Puukot, veitset ja muut teräaseet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pstsika
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Halkojen tekeminen puukolla kapulalla päälle lyömällä on bushcraftbullshittiä :cool:

Itse kun tuli tehtyä useamman yön laavureissuja missä rinkka koko ajan selässä ja ase käsissä niin ens jaksa kantaa erikseen puukkoa ja kirvestä. Jokin leuku/Bowie tyyppinen paksuteräinen ja riittävän painava veitsi hoitaa kaiken. Sillä hakkaa nätisti laavukepit, tervaskannosta sytöt, riistan pilkkomiset ja eväshommat. Jos halkojen tekoon pitää enemmän panostaa niin silloin pienikin saha on paljon fiksumpi kuin kirves. Joskus kannoin mukana pelkkää sahanterää. Isolla veitsellä nirhaa ryssän ja fileraa kalat. Fällkniveniltä taitaa löytyä parasta melkein kaikkeen. On militari tyyppistä ja sitten enemmän sellaista metsälle sopivaa.

Puukkohippa pöhönäs on varmaan hauskaa alivoimaisena. Eikö sitä joku joskus aikoinaan sanonut että "kuus tuumaa tarvittoo, notta menöö toppatakista läpi".
Katso liite: 103770
(tämä ei ole kehotus mihinkään älkääkä tehkö mitään mitä joku saattaisi luulla implikoitavaksi (ei, se ei oo koruompelua) tällä viestillä)
Onhan tuossa (ruma) pärstä vielä, otollisena ottamaan osumaa.

Oma retkipuukkoni on tällä hetkellä taittuva Milwaukee D2-teräksisellä terällä. Sen teroittaminen tosin vaatii kärsivällisyyttä. Haaveilen ostavani jossain vaiheessa skraman tupella, jonka saa kiinni molle/pals-kujastoon. Fileointiin, niin näreessä kuin keittiössä valintani on Dexter Russel -filetti. Sitä näkee monissa ruuanlaitto- Alaska-, grillaus-sarjoissa.

Sitten asiasta teroittamiseen: miten, ja millä? Omat suosikkini ovat Lansky Blade Medic, ja Warthog VSharp. Viikatteeseen tietysti liippa.

On vaikeaa löytää suomalaista merkkiä Suomessa valmistettua ruostumattomasta teräksestä, visakoivukahvalla, 9-11 cm terällä ja kohtuuhinnalla vielä. Siksi pitää mennä norjalaiseen valikoimaan ja ottaa Helle-puukko eräily/bushcraft hommiin. Satasen hinnoissa noi pyörii.

Lisäksi enää Laplander retkisaha ja joku 7-8 cm makkarapuukko kaulanauhaan takin alle.

Kirveellä hakkaamisesta tulee vaan turhaa ääntä, eli ei niin maanpuolustuksellinen väline ja painaakin turhaan.

.

On vaikeaa löytää suomalaista merkkiä Suomessa valmistettua ruostumattomasta teräksestä, visakoivukahvalla, 9-11 cm terällä ja kohtuuhinnalla vielä. Siksi pitää mennä norjalaiseen valikoimaan ja ottaa Helle-puukko eräily/bushcraft hommiin. Satasen hinnoissa noi pyörii.
Ongelmahan tuossa on se rosteri, jota huomattava osa kotimaisista valmistajista ei pidä puukkokelpoisena teräksenä sen huonompien teroitusominaisuuksien vuoksi. Oikein vanhan kansan tervaskannothan eivät pidä edes nykyaikaisten puukkojen jousiteräksiä kelvollisina puukkoteräksinä, kun verrataan vanhan kansan seppien pehmeämpiin ja paremmin teroitettaviin järvimalmijalosteisiin, joiden tuotanto tosin on aikaa sitten jo loppunut, kun pienet ruukit on suljettu. Nykyisellään ainoastaan Roselli taitaa käyttää omaa hiiliterästä (siis myös perusmallin hiiliteräs on omaa, muilla taitaa olla käytössä usein saksalaiset jousiteräkset, kuten Thyssenkruppin 80CrV2 ja Böhlerin 115CrV3 sekä Sandvikenin teräkset, ja rostereissa Böhlerin N690, muutama paja käyttää myös kotimaista Ovakon 100Cr6:tta).

