PV:ssa tapahtuneita onnettomuuksia ja läheltä piti-tilanteita

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vehamala
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Iltiksen mukaan BTR:t olisi romutettu PV-uudistuksen aikaan 2006-2007. SavPr lakkautettiin 2006 ja oli tietääkseni viimeinen niillä operoinut joukko-osasto.

BTR-60 on käytössä jossain päin maailmaa ilmeisesti siksi, että niitä yksinkertaisesti tehtiin paljon eikä operaattoreilla ole varaa uusia niitä. 14,5 mm KPVT on kyllä käyttökelpoinen rs-kk eikä siinä ole mitään vikaa, että APC tulellaan suojaa jalkautuvaa jalkaväkeä. Parempi se on kuin ei mitään, ja ilmeisesti venäläiset myös käyttävät BTR:iä tulitukiajoneuvoina.
 
Ainakin 2005 löytyy videopätkää tubesta näytöksestä.
Bussi tai ei, Pasista pääsee ulos huomattavasti nopeammin ja vielä ajoneuvon suojassa, mikäli vaunu on pysähtyy oikeaoppisesti keula kohti vihulaista. Toki tarkoitus ei tietenkään ole ajaa miehistöpanssarilla vihollisen näkyville, mutta kun sodassa sattuu ja tapahtuu.

Tuo jalkauttaminen liian pienistä kansiluukuista on kyllä kaikkein järjettömin vaihtoehto.
 
Ainakin 2005 löytyy videopätkää tubesta näytöksestä.
Kahdella viimeisenä jalkautuvalla on käytössä se oikea metodi :cool:. Kärkimiehet jalkautuvat kiiveten alas, nounou :).
No, oikeasti hieno suoritus. Etenkin kessin kanssa suuri mahdollisuus jäädä jumiin. Ette muuten usko, että tuo vaatii jonkin verran harjoittelua onnistuakseen.
Mutta. Taisi olla tetsareista takalaukut poissa ;), niistä se useimmiten toppasi luukkuun.

Kaikkea sitä on tullut nuorena tehdyksikin:whistle:
 
Iltiksen mukaan BTR:t olisi romutettu PV-uudistuksen aikaan 2006-2007. SavPr lakkautettiin 2006 ja oli tietääkseni viimeinen niillä operoinut joukko-osasto.

BTR-60 on käytössä jossain päin maailmaa ilmeisesti siksi, että niitä yksinkertaisesti tehtiin paljon eikä operaattoreilla ole varaa uusia niitä. 14,5 mm KPVT on kyllä käyttökelpoinen rs-kk eikä siinä ole mitään vikaa, että APC tulellaan suojaa jalkautuvaa jalkaväkeä. Parempi se on kuin ei mitään, ja ilmeisesti venäläiset myös käyttävät BTR:iä tulitukiajoneuvoina.
Täsmää sulatukseen.
https://www.ts.fi/teemat/1074176713/Taistelukoneesta+tiskipoydaksi
 
14,5 mm KPVT on kyllä käyttökelpoinen rs-kk eikä siinä ole mitään vikaa,

Tornin ergonomiassa sensijaan taisi olla hieman enemmän. Asioita mitä olen kuullut oli se, että tornin oli oltava vaaterissa, tai se oli hankala kääntää. Ne kammet millä tornia käännettiin oli hankalat. KPVT:n ammusvyö oli kokonaista 40 laukausta ja tornista ei oikein nähnyt ympärille.

Mutta kyllä minäkin tuota olisin käyttökelpoiseksi kutsunut.
 
Panssarointi ei ole mikään hyvä, antaa suojaa sirpaleilta ja kivääritulelta. Vaunu on noin 3 tonnia kevyempi kuin Pasi, joten kun koko on kuitenkin hyvin lähellä, panssarointi tuskin on kovin paljon parempi.

Mietin tätä samaa tuosta suojasta. BTR on "selvästi" kevyempi kuin Pasi, +3 tonnia 10-tonnin päälle on 30%.

BTR on vielä 8-akselinen, joten siitäkin tulee lisäpainoa voimansiirtoineen ym. aika reilusti. Neukkuteräksen laatu vs. 80-90 -luvun kotimainen, paha sanoa, mutta kokonaisuudessaan en jaksa uskoa suojan olleen Pasia kummoisempi.


Welded steel[1]
7 mm at 86° hull upper front[1][7]
9 mm at 47° hull lower front[1][7]
7 mm hull sides[7]
5 mm hull upper rear[7]
7 mm hull lower rear[7]
5 mm hull floor[7]
7 mm hull roof[7]
10 mm turret front[10]
7 mm turret sides[7]
7 mm turret sear[7]
7 mm turret roof[7]
 
Mietin tätä samaa tuosta suojasta. BTR on "selvästi" kevyempi kuin Pasi, +3 tonnia 10-tonnin päälle on 30%.

