asiakkaita
 
Kyllä on aikoihin eletty kun työkalu järkyttää ihmisiä.
Järkyttyvätkö samat ihmiset vasaran nähdessä? Sillä saa ihmisestä hengen pois yhtä tehokkaasti kuin puukolla, muutama isku päähän ja that´s it!
Tuli kyllä melkoisena yllätyksenä itsellekkin, miettien että sama puku päällä oli kannettu asetta julkisella paikalla useampaankin kertaan.
 
Pari perinteistä tuppipuukkoa hukkasin metsässä rymytessä niin otin käyttöön Peltosen sissipuukon,muutin teräkulmaa hieman omaan käyttöön sopivammaksi,nyt tuo on hyvä, parasta tuossa on tuo nahkatuppi, nyt ei keklu putoa, ostin sitten tenavillekkin samanmoiset.
 
Tuosta puukon käytöstä, mulla se kuuluu päivittäiseen rutiiniin,puilla kun lämmitän niin tulee veisteltyä jonnii verran vuoden aikana.
 
Oltiin ihmisten ilmoilla tänään ja löytyi käyttämätön Kustaa Lammin tuppipuukko,vanha Kauhavalainen työkalu, pakkohan se oli puukkomiehen ostaa mukaan, käyttöön tuo menee, alkaa olla noita käyttöpuukkoja jo aika paljon:)
 
Kyllä on aikoihin eletty kun työkalu järkyttää ihmisiä.
Järkyttyvätkö samat ihmiset vasaran nähdessä? Sillä saa ihmisestä hengen pois yhtä tehokkaasti kuin puukolla, muutama isku päähän ja that´s it!
Tällä viikolla raahasin mukana useampanakin päivänä keskellä kaupunkia vyöllä roikkuvan puukon lisäksi moottorisahaa, työkavereilla taas oli kannossa kaasunaulaimet, työvaatteet tosin rauhoittivat muita jalankulkijoita.
 
Mikä saatana siinä on, Suomi on puukkomaa ja pitkät perinteet keklujen teossa, silti kukaan terämaakari ei osaa vuolupuukon terää tehdä, kaikki tehdään teräkulma alkamaan puolivälistä paksua terää, ei niillä kunnon lastua saa aikaan, vanha SA-Fiskars on oikein tehty,terän hionta alkaa jo hamarasta, loiva teräkulma ja lastua tulee kuin vettä, tuohon K Lammin puukkoon hioin samanlaisen teräkulman itse, nyt toimii, jos joku tuntee terien tekijöitä niin kertokaa terveisiä, paskaa tekevät, perkeleenhelvetti, kaikki pitäs vaan tehä itte.
 
Ehkä oletusarvo on, että itse kukin osaa teroittaa terän mieleisekseen ja materiaalin poisto on helpompaa kuin lisääminen;)
 
Oletusarvo nykyään, myydään puolivalmista valmiin hinnalla.. Nojoo, sain vuosia sitten lahjaksi oranssimustan nykykirveen, jokunen halkaisu ja jemmasin sen auton takaluukkuun, terän malli, edestä katsoen koverat lappeet, halkaisukirveessä... vanhoissa kirveissä jyrkkä teräkulma ja lappeet levenee, pölli halkeaa paremmin, tämä nykykirves jumittaa yläosan halkaisu olakkeisiin, miksi piti tehdä tälläinen kun halkaisukirveen muodosta on satojen vuosien kokemusta.
 
Back
Top