Sissipuukon lyhyemmästä M/07-mallista on kuitenkin nyt myös rosteriversio (N690) tarjolla, ja myös tavanomaisen TPU-kahvan lisäksi visakoivukahvalla (tässä rosteriterä on 14C28N).

Viimeksi muokattu:
Visakoivu kahvana on sikäli hankala, että ne useimmiten lakataan. Lakattu puukahva taas on varsin epäkiitollinen koska luistaa eikä lakkapinta ole erityisen säänkestävä.

Ruostumaton kiillotettu teräs taas vuolupuukoista puuttuu koska hiiliteräs puree paremmin. Ja hyvää ruostumatonta kerroksellista terästerää ei ole liiemmin tarjolla tai maksavat tolkuttomasti. Tosin, ihan keittiöveistä mutta japanilaisversiona 15 asteen teroituskulmalla olen sitäkin reissuissa kantanut.

Itse olen eräreissuihin puukkoni valinnut joten tappohommia ei ole ajateltu vaikka kait sekin näillä käy.
Hyvät ominaisuudet terien ja kahvojen suhteen löytyy Rosellin puukoista. Iso metsästys/eräpuukko - siitä löytyy vääntöä ja nikkarinpuukot ovat puolestaan mm veistelyyn sopivat. Molempiin on hyvät kahvat.

Hiiliteräs tai UHC ovat kyllä isältä pojalle kamaa kun pitää niistä huolta. Kamelinaölyä saa edullisesti ja sillä hoitaa niin kahvan kuin teränkin.

Ruostumatonta terästäkin olen kantanut kevyenä versiona kaulaveitsessä. Tämä ja kevyemmästä päästä retkikirves on toimiva yhdistelmä. Kirveen paikkaa voi vaihtaa eräpuukon kanssa vyöllä tai sitten repussa.

Teroitus onkin tekninen laji. Kun on japanilaiset keittiöveitset, terävät sakset, nämä kirveet ja parin eri teräkulmin puukkoja niin kyllästyin kivillä teroittamiseen vaikka niihinkin japanilaiset hienoudet löytyy. Nykyään se on helppoa Tormekin tahkoilla. Budjettiversio Record käy tähän hommaan sekin.

Mutta oli miten vain - mukaan kannattaa ottaa se puukko mistä pitää. Terävä puukko on tylsää turvallisempi ja jos haluaa sen kestävän niin kaikki ne tarvitsemansa hoidon kaipaavat. Hoidat aseesikin ja pidät öljyssä. Siinä samalla se käy puukonkin pyyhkäisy.

Viimeksi muokattu:
Visakoivu kahvana on sikäli hankala, että ne useimmiten lakataan. Lakattu puukahva taas on varsin epäkiitollinen koska luistaa eikä lakkapinta ole erityisen säänkestävä.

Fiilis edellä, se tasoittaa kyvykkyyttä. Jos lakka kuluu, sen voi lakata uudelleen. En vaan voi mitään sille että paras eräilyfiilis tulee visakoivuisesta puukosta ja tunnen että suoriudun mistä vaan tehtävästä. Mahti-olo.

Voitte esittää mitä tahansa teknisiä perusteluja, mutta olen jo kiinnittänyt mielipiteeni. 😁

.

Viimeksi muokattu:
Ongelmahan tuossa on se rosteri, jota huomattava osa kotimaisista valmistajista ei pidä puukkokelpoisena teräksenä sen huonompien teroitusominaisuuksien vuoksi.

