PV:ssa tapahtuneita onnettomuuksia ja läheltä piti-tilanteita

On näitä löytynyt Hauholta ja ammunnat suoritettiin Hätilässä. Luoti löytyi peltikatolta puoliksi läpäiseenä. Ei kannattanut kiistää.

Nykyään Hätilässä ei ammuta 12,7 itkk:lla.
Oho, minun aikanani Hätilässä ammuttiin 14,5 mm BTR:n vaunu-kk:lla. Tarinaa yläkorolla karanneesta laukauksesta kerrottiin...
 
Et tiedä millainen ammunta oli kyseessä, mutta ihmettelet miksi ase ei ollut varmistettu?
 
Uutisissa sanottiin että onnettomuus sattui ennen varsinaisen tulikomennon antamista niin miksi varusmies tässä vaiheessa alkaa lipasta vaihtamaan?
 
Omana varusmiesaikanani sattui ammunnoissa kaksi vaaratilannetta:

1. Makuuammunnassa varusmiehen rynnäkkökivääriin tuli käsittääkseni syöttöhäiriö. Tämä laski aseen maahan eteensä poikittain (!) ja alkoi roplaamaan sitä selvittääkseen ongelman. Kouluttaja onneksi huomasi heti tilanteen ja puuttui siihen.

2. Olin poistumassa maalitaulujen edessä olevasta kaivannosta osumien esittämisen jälkeen, kun alikersantti käski minua vielä tarkistamaan koko kaivannon, ettei sinne ole jäänyt ketään. Tein työtä käskettyä. Kun sitten lopulta poistuin kaivannosta ja lähdin kävelemään kohti ampumapaikkaa, olivat varusmiehet jo ampuma-asennossa ja kouluttajana toiminut kadetti oli antamaisillaan ampumakomennon - ehti onneksi viime tingassa huomaamaan minut vaara-alueella. Olin jo valmis heittäytymään maihin, mutta eipä sitten tarvinnutkaan.

Yllättävän helposti näitä tilanteita pääsee syntymään.
 
Omana varusmiesaikanani sattui ammunnoissa kaksi vaaratilannetta:

1. Makuuammunnassa varusmiehen rynnäkkökivääriin tuli käsittääkseni syöttöhäiriö. Tämä laski aseen maahan eteensä poikittain (!) ja alkoi roplaamaan sitä selvittääkseen ongelman. Kouluttaja onneksi huomasi heti tilanteen ja puuttui siihen.

2. Olin poistumassa maalitaulujen edessä olevasta kaivannosta osumien esittämisen jälkeen, kun alikersantti käski minua vielä tarkistamaan koko kaivannon, ettei sinne ole jäänyt ketään. Tein työtä käskettyä. Kun sitten lopulta poistuin kaivannosta ja lähdin kävelemään kohti ampumapaikkaa, olivat varusmiehet jo ampuma-asennossa ja kouluttajana toiminut kadetti oli antamaisillaan ampumakomennon - ehti onneksi viime tingassa huomaamaan minut vaara-alueella. Olin jo valmis heittäytymään maihin, mutta eipä sitten tarvinnutkaan.

Yllättävän helposti näitä tilanteita pääsee syntymään.
Toki onnettomuus ei tule kellokaulassa kuten vanha sanontakin sanoo. Mutta tässä tapauksessa jossa rataolosuhteissa tapahtuu kuolemaan johtava vaaratilanne on useamman asian pääsääntöisesti (mielestäni) tarvinnut mennä vikaan. Ei siis minkään yksittäisen asian vaan useamman seikan. Toki tämä on mahdollista mutta epätodennäköistä se on. Välillä kun onnettomuuksia näkee ja niistä lukee niin tulee väistämättä olo, että tämä on ollut tarkoitettu. Ei niin huonoa tuuria vain voi kenelläkään olla.

Se, että rataolosuhteissa saa omasta aseesta luodin omaan päähänsä niin kyllä siinä väistämättä mieleen tulee, että pää on tahallisesti ollut väärässä paikassa kun ase on lauennut/laukaistu. Toivon mukaan tästä myöhemmin kerrotaan miten homma on mennyt. Ettei suurelle yleisölle jää sellainen kuva, että puolustusvoimissa ei osata kouluammuntoja järjesteää turvallisesti.
 