BTR on vielä 8-akselinen, joten siitäkin tulee lisäpainoa voimansiirtoineen ym. aika reilusti. Neukkuteräksen laatu vs. 80-90 -luvun kotimainen, paha sanoa, mutta kokonaisuudessaan en jaksa uskoa suojan olleen Pasia kummoisempi.


Welded steel[1]
7 mm at 86° hull upper front[1][7]
9 mm at 47° hull lower front[1][7]
7 mm hull sides[7]
5 mm hull upper rear[7]
7 mm hull lower rear[7]
5 mm hull floor[7]
7 mm hull roof[7]
10 mm turret front[10]
7 mm turret sides[7]
7 mm turret sear[7]
7 mm turret roof[7]
No ihan moottorienkin perusteella sanoisin että ihan eri tason vehkeitä kuitenkin.. Toisessa nykyaikainen dieselmoottori, toisessa kaksi 50-60-lukuista neukku-bensiinimoottoria henkilöautosta.
 
Onkohan PV:n? Keskisuuri ilmaonnettomuus. Käytännössä kivenheiton päässä Utin lentokentästä.

Vesilentokone, eli siviili. Varmaan mukkelismakkelis menny laskussa.
 

Kun lentäjä joutuu jättämään koneensa​

Ilmavoimien lentäjät harjoittelevat sodanajan tilanteita varten, mutta taidot voivat tulla tarpeeseen myös rauhan aikana.

Ilmasotakoulun lentäjät harjoittelevat tällä viikolla laskuvarjolla veteen laskeutumista Kajaanissa Rehjanselällä.

 

Kun lentäjä joutuu jättämään koneensa​

Ilmavoimien lentäjät harjoittelevat sodanajan tilanteita varten, mutta taidot voivat tulla tarpeeseen myös rauhan aikana.

Ilmasotakoulun lentäjät harjoittelevat tällä viikolla laskuvarjolla veteen laskeutumista Kajaanissa Rehjanselällä.


Voi isäkissan vittu tuota Yleisradiota. Artikkeliksi naamioitu diaesitys, ja vieläpä poikkeuksellisen huonosti toteutettu sellanen. Tässä saa saatana hävetä veronmaksajan roolissa silmät päästään.

Tässä sama juttu ei-epäartikkelimuotoon kirjoitettuna:

https://*Riittää mainostus*/2021/01/hyppaa-hyppaa-hyppaa.html
 
Voi isäkissan vittu tuota Yleisradiota. Artikkeliksi naamioitu diaesitys, ja vieläpä poikkeuksellisen huonosti toteutettu sellanen. Tässä saa saatana hävetä veronmaksajan roolissa silmät päästään.

Tässä sama juttu ei-epäartikkelimuotoon kirjoitettuna:

https://*Riittää mainostus*/2021/01/hyppaa-hyppaa-hyppaa.html
Noooh.
Ei tuo YLEn juttu nyt niiiin huono ollut. Makuasioita tällaiset tietenkin.
 

Vapauttava tuomio Raaseporin tasoristeysturmasta jää voimaan, korkein oikeus ei myöntänyt syyttäjälle valituslupaa.​

Kuljettajalle vaadittiin rangaistusta kolmesta kuolemantuottamuksesta, liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja palvelusrikoksesta. Syytteet hylättiin sekä Länsi-Uudenmaan käräjäoikeudessa että Helsingin hovioikeudessa.

Vapauttavien tuomioiden mukaan tasoristeys oli rakennettu siten, ettei kuorma-auton kuljettaja voinut havaita lähestyvää kiskobussia ajoissa.

 
Oikeus ja kohtuus tapahtuu aina joskus tässä maailmassa, vaikka monesti meinaa usko loppua.
 
Toivottavasti on turvamääräyksien mukaisesti ollut kunnon suojalasit käytössä. Lukko ilmeisesti räjähtänyt tai jotain vastaavaa

Maavoimien tiedotteen mukaan onnettomuus tapahtui, kun tarkkuuskivääristä lensi ammunnan aikana metalliosia ampujan kasvoihin.

– Kenttäsairaanhoitaja antoi loukkaantuneelle kadetille ensiavun paikan päällä, minkä jälkeen hänet toimitettiin jatkohoitoon Etelä-Karjalan keskussairaalaan, tiedotteessa todetaan.

 
Back
Top