Kyllä varmaan näin se on....valmistajan näkökulmalta.
Mutta jos ostaja kuten minä, ei ole moksiskaan asteen vaativammasta teroitus-työstä, niin ostopäätös menee Norjaan.
Olen aivan sika-tyytyväinen Helle puukkooni noilla edellä mainitsemillani kriteereillä.

Ehdottomasti tuo Sissi-puukko visakahvalla olis myös valinta jos mulla olis rahaa parisataa laittaa puukkoon.

.

Fiilis edellä, se tasoittaa kyvykkyyttä. Jos lakka kuluu, sen voi lakata uudelleen. En vaan voi mitään sille että paras eräilyfiilis tulee visakoivuisesta puukosta ja tunnen että suoriudun mistä vaan tehtävästä. Mahti-olo.
Mulla on käyttöpuukkona eräilyssä Wood Jewelin poronsarvi/visakoivukahvainen vuolupuukko. Siinä on juuri oikea fiilis😃

Viimeksi muokattu:
Kyllä varmaan näin se on....valmistajan näkökulmalta.
Mutta jos ostaja kuten minä, ei ole moksiskaan asteen vaativammasta teroitus-työstä, niin ostopäätös menee Norjaan.
Olen aivan sika-tyytyväinen Helle puukkooni noilla edellä mainitsemillani kriteereillä.

Ehdottomasti tuo Sissi-puukko visakahvalla olis myös valinta jos mulla olis rahaa parisataa laittaa puukkoon.

.
Minä näkisin, että kotimaisten valmistajien (nykyaikaisten kunnollisten) ruostumattomien käyttämättömyys johtuu siitä, että ne eivät ole ahjotyöskentelyyn soveltuvia.

Kaikki puheet teroituksen hankaluudesta ja höpöjutut hiiliteräksen parrmmasta leikkaavuudesta on väärää ymmärrystä tai tarkoituksellista hölynpölyä.

Tässä on mielestäni puukkojen puukko. Puukko pitää saada käteen jotta ymmärtää kuinka hyvin se istuu ja miten se on samalla vahva ja tarkka. Voi painaa hauen hengiltä tai vuolla sytykkeitä.

Itselleni on ollut tärkeää, että terä on UHC koska teroituskulman saa pienemmäksi ja terä todella kestää. Useita vaihtoehtoja on ollut tarjolla kahvoissa mutta en ole huomannut, että vaalean visakoivukahvan kanssa olisi UHC terää.
Btw UHC terällä on ilmainen teroitustakuu. En ole kylläkään koskaan käyttänyt.

IMG_7308.webp

Tässä on mielestäni puukkojen puukko. Puukko pitää saada käteen jotta ymmärtää kuinka hyvin se istuu ja miten se on samalla vahva ja tarkka. Voi painaa hauen hengiltä tai vuolla sytykkeitä.

Itselleni on ollut tärkeää, että terä on UHC koska teroituskulman saa pienemmäksi ja terä todella kestää. Useita vaihtoehtoja on ollut tarjolla kahvoissa mutta en ole huomannut, että vaalean visakoivukahvan kanssa olisi UHC terää.
Btw UHC terällä on ilmainen teroitustakuu. En ole kylläkään koskaan käyttänyt.

Katso liite: 126153
Itsellä on myös tuo. Unohtui Helsinkiin kun viimeksi kävin. Laitoinkin iso siskolle viestiä ettei tuo sitä tänne kun joulun alla ajaa ohi vaan lähettää Rosellille teroitukseen. Pari kertaa ennenkin ollut tuolla palvelussa. Omani on kyllä kestää isältä pojalle. Isäni oli saanut sen 50v lahjaksi vuonna 91

