skärdis
Greatest Leader
Eikä kannelle pääse enää kun laiva on reilusti kallellaan. Kaikki käytävät muuttuvat helvetillisiksi kuiluiksi, josta ei pääse hyppäämällä eikä muutoinkaan yli.Ei laivassa liivejä laiteta ennen kuin kannella.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Eikä kannelle pääse enää kun laiva on reilusti kallellaan. Kaikki käytävät muuttuvat helvetillisiksi kuiluiksi, josta ei pääse hyppäämällä eikä muutoinkaan yli.Ei laivassa liivejä laiteta ennen kuin kannella.
Eikä kannelle pääse enää kun laiva on reilusti kallellaan. Kaikki käytävät muuttuvat helvetillisiksi kuiluiksi, josta ei pääse hyppäämällä eikä muutoinkaan yli.
Sikäli olemme varmaan aiheessa, että ennakoinnin merkitys on tärkeä. Se on sitä niin suunnittelijalle kuin miehistölle. "Mitä jos" on kysymys, joka pitäisi rutiininomaisten turvallisuussuunnitelmien (lue: kopioitujen) takana miettiä. Kun on kuuma, huolehdi nesteytys. Kun on liukasta, mieti turvallinen alusta tai tee se. Loppujen lopuksi ei ole kahta samanlaista päivää. Jos käyt mielessäsi mahdollisen tilanteen perkelöitymisen ja sinulla on toimintaohje itsellesi, et välttämättä ole nopeampi, mutta teet todennäköisimmin oikeat asiat.Vähän lipsuu jo ohi otsikon.
Takavuosina meni työntöproomu Finn-Baltic nurin Hangon vesillä. Konepäällikkö osasi jo kelistä päätellä, mitä tuleman pitää ja katsoi valmiiksi paikan, mihin jää ilmatasku ja mihin hän menisi. Vei sinne akselikoteloon jo taskulampun ja termoksellisen kahvia jo valmiiksi, sai yliperämiehen pelastettua mukaan ja siellä sitten odoteltiin kun pelastajat tekivät reiän kaatuneen, nurin päin kelluvan aluksen pohjaan.
Muistaakseni Virossa hukkui muutamia sotilaita kymmenkunta? vuotta sitten jossain harjoituksessa. Olivat siirtymässä jostain saaresta toiseen matalan lahden läpi mutta keli olikin turhan kova...
Lähinnä kyse on siitä, että yrität tehdä itsestäsi varusteet riisumalla mahdollisimman liikkuvan ja solakan. Kaikki ylimääräinen varuste haittaa liikkumista veden alla ja tekee kantajastaan isomman. Hätäpoistumistiet kun eivät useinkaan ole kovin isoja. (Esimerkiksi helikopterin ikkuna)Manuaalisesti laukaistavasta paukkuliivistä ei nyt ihan hirveää haittaa pitäisi olla tuolla sisätilassakaan, kun se ei laukea ellei sitä itse laukaise. Kelluttavan suojaliivin (kuten rannikkojääkäriliivi tai Sioen Seaguard) käyttö myöskin lähinnä kumoaa raskaiden varusteiden upottavan vaikutuksen.
Tämä muuten pitää edelleen paikkansa myös niin Malawi- kuin Victoriajärvellä. Heebot vetelevät haapioilla ulapalle verkoille jne, ja jos kippaa niin rantaan sieltä ei aallokossa uida. Victoriajärvellä rokotiilit sitten viimeistään hoitelevat. Tyynellä säällä ei taas kaaduta. Mitä sitä siis suotta uimaan opettelemaan.Ihan sama se on automaattipaukkuliivien kanssa. Jos on jossain kutterissa, joka kippaa ja täyttyy vedellä, noste voi viedä ihan vikasuuntaan. Mutta siellä pihalla, jos sinne pääsee, ei ilman liivejä kauaa jaksa ja joskus niiden kanssakin ainakin kylmällä kituu vähän pitempään. Siksihän nimenomaan saaristolaiset merellä työskentelevät ennen muinoin eivät edes opetelleet uimaan. Se oli ihan perinne, ettei kalastaja opetellut, väitti Åke Lindman kerran. En tiedä.
Ylen toimittelija sattunut vt 6:n onnettomuuspaikalle ja tottahan pitää kuvat julkaista ruumisautoa myöten.
Varusmies kuoli, kun Puolustusvoimien ajoneuvo ajautui ulos tieltä
Kolme varusmiestä on sairaalahoidossa. Yksi menehtyi onnettomuuspaikalle.yle.fi
Eikö turvavyöt tarkasteta ajoonlähtötarkastuksessa? Ei siis voi olla tilannetta, jossa tavataan liikenteestä SA-henkilöauto ilman toimivia turvavöitä. Jos tavataankin, niin kuljettaja on jättänyt jotain tekemättä.Saas nähdä kauanko noilla Defeillä voi muutenkaan enää maanteillä ajaa. Aivan järkyttäviä vehkeitä yli 60 km/h nopeuksissa. Valtaosa paalikuntoisia, jarrut surkeat, ohjauksessa semmosta kevyttä 30 cm klappia, turvavöitä ei ole tai ne eivät toimi. Maastossahan näillä vehkeillä pärjää ihan kivasti.
Kyllähän noissa vyöt on näennäisesti, mutta takapenkilläkin on ties minkälaisia virityksiä vöiden suhteen, osa toimii, osa ei ja osa vöistä tulee vain lantiolle. Eli käytännössä noita pitäisi jättää kuittaamatta joukon käyttöön, ellei vyöt toimi, mutta siinä tapauksessa ei olisi myöskään kulkuneuvoja joilla ajaa.Eikö turvavyöt tarkasteta ajoonlähtötarkastuksessa? Ei siis voi olla tilannetta, jossa tavataan liikenteestä SA-henkilöauto ilman toimivia turvavöitä. Jos tavataankin, niin kuljettaja on jättänyt jotain tekemättä.
Raskaammassa kalustossa lienee vieläkin käytössä autoja, joissa ei alunpitäenkään ole vöitä ollut.
Aina sitä miettii tällaisen tragedian kohdalla, että olisiko liian vähillä unilla menty läpi rankat harjoitukset ja sitten kuski nukahtaa rattiin?Ei Defender mikään maantien Rolls Royce ole, mutta kyllä sillä sentään pystyy ajamaan. Ja vt6 on noilla näppäimillä hyväkuntoinen, leveäkaistainen ja suora tie. Mikä lie ollut meininki.
Totta, Lantikan takatakapenkit ovat niitä sivuttain istuttavia ja niissä on vain lantiovyöt. Toisaalta käytettynä sekin estää matkustajia putoamasta autosta tai lentämästä edessä istuvien niskaan.Kyllähän noissa vyöt on näennäisesti, mutta takapenkilläkin on ties minkälaisia virityksiä vöiden suhteen, osa toimii, osa ei ja osa vöistä tulee vain lantiolle.
Näinhän se varmasti on, mutta eikö autohallin väen pitäisi pitää autot kunnossa ja raportoida vioista? Eikä niin, että vasta autoja luovutettaessa ryhdytään ihmettelemään.Teoriassa kuitenkin noin kuten sanoit. Käytäntö on toinen, jollain on päästävä marssit suorittamaan ja painetta tulee joukolle monesta suunnasta. Toimimattomat turvavyöt takapenkillä tms. puutteet, eivät liene valitettavasti edelleenkään sellainen syy, että esim. varusmiehet uskaltaisivat kantahenkilökunnalle niistä valittaa ja kieltäytyä ajamasta.