Uutisissa sanottiin että onnettomuus sattui ennen varsinaisen tulikomennon antamista niin miksi varusmies tässä vaiheessa alkaa lipasta vaihtamaan?
Kuulemani mukaan ei olla oltu lipasta vaihtamassa vaan kiinnittämässä lipasta tyhjään aseeseen. Eli ollaan oltu seisaaltaan ja komennolla "lipas kiinnitä, lataa ja varmista" on laskeuduttu polvelle kiinnittämään lipasta, jonka jälkeen noustaan seisaalle odottamaan lupaa ampua. Todenperäisyydestä en ole 100 varma.
 
Onko missään kerrottu tuosta ampuradalla olleesta joukosta, että oliko kyseessä ensimmäiset ( ensimmäisiä )ammunnat vm-palveluksen aikana? Vai oliko jo enemmän ampunut joukko kyseessä? On vain jotenkin vaikea ymmärtää tämän tapauksen kulkua ylipäänsä..
 
Onko missään kerrottu tuosta ampuradalla olleesta joukosta, että oliko kyseessä ensimmäiset ( ensimmäisiä )ammunnat vm-palveluksen aikana? Vai oliko jo enemmän ampunut joukko kyseessä? On vain jotenkin vaikea ymmärtää tämän tapauksen kulkua ylipäänsä..
Ensimmäiset ammunnat marraskuussa? Saapumiserälle 2/22?
 
Onko missään kerrottu tuosta ampuradalla olleesta joukosta, että oliko kyseessä ensimmäiset ( ensimmäisiä )ammunnat vm-palveluksen aikana? Vai oliko jo enemmän ampunut joukko kyseessä? On vain jotenkin vaikea ymmärtää tämän tapauksen kulkua ylipäänsä..
Ei tarkempaa tietoa vissiin ole, mutta 2/22 on aloittanut palveluksen heinäkuussa, joten aika loppupuolella palvelusta on menty jo.
 
Sen vielä jotenkin ymmärtäisi, että naapuri olisi saanut luodin päähänsä virheen seurauksena mutta, että itse. Näissähän omaisia halutaan suojella aikatavalla niin tokko tuosta mediassa kovinkaan paljon enää huudellaan. Varsinkaan jos kyseessä on ollut tahallinen teko.
 
Ase tutkittavaksi.
Arvatkaas kenen perse tästä tervataan. Ammunnanjohtajan ja niiden onnettomien jotka oli valvomassa ammuntoja, ei koske varusmiehiä. Ai teitä oli vain 1-2 vahtimassa 30-60 ampujaa? Oisitte vahtineet tehokkaammin. Ai missä on ne aikoinaan varuskuntien lakkautusten myötä luvatut lisäkouluttajat? Eipä ole näkynyt.....
 
Läheltä piti tykistöammunnoissa keväällä 1980.

 
Hawkeille sattuu ja tapahtuu:

Kaksi hävittäjää suistui kiitoradalta Tikkakoskella​

Kaksi hävittäjää suistui kiitoradalta Ilmasotakoulun harjoituksessa.
Suistuneet koneet olivat Hawk-harjoitushävittäjiä. Kuvan kone ei liity tapaukseen.
Suistuneet koneet olivat Hawk-harjoitushävittäjiä. Kuvan kone ei liity tapaukseen.

Suistuneet koneet olivat Hawk-harjoitushävittäjiä. Kuvan kone ei liity tapaukseen. TOMI OLLI
Tekijän kuva
Eevi Karvinen
[email protected]
Tänään klo 12:34
Kaksi harjoitushävittäjää suistui kiitotieltä Jyväskylän lentoasemalla Tikkakoskella.
Käynnissä oli Ilmavoimien harjoitukset, joissa ilmaan nousi yhteensä kuusi Hawk-harjoitushävittäjää.

Kuudesta hävittäjästä neljä laskeutui turvallisesti. Laskeutumisvuorossa kolmas hävittäjä ajautui liukkaan kelin vuoksi kiitotien päätyyn. Matka tyssäsi kiitoradan päädyssä olevaan pysäytysverkkoon.

Seuraavaksi laskeutunutta konetta piinasivat myös sääolosuhteet. Kahden lentäjä operoima Hawk suistui kiitotieltä kokonaan ulos ja pysähtyi lopulta lumihankeen.
Ilmasotakoulun johtaja, eversti Vesa Mäntylä, kertoo, että henkilövahingoilta vältyttiin. Myöskään suurempia materiaalivahinkoja ei näytä syntyneen.
– Tällä hetkellä vauriomäärä näyttää hyvin vähäiseltä, Mäntylä sanoo lisäten, että asia on yhä selvityksessä.
Mäntylän mukaan torstai oli tavallinen lentopäivä. Onnettomuudet sattuivat puoli 11 aikaan torstaina.

 
Back
Top