Itsellä on myös tuo. Unohtui Helsinkiin kun viimeksi kävin. Laitoinkin iso siskolle viestiä ettei tuo sitä tänne kun joulun alla ajaa ohi vaan lähettää Rosellille teroitukseen. Pari kertaa ennenkin ollut tuolla palvelussa. Omani on kyllä kestää isältä pojalle. Isäni oli saanut sen 50v lahjaksi vuonna 91
Rosellilla on kyllä aivan hyvät terät materiaalin ja lämpökäsittelyn osalta. Terän muoto tuossa eräpuukossa ei ole hyvä esim hirvieläimen mahan aukaisuun. Pää on kyllä sellainen, että minä en tykkää ollenkaan. Toimii lähinnä karkeammassa touhussa Ja tupen saa tehdä itse paremman. Lähinnä vitsi tuo rosellin tuppi.

Kaikki puheet teroituksen hankaluudesta ja höpöjutut hiiliteräksen paremmasta leikkaavuudesta on väärää ymmärrystä tai tarkoituksellista hölynpölyä.

En myöskään ole kokenut mitään ongelmaa rosteriterän teroittamisessa. Lähinnä koen hankalana hiiliteräksen ylläpidon jatkuvalla kuivaamisella ja öljyämisellä. No eipä sekään niin hankalaa ole mutta silti. Voi se hieman pehmeämmin terottua mutta kuten sanottua makuasioitahan nämä.

.

Puukko pitää saada käteen jotta ymmärtää kuinka hyvin se istuu ja miten se on samalla vahva ja tarkka.

Tämä +++
Se hyvä työkalu on ehdottomasti pidettävä kädessä ennen ostopäätöstä. Ainakin kalliimmat puukot.

Mulle on kyllä löytynyt ok työvälinettä tosiaan ihan Marttiini-Helle akselilla ja ne maksaa sen 50 - 120.
Rosellinin puukon on hienoja, mutta en voi laittaa 150 - 400 terätyökaluun. En vaan voi.

Kirjoitan positiivista edullisemmista siksi että se saattaa kannustaa muitakin toimimaan ihan budjettikalustolla. Perus MORA on myös monen mieleen eikä siinä mitään.

.

Tämä +++
Se hyvä työkalu on ehdottomasti pidettävä kädessä ennen ostopäätöstä. Ainakin kalliimmat puukot.

Mulle on kyllä löytynyt ok työvälinettä tosiaan ihan Marttiini-Helle akselilla ja ne maksaa sen 50 - 120.
Rosellinin puukon on hienoja, mutta en voi laittaa 150 - 400 terätyökaluun. En vaan voi.

Kirjoitan positiivista edullisemmista siksi että se saattaa kannustaa muitakin toimimaan ihan budjettikalustolla. Perus MORA on myös monen mieleen eikä siinä mitään.

.
Tämä on totta. Erilaisia kekluja kun käyttää ja varsinkin, kun itse tekee ja kokeilee löytyy omaan mieltymykseen sopivimmat työkalut.

Mulle on parhaaksi yleispuukon malliksi vähitellen iteroitunut hyvin lähelle perinteistä silakan mallia oleva pää (hieman kulmikkaampi kolmiomaisempi poikkileikkaus) ja perinteinen n. 25mm korkea hieman kämmenen leveyttä pidempi terä. Alla itselleni tekemä käyttöpuukko. Hoitanut tehtäväänsä kunnialla n. 15 vuotta. Aikaa kun olisi, tekisin uuden magnacutista tai vanaxista.1000068294.webp

Terän muoto tuossa eräpuukossa ei ole hyvä esim hirvieläimen mahan aukaisuun.
Sen verran harvoin on itselläni hirven nylkemishommat edessä, että voi ottaa siihen ihan eri työvälineet mukaan. Ja hiiliteräksiäkin on monenlaisia. Eri laatu sopii painaen, viiltäen tai lyöden tehtyyn terän käyttöön. Jos haluaa asiaan paneutua niin tästä sivustosta saa tähän metallurgiseen ongelmaan avaimia.

Itse olen ajan myötä siirtynyt ns ruostumattomiin teriin ja lähinnä näihin uusiin seoksiin ja mielellään jos lompakko kestää niin parin tai useamman teräslaadun kerroksiksi taottuun yhdistelmään. Mutta eihän mikään puukon tai veitsen terä ole oikeasti ruostumaton ja näitäkin pitää hoitaa (kuivata minimissään).

Ns hiiliteräksistä puolestaan juuri tuo UHC on antanut parhaan vastineen rahalle. Sitkeä, ettei murru/taitu mutta kyllin kova, jotta siihen saa kapeamman teroituskulman. Käy niin veistelyyn kuin viiltohommiinkin.

Rosellilla on kyllä aivan hyvät terät materiaalin ja lämpökäsittelyn osalta. Terän muoto tuossa eräpuukossa ei ole hyvä esim hirvieläimen mahan aukaisuun. Pää on kyllä sellainen, että minä en tykkää ollenkaan. Toimii lähinnä karkeammassa touhussa Ja tupen saa tehdä itse paremman. Lähinnä vitsi tuo rosellin tuppi.
Hirvieläinten nylkyhommissa kääntöteräinen veitsi, jossa on ”mahanaukaisuterä”, on ollut mielestäni melko kätevä peli. Ko. teräpuolella työntää nylkiessä myös jalkanahan halki kohti mahaa kertatyönnöllä niin että heilahtaa.

IMG_0403.webp

Sen verran harvoin on itselläni hirven nylkemishommat edessä, että voi ottaa siihen ihan eri työvälineet mukaan. Ja hiiliteräksiäkin on monenlaisia. Eri laatu sopii painaen, viiltäen tai lyöden tehtyyn terän käyttöön. Jos haluaa asiaan paneutua niin tästä sivustosta saa tähän metallurgiseen ongelmaan avaimia.

Itse olen ajan myötä siirtynyt ns ruostumattomiin teriin ja lähinnä näihin uusiin seoksiin ja mielellään jos lompakko kestää niin parin tai useamman teräslaadun kerroksiksi taottuun yhdistelmään. Mutta eihän mikään puukon tai veitsen terä ole oikeasti ruostumaton ja näitäkin pitää hoitaa (kuivata minimissään).

Ns hiiliteräksistä puolestaan juuri tuo UHC on antanut parhaan vastineen rahalle. Sitkeä, ettei murru/taitu mutta kyllin kova, jotta siihen saa kapeamman teroituskulman. Käy niin veistelyyn kuin viiltohommiinkin.
Ehdottomasti näin, työkalu tarvetta myöden. Jos ei tarvitse mahoja aukoa, ei sitä tarvitse puukon valinnassa huomioida. Mulle on tärkeää, että yleispuukolla hoituu kaikki puukon tehtävät. Aina ei ole se Eka swingblade matkassa (joka on kyllä aivan loistava ison elukan käsittelyssä). Toisaalta swingblade ei mitenkään toimi yleispuukkona.

Hiiliteräkset häviävät kaikilta ominaisuuksiltaan korkeammin seostetuille moderneille teräksille. Paitsi taottavuuden ja ahjossa tehtävän lämpökäsittelyn osalta (toki uunilla kannattaisi lämpökäsitellä myös taotut terät). Tuo teräsrengin sivu on kyllä todella suppea tietolähde. Ja kannattaa sekin mitä siellä lukee vielä tarkistaa paremmista lähteistä (ei mitään viittauksia mitattuihin ominaisuuksiin). En luokittelisi tuota lähdettä metallurgiaksi. Jos oikeasti haluaa tietää teräksistä, suosittelen knifesteelnerds.com. Tai vaikka ajaton klassikko Miekk'ojan metallioppi metallurgian perusteisiin.

Edit: niin ja kyllä nykyään on aivan oikeasti ruostumattomiakin puukkoteräksiä (merivedenkestäviä). Magnacut sekä vanax ja muut typpiteräkset.

Back